Kan man sänka sig genom handicapgränser - eller inte?

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Nick_Corey

Kan man sänka sig genom handicapgränser - eller inte?

Inlägg av Nick_Corey » mån 10 sep 2012, 12:38

Om jag har förstått handicapreglerna rätt så skall det inte (längre) vara möjligt att på en sällskapsrond sänka sig "genom" gränsen mellan handicapgrupp 1 och 2. Det framgår ju mycket tydligt om man kollar här. Man klämmer ju till och med till med ett exempel för att vara tydlig:
SGF skrev:En spelares exakta handicap kan inte sänkas till en handicapgrupp som undantagits från att spela en handicapgrundande sällskapsrond. Exempel: En spelare med exakt handicap 4,7 spelar en handicapgrundande sällskapsrond på 41 poäng. Hans exakta handicap kommer bara att sänkas med 0,2 till 4,5 och inte med 0,7
MEN, i helgen gjorde jag en bra (sällskaps)runda och när jag skulle registrera säkningen (42 p från tidigare hcp 5.3) så stod det i de där dialogrutorna som dyker upp när man registrerar att "ditt nya handicap kommer att bli 4.1". Alltså inte 4.5. Jag spelar extremt sällan tävlingar och ville inte riskera att (felaktigt) hamna på ett hcp som jag varken kan höja eller sänka. Alltså tryckte jag helt sonika in 39 p istället för att vara säker på att hamna på 4.5.

Hade GIT tryckt ned mig (mot SGF:s egna regler) till 4.1 om jag matat in 42 pinnar? Eller är problemet "bara" att gränsnittet är så himla korkat att det visar att man skall hamna på (exempelvis 4.1) men i praktiken ändå ser till att följa reglerna så man stannar på 4.5?

Jag har sänkt mig ned till 4.5 några gånger tidigare, men då är min minnesbild att det faktiskt stått att det nya handicapet skall bli 4.5 även om sänkningarna varit "onödigt" stora.

Några på forumet (exempelvis forumägaren) som brukar pendla lite upp och ned mellan grupp 1 och 2 och känner igen situationen? Hur funkar det egentligen i GIT?
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Surfaren

Re: Kan man sänka sig genom handicapgränser - eller inte?

Inlägg av Surfaren » mån 10 sep 2012, 12:48

Det verkar bara vara gränssnittet som är dåligt. Se:
http://everythinggolf.se/forum/viewtopi ... =25#p38961

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » mån 10 sep 2012, 13:00

Tackar för snabbt svar, men även i den tråden verkar det lite otydligt.

Egon skriver att GIT gör fel och sänker en under 4.5 fast det inte skall gå. Men MsChip säger att systemet "bara" har ett idiotiskt gränssnitt som först säger att sänkningen skall bli felaktigt stor, men sen trots det räknar rätt och stannar sänkningen vid 4.5.

Någon som testat nyligen?
"Vi har varit naiva."

Egon

Inlägg av Egon » mån 10 sep 2012, 20:14

Jag har en kompis, som är TL ibland, som ville regga sin rond i GIT. H*n hade ett hcp under 4.5, säg 4.1 för sakens skull, och fick efter reg. i GIT ett nytt hcp på (säg) 3.9. H*n blev rädd att rollen som TL var problemet och att h*n varit inloggad fel i gitten. Så var det inte och när en annan kompis gjorde samma sak, så reg. ett nytt lägre hcp.

Felet de gjorde var att de bockade i föranmäld rond och det "får" man ju inte som varandes under 4.5. Detta fel i GIT går ju inte att räkna med när man sas. ska ner till men inte passera gränsen. uppenbarligen så kan inte Gitten hantera det.

