Varför "Vett & Etikett" och "Spirit of the Game" fungerar - om det följs!

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Dr Golf

Varför "Vett & Etikett" och "Spirit of the Game" fungerar - om det följs!

Inlägg av Dr Golf » tis 15 jan 2019, 11:54

Givet de intressanta diskussioner som uppstår kring de nya reglerna så vill jag gärna berätta om min syn på varför det klassiska Vett & Etikett och Spirit of the Game fungerar - om det följs!
Jag får kanske inse, att jag inte längre tillhör "de lovande juniorerna" utan sällat mig till "de gamla stötarna", men... jag är i normala fall inte alls "förändringsfientlig" - snarare tvärtom, men jag vill gärna att förändringarna ska vara till något bättre.

Under de senare åren har vi sett en - i mitt tycke - i vissa delar negativ utveckling av golfen. Det har till exempel börjat ta mer tid, mycket mer tid och det stör många, även mig.
Därför, tänkte jag lista några Vett & Etikett-grejer som jag tycker skulle lösa problemen med långa rondtider. Det blir en "lista utan inbördes ordning".

- Var klar när det är din tur!
Tydligt och enkelt. Det här talar om att man som spelare har en skyldighet att vara uppmärksam på sina spelkamrater. Både gällande deras resultat på föregående hål, men också var deras boll ligger om dom nu ligger ute i spenaten på något sätt. En stor fördel som blivit uppenbar sedan Ready Golf's intåg är att det här stipulerar en skyldighet att faktiskt vara klar - inget utrymme att maska.

- Gå i raskt takt - direkt till din boll!
Man ser alldeles för ofta ett koppel människor som går i klunga till den ena bollen, där alla stannar och hejar på medan en spelare slår. Sedan går kopplet vidare till nästa. Dessutom i maklig takt.
Nä... ordentligt promenadtempo, och direkt till din egen boll - om ni inte måste leta efter boll för då går alla dit och hjälper till - utan undantag!

- Alla hjälper till att leta!"
Borde inte vara svårt att förstå att det är lättare och går fortare att hitta en boll om man är fler som hjälper till.
"LSB" har blivit ett utbrett problem och fenomenet där tre spelare är uppe på green och puttar medan den fjärde till slut hittar bollen i ett dike 80 meter ifrån green har börjat bli alldeles för vanligt! Det börjar ropas om att sätta i flagg så man kan spela in, och... hur tidseffektivt är det när tre i spelsällskapet redan är klara och väntar att gå till nästa tee när den fjärde kommer fram till green och (förhoppningsvis) kan börja putta?

Jag undrar också om det verkligen är trivsamt att spela golf på det sättet?

- Hjälp till att ta ögonmärke på spelkamraters sneda slag.
Det här kommer att bli ett enormt problem 2018. Alla kommer att vara intresserade av att slå sitt eget slag, och alldeles för många kommer därför att stå å slå bakom ryggen på andra med resultatet att ingen ser var någon boll går.

Att hela sällskapet hjälper till att ta ögonmärken underlättar sökandet enormt och oftast hittar man bollen direkt bara för att man vet vilket sökområde man har!

- The Spirit of the Game
Ett klassiskt uttryck inom golfen som man, tyvärr, aldrig hör längre. Mig veterligen finns inget "exakt" definition av uttrycket men det går ut på att varje spelare ska spela en aktiv roll i att göra golfrundan till en trevlig runda - oavsett hur bra det går just den här dagen.

Ett exempel är, att den som ligger närmast hål sköter flaggan. Förr, när man inte fick träffa flaggan var det en stor sak att inte tvinga en medspelare att be om att få flaggan passad. Som god medspelare skulle man föregå detta genom att erbjuda sig att passa flaggan. DET är andan i Spirit of the Game och... jag ser inte särskilt mycket av det längre?!

Summa summarum blir att Vett & Etikett och the Spirit of the Game successivt har försvunnit och resultaten har blivit... det vi har idag... Jag ser det som ett problem att de styrande organen inte ser roten till problemen - vilket då är den uppenbara avsaknaden av Vett & Etikett och väljer att lösa det genom att slå ett slag för att öka noggrannheten med detta. Nä, istället ska man införa något nytt som i den bästa av världar möjligtvis i enstaka fall kan blåsa bort röken av problemen - men aldrig släcka elden.

Jag utmanar er och golfvärlden i övrigt att skapa ett scenario av långsamt, farligt eller "otrevligt" spel som inte har en lösning i klassiska Vett & Etikett och Spirit of the Game.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Nordan

Re: Varför "Vett & Etikett" och "Spirit of the Game" fungerar - om det följs!

