Svingtråden

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Vattenmannen

Re: Svingtråden

Inlägg av Vattenmannen » ons 02 jan 2019, 21:17

Anders skrev:
ons 02 jan 2019, 18:43
Ser man samma exempel på att "tappa svingen" inom bandy och tennis också för "10-hcp:are" i de sporterna? Eller motsvarigheten i någon annan bollsport med 500 youtubeklipp om "hur du botar din slice"?

Enhandsbackhand i tennis var ganska svårt att lära sig att slå med hyfsad kraft, men fick hjälp av en kompis som tävlar på rätt hög nivå, och sen dess slår jag en skaplig backhand. Har aldrig tappat den svingen. Samma med att smasha eller slå klir i badminton då jag tävlade lite. Det var inte alldeles enkelt att lära sig, men det var som att åka cykel. Har man väl lärt sig det så kan man. Stenson tappade svingen totalt i början av 2000-talet.

Just det, att man inte kan göra ett slagskott med golfklubban på golfbollen var en av de saker som faschinerade mig med golfen då jag började 1981 och det faschinerar mig fortfarande.

Gissar att ditt hcp är riktigt lågt, 981:an?
Att slå en hyfsad clear i badminton är väl att jämföra med att slå en putt på tre meter nära hål. Det allra enklast slaget, om man bortser från att bara slå bollen med stekpannefattning förstås.

Men slog du 100 raka clear från baslinje till baslinje? Gör du det idag om du hyr en badmintontid? Kan du slå 30 servar som sitter på baslinjen?

Och som jag skrev förut. Mecir kunde inte serva i tennis, och han var väl topp 3 i världen. Grubba kunde knappt slå ett slag i pingis, europa-etta.

Man kan absolut tappa det i alla redskapssporter. Och i annan idrott också förstås. Golf är, hur gärna vi än vill se motsatsen, faktiskt inte mer speciellt än nån annan sport.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 03 jan 2019, 00:36

Som sagt, på elitnivå är alla sporter svåra. Och alla sporter är speciella. Har sin unika svårighet och karaktär. För golfspelet är själva tillslaget det svåra. För "bogeysportaren" är golfslaget hysteriskt mycket svårare än andra slag. Jag skulle antagligen kunna slå lika bra omedelbart i tennis, badminton och squash som jag gjorde då jag spelade senast. För samtliga sporter +10 år. Däremot skulle väl 10 års åldrande märkas i rörligheten med fötterna... snabbheten i de andra spelen är naturligtvis en svårighet, att inte spela mot en stillastående boll. Men det är något jag uppskattar. Avsaknaden av behov av reaktionssnabbhet i golf). Spelar ogärna mobilspel eller liknande som är på tid, som bygger på snabbhet. Föredrar tänka länge. Ser man hur länge en elitbadmintonspelare funderar på sina servar och ett av proffsen lägger tid på sina uppställningar så framgår svårigheten i slaget med all önskvärd tydlighet.

Jag har inte varit i närheten av något som liknar en socketfrossa i någon annan racketsport. Eller saknat förmågan månadsvis att inte kunna slå ett slag rakt fram. Så är det för mej.
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 03 jan 2019, 00:47

Anders skrev:
tor 03 jan 2019, 00:36
Som sagt, på elitnivå är alla sporter svåra. För "bogeysportaren" är golfslaget hysteriskt mycket svårare än andra slag. Jag skulle antagligen kunna slå lika bra omedelbart i tennis, badminton och squash som jag gjorde då jag spelade senast. För samtliga sporter +10 år. Däremot skulle väl 10 års åldrande märkas i rörligheten med fötterna... Jag har inte varit i närheten av något som liknar en socketfrossa i någon annan racketsport. Eller saknat förmågan månadsvis att inte kunna slå ett slag rakt fram. Så är det för mej.
Ja nu när du skriver att det t o m är hysteriskt mycket svårare så faller allt på plats. Du är nog hyfsat unik i att konservera din förmåga samt att du antagligen även tror att yips är ngt unikt för golfen?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 03 jan 2019, 00:56

