Accelerera i svingen (Från Öka svinghastighet)

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Pinis

Accelerera i svingen (Från Öka svinghastighet)

Inlägg av Pinis » mån 21 jan 2019, 14:43

Egon skrev:
sön 20 jan 2019, 12:20
Pinis skrev:
sön 20 jan 2019, 11:31
Dr Golf skrev:
sön 20 jan 2019, 10:57
Ser att jag skrev fel ovan! Det jag menade att skriva var: Bollträff och Bollbana is king!

....och accelerationen..
Upplys oss gärna.
Hastighet vid kollision har vi benämnt som en faktor... hur menar du att acceleration skulle tillföra nåt där?

Egon

Nu har jag inga fakta, mer en känsla och att man alltid hört att klubban ska "accelerera genom bollen".

Jag TROR att accelerationen är superviktigt, i och med att klubban komprimerar bollen.
Jämför med att slå i en spik, eller hugga ved. Slutar man slå (hamra/hugga) precis innan man träffar spiken/vedträt tappar man oerhört mycket

Likadant i golf, har klubban inte accelererande fart genom bollen, så vad har då hänt med klubbhastigheten när bollen deformerats någon (?) cm...?
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Gay på banan

Re: Öka svinghastighet

Inlägg av Gay på banan » mån 21 jan 2019, 15:04

Pinis skrev:
mån 21 jan 2019, 14:43
Jämför med att slå i en spik, eller hugga ved. Slutar man slå (hamra/hugga) precis innan man träffar spiken/vedträt tappar man oerhört mycket
Karate och boxning. Man slår inte motståndaren. Man slår igenom motståndaren.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jornhona

Inlägg av Jornhona » mån 21 jan 2019, 15:45

Du har ganska rätt Pinis, men accelerera kanske inte är bästa ordvalet. Klubbhuvudet är under acceleration tills dess den releasat ut helt. Alltså: händerna bör passera bollen aningens innan träff. Men det är ingen god tanke att försöka hindra klubban från att releasa. Snarare är det en bättre tanke att se till att få fart i armarna så att klubbhuvudet blir tvunget att försöka jaga ifatt, så att säga.
Liknelsen med boxare är faktiskt ganska bra. :)

Pinis

Inlägg av Pinis » mån 21 jan 2019, 16:05

Gay på banan skrev:
mån 21 jan 2019, 15:04
Pinis skrev:
mån 21 jan 2019, 14:43
Karate och boxning. Man slår inte motståndaren. Man slår igenom motståndaren.

👍👍
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Pinis

Inlägg av Pinis » mån 21 jan 2019, 16:10

Jornhona skrev:
mån 21 jan 2019, 15:45
Du har ganska rätt Pinis, men accelerera kanske inte är bästa ordvalet. Klubbhuvudet är under acceleration tills dess den releasat ut helt. Alltså: händerna bör passera bollen aningens innan träff. Men det är ingen god tanke att försöka hindra klubban från att releasa. Snarare är det en bättre tanke att se till att få fart i armarna så att klubbhuvudet blir tvunget att försöka jaga ifatt, så att säga.

Ganska ???? 😫

Jag har argumenterat tidigare ang det du säger i det fetade, så där är vi eniga.
När klubbhuvudet passerar händerna så är accelerationen nog slut, eller strax innan...

Jornhona

Inlägg av Jornhona » mån 21 jan 2019, 17:11

Pinis skrev:
mån 21 jan 2019, 16:10
Jornhona skrev:
mån 21 jan 2019, 15:45

Ganska ???? 😫

Jag har argumenterat tidigare ang det du säger i det fetade, så där är vi eniga.
När klubbhuvudet passerar händerna så är accelerationen nog slut, eller strax innan...
Hehe,kejrå ;)

Skriv svar