Inlägg av Nordan » tis 15 jan 2019, 15:02

Dr Golf skrev:
tis 15 jan 2019, 11:54
Givet de intressanta diskussioner som uppstår kring de nya reglerna så vill jag gärna berätta om min syn på varför det klassiska Vett & Etikett och Spirit of the Game fungerar - om det följs!
Jag får kanske inse, att jag inte längre tillhör "de lovande juniorerna" utan sällat mig till "de gamla stötarna", men... jag är i normala fall inte alls "förändringsfientlig" - snarare tvärtom, men jag vill gärna att förändringarna ska vara till något bättre.

Under de senare åren har vi sett en - i mitt tycke - i vissa delar negativ utveckling av golfen. Det har till exempel börjat ta mer tid, mycket mer tid och det stör många, även mig.
Därför, tänkte jag lista några Vett & Etikett-grejer som jag tycker skulle lösa problemen med långa rondtider. Det blir en "lista utan inbördes ordning".

- Var klar när det är din tur!
Tydligt och enkelt. Det här talar om att man som spelare har en skyldighet att vara uppmärksam på sina spelkamrater. Både gällande deras resultat på föregående hål, men också var deras boll ligger om dom nu ligger ute i spenaten på något sätt. En stor fördel som blivit uppenbar sedan Ready Golf's intåg är att det här stipulerar en skyldighet att faktiskt vara klar - inget utrymme att maska.

Man ser alldeles för ofta ett koppel människor som går i klunga till den ena bollen, där alla stannar och hejar på medan en spelare slår. Sedan går kopplet vidare till nästa. Dessutom i maklig takt.
Nä... ordentligt promenadtempo, och direkt till din egen boll - om ni inte måste leta efter boll för då går alla dit och hjälper till - utan undantag!

- Alla hjälper till att leta!"
Borde inte vara svårt att förstå att det är lättare och går fortare att hitta en boll om man är fler som hjälper till.
"LSB" har blivit ett utbrett problem och fenomenet där tre spelare är uppe på green och puttar medan den fjärde till slut hittar bollen i ett dike 80 meter ifrån green har börjat bli alldeles för vanligt! Det börjar ropas om att sätta i flagg så man kan spela in, och... hur tidseffektivt är det när tre i spelsällskapet redan är klara och väntar att gå till nästa tee när den fjärde kommer fram till green och (förhoppningsvis) kan börja putta?

Jag undrar också om det verkligen är trivsamt att spela golf på det sättet?

- Hjälp till att ta ögonmärke på spelkamraters sneda slag.
Det här kommer att bli ett enormt problem 2018. Alla kommer att vara intresserade av att slå sitt eget slag, och alldeles för många kommer därför att stå å slå bakom ryggen på andra med resultatet att ingen ser var någon boll går.

Att hela sällskapet hjälper till att ta ögonmärken underlättar sökandet enormt och oftast hittar man bollen direkt bara för att man vet vilket sökområde man har!

- The Spirit of the Game
Ett klassiskt uttryck inom golfen som man, tyvärr, aldrig hör längre. Mig veterligen finns inget "exakt" definition av uttrycket men det går ut på att varje spelare ska spela en aktiv roll i att göra golfrundan till en trevlig runda - oavsett hur bra det går just den här dagen.

Ett exempel är, att den som ligger närmast hål sköter flaggan. Förr, när man inte fick träffa flaggan var det en stor sak att inte tvinga en medspelare att be om att få flaggan passad. Som god medspelare skulle man föregå detta genom att erbjuda sig att passa flaggan. DET är andan i Spirit of the Game och... jag ser inte särskilt mycket av det längre?!

Summa summarum blir att Vett & Etikett och the Spirit of the Game successivt har försvunnit och resultaten har blivit... det vi har idag... Jag ser det som ett problem att de styrande organen inte ser roten till problemen - vilket då är den uppenbara avsaknaden av Vett & Etikett och väljer att lösa det genom att slå ett slag för att öka noggrannheten med detta. Nä, istället ska man införa något nytt som i den bästa av världar möjligtvis i enstaka fall kan blåsa bort röken av problemen - men aldrig släcka elden.

Jag utmanar er och golfvärlden i övrigt att skapa ett scenario av långsamt, farligt eller "otrevligt" spel som inte har en lösning i klassiska Vett & Etikett och Spirit of the Game.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » tis 15 jan 2019, 20:11

Alla leta boll!?
Effektivitet är ett ledord och ett redskap inom många områden och det synonyma är att fler personer bara sänker effektiviteten om det är ett jobb man kan klara av själv. Tidsaspekten är vår faktor och om 3min. är gränsen samt att även tempot bör hållas så gör man bäst i att avdela de som ligger närmast den förlupna bollen och inte för många till antalet. Att göra 2 saker samtidigt är naturligtvis alltid bättre dvs. att någon/några slår medans de andra letar.

Faller det sig naturligt och logistiskt så är det naturligtvis inte fel men att 4 spelare ska dra till skogs bara för att en boll har gått dit är inte optimalt för varken letandet eller tempot.