DCI981 skrev:
tor 03 jan 2019, 00:47
Anders skrev:
Som sagt, på elitnivå är alla sporter svåra. För "bogeysportaren" är golfslaget hysteriskt mycket svårare än andra slag. Jag skulle antagligen kunna slå lika bra omedelbart i tennis, badminton och squash som jag gjorde då jag spelade senast. För samtliga sporter +10 år. Däremot skulle väl 10 års åldrande märkas i rörligheten med fötterna... Jag har inte varit i närheten av något som liknar en socketfrossa i någon annan racketsport. Eller saknat förmågan månadsvis att inte kunna slå ett slag rakt fram. Så är det för mej.
Ja nu när du skriver att det t o m är hysteriskt mycket svårare så faller allt på plats. Du är nog hyfsat unik i att konservera din förmåga samt att du antagligen även tror att yips är ngt unikt för golfen?
Skrev mer i inlägget ovan.
Yips är en sak.Jobbigt i och för sig. Men att svinga fel och kunna rätta till det, ta tio lektioner för att komma tillrätta med en slice, något liknande har jag jag inte varit med om i någon annan sport. Eller som sagt, att från ett slag till nästa kunna tappa allt. Golfen spelas stillastående mot liggande boll. Skall man jämföra med något är det sannolikt kastgrenar i friidrott. Är själv för klen för det, så jag vet inte exakt hur de utförs. Men det är komplexa rörelser som kräver stor koncentration inför varje enskilt exekvering. Inte reaktionssnabbhet.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Rutger

Inlägg av Rutger » tor 03 jan 2019, 01:05

Anders skrev:
För "bogeysportaren" är golfslaget hysteriskt mycket svårare än andra slag.
Håller fullständigt med. Jag har spelat både bandy och ishockey och jag har aldrig stött på någon spelare i dessa sporter som har haft några problem med att skjuta.
Golf är helt unik, det finns inte någon annan sport där en utövare efter 10-20-30 år fortfarande inte har lärt sig sportens grundslag. Tyvärr så är detta snarare regel än undantag. Jag skulle nog vilja påstå att 90-95% av alla amatörgolfare inte har lyckats lära sig en korrekt grundsving. Om man inte har insett detta efter några års spelande, ja då har man verkligen problem med sin iaktagelseförmåga.
Sedan kan man fundera varför det är på detta viset.
War is Gods way to teach americans about geografi.

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 03 jan 2019, 02:26

Anders skrev:
tor 03 jan 2019, 00:56
DCI981 skrev:
tor 03 jan 2019, 00:47
Anders skrev:
Skrev mer i inlägget ovan.
Yips är en sak.Jobbigt i och för sig. Men att svinga fel och kunna rätta till det, ta tio lektioner för att komma tillrätta med en slice, något liknande har jag jag inte varit med om i någon annan sport. Eller som sagt, att från ett slag till nästa kunna tappa allt. Golfen spelas stillastående mot liggande boll. Skall man jämföra med något är det sannolikt kastgrenar i friidrott. Är själv för klen för det, så jag vet inte exakt hur de utförs. Men det är komplexa rörelser som kräver stor koncentration inför varje enskilt exekvering. Inte reaktionssnabbhet.
Du saknar uppenbarligen insikten hur mycket tid som läggs ner för att lära sig en sport från grunden.

Det är inte så många sporter som +30 åringar som är lite för otränade för sitt egna bästa får för sig att börja med.

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 03 jan 2019, 02:36

Rutger skrev:
tor 03 jan 2019, 01:05
Anders skrev:
För "bogeysportaren" är golfslaget hysteriskt mycket svårare än andra slag.
Håller fullständigt med. Jag har spelat både bandy och ishockey och jag har aldrig stött på någon spelare i dessa sporter som har haft några problem med att skjuta.
Golf är helt unik, det finns inte någon annan sport där en utövare efter 10-20-30 år fortfarande inte har lärt sig sportens grundslag. Tyvärr så är detta snarare regel än undantag. Jag skulle nog vilja påstå att 90-95% av alla amatörgolfare inte har lyckats lära sig en korrekt grundsving. Om man inte har insett detta efter några års spelande, ja då har man verkligen problem med sin iaktagelseförmåga.
Sedan kan man fundera varför det är på detta viset.
Och alla började spela när dom var 5-10 år gamla eller var dom plus 30 år?