Egon

MIZUNO

Inlägg av MIZUNO » tis 11 sep 2012, 12:59

En fråga på samma ämne. Kan en klubb godkänna att en eller flera av dess medlemmar får justera ned sitt hcp under 4,5, genom spel på "sällskapsrundor" med markör, eller gör klubben ett stort fel här?
Anledningen till att klubben gör så är att dessa medlemmar aldrig spelar riktiga tävlingar och därmed skulle stanna på 4,5, vilket blir ett för högt hcp i förhållande till deras spelstandard.
Din bästa golfrunda kommer snart att följas av din sämsta. Sannolikheten för den senare ökar med antalet som du berättar om den första...

Egon

Inlägg av Egon » tis 11 sep 2012, 13:16

MIZUNO skrev:En fråga på samma ämne. Kan en klubb godkänna att en eller flera av dess medlemmar får justera ned sitt hcp under 4,5, genom spel på "sällskapsrundor" med markör, eller gör klubben ett stort fel här?
Anledningen till att klubben gör så är att dessa medlemmar aldrig spelar riktiga tävlingar och därmed skulle stanna på 4,5, vilket blir ett för högt hcp i förhållande till deras spelstandard.
Kan inte tänka mig att det du frågar om är tillåtet. I en revision eller ett beaktande av spelstyrka så kan de sätta nytt hcp.
Same same but very different.

Egon

raggesteros

Inlägg av raggesteros » tis 11 sep 2012, 13:30

MIZUNO skrev:En fråga på samma ämne. Kan en klubb godkänna att en eller flera av dess medlemmar får justera ned sitt hcp under 4,5, genom spel på "sällskapsrundor" med markör, eller gör klubben ett stort fel här?
I vilka andra sammanhang än i riktiga, och således handikappgrundande, tävlingar skulle det överhuvudtaget ha betydelse att dessa medlemmar har ett "för högt" HCP?
Nuclear-powered vacuum cleaners will probably be a reality in 10 years

MIZUNO

Inlägg av MIZUNO » tis 11 sep 2012, 19:00

raggesteros skrev:
I vilka andra sammanhang än i riktiga, och således handikappgrundande, tävlingar skulle det överhuvudtaget ha betydelse att dessa medlemmar har ett "för högt" HCP?
De kan ju regelbundet spela "interna" tävlingar med kompisgänget och skulle i så fall "lura" övriga deltagare om de inte fick sitt hcp sänkt på det som sker. I vårt avlånga land så inbillar jag mig att det är ganska så vanligt förekommande fenomen med sådana grupperingar och att det även "bettas" en del under dessa rundor/säsonger. Övriga deltagare vill således att "alla" ska ha ett så korrekt hcp som möjligt.
Din bästa golfrunda kommer snart att följas av din sämsta. Sannolikheten för den senare ökar med antalet som du berättar om den första...

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 08 jan 2019, 15:16

MIZUNO skrev:
tis 11 sep 2012, 12:59
En fråga på samma ämne. Kan en klubb godkänna att en eller flera av dess medlemmar får justera ned sitt hcp under 4,5, genom spel på "sällskapsrundor" med markör, eller gör klubben ett stort fel här?
Ja, klubben kan - och ska - se till att spelarnas handicap avspeglar deras spelstyrka. Detta är ett utmärkt sätt att göra det på under förutsättning att de sällskapsrundorna spelas enligt golfreglerna (inga gimmies, ingen mulligan, inga djungeldropp etc. ).
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 08 jan 2019, 15:18

Egon skrev:
mån 10 sep 2012, 20:14
Jag har en kompis, som är TL ibland, som ville regga sin rond i GIT. H*n hade ett hcp under 4.5, säg 4.1 för sakens skull, och fick efter reg. i GIT ett nytt hcp på (säg) 3.9. H*n blev rädd att rollen som TL var problemet och att h*n varit inloggad fel i gitten. Så var det inte och när en annan kompis gjorde samma sak, så reg. ett nytt lägre hcp.

Felet de gjorde var att de bockade i föranmäld rond och det "får" man ju inte som varandes under 4.5. Detta fel i GIT går ju inte att räkna med när man sas. ska ner till men inte passera gränsen. uppenbarligen så kan inte Gitten hantera det.

