Öka svinghastighet

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Öka svinghastighet

Inlägg av Puttaren » tis 15 jan 2019, 21:11

Jag är relativt kortslående med drivern med tanke på att jag har ca 150 carry med j7. Min svinghastighet är en bra dag strax över 100 mph, men ofta under det. Förr hade jag carry på 215-220, men nuförtiden känns det som att man får vara glad om bollen carrar 200 drygt.

Hur ökar man svinghastigheten? Jag har ju min översving som sannolikt kostar fart ("tappar" klubban med vänsterhanden eftersom mitt vänstra lillfinger är kasst), men märker att om jag vänder lugnt och långsamt och fokuserar på att "slänga upp klubban runt mig" - d.v.s. komma ut flackare, så får jag upp farten lite och dessutom bättre bollträff.

Tips? Råd?
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Dr Golf

Re: Öka svinghastighet

Inlägg av Dr Golf » tis 15 jan 2019, 23:56

Det första jag tänker på är att 200 meters carry med 100 mph låter lite. Du bör kunna vara nära det med en väl anpassad hybrid. Jag utgår ifrån mina egna siffror som är liknande, men min carry med driver är ca 230-235, 210-215 med spoon och ca 195-200 med hybrid/driving-iron.

Jag slår också min järn 7a ca 148-150 meter i TM, så hastighetsmässigt är vi nog rätt lika? Jag ligger kring ca 84 med järn 7.

En intressant utrustningsdetalj kan ju vara att bollarna har förändrats rätt mycket de senaste åren och jag vet från "första-handskällor" att Callaway jobbar hårt med att utveckla sitt dimplemönster för att bollen ska flyga maximalt med så lite spin som möjligt. Min poäng med att berätta detta, blir att det blir en ganska stor skillnad om du har en driver som är CF:ad för att tex spela en ProV1x eller ännu värre Bridgestone Tour B XS, men sedan byter till en Chrome Soft X eller TM TP5/TP5x.

Kan vara värt att kolla upp?
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Våga vara källkritisk - Endast döda fiskar följer strömmarna!

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 16 jan 2019, 00:40

Siffrorna är från Flightscope ikväll och jag var själv förvånad. Känns som att jag är uppe och hugger på några meter till på bana även nu på vintern. Iofs inte så många mer.

Ska lägga lite tid och kraft på det här. Frågan är hur? Har Speedsticks, men det känns som att det bara fladdrar - gissar att tekniken är fel och farten inte finns där.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 16 jan 2019, 12:06

Puttaren skrev:
tis 15 jan 2019, 21:11

("tappar" klubban med vänsterhanden eftersom mitt vänstra lillfinger är kasst)

Tips? Råd?
Växla till vänsterspel.
Träna upp nävarna så att vänster-ringfinger blir "ersättare" för lillfingret. Typ grepptryck förflyttad .
Radikalt ändrad taper på greppen.
Floatloading, "tvingar" dig att öka handledsvinkeln under nedswingen.
Överswinga ej ,, istället för att åla upp max låt vänster fot släppa från marken lite som old days swing och därigenom ändå få max uppdrivning, typ nävarna högt upp ovan huvudet.

Hade satsat på vänsterlir :P
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 16 jan 2019, 12:16

Nils77 skrev:
ons 16 jan 2019, 12:06
Puttaren skrev:

("tappar" klubban med vänsterhanden eftersom mitt vänstra lillfinger är kasst)

Tips? Råd?
Växla till vänsterspel.
Träna upp nävarna så att vänster-ringfinger blir "ersättare" för lillfingret. Typ grepptryck förflyttad .
Radikalt ändrad taper på greppen.
Floatloading, "tvingar" dig att öka handledsvinkeln under nedswingen.
Överswinga ej ,, istället för att åla upp max låt vänster fot släppa från marken lite som old days swing och därigenom ändå få max uppdrivning, typ nävarna högt upp ovan huvudet.

Hade satsat på vänsterlir :P
Har ett vänsterset i garaget, men det är inte vackert när jag svingar vänster.

