Svingtråden

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
DCI981

Re: Svingtråden

Inläggav DCI981 » fre 04 jan 2019, 01:27

Nej nej nej och nej.
Jag har spelat med ungdommar som inte ingått i klubbens träningsverksamhet och dessa unga har precis samma felaktiga svingar som de vuxna hackarna. Att unga på något magiskt sätt skulle ha lättare att lära sig golfsvingen är fullständigt fel. Det finns överhuvudtaget inget som stödjer det påståendet.
Nu tror jag du får läsa igen jag syftar ju på dom unga som ingår i träningsverksamheten och tränar bl a med hjälp av instruktör. Du skriver ju t o m själv att dom har en bra sving. Att barn har lättare att lära sig olika saker delvis beroende på ålder eller framförallt pga deras utveckling är väl hyfsat vetenskapligt klarlagt eller är du här av annan åsikt? Det finns ju även ngt som kallas den motoriska guldåldern men det är klart golfen är kanske hyfsat unik även i det avseendet.

Rutger

Inläggav Rutger » fre 04 jan 2019, 01:48

Sorry jag trodde du menade alla ungdommar över en kam men visst jag håller med om att det finns en liten ungdomsbonus som ger de ungdommar som du pekar ut en fördel.
Vad jag däremot vänder mig emot och som jag trodde du menade, det är att barn på ngt magiskt sätt kan nästan av sig självt lära sig en bra golfsving. Det existerar inte.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 04 jan 2019, 10:54

Ett par frågor på ditt tidigare inlägg, Rutger:

När man svingar ner händerna så bör man applicera en motkraft uppåt från höger ben, ungefär hålla emot så man inte dyker.
När man svingar ned händerna, det kan du göra alldeles utmärkt stående lätt på höger fot. Vad är det som i det här läget måste hållas emot?

Så samtidigt som du svingar ner händerna trycker du upp höger höft uppåt precis så mycket att du hindrar dykningen. Man kan säga att detta är motsatsen till "squatt"
Vad är det för dykning? Kan du utvecka motsatsen till squatt lite? Känns som det här är något väsentligt.

Kommer du ihåg att jag sa att om du för ner händer och klubba på ett korrekt plan (svinga klubbladet mot höger häl i början) så kommer höfterna att flytta sig automatiskt! Du behöver inte försöka flytta vikten eller höfterna aktivt i förväg, det är helt onödigt arbete. Risken är att det blir för mkt av det goda.
Har provsvingat en del, får inte den här känslan av att höften flyttar sig automatiskt. Antar att det är bumpen till vänster man avser? Och att avsikten med den bland annat är att komma i ett läge där man "är bakom bollen"?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Rutger

Inläggav Rutger » fre 04 jan 2019, 12:35

Vad är det som i det här läget måste hållas emot?
Svar Alla dyker inte mot bollen, Vad du gör vet jag inte Men om ditt huvud och överkropp sjunker ihop i nersvingen så beror det oftast på att man inte har något stöd av höger ben.

Kan du utvecka motsatsen till squatt lite?
Svar Om man reser sig i baksvingen så botar man det med att göra en squatt dvs man låssas att man har en barstol bakom ändan som man hukar sig ner på med ändan. Då kommer huvudet att vara stilla i höjdled men det känns som om man sätter sig ner.
Motsattsen till squatt är då den dykning som ev finns.

Har provsvingat en del, får inte den här känslan av att höften flyttar sig automatiskt.
Svar Man känner inte att höften flyttar sig Du måste be någon titta eller videofilma din sving.

Videofilma din sving
Det är oerhört svårt att själv analysera sin sving och sedan beskriva vad man gör för fel.
Därför är det ingen idé att försöka ge specifika råd till någon utifrån den personens egen tolkning. Vill du få vettig hjälp så måste du lägga upp en video och endera skicka bara länken till mig eller ännu bättre lägg ut den här.

