Varför "Vett & Etikett" och "Spirit of the Game" fungerar - om det följs!

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Hofnar

Re: Varför "Vett & Etikett" och "Spirit of the Game" fungerar - om det följs!

Inlägg av Hofnar » fre 18 jan 2019, 15:46

Men varför ska man följa en massa jobbiga regler och etikettsregler om man inte vill? De som äger varumärket golf har ju gjort klart att om folk inte följer reglerna så ändrar men dem. Reglerna, alltså.
Valfrihet är opium för folket.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 16:14

Stora Norrland skrev:
fre 18 jan 2019, 14:50
V&E och SotG fungerar, helt klart.
Däremot är jämförelsen med "förr" inte alldeles korrekt. Det är ofta fler spelare på banan "nu" och då går spelet långsammare, hur mycket V&E och SotG man än använder (ref rusningstrafiken morgon och eftermiddag).

Det var bättre förr
Anders skrev:Jag spelade också på 80-talet, det gick en del fortare, men mest beroende på att det var mindre folk på banan.

Lägg gärna märke till att det jag refererar till är tävlingsspel med fullt startfält som det alltid var då. 3-boll på 3-boll och tävlingsnerv, men trots det gick det sällan över 3,5 timmar.
Så, ja, det var totalt sett fler spelare, men på tävlingarna var det tvärtom! Det var fler spelare på tävlingarna då, och trots det så gick det helt stressfritt fortare.

På sällskapsspel var det annorlunda även då, även i mitt fall, för då var mamma med och tro mig - det gick inte särskilt fort trots att hon spelade i 6 hela säsonger utan att slå bort en peg! OBS! Sann berättelse, hon hade en röd plastpeg som hon använde - i 6 hela år innan hon slutade. (Vilket kan bero på att hon förlorade sin peg?!)
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Jornhona

Inlägg av Jornhona » fre 18 jan 2019, 16:23

Ursäkta min kanske dumma fråga, men har inte vett och etikett på golfbanan lite sammankoppling med det som kallas folkvett?
Vilket jag anser börjat försvinna mer och mer. Senaste exemplet i riksdagskammarn..
Naturlig utveckling/anpassning månne?

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 18:08

Jornhona skrev:
fre 18 jan 2019, 16:23
Ursäkta min kanske dumma fråga, men har inte vett och etikett på golfbanan lite sammankoppling med det som kallas folkvett?
Vilket jag anser börjat försvinna mer och mer. Senaste exemplet i riksdagskammarn..
Naturlig avveckling?

Men jooo... jag känner att det lite så... både på och utanför golfbanan. =(

Egon

Inlägg av Egon » fre 18 jan 2019, 18:45

AlbertS skrev:
tor 17 jan 2019, 22:45
Det är inget att gaffla om. Det bara funkar.

Egon, letar du igenom 200kvm på 3 minuter och hittar en boll som t.ex lagt sig under en blåbärsbuske eller under ett löv så får du en semla. Normalt sett vet man inom vilka 20kvm bollen ligger och hittar ändå inte skiten.
Precis, och då är det ju ingen idé att fler letar?
Skämt åsido... klart att du har rätt men om man anpassar sig och får/påkallar hjälp så räcker det troligen.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » fre 18 jan 2019, 18:46

Får ge Doktorn rätt i en sak. På tävling har jag förståelse för att han är mån om att alla letar.

Egon

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » fre 18 jan 2019, 19:02

Hofnar skrev:
fre 18 jan 2019, 15:46
Men varför ska man följa en massa jobbiga regler och etikettsregler om man inte vill? De som äger varumärket golf har ju gjort klart att om folk inte följer reglerna så ändrar men dem. Reglerna, alltså.

Kan du nämna något område där det inte är på detta vis? Alltså att reglerna aldrig någonsin ändrats från den första skrivningen.

Egon

Inlägg av Egon » fre 18 jan 2019, 21:05

Jag vet naturligtvis hur det är att vara hjälpsam och trevlig på golfbanan (tro’t eller ej ;) ) men jag kan inte påminna mig om någon ”regel” eller någon del i etikettsdelen som nämner att alla ska gå till skogs bara för att en spelares boll är förlupen.