Om man har lagt ner ca 5000-10000 h på sin sport så borde man ha lärt sig grunderna i dom flesta sporter hyfsat väl. Denna tid har dom flesta som är vuxna och spelar fotboll eller tennis gjort om dom började i barnsben medan majoriteten av golfarna trots 10-20 års spel många ggr knappt lagt ner 1000 h varav många av dom timmarna är fördelade på väntan på partiet framför och inte på övningsområdet oavsett om dom tagit hela 10 lektioner hos pron. Tänk om spelarna i ett fotbollslag sagt att vi har en tränare med oss 1 gång per år varför kan vi inte få till spelet.. måste vara en hysteriskt svår sport.

Har sett många spelare på tennisklubben som trots hela 10 lektioner inte kan få till en vettig serve och spelare som helt plötsligt i en match inte klarar av att slå grundslagen som vanligt. Innebär det att sporten är hysteriskt svår jämfört med andra sporter? Knappast..

Kan inte låta bli att låna en länk från humortråden..världens svåraste sport?

https://www.aftonbladet.se/tv/a/274815

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 03 jan 2019, 09:06

Vi kanske skall bryta ut det här med hur svårt eller lätt golfsvingen är jämfört med andra sporter. Tennis får vara hur svårt det vill för mej, stör mig inte om någon annan finner tennisserven otroligt svår. Ni som tycker att det bara är att veva på, att golfslaget inte är svårare än ett slagskott i innebandy kan väl lämna tråden, helt enkelt. Och låta oss som tycker det är svårt att träffa en golfboll på ett bra sätt få hållas här? Eller vill ni allvarligt diskvalificera de som funderar mycket på golfsvingen och faschineras av den? Jag startar en egen tråd i ämnet "varför funderar man på golfsvingen" i everything but golfsubforumet, så kan väl vi svingnördar få hållas här?

Kan vi då återvända till svingen?

Over the top.
Hur man startar nedsvingen. Har ingen pro lyckas förklara för mej. Och det finns många ord om det. Och jag har nog genom åren börjat nedsvingen på ett 50-tal olika sätt som givit hyggligt resultat...
Men två grundgrejer:
Dels det här som Rutger tog upp tidigare: "Det första du gör i nersvingen är att svinga ner händer och klubba på rätt svingplan."
Samtidigt säger man att svingen börjar nedifrån upp och inifrån ut.
Hur gifter sig det där? Kort, vad borde fötter, höfter, axlar, armar och händer göra i början av nedsvingen?

Langar in den här i diskussionen
https://www.youtube.com/watch?v=kwTOeAacc8c

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » tor 03 jan 2019, 10:18

Anders skrev:
tor 03 jan 2019, 09:06
Vi kanske skall bryta ut det här med hur svårt eller lätt golfsvingen är jämfört med andra sporter. Tennis får vara hur svårt det vill för mej, stör mig inte om någon annan finner tennisserven otroligt svår. Ni som tycker att det bara är att veva på, att golfslaget inte är svårare än ett slagskott i innebandy kan väl lämna tråden, helt enkelt. Och låta oss som tycker det är svårt att träffa en golfboll på ett bra sätt få hållas här? Eller vill ni allvarligt diskvalificera de som funderar mycket på golfsvingen och faschineras av den? Jag startar en egen tråd i ämnet "varför funderar man på golfsvingen" i everything but golfsubforumet, så kan väl vi svingnördar få hållas här?

Over the top.
Hur man startar nedsvingen. Har ingen pro lyckas förklara för mej. Och det finns många ord om det. Och jag har nog genom åren börjat nedsvingen på ett 50-tal olika sätt som givit hyggligt resultat...
Men två grundgrejer:
Dels det här som Rutger tog upp tidigare: "Det första du gör i nersvingen är att svinga ner händer och klubba på rätt svingplan."
Hur gifter sig det där? Kort, vad borde fötter, höfter, axlar, armar och händer göra i början av nedsvingen?

