Lättare är inte roligare (Expressen-krönika)

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Vattenmannen

Lättare är inte roligare (Expressen-krönika)

Inlägg av Vattenmannen » sön 13 jan 2019, 14:57

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -roligare/

Duktige Martin Hardenberger skriver ett inlägg om de nya reglerna. Om inlägget istället borde ligga i regeltråden får moderator gärna flytta det.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

duffaren

Re: Lättare är inte roligare (Expressen-krönika)

Inlägg av duffaren » sön 13 jan 2019, 16:18

Tack P
hellre lång å sne än kort och rak

Användarvisningsbild
Hofnar

Inlägg av Hofnar » sön 13 jan 2019, 16:49

Instämmer. Golfen är död. R.I.P.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » sön 13 jan 2019, 18:26

Jag tycker han överdriver lite även om jag tycker vissa ändringar är onödiga.

"Från och med nu räknas en dubbelträff bara som ett slag.
Råkar du trampa till din boll när du letar i ruffen gör det ingenting, du ska bara återplacera den.
Dessutom kan den som är dålig på bunkerslag nu lyfta upp sin boll ur bunkern med två pliktslag."

Jag kan köpa att dubbelträff ska vara plikt, men jag tycker inte det är något att direkt lägga så stor vikt vid.

Att få återplacera en boll som man råkar rubba när man letar tycker jag bara är bra. Om man inte har en aning om var bollen är tycker jag det är rimligt att inte få plikt om man råkar rubba sin egen boll.

Den som är dålig på bunkerslag har alltid kunnat droppa utanför bunkern med bara 1 slags plikt om personen orkat gå tillbaka till föregående punkt, men då folk är lata och det dessutom många gånger hindrar bakomvarande så drar sig folk för det alternativet.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 13 jan 2019, 18:27

Att golf var svårt var något som lockade mig i början. Inte bara svingen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » sön 13 jan 2019, 18:33

AlbertS skrev:
sön 13 jan 2019, 18:27

Hur lätt är det att göra par efter att pliktat 2 slag och droppat sig ur bunkern? ;)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 13 jan 2019, 18:35

Skalman skrev:
sön 13 jan 2019, 18:33
AlbertS skrev:
sön 13 jan 2019, 18:27

Hur lätt är det att göra par efter att pliktat 2 slag och droppat sig ur bunkern? ;)
Sätter chippen bara :D :D Men ja, droppa ur bunkern kommer du aldrig se mig att göra. Har aldrig varit så pluggad att jag inte kunnat slå mig fri ner i bunkern för att sen få ett vanlgit bunkerlag. Dessutom som du säger, man har ju princip strukit hålet om man droppar sig ur ändå så incitamentet saknas.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 13 jan 2019, 20:34

Det är några riktigt korkade regeländringar... =/
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » sön 13 jan 2019, 20:59

En ganska vinklad krönika, rent av en dålig krönika, som försöker ge intrycket av att alla ändringar är dåliga och leder till att golfen blir sämre.

Ni som tycker ändringarna är dåliga: varför tycker ni så (obs! vi håller oss till praktiska tillämpningar och utfall/påverkan)?
Att ändringarna är onödiga kan möjligen accepteras som motivation, men det gör ju inte med automatik att de är dåliga.

janne64

Inlägg av janne64 » sön 13 jan 2019, 23:32

Glömmer folk att man kan droppa i bunkern?
Vad?
Nu har man fler möjligheter.
Men att droppa i flagglinjen strax bakom bunkern med 2 slagsplikt skulle jag aldrig göra.
Droppa i bunkern eller gå tillbaka till föregående plats måste ju vara huvudspåret för de flesta?

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 14 jan 2019, 01:17

Jag tycker en del av det han skriver är rätt. Alla kan inte älska golf.

Däremot tycker jag inte de nya reglerna är speciellt revolutionerande eller riskerar att förstöra golfens själ eller ideal.

Det finns ju andra sporter som genomfört betydligt mera omfattande regelförändringar - utan att förlora sin karaktär eller popularitet.

De nu genomförda regeländringarna kommer förstås inte få någon avgörande effekt för spelets popularitet. Lille Kalle 13 år släpper ju inte spelkonsolen eller hockeyklubban och börjar lira golf för att han slipper plikt vid dubbelträff eller kan droppa sig ur en bunker!

Nej, regeländringarna är väl i första hand till för att förenkla för oss som spelar golf och för att snabba upp spelet. Jag ser inget fel i detta. Tvärtom är det väl självklart att man löpande bör fundera över spelets reglemente.