GB-O

Inläggav GB-O » fre 04 jan 2019, 15:54

Rutger: kan du länka till någon rörlig sekvens som visar "När man svingar ner händerna så bör man applicera en motkraft uppåt från höger ben, ungefär hålla emot så man inte dyker. "

Rutger

Inläggav Rutger » fre 04 jan 2019, 19:15

Svårt. Jag tror att jag har fått detta från en träningsvideo som man kunde köpa av Kelvin Miyahira förrut. Han visade bla en övning som såg mycket konstig ut där hans elev fick sträcka på höger ben tidigt i nersvingen. Han hade också ett gummiband för att träna upp styrkan i rörelsen. Uppriktigt sagt så såg det helt knäppt ut men jag testade och märkte då bla att den dykning mot bollen som jag alltid har haft var botad.
Det passar mig också bra eftersom det här är första delen i den aktiva tyngdöverföringen jag gör med höger ben.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 06 jan 2019, 11:27

Kan det vara så att det är marktryck man vill skapa? Har hört många, inkl mr sweden här prata om det, och min enda riktiga kanonrunda med drivern, för drygt 10 år sen på Nyköping var en där jag från toppen verkligen fick ned krafen i fötterna, och det blir ju ett tryck mot höger höft där. Tycker man ser en hel del av det i starten av Rorys sving också, en kompression av kraft mot markytan. Är det relaterat?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

GB-O

Inläggav GB-O » sön 06 jan 2019, 13:55

Kan vi inte tänka orsak - verkan?
Genom att trycka till får spelaren vänster sida att dra svingen igenom till "rakare" vänsterben (gäller högerspelare).
Och därmed en fullständigare genomsving.

Egon

Inläggav Egon » sön 06 jan 2019, 14:31

Kan vi inte tänka orsak - verkan?
Genom att trycka till får spelaren vänster sida att dra svingen igenom till "rakare" vänsterben (gäller högerspelare).
Och därmed en fullständigare genomsving.
.. eller ännu längre bak i sekvensen!?
Rory funderar inte på att ”använda marken” som någon sorts språngbräda utan det är en konsekvens.
Gå och ställ er på en våg och vifta med armarna likt en golfsving. Gör det sen i slow-mo och se skillnaden.

Samma efter bollträff.
Se på vågen hur vikten minskar (ett tag) när händerna åker upp åt vänster (högerspelare). Det är en följd inte en medvetet skutt.

Egentligen skulle jag sluta där... men men. :oops:
Det är sånt här jävla funderande som jag blir så trött på.
Använda marken... ööh, ja hur skulle det gå till annars? Om man hängde i luften skulle svingen bli ganska kraftlös.
Sånt här är ”golf-ingenjörens” förbannelse och media/instruktörers lycka.

Egon

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 jan 2019, 15:33

Märkliga tips och tankar lite varstans här...

- Kroppen "sjunker ihop" på grund av att muskelanspänningen som uppstår i nedsvingen. Våra mänskliga muskler kan bara en sak, och det är att dra ihop sig.
Hur mycket man "sjunker ihop" varierar från spelare till spelare och orsakerna till detta måste diskuteras individuellt. Men om jag tillåts vara lite förenklande så är det inte svårare än att en "swinger" sjunker mindre, medan en "hitter" sjunker mer. På samma sätt, så kommer en som strävar efter att motorn i svingen ska vara helt "ren" rotation att sjunka mindre än en som aktivt (!) jobbar med att få till en sk "squat".

- Armarna ska rakt ner i början av framsvingen, det är tämligen gemensamt för alla svingstilar med små undantag för mer centrerade "svängdörrs-svingar" ála Stenson... typ... Men vad som händer med underkroppen samtidigt, är en helt annan och helt "stil-orienterad" fråga (se ovan).

- Man vill självklart använda marken för att hämta kraft, och som Egon säger, man skulle bli ganska kraftlös om man hängde fritt i luften. Men man kan använda kraften på olika sätt, och vill man rotera "renare" så kommer man att sjunka mindre i starten och inte heller räta ut sig (lika mycket) i framsvingen. Det är många duktiga spelare vars huvud håller sig på exakt samma höjd genom hela svingen.
Men, man kan också medvetet göra en "squat" ála Rory, och om man tänker så här... Om jag vill hämta kraft ur marken, genom att använda benen, så... måste ju den kraften gå uppåt?! Det är ju liksom inte fysiskt möjligt att den går åt något annat håll.