Fast ingen har väl förbjudit någon att tycka det är svårt att slå på en golfboll. Jag tycker det är ohyggligt svårt nästan jämt. Men jag störde mig väldigt mycket på snacket om att andra idrotter är lätta.

Men visst, jag kan absolut lämna tråden. Tror min synpunkt kommit fram. Svinga lugnt boys!
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 03 jan 2019, 10:50

Anders skrev:

Over the top.
Men två grundgrejer:

Dom enda som tycks tro att ngt är svårare än ngt annat är väl du och ngt annat nick, t o m i det här inlägget tycks du tro att man endast kan veva på antar att du inte riktigt förstår vad vi andra har skrivit. Du får väl läsa en gång till när du lugnat ner dig då du själv varit en av dom drivande i detta sidoämne och nog en av få som dissar andra sporters svårighetsgrad. Åtminstone har inte jag dissat ngns nörderi.

Egon

Inlägg av Egon » tor 03 jan 2019, 12:36

Det finns gränser för när man vinner eller förlorar något på att nörda ner sig. Jag blev tvungen att inse det när jag nördade ner mig i utrustningen.

@Anders
Jag läste din andra tråd i ämnet.
Din vetgirighet är lite som ett barns.
Det är fråga på fråga och till slut måste även barn acceptera någon annans ord för att vara sanna.
Det är inget fel i att vara intresserad... felet uppstår när du drar långväga slutsatser för att bevisa din avoghet/kunskap. Tro mig (även om du har svårt för det) även jag försätter mig i din situation hela tiden men till skillnad mot dig så kan jag skilja på en teoretisk diskussion och ett praktiskt förhållningssätt till ett änne.

Ex.
Ingen kommer att bli bättre av att analysera och trimma in sin utrustning in absurdum. När frågorna kommer så faller jag i fällan och svarar även om mitt förhållningssätt borde styra svaret.

Diskussion/nörderi är kul och all kunskap är bra på sitt sätt. Ditt försök till förståelse leder till ditt fördärv eftersom du inte verkar kunna separera teori från praktik.

Avslutar med ett statement som är sant:
Det finns inget svårt i golfsvingen utan det är individen som gör det svårt. Alla som inte är fysiskt inkompatibla kan nå ner till singelhcp med några års spel i kroppen.
De som inte når dit har inte fysiken, tiden eller motivationen. Kunskap är det lilla i ekvationen.

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 03 jan 2019, 13:15

Anders skrev:
quote=Anders

Som sagt, på elitnivå är alla sporter svåra. Och alla sporter är speciella. Har sin unika svårighet och karaktär. För golfspelet är själva tillslaget det svåra. För "bogeysportaren" är golfslaget hysteriskt mycket svårare än andra slag. Jag skulle antagligen kunna slå lika bra omedelbart i tennis, badminton och squash som jag gjorde då jag spelade senast. För samtliga sporter +10 år. Däremot skulle väl 10 års åldrande märkas i rörligheten med fötterna... snabbheten i de andra spelen är naturligtvis en svårighet, att inte spela mot en stillastående boll. Men det är något jag uppskattar. Avsaknaden av behov av reaktionssnabbhet i golf). Spelar ogärna mobilspel eller liknande som är på tid, som bygger på snabbhet. Föredrar tänka länge. Ser man hur länge en elitbadmintonspelare funderar på sina servar och ett av proffsen lägger tid på sina uppställningar så framgår svårigheten i slaget med all önskvärd tydlighet.

Jag har inte varit i närheten av något som liknar en socketfrossa i någon annan racketsport. Eller saknat förmågan månadsvis att inte kunna slå ett slag rakt fram. Så är det för mej.
Liten kommentar rörande badminton, spelade hyfsat mycket badminton som ung, var dock aldrig i närheten av att vara elitspelare även om jag tävlande en del. Kanske skulle kunna säga att jag precis var singelhandicappare om man nu använder golftermer för att beskriva min badmintonkompetens.

Då och då med ganska stora mellanrum blir det lite badmintonspel, jag slår definitivt inte i närheten lika bra. Speciellt backhand clear som jag behärskade hyfsat när jag var som bäst upplever jag som fullständigt omöjligt när jag inte spelar kontinuerligt.