Är det en ickefråga?
Är denna tråd bara en masspsykos?
TS hävdar att det är enligt vett och etikett... inte i regelboken för 2016-2018 och inte i den senaste heller.
Hmm...!?

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » fre 18 jan 2019, 21:12

... till saken hör också att man efter X bortslagna bollar tröttnar på att leta till den spelaren som hopplöst fortsätter välja drivern i tajta lägen i förhoppningen om mirakelslaget. Det gäller även undertecknad. Har jag en taskig dag med drivern leter jag inte ens själv till slut om jag är dum nog att fortsätta mata.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 23:48

Egon skrev:
fre 18 jan 2019, 21:05
Jag vet naturligtvis hur det är att vara hjälpsam och trevlig på golfbanan (tro’t eller ej ;) ) men jag kan inte påminna mig om någon ”regel” eller någon del i etikettsdelen som nämner att alla ska gå till skogs bara för att en spelares boll är förlupen.

Är det en ickefråga?
TS hävdar att det är enligt vett och etikett... inte i regelboken för 2016-2018 och inte i den senaste heller.
Hmm...!?

Egon
Din fråga är lite av min poäng, att det fanns faktiskt en bok som hette "Vett & Etikett". Förr om åren så ingick den i kursavgiften när man betalade sin gröna-kortetkurs. Då utbildade man i dessa frågor, och det fanns en särskild avdelning i teoriprovet för grönt kort som behandlade endast Vett & Etikett-frågor.
Men eftersom SGF har velat ha in fler spelare, och tjäna mer pengar så har man slutat ge ut denna bok. Det som är kvar av Vett & Etikett får man läsa i några punkter på ett frågeformulär på nätet. Där, på nätet får man också läsa om hur det är att spela ur en bunker. (Källa: Min frus gröna kort-kurs på World of Golf i Göteborg för 4-5 år sedan.)

Det är inte konstigt att ni inte känner till Vett & Etikett. Det är oerhört synd för Vett & Etikett fungerar!

En annan intressant frågeställning skulle kunna vara hur man kan argumentera emot något man inte vet någonting om? ;-)

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 23:51

AlbertS skrev:
fre 18 jan 2019, 21:12
... till saken hör också att man efter X bortslagna bollar tröttnar på att leta till den spelaren som hopplöst fortsätter välja drivern i tajta lägen i förhoppningen om mirakelslaget. Det gäller även undertecknad. Har jag en taskig dag med drivern leter jag inte ens själv till slut om jag är dum nog att fortsätta mata.

Det här är ju ingen Vett & Etikett-fråga på något sätt, men det är stor skillnad i hur detta bemöttes förr. Förr så bytte spelaren utslagsklubba och prioriterade fairwayträff - nu utropar spelkamraterna "LS-Boll!!" och så är hönsgården igång! :D

Egon

Inlägg av Egon » lör 19 jan 2019, 01:35

Dr Golf skrev:
fre 18 jan 2019, 23:48
Egon skrev:
fre 18 jan 2019, 21:05

Är det en ickefråga?
Hmm...!?

Egon
Din fråga är lite av min poäng, att det fanns faktiskt en bok som hette "Vett & Etikett". Förr om åren så ingick den i kursavgiften när man betalade sin gröna-kortetkurs. Då utbildade man i dessa frågor, och det fanns en särskild avdelning i teoriprovet för grönt kort som behandlade endast Vett & Etikett-frågor.
Men eftersom SGF har velat ha in fler spelare, och tjäna mer pengar så har man slutat ge ut denna bok. Det som är kvar av Vett & Etikett får man läsa i några punkter på ett frågeformulär på nätet. Där, på nätet får man också läsa om hur det är att spela ur en bunker. (Källa: Min frus gröna kort-kurs på World of Golf i Göteborg för 4-5 år sedan.)

Det är inte konstigt att ni inte känner till Vett & Etikett. Det är oerhört synd för Vett & Etikett fungerar!

En annan intressant frågeställning skulle kunna vara hur man kan argumentera emot något man inte vet någonting om? ;-)
Jaha, så när min kompis drog fram sin regelbok från -98 och bestämt hävdade att han inte skulle ha plikt för spel på fel boll i bunker.... så hade han rätt!?

