Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
AFJ

Re: Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Inlägg av AFJ » mån 17 dec 2018, 13:06

Nog har väl Stenson blixtrat till i slutet av tävlingar mer än bara en gång. Troon är väl ett exempel, minns också en rätt så juste eagle i Dubai för några år sedan. Vinnare av FedEx med 10 miljoner dollar i potten tack vare bra spel när det som bäst behövdes.

Tittar man på statistiken finns det kanske ett visst fog för kritiken.

2018 var Stenssn på 12:e plats i scoring average på PGA-tour, men bara på 49:e plats på sista rondens score. (Alex var 21:a overall och 34:a sista ronden).

Men å andra sidan. Kollar man på 10-i-topp på average scoring så har man följande imponerande lista:
DJ
Rose
Thomas
Simpson
Rory
Tommy
Tiger
Koepka
Finau

Av dessa är det bara 3 som slår sig in topp 10 i final round scoring, så förmågan att spela bra på sista ronden är ju inte allt.

Den här statistiken verkar intressant i sammanhanget:

https://www.pgatour.com/stats/stat.220.2018.html

Jag är lite osäker på vad den säger men om jag tolkar den rätt så har Stenson varit topp 10 fem gånger och i samtliga fall förbättrat sin position - Stenson är alltså grym när han är med i täten! :-)

PGA-touren har ju massor av statistik men jag tror man skall vara försiktig med att övertolka den. Det handlar ofta om relativt litet statistiskt urval vilket gör att det är svårt att dra några säkra slutsatser.

En sak är i alla fall klar - Henrik Stenson är vår i särklass bästa spelare genom tiderna på herrsidan. Den positionen når man inte med ett svagt psyke och vika ner sig när det gäller.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 17 dec 2018, 13:22

AFJ skrev:
mån 17 dec 2018, 13:06

En sak är i alla fall klar - Henrik Stenson är vår i särklass bästa spelare genom tiderna på herrsidan. Den positionen når man inte med ett svagt psyke och vika ner sig när det gäller.
Han är bäst genom tiderna, helt klart. Och svagt psyke har ingen spelare av den kalibern. Det är givet för ovanstående.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 17 dec 2018, 14:31

Vem som helst, inklusive HS själv är nog inte vidare nöjd med Söndagens resultat.
För han gör ju exempelvis en bättre score under svårare förhållanden dagen innan.
Fick känslan av att länden på slagen allt som oftast var alldeles för kort?

Ser man till hela turneringens resultat så hade han ju dessutom behövt kapa tre av rundorna med 2-3 slag då Saksansin vare 6 bättre.
Dessutom kändes Saksansin otroligt stabil, svårrubbad...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » mån 17 dec 2018, 15:17

Kungen skrev:
mån 17 dec 2018, 10:34
Egon skrev:
sön 16 dec 2018, 17:58
Stenson gjorde 71 sista dagen och vinnaren gjorde 69. Båda placerade sig före den med dagens bästa score som var 62. Analys tack!

Egon

Stensons sista score är en av hela fältets sämsta.
Om han hade han hakat på vinnarens score sista dagen hade det blivit särspel.
Om han hade haft en rackarrökare som sista dagens bästa score hade han vunnit hela klabbet.
Inte om han hade postat en 78:a 3:e ronden...
Känns lite som samma diskussion som puttningen. Det blir ingen birdie av att man dräper i en långputt.. inte om man lagt 7 slag på vägen fram.

Egon

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 17 dec 2018, 16:06

Nordan skrev:
mån 17 dec 2018, 14:31
Vem som helst, inklusive HS själv är nog inte vidare nöjd med Söndagens resultat.
Du är säkert rätt i att han är missnöjd.

Det jag menar är att man inte kan dra slutsatsen att Stenson generellt sett underpresterar på söndagar.

Egon

Inlägg av Egon » mån 17 dec 2018, 22:09

AFJ skrev:
mån 17 dec 2018, 16:06
Nordan skrev:
mån 17 dec 2018, 14:31
Du är säkert rätt i att han är missnöjd.

Det jag menar är att man inte kan dra slutsatsen att Stenson generellt sett underpresterar på söndagar.
Slow starter är väl ett bättre epitet.
Är han bara med top20 efter 2 ronder brukar det sluta med top10. Det är iaf. min känsla.. lite, räkna inte bort honom. Bäst när det är tufft.. är väl ett annat.

Nåja, Golf på proffsnivå handlar om att hålla ihop det i 4 ronder. Vill man titta på 1/8-del av en dylik tävling och dra högst osäkra slutsatser så får man säkert en statistik som kan bevisa ens kreativa tes.
Vill man sen tro att den är värd en diskussion så får man tro det.

