Nisse77s Vinterträning

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Nils77

Nisse77s Vinterträning

Inläggav Nils77 » mån 04 feb 2019, 16:59

Inläggav GB-O » fre 01 feb 2019, 15:53

Jag kan inte hålla skrivklådan borta.
Så ursäkta att jag hoppar in.

Intressant att följa de många inläggen om hur EN specifik person tränar. Och tror/tror inte på bättre resultat 2019 än vad det blev 2018.
Jag saknar näst intill generellt en sak i inläggen. Ingen berättar hur man tränat under < 2018 och vad ens status idag, före nya vinterträningen, är.
Föredrar att målsättningen / programmet för 2019 inleds med en nulägespresentation.

(Den enda som försökt sig på en ansats till bakgrundshistorik är waggle golf i sin berättelse och framtida svingändringar.

Som sagt. bakgrund TACK och framåt våren en ordentlig avrapportering.)
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77

Re: Nisse77s Vinterträning

Inläggav Nils77 » mån 04 feb 2019, 17:10

Punkten bakgrund kommer innan veckan är slut.
D. Hume

Nils77

Inläggav Nils77 » tis 05 feb 2019, 18:21

Bakgrund (Basic): Tiden på gymmet är inte i första hand för golfens skull, mer för att hålla ryggen i schack. Några månader varje vinter med fokus rygg brukar ordna den biten.
Har en bas i träningen och det är marklyft. Bygger på sedan runt det med olika övningar.
Förra årets vinterträning skiljer inte mycket från årets. (Sommar säsongen 2018 var ett kliv i rätt riktning.)

Ett pass utgår ofta från finns det driv i kroppen, speciellt om det ska lyftas lite tyngre, här vill jag verkligen att signalerna i kroppen är på topp.
Core, här har jag plockat friskt från Caladrius sidor som Björn delat med sig på Facebook. Mycket jobba med balans.(Guldgruva)
Marklyft, i år plockades sumo-mark in. Romanian körs ochså.
Axlar, Basic militärpress, samt face-pull, upptäckte att i bakre läget med face-pull så blev det en rotator-cuff övning.

Axlar, här försöker jag bygga upp för att skydda. För en del år sedan när man körde bänkpress så vek sig vänster axel. När man var redo igen så kördes det kettlebell snatch och axeln mindre ok igen,,,som sagt lite försiktigt för att skydda.

Uppskattar övningen squat-clean-truster, riktigt heltäckande, dock finns problem med i bilden...(egentligen tekniskt svåra övningar är som en magnet..)

Överrörlighet/gränsfall, clean tex sliter hårt i leder.

Målet för 2019 är längre drives, mindre av dagens swing och lyckostudsar, mao tajta in missarna
Just nu vila i 4 dagar innan ett lättare pass, handleder, högerknä, höger armbåge gnäller..

Rotigt men tror den som läser greppar
D. Hume

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 11 feb 2019, 11:31

Har en naturlig hållning modell hösäck. Ganska säker på att den inte är till någon fördel varken dagligen eller på golfbanan. Tog tag i saken för en del år sedan, sakta men säkert bättre, dock faller tillbaka snabbt...

Länken nedan, övre delen ryggen känner nog de flesta till(gamnacke), dock höftjuckrotationen kanske inte så mycket.

http://www.straightenmeup.com/poor-posture/

Scrolla ner en liten bit så dyker en bild upp med olika skelett o pilar.
D. Hume

Nils77

Inläggav Nils77 » tis 12 feb 2019, 11:59

Av någon anledning så råkar axlarna vara en del rörliga, div stretch övningar med käpp/pinne ger att rörligheten är mer än hyggligt bra för en gubbe. Strech övningar för axlar som nyttjas är oftast de som refereras till i snatch, av någon anledning så råkar det i stort vara samma som för golf som hittas på TPI sidor...
Höfter o andra sidan är gubbstela och får lirkas med. Sitta i "meditations" pose utförs enklast genom att lägga på 10kg på varje knä och slappna av och låta knäna sakta men säkert dras ner mot backen...tidigare enorm skillnad v vs h sida där vänster var väldigt omobil.
Butterfly/dragonfly är ochså jobbiga men sakta o säkert blir det bättre.

2 range pass har körts de sista 3 dagarna.
Ökad separation i downswing map öppnad höft vs axlar vid impactområdet är målet och är riktigt nöjd med vad jag kände och såg på rangen map bollflykt.
D. Hume

Nils77

Inläggav Nils77 » Igår, 11:16

https://www.youtube.com/watch?v=k49Z8lQOQgM

0:30 in på videon, har jobbat med att stärka runt axlar för att "känna" att det finns ett stopp i bakre läget.
Killen i videon är hyggligt rörlig i axlarna som jag ser det.
Min feel i de passen man startat på rangen ger, positionen(i videon), mindre risk att "fastna" med höger armbåge för långt bak i downswing. Mer tryck fram(höger armbåge) vilket passar bra med en bågad wrist (topp position).

Har fått jobba med att stärka upp runt armbågar. Kabelcross och rep, modell ez-stång drag upp, tryck ner.
D. Hume

Återgå till "Golfspel"