Jag tror att logistikfunktionen bland spelare är av blandad art och att hittepå-regler, som kan ha stått i nån gammal upplaga där slipstvång också fanns med, bara gör saken värre.
Idag förväntas vi föra oss på ett normalt sätt som aut. blir självsanerande och hyggligt rationellt. LS-boll deklareras bara vid tillfällen då det är befogat. Det är grymt effektivt för tempot på hela bollen eftersom en person inte drar ner alla till ett lus-tempo. Om alla är redo när det är deras tur och sen hjälper andra är det fine. Det finns tom. rekommendationer att frångå spelordningen till tempots fördel så ... 3minutaren hintar kanske lite om att bolletning i tropp inte är så sanktionerat som man kan tro.

Men men, jag förbehåller mig rätten att vara extra hjälpsam på tävling och verkligen inte försöka vinna på någon annans olycka. På sällskapsrond är jag mer fine med att snedseglare i viss mån får stå sitt kast.

Egon

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » lör 19 jan 2019, 01:48

Egon skrev:
lör 19 jan 2019, 01:35
Jaha, så när min kompis drog fram sin regelbok från -98 och bestämt hävdade att han inte skulle ha plikt för spel på fel boll i bunker.... så hade han rätt!?
Egon

Det beror väl på när han hävdade att det inte var plikt..
Var det förra året eller för 5 år sedan?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 jan 2019, 13:22

Jornhona skrev:
Fan vad jag hatar att du börjar ditt inlägg så, och att jag också gör det ibland, att frågor anses dumma är ett jävla skit. De dumma frågorna är oftast de klokaste eftersom de lyfter perspektivet till ett högre där de enkla svaren inte finns men där frågeställningen blir intressantare.

Däremot vet jag inte om jag håller med dig om att vare sig folkvettet är på väg ut mer generellt eller att riksdagen är ovettig. Som väldigt kritisk mot flyktingmottagning måste jag dock säga att det inte är fråga om vett och dumhet. Det är helt enkelt svårt att vara svensk och svensk riksdagsmanoch förhålla sig till den allt mer röriga omvärlden. Akademiska vänstern är möljigen beklaglig. Mer om det i åsiktskorridoren, ska börja en ny drive där.

Mina 50c om själva frågan: Vett och etikett på golfbanan och på andra ställen består dels av folkvett, dels av särskilda umgängesregler i det specifika sammanhanget som inte inses enkelt utan måste läras in. Efter 30+ års golfande känns det mesta på banan självklart, men fasen vad man kände sig som femte hjulet i någonting de första gångerna man spelade på banan, de första gångerna man tävlade. Logistiken i en snabb fyrboll som spelar strikt efter golfens regler är något man skulle kunna göra en dokumentär av och visa på TV. Det är som en dans, särskilt från det att man kommer traskande mot green till att alla knallar iväg efter att sista person har slagit ut från efterföljande tee.

Sedan har ett flertal skribenter tydliggjort att det numer inte är samma krav på att tillägna sig de praktiska regler som bör iakttas för en smidig och trevlig rörelse framåt på golfbanan. Jag själv bedriver lejonparten av min golf så pass tidigt att jag inte ser problemen. Och mina 1-2 tävlingsrundor per år tycker jag flyter ganska smidigt.

Kör inte klubbarna program med fadderrundor längre?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Jornhona

Inlägg av Jornhona » lör 19 jan 2019, 13:47

Anders skrev:
lör 19 jan 2019, 13:22
Jornhona skrev:
Fan vad jag hatar att du börjar ditt inlägg så, och att jag också gör det ibland, att frågor anses dumma är ett jävla skit. De dumma frågorna är oftast de klokaste eftersom de lyfter perspektivet till ett högre där de enkla svaren inte finns men där frågeställningen blir intressantare.

Däremot vet jag inte om jag håller med dig om att vare sig folkvettet är på väg ut mer generellt eller att riksdagen är ovettig. Som väldigt kritisk mot flyktingmottagning måste jag dock säga att det inte är fråga om vett och dumhet. Det är helt enkelt svårt att vara svensk och svensk riksdagsmanoch förhålla sig till den allt mer röriga omvärlden. Akademiska vänstern är möljigen beklaglig. Mer om det i åsiktskorridoren, ska börja en ny drive där.

