Varför "Vett & Etikett" och "Spirit of the Game" fungerar - om det följs!

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
DCI981

Re: Varför "Vett & Etikett" och "Spirit of the Game" fungerar - om det följs!

Inlägg av DCI981 » ons 23 jan 2019, 11:38

Nordan skrev:
ons 23 jan 2019, 11:32
LaSt skrev:
lör 19 jan 2019, 14:45
Man har ju alltid spelat efter "etiketten" att man slår i en bestämd turordning beroende på tidigare resultat. (honnören)

Man har väl ändrat på den etikettsregeln. Att man slår ut om man är först klar att slå ut. BRA. Det kommer då gå fortare

De som i alla lägen försvarar etiketten, Dr Golf, har kanske inte alltid rätt :-) Om några år så kommer man säkert komma med rekommendationer att man "slår sitt slag först (om det logistiskt är snabbast), sen hjälper man till att leta".
Just sånt här är ju det som gör saker oklara...
Ready golf stipulerar väl att man KAN föregå turordningen och att inte få plikt för det, inte att man SKA.
Alla ska fortfarande göra sitt yttersta för att hålla sin tur och plats, och någon vars tur det INTE är har väl ingen SKYLDIGHET att spela i fel turordning?
Plikt för spel i fel turordning? Har man någonsin fått det i modern tid? Att få sitt slag återkallat i matchspel av sin motståndare känner jag till men plikten har jag aldrig hört talas om.. Obs endast spelat sedan sent 90 tal.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 23 jan 2019, 11:41

DCI981 skrev:
ons 23 jan 2019, 11:38
Nordan skrev:
LaSt skrev:
lör 19 jan 2019, 14:45
Man har ju alltid spelat efter "etiketten" att man slår i en bestämd turordning beroende på tidigare resultat. (honnören)

Man har väl ändrat på den etikettsregeln. Att man slår ut om man är först klar att slå ut. BRA. Det kommer då gå fortare

De som i alla lägen försvarar etiketten, Dr Golf, har kanske inte alltid rätt :-) Om några år så kommer man säkert komma med rekommendationer att man "slår sitt slag först (om det logistiskt är snabbast), sen hjälper man till att leta".
Ready golf stipulerar väl att man KAN föregå turordningen och att inte få plikt för det, inte att man SKA.
Alla ska fortfarande göra sitt yttersta för att hålla sin tur och plats, och någon vars tur det INTE är har väl ingen SKYLDIGHET att spela i fel turordning?
Plikt för spel i fel turordning? Har man någonsin fått det i modern tid? Att få sitt slag återkallat i matchspel av sin motståndare känner jag till men plikten har jag aldrig hört talas om.. Obs endast spelat sedan sent 90 tal.
Det stämmer såklart, jag snabbgooglade och fick fram expressens snabbguide... :oops:
Men du kunde bli diskvalificerad/förlora ett hål om man kom överens om fel spelordning förr, och det måste väl kunna påstås vara en typ av plikt... ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

DCI981

Inlägg av DCI981 » ons 23 jan 2019, 11:55

Nordan skrev:
ons 23 jan 2019, 11:41
DCI981 skrev:
ons 23 jan 2019, 11:38
Nordan skrev:

Det stämmer såklart, jag snabbgooglade och fick fram expressens snabbguide... :oops:
Men du kunde bli diskvalificerad/förlora ett hål om man kom överens om fel spelordning förr, och det måste väl kunna påstås vara en typ av plikt... ;)
Ja för fusk så känner jag till straffet i slagspel, men man förlorar väl inte hålet för det sker väl endast i matchspel?

Två som spelar match mot varandra kan väl inte var för sig få ett förlorat hål på samma hål då det ju krävs att bägge två motståndare kommer överens.

Jag tror man ska skilja på dom olika spelformerna då man pratar om etikett... Det känns som matchspel kan vara upplagt för en del tjuv och rackarspel som ibland kanske inte alltid uppfattas lika positivt av motståndaren.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 23 jan 2019, 12:28

DCI981 skrev:
ons 23 jan 2019, 11:55
Jag tror man ska skilja på dom olika spelformerna då man pratar om etikett... Det känns som matchspel kan vara upplagt för en del tjuv och rackarspel som ibland kanske inte alltid uppfattas lika positivt av motståndaren.
true, men det viktigaste i frågan är ju fortfarande, bara för att det finns en öppning för att spela i fel ordning så är det för det första inget som säger att man SKA.