Jag brukar se spelare (läs, fårskockar) som direkt följer med åt höger ut i skogen när deras egna bollar ligger 50-60m åt vänster. :roll:
Det finns ingen gräns för hur en någorlunda logistisk ådra (läs, sunt bonnförnuft) kan hämmas av ditt ”inget undantag” när det presenteras som om det borde vara en lag.

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tis 15 jan 2019, 23:48

Egon skrev:
tis 15 jan 2019, 20:11
Alla leta boll!?
Effektivitet är ett ledord och ett redskap inom många områden och det synonyma är att fler personer bara sänker effektiviteten om det är ett jobb man kan klara av själv. Tidsaspekten är vår faktor och om 3min. är gränsen samt att även tempot bör hållas så gör man bäst i att avdela de som ligger närmast den förlupna bollen och inte för många till antalet. Att göra 2 saker samtidigt är naturligtvis alltid bättre dvs. att någon/några slår medans de andra letar.

Faller det sig naturligt och logistiskt så är det naturligtvis inte fel men att 4 spelare ska dra till skogs bara för att en boll har gått dit är inte optimalt för varken letandet eller tempot.

Jag brukar se spelare (läs, fårskockar) som direkt följer med åt höger ut i skogen när deras egna bollar ligger 50-60m åt vänster. :roll:
Det finns ingen gräns för hur en någorlunda logistisk ådra (läs, sunt bonnförnuft) kan hämmas av ditt ”inget undantag” när det presenteras som om det borde vara en lag.

Egon
Med den tankegången uppstår problemen. Det är självklart att det går fortare om 4 letar, än om en letar medan de andra spelar in och puttar! :D

Two Putt

Inlägg av Two Putt » ons 16 jan 2019, 00:06

Dr Golf skrev:
tis 15 jan 2019, 23:48
Egon skrev:
tis 15 jan 2019, 20:11
Alla leta boll!?

Egon
Med den tankegången uppstår problemen. Det är självklart att det går fortare om 4 letar, än om en letar medan de andra spelar in och puttar! :D
Alla situationer ser väl inte lika ut, jag kan mycket väl se att det kan vara bättre att någon går till sin boll om den tex. ligger 50-60m åt andra hållet. Då kan den spelare spela sin boll först och sedan gå över och hjälpa till och leta. Många gånger hinner man ju hitta bollen innan sista hjälpen kommer på plats, det är ju inte så att varje bolletande tar max tid.
Tycker du även i andra bitar utgår från att alla kommer agera lika efter de nya reglerna, jag tror nog att det inte blir så stor skillnad, vissa har inte förståelse för hur man spelar i raskt tempo och det hjälper inga regler mot, varken nya eller gamla.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tor 17 jan 2019, 09:56

... fast... det är ju exakt så "hönsgården" startas...

Ja, jag utgår ifrån att folk kommer att bete sig på ett visst sätt. Jag gör det, för att jag ser att en majoritet beter sig på ett visst sätt nu. Jag som tillhör dom få som får stå på tee och vänta på den här hönsgården framför, ser också ganska tydligt vad det är som händer därframme, och vad det är vi får vänta på! :D

Egon

Inlägg av Egon » tor 17 jan 2019, 19:27

Dr Golf skrev:
tor 17 jan 2019, 09:56

Ja, jag utgår ifrån att folk kommer att bete sig på ett visst sätt. Jag gör det, för att jag ser att en majoritet beter sig på ett visst sätt nu. Jag som tillhör dom få som får stå på tee och vänta på den här hönsgården framför, ser också ganska tydligt vad det är som händer därframme, och vad det är vi får vänta på! :D
Finns säkert olika uppslag på hur man kan tolka det som sker framför en.

Hönsgård säger du och föredrar en fårskock som samlat söker sig mot ett område för att leta boll!? I nästa stund grymtar du över samma fårskock på fw. som avverkar slag efter slag tills alla gjort sina inspel!

Ja, folk är vanedjur och sällan eftertänksamma sådana. Om de ömsom ska föras i skock eller leka ensamvarg så kan du ge dig den på att de inte lyckas göra det vid de tillfällen då DU tycker att det passar.
Om de däremot åläggs koncentrera sig på att sköta sig själva och hjälpa till att leta boll vid behov... så ska du se att det funkar bättre.

Vett och etikett syftar inte till samma sak. Det är vett att leta boll om det är möjligt och det är etikett hjälpa till när det behövs.

Egon

janne64

Inlägg av janne64 » tor 17 jan 2019, 19:36

Men det ligger mycket i det överlag. .
Ett samhällsproblem, som med mycket .
Själviska människor, som tappat det lilla hyfs som fanns för inte så längesedan. .
Vem säger "Godkväll " nuförtiden?
Ett ex på förfall.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tor 17 jan 2019, 19:45

Egon skrev:
tor 17 jan 2019, 19:27
Dr Golf skrev:

Hönsgård säger du och föredrar en fårskock som samlat söker sig mot ett område för att leta boll!? I nästa stund grymtar du över samma fårskock på fw. som avverkar slag efter slag tills alla gjort sina inspel!