Jag tror att i princip varje sport innehåller moment som för bogeyutövaren är hysteriskt svåra, inget unikt för golfen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 03 jan 2019, 14:29

Tänkte då... att vi kunde ta diskussionerna som inte är direkt svingrelaterade i den nya tråden på everything but- subforumet? Vet inte riktigt hur de här jämförelserna med andra sporter och lämplighet i att över huvud taget fundera på sving letade sig in i den här tråden.

Egon

Inlägg av Egon » tor 03 jan 2019, 14:59

Anders skrev:
tor 03 jan 2019, 14:29
Tänkte då... att vi kunde ta diskussionerna som inte är direkt svingrelaterade i den nya tråden på everything but- subforumet? Vet inte riktigt hur de här jämförelserna med andra sporter och lämplighet i att över huvud taget fundera på sving letade sig in i den här tråden.
Det började här
Det är svingens svårighet som är själva tjusningen för med golfen för mej. Om det vore som badminton eller innebandy, bara att veva på, då hade jag slutat för 20 år sen.
... skyll dig själv! ;)

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 03 jan 2019, 17:02

DCI981 skrev:
tor 03 jan 2019, 02:36
Om man har lagt ner ca 5000-10000 h på sin sport så borde man ha lärt sig grunderna i dom flesta sporter hyfsat väl. Denna tid har dom flesta som är vuxna och spelar fotboll eller tennis gjort om dom började i barnsben medan majoriteten av golfarna trots 10-20 års spel många ggr knappt lagt ner 1000 h varav många av dom timmarna är fördelade på väntan på partiet framför och inte på övningsområdet oavsett om dom tagit hela 10 lektioner hos pron. Tänk om spelarna i ett fotbollslag sagt att vi har en tränare med oss 1 gång per år varför kan vi inte få till spelet.. måste vara en hysteriskt svår sport.

Har sett många spelare på tennisklubben som trots hela 10 lektioner inte kan få till en vettig serve och spelare som helt plötsligt i en match inte klarar av att slå grundslagen som vanligt. Innebär det att sporten är hysteriskt svår jämfört med andra sporter? Knappast..
Mina åsikter.

Ja, om man känner till grunderna och tränar på dem så borde man få till det hyffsat efter 10.000h men jag är rätt så säker på att många inte gör det och även om de slår iväg många bollar på rangen så kommer de aldrig att nå målet med en hållbar sving över tid. Har man inte sunda grunder tror jag det blir svårt att hitta tillbaka efter ett uppehåll. Man kan nog hitta tillbaka till sin trixade golfsving där man meckar med t ex handlederna eller liknande men aldrig till en repeterbar grundsving som har en stabil motor, njae.. Förmodligen hittar man något nytt i sin sving att pilla med. Det blir aldrig som att cykla eller åka skridskor.

Golftränare vill tjäna pengar och de berättar inte allt. De fixar endast det tillfälliga strulet och ser till att bollen går rakt för dagen. Är du stammis hos samma PRO så kan det vara annat som gäller men för de som bokar sporadiska lektioner... Lycka till, för det finns ingen långsiktighet i det. Prova istället att köpa ett paket på 10 lektioner så märker man skillnaden på innehållet. Sedan gör man läxan ordentligt mellan träffarna annars är det ingen idé att komma tillbaka.

10.000h är väldigt många dagars träning för normalutövaren. Det krävs en del mental styrka och disiplin för att orka hålla fokus. Är man inte motiverad så är det god natt. Jag ser det roliga i mitt arbete och tror det är värt mödan. Även om jag kommit en bit på vägen är jag är inte ens nära...
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 03 jan 2019, 19:39

waggle skrev:
tor 03 jan 2019, 17:02
Waggle skrev:
Golftränare vill tjäna pengar och de berättar inte allt. De fixar endast det tillfälliga strulet och ser till att bollen går rakt för dagen.
"jag ringde min hantverkare med en läckande kökskran men han fixade bara packningen fast rören var utslitna".

