Wittsjö eller Östra Göinge?

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Nick_Corey

Wittsjö eller Östra Göinge?

Inlägg av Nick_Corey » tis 12 mar 2019, 10:30

I jakten på nya banor kommer jag om en månad eventuellt att ha vägarna förbi Wittsjö eller Östra Göinge. Vilken av dessa, om någon, rekommenderar forumet för en runda?

Lite ingångsvärden:

1) Vi pratar inte bara om hur de är i största allmänhet eller i toppskick i augusti, utan mer specifikt vad man kan förvänta sig vid spel i början av april. Någon av dem som är blöt eller ofta sen i starten?

2) I Golfhäftets betyg får Wittsjö 4.4 men Östra Göinge 3.2 (vilket är väldigt lågt på den skalan)... återspeglar det en verklig skillnad mellan banorna, eller är det en tillfälligt exvis baserad på torkan förra säsongen?

3) Har någon av banorna bra restaurang? Om inte, finns det nåt vettig ställe i närheten?

4) Jag behöver inte tips i stil med "spela Elisefarm, Åhus, Vasatorp eller PGA national istället", de (och en massa andra banor i Skåne) har jag spelat många gånger och har koll på.

5) Fyra gubbar med hcp 4 - 6, ointresserade av husvagnsuppställning, om det är "långt att gå mellan hålen" och liknande som färgar betygen i Golfhäftet. Vi vill rulla in på parkeringen, äta lunch, spela, duscha och sen köra vidare mot vårt egentliga mål med resan. Inget mer.

Wittsjö, Östra Göinge eller ingen alls av dem i början av april, alltså?
Senast redigerad av 1 Nick_Corey, redigerad totalt 0 gånger.
"Vi har varit naiva."

Chris-j

Re: Wittsjö eller Östra Göinge?

Inlägg av Chris-j » tis 12 mar 2019, 11:04

Wittsjö GK ( http://wittsjogk.se/ ) har jag spelat en hel del, lite motvilligt, men den har sin beundrarskara.
Det är en charmig, smal och knixig skogsbana som kanske inte matchar mina egna favoritkriterier.
Den påminner möjligtvis lite om Kungsbackas 9-hålare, men har kortare sträckor mellan hålen och skicket brukar nog ligga runt ett Svenskt snitt,
men gästar man en regnig period så lär den vara blöt..
Boendemöjlighet finns på banan och det ska finnas uppställningsplatser för husbil ( Husvagn? )
Restaurangen har det varit lite så & så med, då rekommenderar jag istället att stanna till för en matbit
på närliggande Furuliden ( https://www.furuliden.se/ ) om det blir detta valet.

Har inte spelat Östra Göinge, men hört ganska gott om layouten.

Ska inte tipsa om andra banor i närheten, men det finns såklart bättre alternativ i mina ögon :-)

janne64

Inlägg av janne64 » tis 12 mar 2019, 11:20

Spela Wittsjö. .
Skulle jag säga.
Men det är ju den enda av de två jag lirat.
Jag tycker den var helt ok..( två ggr.)
Minns att det var mycket danska spelare där då.
Bra restaurang.
Men Albert här på forat har lirat båda och beskrivit dem.
Har för mig att han också gilla Östra Göinge.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 12 mar 2019, 11:25

Personligen, ÖG > Wittsjö. ÖG har en ganska trevlig layout men det är en bonnaklubb i ordets rätta bemärkelse. Inte så långt ifrån ligger Hässlegården med bästa klubbkrogen i sverige så det är ett bra tips iaf. Allt är relativt? ÖG har nåra stugor och uppställningsplats för husbil, vet inte hur det är på Wittsjö.

Om man är ute efter prestigebanor är det här på andra sidan spektrat. Det är förståss också trevligt, men man skall veta iaf.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

janne64

Inlägg av janne64 » tis 12 mar 2019, 11:45

Albert har du inte en spelkompis, som sågade Wittsjös första hål?
Han missbedömde slaget och då blev det hålets fel:)))

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tis 12 mar 2019, 11:49

Ahh... vilken härlig respons, en drös med svar direkt - tackar :)

Jag kanske var otydlig, men det handlar alltså inte om boende och sådant. Vi skall på golfweekend på annat ställe, men dessa båda ännu ospelade banor ligger inom rimligt "omvägsavstånd" för att svänga förbi på dit- eller hemvägen.