Ja, folk är vanedjur och sällan eftertänksamma sådana. Om de ömsom ska föras i skock eller leka ensamvarg så kan du ge dig den på att de inte lyckas göra det vid de tillfällen då DU tycker att det passar.
Om de däremot åläggs koncentrera sig på att sköta sig själva och hjälpa till att leta boll vid behov... så ska du se att det funkar bättre.

Vett och etikett syftar inte till samma sak. Det är vett att leta boll om det är möjligt och det är etikett hjälpa till när det behövs.

Egon

Ibland är du så galet ute och cyklar så jag vet liksom inte riktigt ens om du skämtar, eller driver med oss andra? Eller du kanske bara vill leka troll?

Om du nu är allvarlig, så måste du läsa det andra skriver och kanske tänka till en skvätt på det? Jag tar det igen:

DET GÅR FORTARE OM FYRA PERSONER LETAR ÄN OM EN PERSON LETAR!.

Det är liksom inte svårt. Det är dessutom oerhört respektlöst gentemot sina medspelare att gå och slå sin egen boll på andra sidan fairway när man har en boll borta som behöver letas. Så gör man liksom inte. Först och främst ser man till att man har alla bollar som ska spelas, därefter går var och en till sin boll och spelar, i tur och ordning.

Och att du försöker dribbla till det så att jag "ena stunden säger ditt och andra datt" är bara fånigt, lägg ner det!

Tänk om och tänk rätt!

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 17 jan 2019, 20:00

Dr Golf skrev:
tor 17 jan 2019, 19:45
Egon skrev:
Dr Golf skrev:

Egon

Ibland är du så galet ute och cyklar så jag vet liksom inte riktigt ens om du skämtar, eller driver med oss andra? Eller du kanske bara vill leka troll?

Om du nu är allvarlig, så måste du läsa det andra skriver och kanske tänka till en skvätt på det? Jag tar det igen:

Det är liksom inte svårt. Det är dessutom oerhört respektlöst gentemot sina medspelare att gå och slå sin egen boll på andra sidan fairway när man har en boll borta som behöver letas. Så gör man liksom inte. Först och främst ser man till att man har alla bollar som ska spelas, därefter går var och en till sin boll och spelar, i tur och ordning.

Och att du försöker dribbla till det så att jag "ena stunden säger ditt och andra datt" är bara fånigt, lägg ner det!

Tänk om och tänk rätt!
Jag skulle nog påstå att det är du som är ute och cyklar. Självklart har 4 personer en större möjlighet att hitta en boll men rent tidsmässigt så ökar tempot om den som slog till andra sidan går och slår sitt slag och sen går och hjälper till med letandet ifall dom andra inte hittat sina. Om sedan vett och etikett säger ngt annat så har den fel rent tidsmässigt. Vi spelar alltid så och det fungerar utmärkt utan att ngn gnäller om etikett och vett. Självklart hjälper alla till sedan om det behövs om inte personer avsäger sig den hjälpen vilket ofta sker på våra sällskapsrundor.

Användarvisningsbild
singel

Inlägg av singel » tor 17 jan 2019, 20:30

Det är nästan aldrig några problem att välja hur många som ska leta eftersom man alltid får vänta på bollen framför så kan alla ägna sig åt bolletning.
Själv undrar jag hur man gör med attityden, "betalar man greenfee så SKA en runda ta fem timmar"
Detta är ett av skälen att jag inte spelar EG-träffar längre.

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 17 jan 2019, 20:37

singel skrev:
tor 17 jan 2019, 20:30
Det är nästan aldrig några problem att välja hur många som ska leta eftersom man alltid får vänta på bollen framför så kan alla ägna sig åt bolletning.
Själv undrar jag hur man gör med attityden, "betalar man greenfee så SKA en runda ta fem timmar"
Detta är ett av skälen att jag inte spelar EG-träffar längre.
Ja eller så gör man som jag spelar klock-, årstider och i väder när majoriteten vill göra annat så slipper man anpassa sitt speltempo lika mycket till andra. Finns roligare saker att göra än att väntandes på fårskocken framför som beter sig som yra höns njutandes av +4.5h golf.

Two Putt

Inlägg av Two Putt » tor 17 jan 2019, 21:00

Dr Golf skrev:

Jag spelar tillräckligt mycket för att inte hålla med dig, tycker faktiskt att majoriteten kan föra sig på golfbanan och tar rätt beslut efter givna förutsättningar när slagen är slagna. Tyvärr finns det några för många som inte vet hur man håller tempo på banan och det är dom jag menar att vi aldrig får bort oavsett hur regelverk eller "vett o etikett" regler ser ut.