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 18 dec 2018, 09:39

AFJ skrev:
mån 17 dec 2018, 16:06
nejnej, det var inte så jag menade heller.
Min KÄNSLA är snarare att han sällan gör 4 bra rundor, eller han gör ofta en som är sämre, inte nödvändigtvis på söndagen.
men att duellera ner PM i the open, det gör man ju inte med dåligt spel eller ett dåligt söndagspsyke. Eller att briljera i Fedex eller RTD finalen heller för den delen.

Det kanske är så att han måste ha den där extra sporren i stora sammanhang?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 18 dec 2018, 11:50

Det verkar åtminstone vara så, att spelare inte bara skjuter random runda efter den form de är i. Det finns spelare som alltid tycks prestera bra rundor första dagen för att sedan spela sämre mot helgen, till exempel.

Generalexemplet på spelare som spelade bra sistadag i ledarboll var väl Tiger under storhetstiden. Han sa ju också det. Han trivdes där, han hade lärt sig att vara där. Han åstadkom inte bara en random runda golf som den sista. Och då han verkligen behövde sätta en putt så gjorde han det.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 18 dec 2018, 15:17

Nordan skrev:
tis 18 dec 2018, 09:39
nejnej, det var inte så jag menade heller.
Min KÄNSLA är snarare att han sällan gör 4 bra rundor, eller han gör ofta en som är sämre, inte nödvändigtvis på söndagen.
men att duellera ner PM i the open, det gör man ju inte med dåligt spel eller ett dåligt söndagspsyke. Eller att briljera i Fedex eller RTD finalen heller för den delen.

Det kanske är så att han måste ha den där extra sporren i stora sammanhang?

Det är ju få förunnat att göra just 4 bra rundor i en och samma tävling. Lyckas man med det, ja då står man där som segrare! :-)

Jag håller med dig om Stensons motivation. Han kan vara lite loj ibland när det inte är något stort på spel. Ibland händer det ju att han verkar omotiverad även om tävlingen är en major så lite "lynnig" är han nog allt i humöret. Dock tycker jag han verkade väldigt taggad på Bahamas och det lilla jag såg från helgens tävling så verkade han också "på". Jag tror den ofrivilliga vilan för armbågen gjorde honom gott rent mentalt.

Jag tror han har någon mer vinst i sig innan karriären är över.

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 18 dec 2018, 17:37

AFJ skrev:
tis 18 dec 2018, 15:17
Jag tror han har någon mer vinst i sig innan karriären är över.
Det skulle förvåna mig om han inte tar fler!

Han har stora delar av spelet, och just i helgen hade jag känslan av att han var kort på flera inspel där han hade ett läge som BORDE ha givit en enklare birdiechans.

Men om jag skulle sticka ut hakan som en tränare för HS, undrar om inte Drivern skulle slipas, tillsammans med vissa delar av puttningen.
Tänk om han skulle öka längden på utslagen lite till, och tänk om de puttar han har sämst % på skulle trilla i oftare.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 07 jan 2019, 05:02

Snygg runda av Schäfern. Woodland försökte så gott han kunde åtminstonde.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 07 jan 2019, 09:00

AlbertS skrev:
mån 07 jan 2019, 05:02
Starkt att hålla sig vaken på den (eller är du i en därför bättre tidszon)?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 07 jan 2019, 10:07

Nope. Vände på dygnet under ledigheten och jobbar nu framåt för att komma ifatt. Ja, det är en dålig idé.

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 07 jan 2019, 11:24

AlbertS skrev:
mån 07 jan 2019, 05:02
ja jädrar, en spurt som Ben Johnson varit avundsjuk på!
Det kändes som att Woodland blev lite tagen på sängen eller hur man ska uttrycka det?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 07 jan 2019, 11:44

Kul att han i alla sina fyra vinster avslutat med birdie på sista hålet också :)

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 07 jan 2019, 14:06

AFJ skrev:
mån 17 dec 2018, 13:06
Nog har väl Stenson blixtrat till i slutet av tävlingar mer än bara en gång. Troon är väl ett exempel, minns också en rätt så juste eagle i Dubai för några år sedan. Vinnare av FedEx med 10 miljoner dollar i potten tack vare bra spel när det som bäst behövdes.

Tittar man på statistiken finns det kanske ett visst fog för kritiken.

2018 var Stenssn på 12:e plats i scoring average på PGA-tour, men bara på 49:e plats på sista rondens score. (Alex var 21:a overall och 34:a sista ronden).

Men å andra sidan. Kollar man på 10-i-topp på average scoring så har man följande imponerande lista:
DJ
Rose
Thomas
Simpson
Rory
Tommy
Tiger
Koepka
Finau

Av dessa är det bara 3 som slår sig in topp 10 i final round scoring, så förmågan att spela bra på sista ronden är ju inte allt.