Mina 50c om själva frågan: Vett och etikett på golfbanan och på andra ställen består dels av folkvett, dels av särskilda umgängesregler i det specifika sammanhanget som inte inses enkelt utan måste läras in. Efter 30+ års golfande känns det mesta på banan självklart, men fasen vad man kände sig som femte hjulet i någonting de första gångerna man spelade på banan, de första gångerna man tävlade. Logistiken i en snabb fyrboll som spelar strikt efter golfens regler är något man skulle kunna göra en dokumentär av och visa på TV. Det är som en dans, särskilt från det att man kommer traskande mot green till att alla knallar iväg efter att sista person har slagit ut från efterföljande tee.

Sedan har ett flertal skribenter tydliggjort att det numer inte är samma krav på att tillägna sig de praktiska regler som bör iakttas för en smidig och trevlig rörelse framåt på golfbanan. Jag själv bedriver lejonparten av min golf så pass tidigt att jag inte ser problemen. Och mina 1-2 tävlingsrundor per år tycker jag flyter ganska smidigt.

Kör inte klubbarna program med fadderrundor längre?
Jag menar att jag tror individualismen, både inom golf och vardagslivet gått lite för långt. Väldigt mycket typ: sköt du ditt.. med minskad lev och låt leva- attityd. Känns så iaf, tycker jag. ”Rättigheter” trumfar folkvett och allt därtill. Visst, ibland hävdar väl jag också min rätt. Särskilt på golfbanan. :oops:
Avskyr helt enkelt brist på hyfs som pesten.
Eller så sjunker min acceptans för idioter med åldern.. :|

LaSt

Inlägg av LaSt » lör 19 jan 2019, 14:45

Man har ju alltid spelat efter "etiketten" att man slår i en bestämd turordning beroende på tidigare resultat. (honnören)

Man har väl ändrat på den etikettsregeln. Att man slår ut om man är först klar att slå ut. BRA. Det kommer då gå fortare

De som i alla lägen försvarar etiketten, Dr Golf, har kanske inte alltid rätt :-) Om några år så kommer man säkert komma med rekommendationer att man "slår sitt slag först (om det logistiskt är snabbast), sen hjälper man till att leta".

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 jan 2019, 18:38

LaSt skrev:
lör 19 jan 2019, 14:45
Man har ju alltid spelat efter "etiketten" att man slår i en bestämd turordning beroende på tidigare resultat. (honnören)

Man har väl ändrat på den etikettsregeln. Att man slår ut om man är först klar att slå ut. BRA. Det kommer då gå fortare

De som i alla lägen försvarar etiketten, Dr Golf, har kanske inte alltid rätt :-) Om några år så kommer man säkert komma med rekommendationer att man "slår sitt slag först (om det logistiskt är snabbast), sen hjälper man till att leta".
Kan man etiketten, vet man också när det är läge att bryta den. Som att bryta mot turordningsreglerna då det blir praktiskt. Etikett har väl inte i något sammanhang varit en fråga om att följa något reglemente slaviskt?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » lör 19 jan 2019, 20:15

Anders skrev:
lör 19 jan 2019, 18:38
LaSt skrev:
lör 19 jan 2019, 14:45

Kan man etiketten, vet man också när det är läge att bryta den. Som att bryta mot turordningsreglerna då det blir praktiskt. Etikett har väl inte i något sammanhang varit en fråga om att följa något reglemente slaviskt?

Men... problemet har ju uppstått för att man i första läget bryter mot Vett & Etikett. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Från början så var alla klara när det blev ens egen tur att slå. Man hjälptes åt med det man behövde hjälpas åt med, och spelet flöt på och det gick fort utan att någon stressade. ÄVEN på tävlingsspel med fulla startfält vilket kullkastar argumentet att vi är fler golfare nu än "förr".

Det som hände var: Någon struntade i att vara klar när det var dennes tur! Någon annan struntade i att hjälpa till att leta boll. Någon annan... osv osv...

Nää... som sagt, Vett & Etikett fungerar om det följs! :D

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 jan 2019, 23:12

Undrar lite vilken slags tävlingar du spelade då, och vilka du spelar nu, Doktorn. Jag spelade i alla fall klubbtävlingar tidigt 80-tal, vanliga typ alla medlemmar var välkomna i lite olika klasser. Och jag har spelat på senare år. Och visst var kanske honnören lite heligare förr, kanske.