Skulle alla slavisk följa ditt sätt att röra sig på banan istället för att bedöma varje situation för sig tror jag det skulle bli mer stopp.
Som grund så har du några sunda tankar men inte för alla lägen och tillfällen.
Tycker ju inte heller att tro att det är bara "jag" själva som vet hur det ska vara och tro att alla andra på banan är idioter är särskild sunt för själen :-)

Two Putt

Inlägg av Two Putt » tor 17 jan 2019, 21:02

DCI981 skrev:
tor 17 jan 2019, 20:00
Dr Golf skrev:
Egon skrev:

Egon

Tänk om och tänk rätt!
Jag skulle nog påstå att det är du som är ute och cyklar. Självklart har 4 personer en större möjlighet att hitta en boll men rent tidsmässigt så ökar tempot om den som slog till andra sidan går och slår sitt slag och sen går och hjälper till med letandet ifall dom andra inte hittat sina. Om sedan vett och etikett säger ngt annat så har den fel rent tidsmässigt. Vi spelar alltid så och det fungerar utmärkt utan att ngn gnäller om etikett och vett. Självklart hjälper alla till sedan om det behövs om inte personer avsäger sig den hjälpen vilket ofta sker på våra sällskapsrundor.
+1

Egon

Inlägg av Egon » tor 17 jan 2019, 21:52

Dr Golf skrev:

Tänk om och tänk rätt!
Oj oj... ja, inte skämtar jag iaf. men varför måste du ta i så!?
Egentligen skulle jag lägga ner men du smutskastar och spyr ur dig en massa skit varenda gång som någon säger emot dig. Jag är med på att det är nice att anse sig ha rätt.. men lite finess hade inte skadat!

Om 1 person går mot området där bollen borde vara och hittar den direkt, så har de efterföljande gått förgäves. Vad hjälper det tempot att det rent tekniskt går fortare om hela klubben letar efter din boll!?
Jag inser att du inte kan greppa något logiskt när du bestämt dig.... men snälla, försök.
Speltempo handlar inte enbart om bolletning.

1. Det är givet att 4 personer ska gå till olika platser på banan efter utslagen.
2. De som ligger längre från hål än den bortslagna bollen kommer alltid förlora tid på att först gå förbi och sen gå tillbaka.
3. Återigen, Om den som når området först hittar bollen har de övr. gått förgäves.
4. Tiden är satt till 3min. och under dessa hinner minst 2 spelare slå sina slag, fortsätta mot området och hjälpa till att leta en kortare stund OM det behövs.
Ovanstående är obestridbar fakta och inget annat!

En perfekt organiserad skallgång är nästintill 100%ig. Du kan inte på allvar tro att golfare ställer upp sig på led och genomför något så precist! Nää, de lullar runt som yra höns i området och därmed sjunker effektiviteten radikalt.

Normal gånghastighet är 6km/h. Med lite lägre hastighet kommer en enda person klara av att söka av ett område på 200kvm under 3min. Det är 10 x 20 meter!
(Vid lättare terräng och bra syn kommer du nog upp i 300kvm).

Om två personer hjälper till så minskar kvm/person eftersom risken att man letar där någon annan redan letat ökar. 3 personer... go figure!

Egon

LaSt

Inlägg av LaSt » tor 17 jan 2019, 22:27

Spelar ofta tvåboll, där går vi nästan alltid och slår våran egen boll först innan vi sen hjälper till att leta. Känns
utan att räkna på det som det mest logiska och logistiskt mest rätta att göra.

Spelar man med okända så kan det vara smart att först säga, "jag går och slår min boll sen kommer jag
och hjälper till att leta".

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 17 jan 2019, 22:45

Det är inget att gaffla om. Det bara funkar.

Egon, letar du igenom 200kvm på 3 minuter och hittar en boll som t.ex lagt sig under en blåbärsbuske eller under ett löv så får du en semla. Normalt sett vet man inom vilka 20kvm bollen ligger och hittar ändå inte skiten.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tor 17 jan 2019, 23:43

Och vips så vet vi exakt varför det tar längre och längre tid att spela en runda golf.

Därutöver, så innehåller "Vett" och "Spirit of the Game" att man ska hjälpa till medan sin medspelare använder sina 3 minuter att leta.
Att man istället går någon annanstans, tar avstånd och gör hela sin procedur för att slå sitt slag, och lek med - er - tanke att två spelare går och gör det, så har man varit ute och slagit under 2 tredjedelar av den stipulerade tiden man har att leta. Det är fruktansvärt dåligt Golfvett!

Jag måste säga, att det är fruktansvärt beklämmande att läsa svaren i tråden! =(

DCI981

Inlägg av DCI981 » fre 18 jan 2019, 00:01

Dr Golf skrev:
tor 17 jan 2019, 23:43
Och vips så vet vi exakt varför det tar längre och längre tid att spela en runda golf.