Det blir - ytterligare - ett bra exempel på att man måste ha koll på vad man rent sving-stilsmässigt eftersträvar för att nå någon framgång. Jag är helt övertygad om att många sätter krokben för sig själva genom att blanda för många svingstilar i olika delar av sin egen sving.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

GB-O

Inläggav GB-O » sön 06 jan 2019, 16:47

Ska vi kalla diskussionen för vinterns "substitutionsgolf"?

De flesta inläggens syn på golfsvingen resulterar i ett och samma slutläge - vikten förts över till vänster sida (högerspelare).
Jag ställde en fråga till Rutger därför att min hjärna inte kunde skapa en mental bild av hans beskrivning.
En svårighet som tydligen även Rutger hade/har.

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » sön 06 jan 2019, 17:08

Hur mycket man "sjunker ihop" varierar från spelare till spelare och orsakerna till detta måste diskuteras individuellt. Men om jag tillåts vara lite förenklande så är det inte svårare än att en "swinger" sjunker mindre, medan en "hitter" sjunker mer. På samma sätt, så kommer en som strävar efter att motorn i svingen ska vara helt "ren" rotation att sjunka mindre än en som aktivt (!) jobbar med att få till en sk "squat".
@Dr Golf. Jag har försökt surfa lite för att förstå vad som är en "swinger" och en "hitter" men hittar inte så mycket. Vore kul om du kan förklara.

Min gissning bara från namnen är att en "swinger" svingar genom att slappna av och ge klubban fart genom att låta den falla och sedan ge den fart genom en motriktad kraft in mot centrum av rotationen. En "hitter" låter som att man trycker på med högersidan och högerarmen/högerhanden.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 jan 2019, 17:39

@Dr Golf. Jag har försökt surfa lite för att förstå vad som är en "swinger" och en "hitter" men hittar inte så mycket. Vore kul om du kan förklara.

Min gissning bara från namnen är att en "swinger" svingar genom att slappna av och ge klubban fart genom att låta den falla och sedan ge den fart genom en motriktad kraft in mot centrum av rotationen. En "hitter" låter som att man trycker på med högersidan och högerarmen/högerhanden.
Det kan vara svårt att hitta något om dessa begrepp, dels för att dom sällan används, men det är också lite av dom där "bakom-kulisserna-kunskaperna" man behöver ha som instruktör, men som man inte alltid vill - eller bedömer vara klokt - att vidarebefordra till sin elev.

Men du är ganska rätt på det i din gissning. En "swinger" är mer avslappnad i rörelsen. Som regel är det rotationen som är huvudmotor, höfterna startar och överkroppen kommer efter. Genom impact så låter man hela paketet bara "snurra med" och man upplever nästan att man till slut krockar med bollen. En rätt häftig grej man kan testa för att se om man hittar den här känslan är att släppa greppet med höger tumme och pekfinger (högerspelare). Det gör det nästan omöjligt att "slå" med händerna genom bollen och det enda som återstår är en "sving". Därför är ett löst grepp en oerhört bra grund för en "swinger".

På motsvarande sätt, är en "hitter" någon som aktivt "slår" med händer mot bollen. Man roterar upp sig, roterar ner mot bollen och man gör en viktöverföring och alla delar av en "vanlig sving" finns med, men vid "hit-position" någonstans, så tar händerna över och drar till utav kung och fosterland. Typ... Om du vill testa, så ta ett extremt hårt grepp, gör gärna en halv baksving och ta sedan i allt du kan! :D

Lite enkelt förklarat...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 06 jan 2019, 19:24

- Kroppen "sjunker ihop" på grund av att muskelanspänningen som uppstår i nedsvingen. Våra mänskliga muskler kan bara en sak, och det är att dra ihop sig.

- Man vill självklart använda marken för att hämta kraft, och som Egon säger, man skulle bli ganska kraftlös om man hängde fritt i luften. Men man kan använda kraften på olika sätt, och vill man rotera "renare" så kommer man att sjunka mindre i starten och inte heller räta ut sig (lika mycket) i framsvingen. Det är många duktiga spelare vars huvud håller sig på exakt samma höjd genom hela svingen.
Men, man kan också medvetet göra en "squat" ála Rory, och om man tänker så här... Om jag vill hämta kraft ur marken, genom att använda benen, så... måste ju den kraften gå uppåt?! Det är ju liksom inte fysiskt möjligt att den går åt något annat håll.
Märkligt blir det säkert eftersom en bild säger mer än tusen ord...