Vad är "Floatloading"? Lag?

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 16 jan 2019, 13:29

Puttaren skrev:

Snarare hur den skapas.
Gissar på att ni sätter handledsvinklar sent i bakswingen.
Floatloading är mer att sätta dem i nedswingen, typ sätta dem i uppvridningen endast en "snudd", säg att vid full uppvridning så ska klubban ej ligga mer än 45* kort( Ett taget värde) om parallell, i nedswingen så ökar man handledsvinkeln.
Bör kunna hjälpa till med den tappade klubban som säkerligen genererar semikast med varierande grepptryck.
D. Hume

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 16 jan 2019, 15:05

Nils77 skrev:
ons 16 jan 2019, 13:29
Puttaren skrev:

Snarare hur den skapas.
Gissar på att ni sätter handledsvinklar sent i bakswingen.
Floatloading är mer att sätta dem i nedswingen, typ sätta dem i uppvridningen endast en "snudd", säg att vid full uppvridning så ska klubban ej ligga mer än 45* kort( Ett taget värde) om parallell, i nedswingen så ökar man handledsvinkeln.
Bör kunna hjälpa till med den tappade klubban som säkerligen genererar semikast med varierande grepptryck.
Kast med varierande grepptryck - yes. Dödar sannolikt mycket fart när jag måsta greppa om klubban i vändningen.

Jornhona

Inlägg av Jornhona » ons 16 jan 2019, 19:01

Ta i lite (mycket!!). :)
Det handlar om att vänja kroppen och armarna framförallt att jobba fortare.
Speedsticks i all ära,men går alldeles utmärkt med golfklubbor också.
I grunden handlar det om samma resonemang som att vilja bli starkare i gymmet. Progressiv överbelastning.
När det gäller svingen,precis som i gymmet, hittar de flesta en bekvämnivå i sin träning/svingande. Det är då utvecklingen avstannar.
Mitt tips: Vid varje rangepass ska du se till att slå minst 20 bollar med allt vad din kropp förmår,vilken klubba är irrelevant.
Tekniken i sig är mindre viktig,poängen är att få dig att röra dig fortare. Hela du vill säga,ingen kroppsdel får lata sig. Korrekt utfört bör du få skaplig träningsvärk efteråt. Får iaf jag.. ;)

Pingo

Inlägg av Pingo » ons 16 jan 2019, 20:05

Jornhona skrev:
ons 16 jan 2019, 19:01
Ta i lite (mycket!!). :)
Det handlar om att vänja kroppen och armarna framförallt att jobba fortare.
Speedsticks i all ära,men går alldeles utmärkt med golfklubbor också.
I grunden handlar det om samma resonemang som att vilja bli starkare i gymmet. Progressiv överbelastning.
När det gäller svingen,precis som i gymmet, hittar de flesta en bekvämnivå i sin träning/svingande. Det är då utvecklingen avstannar.
Mitt tips: Vid varje rangepass ska du se till att slå minst 20 bollar med allt vad din kropp förmår,vilken klubba är irrelevant.
Tekniken i sig är mindre viktig,poängen är att få dig att röra dig fortare. Hela du vill säga,ingen kroppsdel får lata sig. Korrekt utfört bör du få skaplig träningsvärk efteråt. Får iaf jag.. ;)
Håller helt med Jornhona i detta.
Bakgrund: Jag är fruktansvärt klen, var svagast i klassen vilket även bekräftades vid mönstringen då jag endast erhöll en 3:a i Styrka.
Spelat golf till och från sedan 11-årsåldern med en självlärd sving.

Var 45 år när jag tyckte att det skulle vara roligare om jag kunde slå lite längre (slog ca 195 m carry med Drivern). Började med att redan på hösten köra på gymmet för att bygga upp styrkan. I många övningar ökade jag närmare 100% relativt helt otränad, exempelvis bänkpress.