Därutöver, så innehåller "Vett" och "Spirit of the Game" att man ska hjälpa till medan sin medspelare använder sina 3 minuter att leta.
Att man istället går någon annanstans, tar avstånd och gör hela sin procedur för att slå sitt slag, och lek med - er - tanke att två spelare går och gör det, så har man varit ute och slagit under 2 tredjedelar av den stipulerade tiden man har att leta. Det är fruktansvärt dåligt Golfvett!

Jag måste säga, att det är fruktansvärt beklämmande att läsa svaren i tråden! =(
Det är trist att du tar det så jag förutsätter att det beror på att du inte riktigt vill ta till dig vad andra skriver. Ibland bör man vara pragmatisk och ta beslutet på plats beroende på situation oavsett vad du hävdar står i golfvettsboken och jag förstår att det kan skapa problem då folk har olika folkvett. Därför väljer man helst att spela när omständiga spelare inte är ute på banan.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 11:23

DCI981 skrev:
fre 18 jan 2019, 00:01
Dr Golf skrev:

Det är trist att du tar det så jag förutsätter att det beror på att du inte riktigt vill ta till dig vad andra skriver. Ibland bör man vara pragmatisk och ta beslutet på plats beroende på situation oavsett vad du hävdar står i golfvettsboken och jag förstår att det kan skapa problem då folk har olika folkvett. Därför väljer man helst att spela när omständiga spelare inte är ute på banan.

Nja... det handlar nog inte riktigt om att jag inte vill till mig av vad ni skriver. Mitt problem är nog snarare att jag spelade golf långt före golfboomen. Skillnaden då var tex klubbtävlingarna med över 100 deltagare både lördag och söndag och spelet trots "fullbelagt" med 3-bollar ändå var klart på absolut max 3,5 timmar. Då höll man sig till det jag beskriver här ovan, "Vett & Etikett" - och det fungerade till 100% TROTS att alla lagade nedslagsmärken och krattade bunkrar ordentligt!

Skillnaden är väldigt enkel. Golfare var väl utbildade, och man brydde sig. Både om spelet, om banan, sina medspelare och sig själv.

Successivt under årens lopp har man sett det ni beskriver långsamt krypa sig in i spelet, och det är en sån oerhört tydlig del av problemet. Ja, vi blir fler och fler golfare, men hur många kan gå ut och spela en tre-boll på tre timmar ens om banan är tom nuförtiden? Före golfboomen var det snarare en norm, 1,5 för 9 hål gällde. Alltid.

Jag vill inte skylla på golfarna i sig - lägg gärna märke till att jag skyller på utbildningen av golfarna och SGF's vilja att till varje pris se till att det kommer in fler - eftersom SGF tjänar pengar per golfare.

Därför, just eftersom jag tar till mig av det ni skriver - så tycker jag att det är fruktansvärt beklämmande att läsa svaren i den här tråden. =(

DCI981

Inlägg av DCI981 » fre 18 jan 2019, 11:41

Dr Golf skrev:
fre 18 jan 2019, 11:23
DCI981 skrev:
fre 18 jan 2019, 00:01
Dr Golf skrev:

Nja... det handlar nog inte riktigt om att jag inte vill till mig av vad ni skriver. Mitt problem är nog snarare att jag spelade golf långt före golfboomen. Skillnaden då var tex klubbtävlingarna med över 100 deltagare både lördag och söndag och spelet trots "fullbelagt" med 3-bollar ändå var klart på absolut max 3,5 timmar. Då höll man sig till det jag beskriver här ovan, "Vett & Etikett" - och det fungerade till 100% TROTS att alla lagade nedslagsmärken och krattade bunkrar ordentligt!

Skillnaden är väldigt enkel. Golfare var väl utbildade, och man brydde sig. Både om spelet, om banan, sina medspelare och sig själv.

Successivt under årens lopp har man sett det ni beskriver långsamt krypa sig in i spelet, och det är en sån oerhört tydlig del av problemet. Ja, vi blir fler och fler golfare, men hur många kan gå ut och spela en tre-boll på tre timmar ens om banan är tom nuförtiden? Före golfboomen var det snarare en norm, 1,5 för 9 hål gällde. Alltid.

Jag vill inte skylla på golfarna i sig - lägg gärna märke till att jag skyller på utbildningen av golfarna och SGF's vilja att till varje pris se till att det kommer in fler - eftersom SGF tjänar pengar per golfare.

Därför, just eftersom jag tar till mig av det ni skriver - så tycker jag att det är fruktansvärt beklämmande att läsa svaren i den här tråden. =(
Ja om det var mer regel än undantag att det spelades tävlingsgolf på fullbelagd bana i 3 bollar som max tog 3.5h så har ju ngt dramatiskt skett. När var detta på 60-, 70 talet eller tidigare? Jag har sett artiklar/inlägg i arkivet där det beklagade över 4.5 h ronder under 80 talet.