Alltid kul att spela banor man inte besökt. Och jag fattar förstås att det inte är premiumbanor, men det behöver det absolut inte vara heller. Kan man hitta en hidden gem är det ju kanon!
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tis 12 mar 2019, 14:00

Rent layoutmässigt skulle jag utan minsta tvekan välja Östra Göinge. Den slår slätstrukna Wittsjö med hästlängder. Jag kan tänka mig att den får lågt betyg i Golfhäftet för att den kan upplevas för svår för Gunnar och Maj-Britt.

Jag kan samtidigt tänka mig att Wittsjö eventuellt är lite torrare i april. Jag har spelat ÖG i slutet av april på ”tunga” fairways med mycket maskhögar. Jag har också spelat den i utmärkt skick senare på året.

Allra senast hade dock skötseln chanserat lite eftersom klubben haft problem med ekonomin.

Men det är en rolig och spektakulär bana!

Wittsjö har jag bara spelat på högsommaren och det är en högst medioker upplevelse.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @nilshultman
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 12 mar 2019, 14:12

janne64 skrev:
tis 12 mar 2019, 11:45
Absolut ett skithål ;) men problemet på wittsjö är att ma trots ett bra utslag mitt i fw fortfararande kan ligga helt hopplöst på grund av onaturliga onduleringar. Men jag skall ge den en chans till innan den sågas helt. Trevlig lunch.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tis 12 mar 2019, 15:47

AlbertS skrev:
tis 12 mar 2019, 14:12
janne64 skrev:
tis 12 mar 2019, 11:45
Absolut ett skithål ;) men problemet på wittsjö är att ma trots ett bra utslag mitt i fw fortfararande kan ligga helt hopplöst på grund av onaturliga onduleringar. Men jag skall ge den en chans till innan den sågas helt. Trevlig lunch.
Finns bra hål. 17:e par 3 gillar jag skarpt. Bara för att återkomma till den bistra verkligheten på 18:e. :|

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tis 12 mar 2019, 15:51

Östra Göinge är riktig rolig layout, men som Hilding säger: problem med ekonomin. Tror mycket på banan sköts ideellt av medlemmar, men det är det ju flera klubbar som dras med.. :oops:

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 12 mar 2019, 15:59

Var några år sedan jag besökte dem, men det är två bonnabanor som båda har sin charm, men samtidigt en del knackiga hål. Vilken du gillar bäst är nog hugget som stucket.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Kungen

Inlägg av Kungen » tis 12 mar 2019, 21:30

Det är lååångt ifrån någon favorit, absolut inte, trots det ÖG alla dar i veckan.

Egon

Inlägg av Egon » tis 12 mar 2019, 21:43

Får väl stämma in i kören och förorda ÖG.
Skillnaden i betyg beror nog mest på att Wittsjö är en välskött bonnabana med lite mer go i och att ÖG är på dekis. Har spelat Wittsjö 1 gång och ÖG ett tiotal så jämförelsen i layout hackar lite avs. minnet. Om jag kommer ihåg rätt och vill vara lite generös så är Wittsjö utmanande och ÖG snäll.

Egon

Cajsa

Inlägg av Cajsa » tis 12 mar 2019, 23:39

Spelade Ö Göinge i somras - den sista jag hade kvar av Skånes banor.
Uselt skick, långt att gå mellan vissa hål, ensamma på banan...några hål med ok layout men också en hel del Kalle-Anka. Ingen bana jag återvänder till.

Spelade Wittsjö för några år sedan och mitt intryck är helt annorlunda. Mysig skogsbana som kräver finess och strategi.

Inget svårt val!

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » ons 13 mar 2019, 08:39

Härligt med så olika inspel, en bra illustration av att det sällan finns något självklart svar. Blir nog till att avvakta färksa rapporter om skicket när de väl har öppnat, än så länge är båda banora stängda.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » ons 13 mar 2019, 09:11

Egon skrev:
tis 12 mar 2019, 21:43
Skillnaden i betyg beror nog mest på att Wittsjö är en välskött bonnabana med lite mer go i och att ÖG är på dekis. Har spelat Wittsjö 1 gång och ÖG ett tiotal så jämförelsen i layout hackar lite avs. minnet. Om jag kommer ihåg rätt och vill vara lite generös så är Wittsjö utmanande och ÖG snäll.

Egon

Du menar väl ändå tvärtom???
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @nilshultman
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Egon

Inlägg av Egon » ons 13 mar 2019, 16:41

Hilding Bladh skrev:
ons 13 mar 2019, 09:11
Egon skrev:
tis 12 mar 2019, 21:43

Egon
Du menar väl ändå tvärtom???
Njaej... det tror jag inte!?
ÖG är väl snäll om man bankar driver... ?

Egon

Skriv svar