I min erfarenhet så hjälper din pro med precis det du ber honom. Om du kommer dit och berättar att du vill lägga om din sving och börja om från början så gör han just det, men att tro att han löser problemet golf på en 20-minuterslektion är aningens önsketänkande. Ytterligare till prons försvar så är det så att dom flesta kunderna faktiskt bara vill ha en quickfix.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 03 jan 2019, 20:19

AlbertS skrev:
tor 03 jan 2019, 19:39
waggle skrev:
tor 03 jan 2019, 17:02
Waggle skrev:
Golftränare vill tjäna pengar och de berättar inte allt. De fixar endast det tillfälliga strulet och ser till att bollen går rakt för dagen.
"jag ringde min hantverkare med en läckande kökskran men han fixade bara packningen fast rören var utslitna".

I min erfarenhet så hjälper din pro med precis det du ber honom. Om du kommer dit och berättar att du vill lägga om din sving och börja om från början så gör han just det, men att tro att han löser problemet golf på en 20-minuterslektion är aningens önsketänkande. Ytterligare till prons försvar så är det så att dom flesta kunderna faktiskt bara vill ha en quickfix.
Precis, hur många går till PROn och ber om att få lära sig grunderna - all the way?
Sist jag frågade honom så hade han aldrig fått frågan tidigare.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Rutger

Inlägg av Rutger » tor 03 jan 2019, 20:48

Anders skrev:

"Det första du gör i nersvingen är att svinga ner händer och klubba på rätt svingplan."
Lite mer detaljerat önskas.
Titta på din video igen När han demonstrerar så dyker hans huvud och överkropp en 5-8cm ner mot bollen. När han slår sin sving så är huvudet helt stilla i höjdled mao han gör inte riktigt som han lär ut. Generellt så är jag misstänksam mot alla Leadbetters råd. Nog om videon.
När man svingar ner händerna så bör man applicera en motkraft uppåt från höger ben, ungefär hålla emot så man inte dyker. Så samtidigt som du svingar ner händerna trycker du upp höger höft uppåt precis så mycket att du hindrar dykningen. Man kan säga att detta är motsattsen till "squatt"
Kommer du ihåg att jag sa att om du för ner händer och klubba på ett korrekt plan (svinga klubbladet mot höger häl i början) så kommer höfterna att flytta sig automatiskt! Du behöver inte försöka flytta vikten eller höfterna aktivt i förväg, det är helt onödigt arbete. Risken är att det blir för mkt av det goda.

Om du läser vad jag har skrivit tidigare så borde nu själv kunna svara på din sista fråga.

Edit Observera att mina råd till Anders är inte specifika OTT-fix-råd till honom. Det är instruktioner som alla kan tillämpa för att bygga upp grunden till en bra stabil sving.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 03 jan 2019, 23:52

Egon skrev:
tor 03 jan 2019, 14:59
Anders skrev:
Det började här
Det är svingens svårighet som är själva tjusningen för med golfen för mej. Om det vore som badminton eller innebandy, bara att veva på, då hade jag slutat för 20 år sen.
... skyll dig själv! ;)

Egon
Ja, det får jag väl fan göra. Och jag är nu fullt informerad om andra sporters svårighetsgrad och kommer vidare i tråden inte göra några som helst referenser till huruvida den ena eller andra sporten än svår eller enkel.

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 03 jan 2019, 23:57

Anders skrev:
tor 03 jan 2019, 23:52
Egon skrev:
Anders skrev:
Det började här
... skyll dig själv! ;)

Egon
Ja, det får jag väl fan göra. Och jag är nu fullt informerad om andra sporters svårighetsgrad och kommer vidare i tråden inte göra några som helst referenser till huruvida den ena eller andra sporten än svår eller enkel.
Är det inte helt enkelt så att golf är enkelt? Egentligen betydligt enklare än vad vi gör den till? ;)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 04 jan 2019, 00:00

DCI981 skrev:
tor 03 jan 2019, 23:57
Anders skrev:
Egon skrev:

Det började här

... skyll dig själv! ;)

Egon
Är det inte helt enkelt så att golf är enkelt? Egentligen betydligt enklare än vad vi gör den till? ;)
Ställ gärna den frågan annorstädes...