Har lite svårt att se vad du vill komma, dr Golf. "Från början var alla klara då det var ens tur att slå". Ja, kanske då man spelade seriespel eller KM bland andra som spelat en enorm massa tävlingsgolf sedan 6-årsåldern. Men inte sjutton flöt alla golftävlingar som ett rinnande vatten från det att man gick upp mot green på ett hål tills att man gick av tee på nästa. Det finns folk som spelar massor, det finns folk som spelar mindre, folk som tävlar ofta och folk som spelar mer avslappat till vardags och har inte tävlingslogistiken i ryggraden. Så var det då och så är det nu i de HCP-segment där 90% av golfarna hålls. En del får leta efter markeringsknappen bland alla peggarna, har problem med att komma ihåg scorer osv, ställer vagnen på fel ställe, glömmer klubbor och allt vad det kan vara. På tävlingar för vanliga dödliga.

Men du diskuterar spel av elitkaraktär? Där kan jag inte uttala mig eftersom jag aldrig varit elit.

Ruffletningsstrategi har jag nog inte sett en och samma under någon av de rundor jag spelat under 30+ år. Har sett killar som spelat pojklandslag tidigare pratat i termer av om de skall hjälpa till att leta eller om det är effektivare att slå. Det är alltid lite jobbigt med bollar som inte beter sig utan söker sig ut i spenaten eller djungeln.

Exakt vilket är problemet?

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 20 jan 2019, 15:22

Problemet är, att rondtiderna har gått upp till något som de flesta upplever som oacceptabelt höga!

Problemet är, att det finns befintliga lösningar på problemen, men dom ignoreras - vilket är den direkta orsaken till att problemen uppstår i första läget.

Problemet är, att man nu istället väljer en rad lösningar som i bästa fall kan blåsa bort röken, men ingen av de lösningar man genomför i dessa regeländringar löser det ursprungliga problemet.

Problemet är, att många spelare upplever att dom har en del av lösningen i att till exempel gå och slå sin boll utan att hjälpa till att leta, men den enda orsaken till det är den egna upplevelsen av att dom ju spelar hela tiden - dom stannar ju aldrig för att leta! Då måste det ju gå fortare?

Problemet är, att jag står där bak på tee och ser spektaklet framför mig och mycket enkelt kan se problemet!

Och nej... Jag diskuterar egentligen inte golf av Elit-karaktär, för min uppfattning är att jag aldrig heller har spelet en riktig Elit-tävling. Mini-tour och distriktstävlingar och den kommande sommaren nationellt H50-spel, men... det är ju långt ifrån "elit" också.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 20 jan 2019, 16:16

Dr Golf skrev:
sön 20 jan 2019, 15:22
Problemet är, att rondtiderna har gått upp till något som de flesta upplever som oacceptabelt höga!

Problemet är, att det finns befintliga lösningar på problemen, men dom ignoreras - vilket är den direkta orsaken till att problemen uppstår i första läget.

Problemet är, att man nu istället väljer en rad lösningar som i bästa fall kan blåsa bort röken, men ingen av de lösningar man genomför i dessa regeländringar löser det ursprungliga problemet.

Problemet är, att många spelare upplever att dom har en del av lösningen i att till exempel gå och slå sin boll utan att hjälpa till att leta, men den enda orsaken till det är den egna upplevelsen av att dom ju spelar hela tiden - dom stannar ju aldrig för att leta! Då måste det ju gå fortare?

Problemet är, att jag står där bak på tee och ser spektaklet framför mig och mycket enkelt kan se problemet!

Och nej... Jag diskuterar egentligen inte golf av Elit-karaktär, för min uppfattning är att jag aldrig heller har spelet en riktig Elit-tävling. Mini-tour och distriktstävlingar och den kommande sommaren nationellt H50-spel, men... det är ju långt ifrån "elit" också.
Fortfarande, du pratar elit. Tävlingarna du nämner i slutet är typ HCP 5 och bättre, det är golfare långt utöver det vanliga i tävlingsvana. Och huruvida spelet i de parnasserna är snabbare eller långsammare än 1985 har jag ingen aning om. Tävlingarna för massorna, med hcp-klasser upplever jag inte är långsammare än vad de var.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 20 jan 2019, 16:52

Det här tycker jag är väldigt märkligt... Det gick liksom alltid under 4 timmar "förr", och nu är under 5 timmar det man hoppas på. Vi har tappat en timme i speltid, men jag kommer tillbaka till detta.