Den här statistiken verkar intressant i sammanhanget:

https://www.pgatour.com/stats/stat.220.2018.html

Jag är lite osäker på vad den säger men om jag tolkar den rätt så har Stenson varit topp 10 fem gånger och i samtliga fall förbättrat sin position - Stenson är alltså grym när han är med i täten! :-)

PGA-touren har ju massor av statistik men jag tror man skall vara försiktig med att övertolka den. Det handlar ofta om relativt litet statistiskt urval vilket gör att det är svårt att dra några säkra slutsatser.

Rörande sista-rundan så är det väl i allmänhet de som inte har så mycket att spela för som presterar topprundorna.
Någon som är 20 slag efter på 57:e plats kan spela rätt avslappnat.

Har dock inte verifierat att detta är fallet, men en rimlig gissning.
Min teori; de som har lägst resultat 4:e rundan är oftast sådana som mer eller mindre misslyckats på 3:e rundan.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 16 jan 2019, 11:39

Nu faktiskt en tävling för första gången på länge, Abu Dhabi, man skulle vilja se på TV, men Dubai och Abu Dhabi är inte spännande nog för att slå på Viasatten tror jag. Visar SVT Masters drar jag nog inte igång viasat förrän i Maj, Mest småtävlingar innan dess, kanske en intressant per månad. Finns alternativ som är vettiga nuförtiden till Viasat och gratis/billiga?

Förresten, finns någon bra sammanställning med länkar till aktuella leaderboards någonstans?
svenskgolfs har fullständigt drunknat i en massa poddlänkar och reklam(på samma sätt som alla deras artiklar), och har ingen info om speldagar e.d.
golfdatas utmärkta sida som fanns på gamla golf.se verkar inte underhållas, länkarna leder inte till leaderboards, och alla tävlingar är inte med.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tor 17 jan 2019, 09:54

Intressant diskussion, och det är sant att konsten ligger i att göra 4 bra rundor. Gör man 3 bra rundor och en kanonrunda så vinner man, oavsett om den kanonrundan var runda 1, 2, 3 eller 4.
Men, det är ju vanligare att leaderboarden är jämn inför avslutningen, och med 10 man inom 2-3 slag, så är det absolut inte fredagsrundan som är avgörande!
Då blir det sista 9 som avgör, vilka har spelat de första 63 hålen bra nog för att sitta i position att gå till attack för att ta segern? Det är då det avgörs och många spelare förklarar det som att spelformen går över till en mer match-spelsliknande tillställning.

Så, det är med andra exakt detsamma som med puttningen som någon gjorde exempel av, spelet fram till avslutningen måste vara där. Det enda man kan göra på vägen fram är att förlora. Det är i slutet det avgörs, det är då man vinner!
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 18 jan 2019, 10:06

Endast Björk klarar cutten, lite tragiskt.

Både Dantorp, Broberg och Kinhult har ju alla varit såna där "nästa Stenson" i var sin tid. Och man hoppades väl att de 2019 skulle vara såna som inte missade cutter. Men Kinhult lär väl ta sin första seger i år i alla fall.

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 18 jan 2019, 10:53

Anders skrev:
fre 18 jan 2019, 10:06
Faktiskt... Visst många bra spelare närvarar och cuten gick väl på -2, men ändå, en spelare av HS kaliber BÖR ju göra bättre än -1 på en enkel bana?

Dessutom det som varit uppe, att göra boogie när man måste göra birdie...

Men sen såg jag att Gareth Lord gick på Roses bag?
Tillfälligt eller har Rose tagit över/bytt?

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 18:31

Nordan skrev:
fre 18 jan 2019, 10:53
Anders skrev:
fre 18 jan 2019, 10:06
Faktiskt... Visst många bra spelare närvarar och cuten gick väl på -2, men ändå, en spelare av HS kaliber BÖR ju göra bättre än -1 på en enkel bana?

Dessutom det som varit uppe, att göra boogie när man måste göra birdie...

Men sen såg jag att Gareth Lord gick på Roses bag?
Tillfälligt eller har Rose tagit över/bytt?
Rose's ordinarie caddie Mark Fulcher ska genomgå en hjärtoperation.

https://www.pgatour.com/news/2019/01/16 ... uinta.html
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

JG76

Inlägg av JG76 » fre 18 jan 2019, 18:40

Hygglig rond av Mickelson igår. - 12

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 jan 2019, 13:41

Langer får hålla i hatten då Phil fyller 50.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 24 jan 2019, 20:58

Tiger, Xander, Finau... kanske årets roligaste treboll?

Användarvisningsbild
lala

Inlägg av lala » tor 24 jan 2019, 23:49

AlbertS skrev:
tor 24 jan 2019, 20:58
Tiger, Xander, Finau... kanske årets roligaste treboll?
ganska roligt spel också!

Skriv svar