Till våren köpte jag GSA pro från 3Bays och med den började jag mäta svinghastigheten med Drivern.
"Träningen" genomfördes i trädgården som "luftsvingar" utan boll.
Vid inköp låg svinghastigheten runt 97 mph när jag "maxade".
Körde kanske 10-15 maxsvingar om dagen, tills jag kände att kroppen blev trött.
Dröjde inte länge förrän jag låg på 106 mph.
Experimentera hela tiden med nya svingtankar såsom en vidare sving, snabb höftrörelse etc.
Efter ytterligare en tid var jag uppe på snittet 110 mph med max-värde 113 mph.
Notera att dessa svingar var helt utan kontroll och inte en sving jag skulle kunna använda på banan.

Väl på banan ökade slaglängden (carry) markant jämfört med vad jag någonsin mäktat med.
Vet det då vi har ett vattenhinder som kräver > 215 m för att nå över och som jag denna säsong slog över "hvar gang", ett hinder jag aldrig haft carry över tidigare. Gissar att slaghastigheten på banan kanske låg kring 103 mph för drivern.

Tyvärr kan man kan säga att "jag dansade en sommar". Motivationen försvann - musklerna rann av och nu slår jag 195 m carry igen :(
En anekdot förstås, men det fungerade för mig.

Rutger

Inlägg av Rutger » ons 16 jan 2019, 22:37

Jag har alltid haft en långsam baksving men om jag anstränger mig och försöker göra en så snabb baksving som möjligt så resulterar det i en väsäntligt snabbare sving.
War is Gods way to teach americans about geografi.

GB-O

Inlägg av GB-O » tor 17 jan 2019, 10:00

Utöver rådet från Jornhona, tänk på följande:

Increase the speed of your shoulders in the backswing
Increase the speed of your hips in the downswing
Keep the tension out of your hands and arms.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tor 17 jan 2019, 15:45

Pingo skrev:
ons 16 jan 2019, 20:05
Håller helt med Jornhona i detta.
Bakgrund: Jag är fruktansvärt klen, var svagast i klassen vilket även bekräftades vid mönstringen då jag endast erhöll en 3:a i Styrka.
Spelat golf till och från sedan 11-årsåldern med en självlärd sving.

Var 45 år när jag tyckte att det skulle vara roligare om jag kunde slå lite längre (slog ca 195 m carry med Drivern). Började med att redan på hösten köra på gymmet för att bygga upp styrkan. I många övningar ökade jag närmare 100% relativt helt otränad, exempelvis bänkpress.

Till våren köpte jag GSA pro från 3Bays och med den började jag mäta svinghastigheten med Drivern.
"Träningen" genomfördes i trädgården som "luftsvingar" utan boll.
Vid inköp låg svinghastigheten runt 97 mph när jag "maxade".
Körde kanske 10-15 maxsvingar om dagen, tills jag kände att kroppen blev trött.
Dröjde inte länge förrän jag låg på 106 mph.
Experimentera hela tiden med nya svingtankar såsom en vidare sving, snabb höftrörelse etc.
Efter ytterligare en tid var jag uppe på snittet 110 mph med max-värde 113 mph.
Notera att dessa svingar var helt utan kontroll och inte en sving jag skulle kunna använda på banan.

Väl på banan ökade slaglängden (carry) markant jämfört med vad jag någonsin mäktat med.
Vet det då vi har ett vattenhinder som kräver > 215 m för att nå över och som jag denna säsong slog över "hvar gang", ett hinder jag aldrig haft carry över tidigare. Gissar att slaghastigheten på banan kanske låg kring 103 mph för drivern.

Tyvärr kan man kan säga att "jag dansade en sommar". Motivationen försvann - musklerna rann av och nu slår jag 195 m carry igen :(
En anekdot förstås, men det fungerade för mig.

Intressant historia, tack för bra inlägg :)
"Vi har varit naiva."

