Öka svinghastighet

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Jornhona

Re: Öka svinghastighet

Inlägg av Jornhona » sön 20 jan 2019, 16:42

AlbertS skrev:
sön 20 jan 2019, 16:21
Ditt mixtrande med hastighet Jornhona, har ju å andra sidan gjort dig deppig i ditt golfspelande eftersom du inte längre känner dina längder. Du slår långt som fan, men med mindre kontroll. Är det värt det?
Ja, det har du rätt i. Men det är mest för att scoren uteblir. Kan ju ff inte putta :lol:
Längderna är ojämna, men det är nog också så att när scoren hägrar kryper försöken till kontroll in. Som en liten djävul på axeln, eller nåt sånt.

Egon

Inlägg av Egon » sön 20 jan 2019, 20:06

Jornhona skrev:
sön 20 jan 2019, 16:42
AlbertS skrev:
Ditt mixtrande med hastighet Jornhona, har ju å andra sidan gjort dig deppig i ditt golfspelande eftersom du inte längre känner dina längder. Du slår långt som fan, men med mindre kontroll. Är det värt det?
Ja, det har du rätt i. Men det är mest för att scoren uteblir. Kan ju ff inte putta :lol:
Längderna är ojämna, men det är nog också så att när scoren hägrar kryper försöken till kontroll in. Som en liten djävul på axeln, eller nåt sånt.
Hehe, har aldrig sett någon med så mycket otur i sitt spel.
Varenda boxad putt gör en koppsnurr och varje fullsatsning in mot green är rakt över pinnen men sen 10m över green (om den inte duffas och går kort).
Sving och fysik är inte allt... det gäller att kunna spela spelet.

Med den svingen och inte minst svinghastigheten hade jag enkelt haft +hcp.

Egon

Jornhona

Inlägg av Jornhona » sön 20 jan 2019, 20:32

Egon skrev:
sön 20 jan 2019, 20:06
Jornhona skrev:
sön 20 jan 2019, 16:42
AlbertS skrev:
Hehe, har aldrig sett någon med så mycket otur i sitt spel.
Varenda boxad putt gör en koppsnurr och varje fullsatsning in mot green är rakt över pinnen men sen 10m över green (om den inte duffas och går kort).
Sving och fysik är inte allt... det gäller att kunna spela spelet.

Med den svingen och inte minst svinghastigheten hade jag enkelt haft +hcp.

Egon
Dina och Alberts ord fyller mig med självförtroende inför kommande säsong :cry:
Har inte gett upp hoppet ännu ju

Perra11

Inlägg av Perra11 » mån 21 jan 2019, 15:49

Jag behöver verkligen få upp min svinghastighet. Fick tipset av en sportintresserad kund att börja träna just boxning. Han sparrade visst i någon boxningslokal. Känns bara så obekvämt att ta sig dit... Det finns ju dock boxningsklasser på vissa gymkedjor och även stora ytor att träna boxning själv. Samla mod kvinna och på med handskarna!

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 21 jan 2019, 16:21

Perra11 skrev:
mån 21 jan 2019, 15:49
Jag behöver verkligen få upp min svinghastighet. Fick tipset av en sportintresserad kund att börja träna just boxning. Han sparrade visst i någon boxningslokal. Känns bara så obekvämt att ta sig dit... Det finns ju dock boxningsklasser på vissa gymkedjor och även stora ytor att träna boxning själv. Samla mod kvinna och på med handskarna!
Vi har ett boxpass på mitt gym också. Har inte vågat mig dit, men snart provat allt annat så jag kanske får gå dit då.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 21 jan 2019, 21:57

Idag körde jag fas ett i mitt "Project Speed". Fokuserade mycket på att få press under höger fot i baksvingen och att inte "läcka" ut energi i nedsvingen och genomsvingen. Detta löstes genom lite medicinbollkastande där jag fick ha kvar böjningen i höften hela vägen igenom.

Slog ett 60-tal bollar och när jag fick ordning på det kom jag igenom mer "vänster" med händer och klubba och fick också upp farten. Som bäst 91,3 mph med järnsju, vilket får anses vara ok (även om jag alltid varit bra med järnen, det är drivern jag är kass med). Bollbanan var riktigt fin dessutom, ingen ballong utan kraftfull och penetrerande.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

The Bunkerman

Inlägg av The Bunkerman » mån 28 jan 2019, 20:53

Finns smala 15 åringar som slår 230-250 meter, utan större problem
Handlar inte om styrka, utan om flexibilitet och balans
Har en liten chipp på 16 år, 160 cm lång , 50 kilo, som driver ut mig konstant ,,,
Då är jag 186 cm , och 104 kilo tung

Pingo

Inlägg av Pingo » ons 30 jan 2019, 21:48

The Bunkerman skrev:
mån 28 jan 2019, 20:53
Har en liten chipp på 16 år, 160 cm lång , 50 kilo, som driver ut mig konstant ,,,
Så det är "waste of time" att köra styrketräning för att öka svinghastigheten?

Detta skulle (principiellt) innebära att två personer med identiska egenskaper förutom att muskelstyrkan skiljer säg 1:2 skulle slå golfbollen lika långt?
Detta i en aktivitet (golfsvingen) som kräver muskelarbete för att skapa just svinghastighet under en väldigt kort tid.

Egon

Inlägg av Egon » ons 30 jan 2019, 22:57

Pingo skrev:
ons 30 jan 2019, 21:48
The Bunkerman skrev:
Så det är "waste of time" att köra styrketräning för att öka svinghastigheten?

Detta skulle (principiellt) innebära att två personer med identiska egenskaper förutom att muskelstyrkan skiljer säg 1:2 skulle slå golfbollen lika långt?
Detta i en aktivitet (golfsvingen) som kräver muskelarbete för att skapa just svinghastighet under en väldigt kort tid.
Starkare muskler med bibehållen rörlighet ökar snabbheten. Marginellt större muskler minskar risken för sämre rörlighet.
Ergo.. Styrketräning med lättare vikter och högt tempo borde ge bäst resultat för snabbheten i svingen och minst risk för sämre rörlighet.

En liten men ack så viktig disclaimer är att balans och stabilitet är lite a och o i svingen. Med det sagt borde man kunna träna nedre delen av kroppen med högre belastning utan att förlora mer än man vinner.

Egon

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tor 31 jan 2019, 13:26

The Bunkerman skrev:
Testosteron grabben.. ;) Ungar i den åldern har liite mer av den varan än oss gamla gubbar

Rutger

Inlägg av Rutger » sön 10 feb 2019, 01:40

Skriv svar