Dr Golfs polare som maskade för att kunna se hur andras bollar beter sig är ju inget annat än fusk. Att då de andra spelar i den felaktiga ordningen, ja det är ju upp till dom att agera så, men det finns inte idag även med de nya reglerna som säger att det beteendet skulle vara ett okejat beteende enligt regelboken.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

LaSt

Inlägg av LaSt » ons 23 jan 2019, 14:24

Har man spelat några år så inser man när man ska gå och hjälpa till att leta eller först slå sin egen boll.
Läget på bollarna och sunt förnuft klarar det rätt lätt.

Ett annat "problem" är på green. :-)

Där folk ska markera bollen i tid och otid. "Läsa" puttar från fjorton håll
och gärna flera gånger från alla håll. Borde finnas en etikettsregel som förbjuder markering på kortputtar.
Putta i skiten och gå vidare. Varför inte en tidsregel som ger 30sek på en putt. (kanske finns?)

(jag pratar om oss vardagsgolfare/hackare, typ 5-54 i hcp)

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » ons 23 jan 2019, 21:15

Egon skrev:
tis 22 jan 2019, 19:47
Dr Golf skrev:
tis 22 jan 2019, 16:28

Hmm... om jag får ställa en fråga, utifrån det scenario som du presenterar?

Om "Spelare A" ligger til höger, i ruffen/skogskanten och behöver leta, medan "Spelare B" och "Spelare C" som ligger i mitten, och till vänster på fairway gör bedömningen att det är bättre att dom slår först - också gör det.
Det tar några sekunder för dom att gå till sina bollar, det tar 30 sekunder per skalle att slå sina slag, och därefter ska man lägga tillbaka sina uppslagna torvor och göra ren klubban - och sedan gå mot Spelare A's sökområde och börja hjälpa till.

Men... då har 2,5 minuter av de stipulerade 3 minuterna redan gått så Spelare A får alltså hjälp att leta endast i 30 sekunder.

Fråga: Anser ni att detta är bra "Golfvett"?
Jag skulle naturligtvis ha skrivit det här tidigare... men ville liksom inte hälla mer bensin på elden.

Dr Golf vill att alla ska ta sitt ansvar för hans bortslagna bollar vid tävling. Det är så ”hans” vett och etikett ter sig. Jag förstår honom... men inte mer. Jag tycker att man ibland får ta vissa konsekvenser och att man inte kan begära särbehandling i parti och minut. Det är inte vett och etikett att begära något orimligt sv sina medspelare och då kommer vi därmed in på ansvar vilket kan vara bra att ha koll på.

Det är spelaren som har ansvar för sin boll och han har därmed rätt att leta efter den i 3 minuter. Ingenstans faller det ansvaret över på andra. Spelaren har dessutom ansvaret att spela i ett raskt tempo och inte fördröjs spelet på ett orimligt sätt.
Summa summarum: Dr Golf’s egocentriska tolkning av vett och etikett strider mot golfreglerna på ett sätt som om de skulle komma till min kännedom (som TL) skulle kunna rendera en diskvalifikation.

Med det sagt... Finns det möjlighet och är det rimligt, logistiskt sett, så hjälper jag gärna till med att leta. Jag hjälper inte någon som begär att jag ska frångå regler om pace of play eller bryta mot någon annan regel.

Egon
Får man lägga till en liten bisats här. Spelaren kan ju välja att avstå från att leta, medan hans spelkamrater faktiskt vill leta efter hans boll.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » ons 23 jan 2019, 21:39

Vattenmannen skrev:
ons 23 jan 2019, 21:15
Får man lägga till en liten bisats här. Spelaren kan ju välja att avstå från att leta, medan hans spelkamrater faktiskt vill leta efter hans boll.
Då slår spelaren ett slag till på sin p-boll så är bollen som hans spelkamrater letar efter ur spel.

Tjoff.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 23 jan 2019, 21:42

Gay på banan skrev:
ons 23 jan 2019, 21:39
Vattenmannen skrev:
Då slår spelaren ett slag till på sin p-boll så är bollen som hans spelkamrater letar efter ur spel.

Tjoff.
... om den är längre fram än bollen som letas efter. Annars får man slå två gånger.... men ja.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

DCI981

Inlägg av DCI981 » ons 23 jan 2019, 21:48

AlbertS skrev:
ons 23 jan 2019, 21:42
Gay på banan skrev:
ons 23 jan 2019, 21:39
Vattenmannen skrev:

Tjoff.
... om den är längre fram än bollen som letas efter. Annars får man slå två gånger.... men ja.
Ska man inte spela i rätt turordning och även om man bryter mot den bör väl preshoot rutinen vara kortare än 3 minuter annars blir det ju meningslöst.

Skriv svar