Intressant det här swinger kontra hitter som du beskriver det. Får se om jag förvirrar eller klargör med följande:
Har nog kört både hitter och swinger. Och man hänger inte fritt i luften. Men vad det gäller benens arbete har jag i mina swingar som sänkt hcp till anständiga nivåer dels haft en känsla av squat, där trycket på höger ben har varit av typen tryck rakt ner, ta spjärn, antar att det här hitter. Men i andra varianter har jag mer haft känslan av att fötter och ben drar igång rotation. Viktfördelningen mellan fötterna vid uppvridningen bli jämnare. naturligtvis har man tryck mot marken men mer en spänning av typ att ben åstadkommer rotation. Skulle detta då kunna vara swinger?
Då jag tänker på det är det nog så, att i det senare fallet är det fötterna som drar igång nedsvingen, medan i hittervarianten är det de nedåtgående armarna. Har slagit bra med båda varianterna.

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » sön 06 jan 2019, 19:27

Lite enkelt förklarat...
Tack!

Som jag fattade från en tidigare tråd (kommer inte ihåg vilken) så strävar du själv efter att bli en "swinger". Betyder det att du tycker att "swinger" generellt är en bättre modell eller är det bara att du tycker det passar just dig?

Själv gjorde jag nyss testet här hemma och hade inga problem att släppa höger tumme o pekfinger med det sätt som jag svingar men det var ju hemma utan boll så vet inte om det säger hela sanningen.

En annan sak som jag funderar på i samband med det här. Det känns som att en "hitter" med sitt hårda grepp skulle ha lättare att hitta till ett framåtlutat skaft vid träff än en "swinger". Den här videon https://www.youtube.com/watch?v=sp3F4hYqvng så får jag det till att han lär ut en "hitter" sving och att han får bra skaftlut. Vad säger du om det?

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 jan 2019, 20:18

Intressant det här swinger kontra hitter som du beskriver det. Får se om jag förvirrar eller klargör med följande:
Har nog kört både hitter och swinger. Och man hänger inte fritt i luften. Men vad det gäller benens arbete har jag i mina swingar som sänkt hcp till anständiga nivåer dels haft en känsla av squat, där trycket på höger ben har varit av typen tryck rakt ner, ta spjärn, antar att det här hitter. Men i andra varianter har jag mer haft känslan av att fötter och ben drar igång rotation. Viktfördelningen mellan fötterna vid uppvridningen bli jämnare. naturligtvis har man tryck mot marken men mer en spänning av typ att ben åstadkommer rotation. Skulle detta då kunna vara swinger?
Då jag tänker på det är det nog så, att i det senare fallet är det fötterna som drar igång nedsvingen, medan i hittervarianten är det de nedåtgående armarna. Har slagit bra med båda varianterna.
Ja, det låter som en Swinger.
Asså... det här är ju defintioner som har ganska många år på nacken, det kan vara bra att komma ihåg. Och den grundläggande synen på skillnaden är alltså "aktiva händer eller inte". Så, vad underkropper gör är förstås viktigt och intressant, men definierar inte "Swinger/Hitter".

Vad gäller "squat" så är det många yngre förmågor som anammat detta på ett helt naturligt sätt, och jag kan absolut se fördelarna med det. Jag hade ett träningspass i TM med en yngre förmåga som coachade mig att testa, och det händer definitivt grejjer när man sätter det! Så... känns det bra så är det ju bara att köra! =)

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 jan 2019, 20:36

Lite enkelt förklarat...
Tack!

Som jag fattade från en tidigare tråd (kommer inte ihåg vilken) så strävar du själv efter att bli en "swinger". Betyder det att du tycker att "swinger" generellt är en bättre modell eller är det bara att du tycker det passar just dig?

Själv gjorde jag nyss testet här hemma och hade inga problem att släppa höger tumme o pekfinger med det sätt som jag svingar men det var ju hemma utan boll så vet inte om det säger hela sanningen.