När folk går å slår sina slag istället för att till exempel hjälpa till att leta så upplever man inte att spelet stannar av. Det blir för oss som står där bak på tee och ser vad som händer där framme, vi som får vänta som ser skillnaden och tycker det är jobbigt att stå stilla och spela golf.

Och, jag spelade så gott som uteslutande klubbtävlingar förr, enstaka juniortävlingar, och nu spelar jag förvisso mest seriespel och distriktselit, men också en del herrgolf - och det är ju helt katastrofalt - alltid! :D

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 20 jan 2019, 17:00

Jag lämnar den här tråden nu... För mig, blir tråden ett tydligt bevis på att folk inte vill se sin egen inblandning i problemet och man upplever att man själv är en del av lösningen när man är "konstruktiv" men ändå gör "fel". Den egna upplevelsen blir att spelet "flyter på" och jag går till andra trådar och ser att samma människor som skriver om att dom inte ser problemet här i denna tråd, klagar så in i bänken på den totala rondtiden i andra.

I ursprungsinlägget gav jag en utmaning i att konstruera en faktisk situation ute på banan som INTE täcks in av Vett & Etikett och jag noterar att ingen ens har försökt. Klokt, kan jag förvisso tycka, men det säger en del.

Så, jag antar att ni får fortsätta ränna omkring som yra höns, medan jag och några till får fortsätta stå å vänta... =/

Two Putt

Inlägg av Two Putt » sön 20 jan 2019, 19:23

Dr Golf skrev:
sön 20 jan 2019, 17:00
Jag lämnar den här tråden nu... För mig, blir tråden ett tydligt bevis på att folk inte vill se sin egen inblandning i problemet och man upplever att man själv är en del av lösningen när man är "konstruktiv" men ändå gör "fel". Den egna upplevelsen blir att spelet "flyter på" och jag går till andra trådar och ser att samma människor som skriver om att dom inte ser problemet här i denna tråd, klagar så in i bänken på den totala rondtiden i andra.

I ursprungsinlägget gav jag en utmaning i att konstruera en faktisk situation ute på banan som INTE täcks in av Vett & Etikett och jag noterar att ingen ens har försökt. Klokt, kan jag förvisso tycka, men det säger en del.

Så, jag antar att ni får fortsätta ränna omkring som yra höns, medan jag och några till får fortsätta stå å vänta... =/
Och problemet för dig är att du inte kan se att situationer kan lösas på flera sätt utan det finns bara ett sätt och det är hur du tycker.
Säger inte emot att 4 spelare hittar en boll snabbare än 2-3 spelare i normalfallet, men ibland kan de övriga bollarnas placering göra att det går snabbare totalt sätt att någon går och spelar sin boll först innan den spelaren hjälper till och letar.

Förstår inte heller vad du menar med att folk går som "yra Höns", om 3 spelare går och börjar leta efter en bortslagen boll medans 1 spelare går till sin boll som ligger i ruffen på andra sidan fairway, spelar den bollen och sedan går över fairway till de övriga i sällskapet och hjälper till att leta, vem är det då som yrar?

Det är nog många orsaker till att rundor tar längre tid nu eller upplevs ta längre tid, men min upplevelse är inte att den främsta orsaken är att spelare inte går och letar i grupp så snart en boll är bortslagen. Och min upplevelse är inte sämre än din i din jämförelse med hur du upplevde det var på 80-talet.
Annars kan jag i övrigt dela din åsikt att det är för många som inte kan föra sig och spela i normal takt (för mig max 4 tim för en 4-boll)

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 20 jan 2019, 20:28

Nu sa jag förvisso att jag skulle lämna den här tråden, men... jag vill bara förtydliga att dom här saker jag tycker ska göras på ett visst sätt - inte på något sätt är "MITT" sätt"
Det är golfens "Vett & Etikett" samt "Spirit of the Game". Inte jag, jag bara håller med! =)

Skriv svar