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 17 jan 2019, 15:53

Tack alla för bra inspel. Vinterträning igår och min instruktör tittade på mitt usla grepp. Visst, jag har små händer, men inte så vansinnigt små - han diagnostiserade den dåliga kontrollen i vänster lillfinger mer som ett symptom på att jag haft klubban för vinkelrätt i vänster hand (rakt över handflatan istf diagonalt ut). Det var också anledningen till min långa tumme och att klubban "halkar runt" och förstör handsken under tummen och över den köttiga delen i handflatan (vad fn heter den?) som ska stödja klubban.

Slog en del bra slag och kände större kontroll. Ska se om det kan hjälpa mig att våga "vispa till" bollen bättre framöver.

Angående Speed sticks: Ska man alltså inte oroa sig för att tekniken är usel utan bara försöka få upp så hög fart som möjligt?

Jornhona

Inlägg av Jornhona » fre 18 jan 2019, 13:47

För egen del ville jag sluta upp med att styra svingen och bollen. Egon tjatade så förbannat. ;)
Nädå..Jag tröttnade på att jag varje år tappade några meter i slaglängd,framförallt med järnen.
Droppen var på ett av våra korthål, som oftast spelas i motvind där jag redan som ganska färsk golfare slog järnsju (135 meter).
Där stod jag en dag och velade om järnfemman var rätt val. :oops:
Går inte för sig att hålla på så här insåg jag och började titta på sätt att få upp slaglängden.
Började gymma och blev stark som faan, men bollen flög inte längre för det. Tvärtom kände jag mig svullen och med det lite orörligare.
Provade då typ skaft utan huvud och började vifta på.
Kändes så fånigt och inte gav det mycket resultat heller.
Jag beslutade då för att prova gammal visdom, som jag innan hade förkastat av anledning av vad varenda tränare tjatar om. Svinga i 80-85%. :roll:
Hogan är tydlig i sin uppfattning: Swing away as hard as you can. You will be wild for a while with balls going in all directions, but you will gradually regain control even when swinging as hard.

Jo, det funkar. Borta är ”styrandet” och bollkontakten har förbättras avsevärt.
Numera är jag mellan klubbor på nämnda korthål.
För kort för järnnian, och pitchen spinner för högt i motvinden. Lösningen blir en lugn,låg nia. :)

Egon

Inlägg av Egon » fre 18 jan 2019, 22:30

Om själva rörelsen är fri och lite vild så är det bara att ösa på. Ju fortare du kan svinga klubban desto mer har du kvar när du begränsar din fart lite.
Handleder och sånt är lite grädde på moset. Har du farten så kan du unna dig lyxen att begränsa dessa så att det blir rakare.

Jag som är kortare än medel och orörlig kan likväl få iväg bollen 195-200m carry. När jag testat nån gång så maxar jag runt 90mph. Med bra bollträff, rätt klubbhuvud/skaft så kommer det bli en direkt korrelation mellan svinghastighet och carry. Ergo... all ökning av ss är av godo.

100mph brukar tillskrivas 250y carry som en generell regel. (Dvs ca. 225m) .
Det stämmer kanske inte riktigt utan förutsätter superduper träff. 215-220m bör du iaf. få ut.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » lör 19 jan 2019, 16:15

Som bäst så lyckades man skicka swingspeeden norr om 110mph, dock med enorm kompressionsläckage..
Mer swingspeed innebar att bollfarten inte harmoniserade, tekniken fallerade.
Bollfart runt 156mph blev en platå som aldrig passerades under testing.
D. Hume

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 jan 2019, 18:42

Den enda gång jag testat sån där fartmätare fick jag upp 100mph i klubbhastighet, det var då svingen var som bäst för en tio år sen. Och det skall alltså motsvara 225 carry? Det har jag definitivt aldrig haft mer än i kraftig medvind typ.

Men va fan, jag är starkare nu än då så det finns kanske hopp...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Egon

Inlägg av Egon » lör 19 jan 2019, 21:04

Anders skrev:
lör 19 jan 2019, 18:42
Den enda gång jag testat sån där fartmätare fick jag upp 100mph i klubbhastighet, det var då svingen var som bäst för en tio år sen. Och det skall alltså motsvara 225 carry? Det har jag definitivt aldrig haft mer än i kraftig medvind typ.