En annan sak som jag funderar på i samband med det här. Det känns som att en "hitter" med sitt hårda grepp skulle ha lättare att hitta till ett framåtlutat skaft vid träff än en "swinger". Den här videon https://www.youtube.com/watch?v=sp3F4hYqvng så får jag det till att han lär ut en "hitter" sving och att han får bra skaftlut. Vad säger du om det?
Ja, det stämmer. Det är vad jag själv strävar efter, och jag tycker att det känns bra! Rent generellt tycker jag att det är en bättre modell av en ganska enkel anledning. Man brukar säga att stora muskelgrupper har lättare att lära sig att upprepa en rörelse, och det är det som - enkelt uttryckt nu - gör att det här blir en stabilare svingmodell.

Som hitter, har de mindre muskelgrupperna i underarmarna en större roll, och dom är duktiga på att ha en bra "känsla" för dom gör, men dom har svårt att lära sig att upprepa en rörelse. Min upplevelse av att spela som "hitter" är att det är lättare att "dra till" ordentligt, och det är också lättare att göra små saker med bollen "på känsla" som det brukar heta.

För att sammanfatta, så spelare jag ett stabilare och enklare grundspel nu, men jag har svårare att slå en kontrollerad draw med drivern... typ...

Hoppas det var svar på dina frågor? =)

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 jan 2019, 21:02

Om det säger jag, njaaaaeeeäääää...

... alltså... det är lättare att ha en aggressiv känsla i sin sving när man håller hårt. Blir ju lite mer "jävlar anamma" vilket också gör det lättare att damma ner klubban i backen ordentligt.

Men, faktum är, att - rent tekniskt sett - så sitter nyckeln till att få fram händerna på ett bra sätt och skapa en sund forward shaft-lean i att man roterar höfterna på ett bra sätt.

Det här är lite bökigt att förklara kortfattat, men det finns små skillnader i att rotera "rent" där den högra sidan (högerspelare) roterar bakåt (eller åt vänster om man tänker i spelriktningen). När det görs på ett bra sätt, så dras händerna framåt, till en position framför bollen, men att höfterna "försvinner" håller också kvar händerna i en square position vilket i sin tur gör att det här blir en förutsättning för releasemönstret "square to square".

Skillnaden, om höfterna "glider framåt" för mycket, är att händerna kommer fram, framför bollen, men eftersom dom "skjuts dit" så kommer dom att vara "öppna".

Jag ber om ursäkt om förklaringen är dålig, men det är som sagt svårt att hålla sig kortfattad. Det är dessutom någonting man inte pratar så mycket om. För, gör man rotationen på rätt sätt, så blir rotationen "orsak" och händernas position blir en "verkan" av detta.

I övrigt tyckte jag inte riktigt om den här videon. Kul med en svensk, men han bygger sitt resonemang på att shaft-lean inte är för alla, att man behöver lite högre svinghastighet för att ha nytta av detta. Sedan nämner han Jason Day och Lydia Ko som exempel på proffs som svingar hårdare och därför "klarar" detta.
En snabb googling berättar att Lydias svinghastighet med drivern är 93 mph, vilket ju inte alls är särskilt högt! Det är ju istället såhär, att en spelare med lägre hastighet behöver göra samma sak för att få kontroll på slaget - för det är kontroll det här handlar om! Slå ner på bollen, de-lofta lite, sätt bra med spin på bollen, och har man då lite lägre hastighet så fixar man istället det med utrustningen. Mer vikt i sulan för högre launch och spin, och gärna lite lättare skaft med mera spin och loft. Men tekniskt sett, så vill man göra samma!

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » sön 06 jan 2019, 22:29

Hoppas det var svar på dina frågor? =)
Ja, tack! Mycket intressant.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 07 jan 2019, 09:14

Ja, det låter som en Swinger.
Asså... det här är ju defintioner som har ganska många år på nacken, det kan vara bra att komma ihåg. Och den grundläggande synen på skillnaden är alltså "aktiva händer eller inte". Så, vad underkropper gör är förstås viktigt och intressant, men definierar inte "Swinger/Hitter".