Det är ju ingen såvitt jag sett som motsäger sig dom vett och etikett regler du skriver om men det går ju inte snabbare för att alla går i samlad trupp hela tiden.. Om det nu är tidsaspekten det är frågan om.

Det är nog en hel del som klarar av 3-3.5 h per runda på en hyfsat tom bana utan att följa din uppfattning av vad vett och etikett innebär även om den stora majoriteten inte skulle klara av det oavsett följsamhet till vilka regler som helst men det beror nog på andra saker.

Att ta hänsyn till andra, städa upp efter sig och ställa upp i t ex ideella organisationer handlar ju inte om ngn utbildning i golfvett utan ren och skär folkvett.

Dom flesta saker klarar av att förstå hur man ska agera på en golfbana om dom bara vill, visst finns det enstaka saker som kanske kan behöva informeras och utbildas om som är specifik för ens agerande på golfbanan men när man ser människor som spelat i flera år bryta mot dessa självklara regler som att kratta efter sig eller klampa över green med vagnen eller inte laga nedslagsmärken så tror jag inte det har med bristande utbildning utan snarare att dom ser klubben som en produkt som dom köper och i sin anonymitet så försvinner en stor del av den sociala gemenskapen som gör att man tar hänsyn till hur andra påverkas av ens egna agerande. Det är ju precis likadant i bostadsrättsföreningar där vissa inte ens förstår eller vill förstå vad ett medlemskap innebär utan dom tror att styrelsen är ngn form av serviceinrättning likt en hyresvärd.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 13:58

@DCI981

Bra resonemang! =)

Vad gäller rundor på 4,5 timmar så förekom det absolut på 80-talet då jag började spela. Men då pratar vi fyrbollar, och då pratar vi i enstaka undantagsfall, och då pratar vi i allra värsta fall.

Skillnaden är ju, att nu är 4,5 timmar nära nog acceptabelt och en golfrunda under 4 timmar betydligt ovanligare än en runda över 5. Eller hur?

Ditt resonemang om att man nuförtiden anser att man köper en tjänst när man betalar in sig till en klubb är intressant. Det ligger kanske mycket i det?

Så var det inte riktigt förr. Då gick man med i en klubb. Och var man med i klubben, så var man liksom med i klubben. Klubben var allas intresse, det var viktigt för alla och därför hade man från grunden en positiv inställning till att vara med och vara en del av lösningen.

Därför var också utbildningen viktig. Vi fick verkligen lära oss hur man lagar ett nedslagsmärke, och hur man gör en flytande genomgång. Vi lärde oss vettiga rutiner kring hur vi skulle bete oss i olika situationer, till exempel kring att faktiskt vara redo när det var ens egen tur. Då - var man redo när det blev ens tur, och då som nu kunde pre-shot-rutinen vara 30-40 sekunder lång. Aldrig längre men den stora skillnaden jämfört med idag, var att medspelarna använda samma tid till sina egna förberedelser. Så, när den första slog, kollade alla om man behövde ta några ögonmärken, sen kom nästa slag inom 20 sekunder. Så gott som varje gång. Det kunde vara att någon slog betydligt längre och låg i spellinjen längre fram, men... som regel.

Och att man gick på 3 timmar var inte ovanligt ens för en treboll. Och den stora grejen är, att ingen skyndade sig. ALLA kunde Vett & Etikett, ALLA hade vettiga rutiner och man hade en dialog om vad som hände ute på banan. Det hände liksom aldrig att någon slog bakom ryggen på någon annan eller att någon gick ifrån ett boll-sök!

Bara för att förtydliga, så har jag aldrig sagt att man ska gå i skock hela tiden. Faktum är att jag har sagt precis tvärtom!
I mitt ursprungsinlägg trycker jag - med feta bokstäver - på vikten av att alla med rask takt går till sin egen boll. Att alla går till ett sökområde för att hjälpa till hör alltså till ett undantag, endast när man behöver leta.

Jag har en viss förståelse för att man tycker att det här verkar konstigt om man inte har varit med själv, men faktum kvarstår, Vett & Etikett fungerar när det följs.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » fre 18 jan 2019, 14:50

V&E och SotG fungerar, helt klart.
Däremot är jämförelsen med "förr" inte alldeles korrekt. Det är ofta fler spelare på banan "nu" och då går spelet långsammare, hur mycket V&E och SotG man än använder (ref rusningstrafiken morgon och eftermiddag).

Det var bättre förr

DCI981

Inlägg av DCI981 » fre 18 jan 2019, 15:15

Dr Golf skrev:
fre 18 jan 2019, 13:58
@DCI981

Bra resonemang! =)

Vad gäller rundor på 4,5 timmar så förekom det absolut på 80-talet då jag började spela. Men då pratar vi fyrbollar, och då pratar vi i enstaka undantagsfall, och då pratar vi i allra värsta fall.