Egon
Hittade den här gamla tråden och kan meddela att om det någonsin fungerat så som Egon anger ovan (tycker mig minnas att det aldrig fungerat så för mig) - och Egon menar Min Golf och inte GIT så kan jag nu bekräfta att så inte längre är fallet. Reggade en tävlingsrunda fel (Mallorca Press Cup) och fick först bekräftelse på sänkning, men sedan ingen förändring när jag klickade på OK. Annullerade ronden (nu i GIT och inte Min Golf) och reggade om den som tävlingsrunda för att få sänkningen.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tis 08 jan 2019, 17:49

Oj, den gamla tråden.

Som svar på min gamla fråga kan jag härmed klarlägga att man INTE (annat än genom märkliga revisioner av hcp-kommitten...) kan sänka sig "genom" gränsen ned mot handicappgrupp 1. Jag har nu många gånger reggar rundor där man exvis stått på hcp 4.8 och dragit in 39 pinnar. Gränssnittet i GIT säger då (något i stil med) "ditt nya handicap kommer att bli 4.2" men när man väl OK:ar så blir det 4.5, dvs man hamnar på golvet.

Ingen sänkning genom golvet alltså. Bara en obegripligt idiotisk och felkonstruerad dialogruta i GIT. Oerhört egendomligt att de inte klarat att koda om dialogrutan så det kommuniceras rikigt.
"Vi har varit naiva."

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 08 jan 2019, 18:14

Nick_Corey skrev:
tis 08 jan 2019, 17:49
Oerhört egendomligt att de inte klarat att koda om dialogrutan så det kommuniceras rikigt.
Icke. Bara vad man kan förvänta sig av den överprisade utvecklingen.

Egon

Inlägg av Egon » tis 08 jan 2019, 19:29

Puttaren skrev:
tis 08 jan 2019, 18:14
Nick_Corey skrev:
Oerhört egendomligt att de inte klarat att koda om dialogrutan så det kommuniceras rikigt.
Alla vet (väl?) att det går att regga en tävlingsrond i GiT!?
Då justeras handicap förbi 4.5.

Det nyttjas främst av juniorer (min åsikt) på klubbar med få singeltävlingar som då brukar ha några regelrätt spelade tävlingar som inte lika ”regelrätt” registreras av spelaren i GiT.

Egon

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 08 jan 2019, 20:18

Egon skrev:
tis 08 jan 2019, 19:29
Puttaren skrev:
tis 08 jan 2019, 18:14
Nick_Corey skrev:

Det nyttjas främst av juniorer (min åsikt) på klubbar med få singeltävlingar som då brukar ha några regelrätt spelade tävlingar som inte lika ”regelrätt” registreras av spelaren i GiT.

Egon
Jodå, den möjligheten finns (häpnadsväckande nog) och har missbrukats av en och annan.

Egon

Inlägg av Egon » tis 08 jan 2019, 20:30

Puttaren skrev:
tis 08 jan 2019, 20:18
Egon skrev:
tis 08 jan 2019, 19:29

Egon
Jodå, den möjligheten finns (häpnadsväckande nog) och har missbrukats av en och annan.
Nästa års regelverk skvallrar väl om hur pass mycket missbruk det ”missbruket” är!

Skillnaden på en tävling som godkänns direkt av SGF för handicapjustering och en lika regelrätt icke handicapgrundande tävling ... är publicering via GIT.
Rent krasst är det väl mest likt översitteri modell myndighet!?

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 09 jan 2019, 06:53

Egon skrev:
tis 08 jan 2019, 20:30
Egon skrev:
Rent krasst är det väl mest likt översitteri modell myndighet!?
Nej det är helt enkelt en praktisk följd av att man försöker underhålla ett handikappsystem som gör det möjligt för sämre spelare att vinna en tävling på ett handikapp som ärligt skall uppdateras av spelarna själva. Det är ett slag man inte kan vinna.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Skriv svar