Visst innehåller de nya reglerna en del saker som kanske är mindre lyckat men totalt sett är de nog på plussidan. Hur som helst, jag är övertygad om att ingen av oss som spelar kommer att sluta spela golf eller uppleva spelet som "dött" bara för de här små förändringarna.

punchfade

Inlägg av punchfade » mån 14 jan 2019, 09:41

AFJ skrev:
mån 14 jan 2019, 01:17

Nej, regeländringarna är väl i första hand till för att förenkla för oss som spelar golf och för att snabba upp spelet. Jag ser inget fel i detta. Tvärtom är det väl självklart att man löpande bör fundera över spelets reglemente.
Spelet var snabbare för 20-25 år sedan med de gamla krångliga reglerna. Tror det är ytterst sällan som det är regeldiskussioner som gör att ronderna tar 5 timmar.
Hio: 2
Albatross: 1

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 14 jan 2019, 09:59

Dr Golf skrev:
sön 13 jan 2019, 20:34
Intressant, vilka tänker du på som korkade?
Senast redigerad av 1 Nordan, redigerad totalt 0 gånger.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 14 jan 2019, 10:01

Reglerna är väl främst ändrade för amatörernas tillvaro på golfbanan?
Proffsen påstår ju själva att det tom kan vara saker i ändringarna som kommer att göra det långsammare.

Personligen tycker jag att det är många regler som har ändrats med fördel för golfen.
- Om man går i höggräs och letar boll och kliver på sin boll, varför ska man straffas för den sakens skull?
- Om man slår ett dubbelslag (av misstag), varför ska man pliktas för det?
- Om man råkar röra sin boll när syftet inte var att slå, och man kan återplacera utan någon som helst påföljande fördel, varför skal man pliktas för det?
- Om en slarver släpar fötterna efter sig på green, varför ska jag behöva lida för det när det går att reparera?
- Varför ska det vara plikt för att man RÖR puttlinjen?
- En spelare liljerar upp sig utan caddiens hjälp

Nä det finns många saker som jag ser som positivt med de nya reglerna utan att de skulle påverka golfen som spel, tycker jag.
Sen finns det såklart lite mer märkliga ändringar såklart.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » mån 14 jan 2019, 10:33

Om man undrar varför vissa regeländringar gjorts så förklaras (åtminstone de flesta) här:

Explanations for each major rule change:
https://www.rules.golf/~/media/RulesDot ... hange.ashx

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » mån 14 jan 2019, 13:01

Nale72 skrev:
mån 14 jan 2019, 10:33
Om man undrar varför vissa regeländringar gjorts så förklaras (åtminstone de flesta) här:

Tack för bra länk. Tittade lite hastigt och såvitt jag kunde se så är anledningen till regeländringarna inte att det skall bli enklare utan snarare mer konsekvent, logiskt och i linje med spelets idé.

Precis så har jag även tidigare uppfattat regeländringarna. Det blir inte "enklare" i mening att man får färre slag eller att det skulle vara lättare för dåliga spelare att ta sig runt banan, utan det blir i all väsentligt helt enkelt mer logiskt, rimligt och vettigt.
Senast redigerad av 1 Nick_Corey, redigerad totalt 0 gånger.
"Vi har varit naiva."

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » mån 14 jan 2019, 15:34

Nale72 skrev:
mån 14 jan 2019, 10:33

Tackar. Jag tycker man ser att man vill att spelet skall få ökat utrymme. Snarare än att en regeldiskussion avgör resultatet.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 14 jan 2019, 16:29

punchfade skrev:
mån 14 jan 2019, 09:41
AFJ skrev:

Spelet var snabbare för 20-25 år sedan med de gamla krångliga reglerna. Tror det är ytterst sällan som det är regeldiskussioner som gör att ronderna tar 5 timmar.
Det kan ju även ha att göra med att det var BETYDLIGT färre antal spelare under den tiden.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » mån 14 jan 2019, 22:09

punchfade skrev:
AFJ skrev:

+1

JG76

Inlägg av JG76 » mån 14 jan 2019, 22:19

Knädroppen är fånig.
Från knäna som lägst borde det varit.

JG76

Inlägg av JG76 » mån 14 jan 2019, 22:21

Även att man får grunda klubban i pliktområden känns fel.
Har man röta o kan slå därifrån borde man straffas lite iallafall

DCI981

Inlägg av DCI981 » mån 14 jan 2019, 22:28

Dr Golf skrev:
mån 14 jan 2019, 22:09
punchfade skrev:
AFJ skrev:

+1
1997-1998 när jag började spela så var spelet exakt lika snabbt som nu trots reglerna, vill minnas att det minst några ggr om året fanns insändare och artiklar i Svensk Golf om hur spelet var betydligt snabbare förr då det mesta var bättre.... Tror ni åtminstone måste minnas +40 år tillbaka i tiden så att inte så många här kan säga emot er baserat på egna erfarenheter.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » mån 14 jan 2019, 22:39

Nordan skrev:
mån 14 jan 2019, 09:59
Dr Golf skrev:
sön 13 jan 2019, 20:34
Intressant, vilka tänker du på som korkade?