Skillnaden är ju, att nu är 4,5 timmar nära nog acceptabelt och en golfrunda under 4 timmar betydligt ovanligare än en runda över 5. Eller hur?

Ditt resonemang om att man nuförtiden anser att man köper en tjänst när man betalar in sig till en klubb är intressant. Det ligger kanske mycket i det?

Så var det inte riktigt förr. Då gick man med i en klubb. Och var man med i klubben, så var man liksom med i klubben. Klubben var allas intresse, det var viktigt för alla och därför hade man från grunden en positiv inställning till att vara med och vara en del av lösningen.

Därför var också utbildningen viktig. Vi fick verkligen lära oss hur man lagar ett nedslagsmärke, och hur man gör en flytande genomgång. Vi lärde oss vettiga rutiner kring hur vi skulle bete oss i olika situationer, till exempel kring att faktiskt vara redo när det var ens egen tur. Då - var man redo när det blev ens tur, och då som nu kunde pre-shot-rutinen vara 30-40 sekunder lång. Aldrig längre men den stora skillnaden jämfört med idag, var att medspelarna använda samma tid till sina egna förberedelser. Så, när den första slog, kollade alla om man behövde ta några ögonmärken, sen kom nästa slag inom 20 sekunder. Så gott som varje gång. Det kunde vara att någon slog betydligt längre och låg i spellinjen längre fram, men... som regel.

Och att man gick på 3 timmar var inte ovanligt ens för en treboll. Och den stora grejen är, att ingen skyndade sig. ALLA kunde Vett & Etikett, ALLA hade vettiga rutiner och man hade en dialog om vad som hände ute på banan. Det hände liksom aldrig att någon slog bakom ryggen på någon annan eller att någon gick ifrån ett boll-sök!

Bara för att förtydliga, så har jag aldrig sagt att man ska gå i skock hela tiden. Faktum är att jag har sagt precis tvärtom!
I mitt ursprungsinlägg trycker jag - med feta bokstäver - på vikten av att alla med rask takt går till sin egen boll. Att alla går till ett sökområde för att hjälpa till hör alltså till ett undantag, endast när man behöver leta.

Jag har en viss förståelse för att man tycker att det här verkar konstigt om man inte har varit med själv, men faktum kvarstår, Vett & Etikett fungerar när det följs.
Tyvärr är ju 4.5h ngt som är accepterat mer eller mindre åtminstone en fullbokad dag och på sätt och vis har väl jag även resignerat över det faktumet och därför valt att spela lågfrekventa tider. Det som stör mig mer är när dessa 4.5h golfare spelar på lågfrekventa tider och tar med sig lustempot dit för att dom är så vana att golf spelas i den takten för att det ska vara njutbart. Man behöver som du mycket riktigt påpekade inte stressa för att spela golf i ett raskt 3-3.5h tempo beroende på konstellation och bana men ändå uppfattas det så av många. Jag har försökt förklara tidigare att världen behöver ju inte stå stilla för att en person ska slå utan många delar av golfen kan ske simultant även om just själva slaget (bollbanan) är bra att följa av så många som möjligt ifall den hamnar snett.

Dom få 10 tal tävlingar jag spelar per år försöker jag få första boll annars ställer jag in mig på att det kommer att ta tid för att överhuvudtaget kunna genomföra tävlingen utan att få psykbryt som förstör både för mig och omgivningen.

Vett och etikett är helt enkelt folkvett sen skulle det ju inte göra så mycket skada om folk när dom krattar bunkrar eller reparerar nedslag och torvor fick lära sig hur man gör. Det finns ju en klassisk illustration framtagen av golfförbundet som visar hur man lagar nedslagsmärken som säkert över 70% tolkar fel och tror att man ska lyfta gräset med greenlagaren. Denna illustration fanns åtminstone förr i stort sett på varje klubb i Sverige.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 18 jan 2019, 15:34

Aha, pratar vi rondtider, det är alltid kul. Har ni kommit in på fika efter 9? Lite skämt åsido, min upplevelse är att rondtid är rätt mycket synonymt med bolletningstid, om det inte är sega gubbar som långsamt traskar och tar eoner på sig att putta ute och terroriserar. Om smårutiner inte fungerar optimalt är det kontraproduktivt att gnälla på ovana medspelare. De blir bara nervösare och ställer till det för sig.

Jag spelade också på 80-talet, det gick en del fortare, men mest beroende på att det var mindre folk på banan. Tycker de flesta nuförtiden sköter sig bra. Tar det 5 timmar så är det oftast på en populär bana primetime, fullt med 4-bollar och tätt mellan startttiderna. Åker jag till en sådan bana en sådan tid förväntar jag mig den rondtiden.

Skulle kunna tänka mig att den här kortare bolletningstiden som reglerna nu stipulerar kan vara till rondtidernas fromma. Och bolltillverkarnas...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Skriv svar