DCI981

Inlägg av DCI981 » fre 04 jan 2019, 00:11

Anders skrev:
fre 04 jan 2019, 00:00
DCI981 skrev:
Anders skrev:

Ställ gärna den frågan annorstädes...
Tack, får väl leta reda på en tråd som hanterar golfsvingens komplexitet... där borde den passa som handen i handsken. ;)

Rutger

Inlägg av Rutger » fre 04 jan 2019, 00:18

DCI981 skrev:
Du har rätt på sätt och vis. Får man korrekt information om hur svingen ska utföras så kan alla lära sig. Titta på alla nybörjar ungdommar som varje år startar i klubbens försorg med hopp om att de ska bli duktiga tävlingsspelare. Efter bara några månaders träning så har de väldigt fina svingar. Ingen av dom har en "hacker"sving. Det är mycket märkligt att samme pro som utan problem kan lära dessa ungdommar perfekta proffsiga svingar, är så fullkomligt inkompetent när det gäller att utbilda vuxna betalande klubbmedlemmar.

Det svåra ligger i att försöka lära sig själv eftersom svingen inte är som man tror att den ska vara. Det som känns riktigt att göra är helt fel. Exempelvis så känns det rätt och vettigt att svinga händer och klubba från toppen fram och mot bollen men som vi alla vet så ger det OTT. Det är också lurigt att utifrån videosekvenser försöka förstå vad som händer eller rättare sagt vad som utförs i svingen. Det man ser är inte det som görs, vilket är förvillande.
Så har man inte någon som berättar sanningen för en så är man illa ute och man får stå och i det evinnerliga försöka hitta rätt sätt att utföra svingen.

DCI981

Inlägg av DCI981 » fre 04 jan 2019, 00:47

Rutger skrev:
fre 04 jan 2019, 00:18
DCI981 skrev:
Du har rätt på sätt och vis. Får man korrekt information om hur svingen ska utföras så kan alla lära sig. Titta på alla nybörjar ungdommar som varje år startar i klubbens försorg med hopp om att de ska bli duktiga tävlingsspelare. Efter bara några månaders träning så har de väldigt fina svingar. Ingen av dom har en "hacker"sving. Det är mycket märkligt att samme pro som utan problem kan lära dessa ungdommar perfekta proffsiga svingar, är så fullkomligt inkompetent när det gäller att utbilda vuxna betalande klubbmedlemmar.

Det svåra ligger i att försöka lära sig själv eftersom svingen inte är som man tror att den ska vara. Det som känns riktigt att göra är helt fel. Exempelvis så känns det rätt och vettigt att svinga händer och klubba från toppen fram och mot bollen men som vi alla vet så ger det OTT. Det är också lurigt att utifrån videosekvenser försöka förstå vad som händer eller rättare sagt vad som utförs i svingen. Det man ser är inte det som görs, vilket är förvillande.
Så har man inte någon som berättar sanningen för en så är man illa ute och man får stå och i det evinnerliga försöka hitta rätt sätt att utföra svingen.
Jag tror att dessa barn ofta leker golf och testar sig fram och på det viset lär sig vad som händer utan att dom själva ens kan förklara det i golftermer. Utöver det lägger dom säkert ofta mer tid under en sommar på golfövningar än vad en genomsnittlig golfare som börjar i vuxen ålder gör under hela sin golfkarriär. Ytterligare en sak är att barn som inte ser en förbättring hyfsat snabbt eller tycker det är roligt slutar jämfört med envisa medelhackare som fortsätter trots total avsaknad av talang eller ambition att lägga ner den tid som det krävs.

Sen är det säkert betydligt roligare för en pro att lära ut till dom som kan ta till sig av instruktioner och verkligen lägger ner den tid som krävs även om Herbert 57 år är en bättre kund ur en ekonomisk synvinkel.

Rutger

Inlägg av Rutger » fre 04 jan 2019, 01:18

Nej nej nej och nej.
Jag har spelat med ungdommar som inte ingått i klubbens träningsverksamhet och dessa unga har precis samma felaktiga svingar som de vuxna hackarna. Att unga på något magiskt sätt skulle ha lättare att lära sig golfsvingen är fullständigt fel. Det finns överhuvudtaget inget som stödjer det påståendet.

Skriv svar