Det finns ingen tumregel som inte har någon medföljande disclaimer.
Klubbhastighet översatt i en rimlig erhållen bollhastighet kommer ge xxx meter carry. Så är det!
Det som drar ner bollhastighet är dålig kollision med stora förluster och/eller en dålig infallsvinkel samt andra taskiga värden som ger bollen en dålig flykt.

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » lör 19 jan 2019, 21:12

Egon skrev:
lör 19 jan 2019, 21:04
Anders skrev:

Klubbhastighet översatt i en rimlig erhållen bollhastighet kommer ge xxx meter carry. Så är det!
Det som drar ner bollhastighet är dålig kollision med stora förluster och/eller en dålig infallsvinkel samt andra taskiga värden som ger bollen en dålig flykt.

Egon
Bollträff och bollträff is king!

Det är det som gör att du "får ut" det du har i svingen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 jan 2019, 23:49

Dr Golf skrev:
lör 19 jan 2019, 21:12
Egon skrev:
lör 19 jan 2019, 21:04
Anders skrev:

Egon
Bollträff och bollträff is king!

Det är det som gör att du "får ut" det du har i svingen.
Japp, så är det nog och det är den där jävla bollträffen man söker...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Jornhona

Inlägg av Jornhona » sön 20 jan 2019, 00:29

Anders.. räcker med 100% bollträff! Säger alla slösvingare.
Den bollträffen e lika vanlig som svingar i 120 mph...
Säger bara..

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 20 jan 2019, 08:35

Jornhona skrev:
sön 20 jan 2019, 00:29
Säger bara..
Nja. Testade lite drivar igår och hade ballspeed 150 som bäst (smash 1,50 och en riktigt smörig träff). Min assistent hade 182 ballspeed ett par gånger (klubbhastighet uppåt 121-122. Bästa carry 272 ...

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 20 jan 2019, 10:57

Ser att jag skrev fel ovan! Det jag menade att skriva var: Bollträff och Bollbana is king!

Jornhona

Inlägg av Jornhona » sön 20 jan 2019, 16:09

Puttaren skrev:
sön 20 jan 2019, 08:35
Jornhona skrev:
sön 20 jan 2019, 00:29
Säger bara..
Nja. Testade lite drivar igår och hade ballspeed 150 som bäst (smash 1,50 och en riktigt smörig träff). Min assistent hade 182 ballspeed ett par gånger (klubbhastighet uppåt 121-122. Bästa carry 272 ...
Bra jobbat! :)
Men där missade du nog poängen med mitt resonemang.
Självklart ger bra bollträff och bollbana ett bättre resultat
med det du har tillgängligt avseende klubbhastighet.
En bra bollträff är ju ypperligt underlag för att börja öka farten i klubban.
Motsatsförhållandet ger ju motsatt effekt: ett skuret slag blir förvisso längre med ökad hastighet, men ger också en boll längre från mållinjen..
Finns många golfare med bra bollträff som svingar långsamt, liksom det finns lika många med bra fart i grejerna som utforskar grannhålen titt som tätt.
De flesta med bra bollträff jag sett har bra bollträff för att de ”placerar” klubbhuvudet på bollen. Styr m.a.o.
Känslan att låta bli styrandet i svingen är lite läskig för en som är van vid att försöka kontrollera träff och riktning.
Ytterst handlar det ju om att lita på ens grunder. Grepp, sikte och uppställning.
Själv tränade jag in denna förlitan med järnnian. Då visste jag ju iaf att bollen skulle bli kvar på hålet jag spelar. :lol:

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 20 jan 2019, 16:21

Ditt mixtrande med hastighet Jornhona, har ju å andra sidan gjort dig deppig i ditt golfspelande eftersom du inte längre känner dina längder. Du slår långt som fan, men med mindre kontroll. Är det värt det?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Skriv svar