Vad gäller "squat" så är det många yngre förmågor som anammat detta på ett helt naturligt sätt, och jag kan absolut se fördelarna med det. Jag hade ett träningspass i TM med en yngre förmåga som coachade mig att testa, och det händer definitivt grejjer när man sätter det! Så... känns det bra så är det ju bara att köra! =)
Kan kännas bra med båda, men jag är helt klart inne på swingerspåret.

Vad jag kan fundera på lite mer generellt är vad som egentligen gick tokigt svingmässigt för en 7-8 år sen.

Mina barns småbarnsår och därmed min golftorka sträckte sig grovt fram till 2004. Därefter spelade jag mer och slog bollen riktigt bra ett antal år. Närspelet var uselt, men mitt långa spel höll bra, svingen fungerade. Sedan kom jag in i socketfrossor varje år framåt 2010, gick till pros, försökte med att låta dem göra om sving och inget fungerade. Slice var ytterst ovanligt 1981-2000, det var hook som var mitt dåliga slag, men senaste 7-8 åren har jag träffat bollen illa, och det har varit högersläpp. Jag gick en hel del hos pros på 80-talet och det mesta kändes naturligt. Nu säger de saker som får allt att kännas allt mer avigt. Har bemästrat högersläppen hyfsat men bollträffarna är dåliga, allt går för högt, på tok för kort och jag känner i stort sett aldrig känslan av att träffa i sweetspot.

Man skulle ju kunna tro på att åren gjort en stel och svag, men jag tror inte det. Kör mycket gym och smidighetsträning och pros säger att det inte är några problem med uppvridning. Har bara svårt att hitta tillbaka till det som en gång kändes naturligt.

Egon mfl har ju pratat om det här OTT, och det har jag hört i lite olika varianter från pros. Och det är tydligen en vanlig klass av fel. Frågan är varför det känns naturligt att slå så, och mer specifikt vad som kan få en att mer plötsligt börja slå så. Det som sitter i bakhuvudet en hel del är de här åren med socket(har varit väldigt få sista två åren). Just det här som var standard då: Vad som händer då man spelar, slår ganska bra(eller oftast föregås en socketfrossa av riktigt bra bollträff) och sedan bara börjar allt rotera fel från ett slag till annat. Det måste vara någon osund, "naturlig" instinkt som tar över. Sannolikt kanske samma "naturliga" känsla som ger OTT?

Det som vore riktigt coolt vore om man medvetet kunde lära sig att slå en socket, och förstå vad som egentligen händer.

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 07 jan 2019, 10:28

Hitter vs swinger ..grävde fram The golfing machine från bokhyllan för lite hur var det nu... Åtminstone en bok där ämnet har avhandlats ur något typ av vetenskaplig inriktning.
Och nope hitter är ej dra på hålla hårdare i klubban snarare symtom på överaccelaration,kast.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » mån 07 jan 2019, 14:04

Hitter vs swinger ..grävde fram The golfing machine från bokhyllan för lite hur var det nu... Åtminstone en bok där ämnet har avhandlats ur något typ av vetenskaplig inriktning.
Och nope hitter är ej dra på hålla hårdare i klubban snarare symtom på överaccelaration,kast.
Hehe... jaa... han är inte så lite snurrig den gode Kelley! :D

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 09 jan 2019, 01:45

Intresserad av vad herrn anser vara snurrigt med Kelleys definationer av hitter vs swinger.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » ons 09 jan 2019, 22:20

Intresserad av vad herrn anser vara snurrigt med Kelleys definationer av hitter vs swinger.
Jadu, den definition du anger här i tråden.

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 10 jan 2019, 20:23

Swinger eller hitter.. Javisst, kunde det dras en självklar definition av vad som skulle vara en det ena eller det andra så. Men definitionen varierar beroende på vem som kommer med den ide’n. Lite mumbo jumbovarning tycker jag.
Som Dr Golf är inne på så tycker jag grepptryck ock därmed hållande/släppande(hit) av vinkeln mellan klubba och arm är typ hitter. Gärna med bakre arm som pådrivare i svingen, forehand typ.
Swinger: löst hållen klubba som releasas med gravitationens hjälp. Mer bladrotation genom swingen än en hitter.
Men som jag tycker: lite samma sida av samma mynt. Sätten delar fler likheter än skillnader för att särskilja dem exakt.

Återgå till "Golfspel"