Ready Golf till exempel, korkat på flera sätt.
- Jag som nu tävlar har redan sett kontraproduktiva effekter av detta med spelare som medvetet maskar för att se hur medspelarnas bollar beter sig i luften osv.
Det här är redan något som gör att golfrundorna tar längre tid, eftersom ingen längre har skyldigheten att spela. Förr var man skyldig att vara klar när det var ens tur men... inte nu längre...

- Vidare, när en spelare är mitt i baksvingen (med ryggen mot mitten av fairway) så kommer det slag från någon annan spelare som är lite längre fram varpå spelare 1 störs.

- I det scenariot kan man ju undra hur det går med Vett & Etikett-regeln som säger att man ska hjälpa till att ta ögonmärken på varandras sneda slag. Det här har upphört för länge sen, och Ready Golf är en bidragande orsak.

Jag vet att meningen naturligtvis är att göra det enklare och gå fortare och det funkar förstås på sällskapsgolf eller kanske onsdagsgolfen där man inte bryr sig särskilt mycket. Men, vill man spela golf "på riktigt" så är det här en riktigt korkad regeländring.

Korta letningstiden till 3 minuter är lika korkat. Det kommer att leda till att folk på riktigt tror att man ska leta hela tiden ut innan man tittar bakåt. Vett & Etikett säger att man ska titta bakåt och släppa igenom efter 30 sekunder, vilket till slut blir lite jobbigt vilket i sin tur leder till att folk tar fram en klubba dom kan slå med från tee.
Nu... kommer man aldrig mer att bli igenomsläppt när folk går å letar, för det får man ju göra i tre minuter!

Droppa vid bortslagen boll är en annan korkad ändring som dessutom bryter mot spelets grundidé. Det är helt galet att man får en dropp motsvarande en provisorisk boll där man vet utfallet!
Nu kommer ännu fler att spela ännu mer aggressivt från tee eftersom man ju inte riskerar två provisoriska, så... vi andra får stå å vänta på att folk letar i tre minuter lite oftare också!

Flytta lösa saker i hinder är ju lika korkat. Nu blir det ju 75% lättare att slå sig ur ett besvärligt läge, vilket även detta kommer att leda till ett mer aggressivt spel, som gör att vi får vänta ännu oftare eftersom... just det... ingen släpper ju förbi eftersom man ändå får leta i tre minuter...

Droppa sig ur bunkern går i samma anda! En av tjusningarna med Golf är att det är en av världens svåraste sporter och jag är ledsen om jag slår hål på någon bubbla här, men det är liksom ingen mänsklig rättighet att spela en 18-hålsrunda på par! Näää... faaaaan... golf ska vara svårt!!!

Putta med flaggan i kommer att leda till massor av tidsödande sätta i och ta ur, sätta i och ta ur. Och det kommer att bli irriterade diskussioner när den ena spelaren vill hävda sin rätt ha flaggan i, men någon annan tvingas passa den. Både Vett & Etikett men ännu värre The Spirit of the Game sätts ur spel med detta.
Det här är redan irriterande när man spelar med gubbar som tror att alla ska in på green innan folk börjar putta och sen blir både förvånade och irriterade när man vill chippa med flaggan ur.
Det här är korkat på riktigt, för det kommer som sagt att leda till irriterad stämning på banan!

Att ändra droppningsförfarandet för vatten/sidovattenhinder känns kanske inte korkat med onödigt. Jag kan med 100% säkerhet säga att dom hundratals nybörjare jag själv har utbildat till grönt kort har haft järnkoll och full förståelse för logiken och enkelheten i dessa regler, och de viktigaste och mest grundläggande reglerna för den delen. Det här känns som en ändring man gör för att det ska bli ännu enklare att ta det gröna kortet och jag är ledsen, men jag tycker också det är kontraproduktivt. Billigare är liksom inte bättre, och för mig är bristande kunskap och intresse för det som är det rätta de stora problemen kring tex speltempo inom golfen av idag, och... det betyder om något att vi borde sträva efter att höja kvalitén på utbildningen - inte tvärtom...

Men det finns bra saker också! Att laga märken på green är bra, även om det kan ta en liten stund, men det är bra för spelet. Också att man slipper plikt för att man trampar på sin boll när man letar är bra. Det finns säkert nåt mer som är bra också, men... jag kommer inte på det på rak arm! :D

Jag är kanske lite cynisk, men jag kan ju inte säga att jag är full av hopp och förtroende för hur golfarna ska hantera dom här förändringarna om man ser till hur respekten för spelet regeler, vett & etikett och spirit of the game urholkats. När jag tänker på det, så är det här ändringar som om mina farhågor slår in kan leda till att jag slutar med golf.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 14 jan 2019, 23:10

Årets fetaste +1 på den Dr Golf. Väl talat.

janne64

Inlägg av janne64 » mån 14 jan 2019, 23:32

+1 till allt på Dr Golf.

Skriv svar