Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Re: Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Inlägg av Hilding Bladh » sön 03 feb 2019, 23:17

janne64 skrev:
sön 03 feb 2019, 22:42
Vad är det för regelfiasko som hänt i Phoenix?
En spelare har fått 2 plikt och sedan fått tillbaka dem?

Dom övertolkade den nya regeln om var caddien får stå. Domarna insåg det dagen efter och tog bort plikten.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @nilshultman
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » sön 03 feb 2019, 23:23

Den sämsta ledarboll jag sett. Elva över par efter 12 hål.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 03 feb 2019, 23:26

Blev å andra sidan högintressant.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Modegurun

Inlägg av Modegurun » sön 03 feb 2019, 23:29

Hilding Bladh skrev:
sön 03 feb 2019, 23:17
janne64 skrev:

Dom övertolkade den nya regeln om var caddien får stå. Domarna insåg det dagen efter och tog bort plikten.
Var får caddien stå/inte stå?

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » sön 03 feb 2019, 23:32

AlbertS skrev:
sön 03 feb 2019, 23:26
Jag undrar varför Rickie inte slog en ny chip/pitch från föregående plats istället för att droppa bollen nere i den branta slänten vid pliktområdet (vattnet, som han hamnade i efter att chippen/pitchen rullat över green och ner i vattnet bakom green). Eftersom han redan slagit det slaget borde han väl ha haft bra koll på hur han skulle göra det rätt andra gången. Jag hade på känn att bollen kunde börja rulla ner i vattnet igen om han inte skyndade på och det extra pliktslaget hade han inte fått om han gått tillbaka istället för att välja att droppa.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » sön 03 feb 2019, 23:35

Modegurun skrev:
sön 03 feb 2019, 23:29
Hilding Bladh skrev:
sön 03 feb 2019, 23:17
janne64 skrev:

Var får caddien stå/inte stå?
Bakom bollen i spellinjen/puttlinjen när spelaren börjat ta sin stans.
(4) Begränsning för caddie att stå bakom spelare. När en spelare börjar ta sin stans för slaget och till dess att slaget slås:

får inte spelarens caddie av något skäl avsiktligt stå på någon plats på eller nära en förlängning av spellinjen bakom bollen.
Om spelaren tar en stans i strid med denna regel, kan han/hon inte undvika plikt genom att backa undan.

Undantag – Boll på green: När spelarens boll ligger på green, blir det ingen plikt enligt denna regel om spelaren backar undan från stansen och inte börjar ta en ny stans förrän caddien har flyttat sig från den platsen.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 03 feb 2019, 23:49

Nale72 skrev:
sön 03 feb 2019, 23:32
AlbertS skrev:
Jag undrar varför Rickie inte slog en ny chip/pitch från föregående plats istället för att droppa bollen nere i den branta slänten vid pliktområdet (vattnet, som han hamnade i efter att chippen/pitchen rullat över green och ner i vattnet bakom green). Eftersom han redan slagit det slaget borde han väl ha haft bra koll på hur han skulle göra det rätt andra gången. Jag hade på känn att bollen kunde börja rulla ner i vattnet igen om han inte skyndade på och det extra pliktslaget hade han inte fått om han gått tillbaka istället för att välja att droppa.
Tänkte samma sak. Vilket hjärnsläpp att gå dit och droppa
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » mån 04 feb 2019, 01:08

Skönt att Rickie vann till slut. Trots dubbel och trippel.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 04 feb 2019, 01:21

Puttaren skrev:
sön 03 feb 2019, 23:49
Nale72 skrev:
sön 03 feb 2019, 23:32
AlbertS skrev:
Tänkte samma sak. Vilket hjärnsläpp att gå dit och droppa
+2 och +3, jag och stefan sa samma grej

JG76

Inlägg av JG76 » mån 04 feb 2019, 01:33

Starkt

Modegurun

Inlägg av Modegurun » mån 04 feb 2019, 01:35

Byeong Hun An slog utslaget i vattnet tre hål i rad, hål 11, 12 och 13. Starkt jobbat.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 04 feb 2019, 09:13

Nästan fyra år sen Rickie vann Players efter att ha rankats overrated. Känns inte så länge sen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 04 feb 2019, 13:31

man trodde att tävlingen var över, men satte mig en stund ändå, insåg i morse att det hade blivit spännande och att RF tappat ledningen tom.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Peter Parker

Inlägg av Peter Parker » mån 04 feb 2019, 17:26

Såg inte tävlingen men läst om den. Undrar lite vad Sergio G höll på med? Förstörde greener och blev diskad? Nån som kan förklara?

Chris-j

Inlägg av Chris-j » mån 04 feb 2019, 18:11

Peter Parker skrev:
mån 04 feb 2019, 17:26
Såg inte tävlingen men läst om den. Undrar lite vad Sergio G höll på med? Förstörde greener och blev diskad? Nån som kan förklara?
Lite twitterlänkar :
https://twitter.com/GeoffShac/status/10 ... 1758160896
https://www.geoffshackelford.com/homepa ... um=twitter

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 05 feb 2019, 07:20

Chris-j skrev:
mån 04 feb 2019, 18:11
Peter Parker skrev:
mån 04 feb 2019, 17:26
Lite twitterlänkar :
https://twitter.com/GeoffShac/status/10 ... 1758160896
https://www.geoffshackelford.com/homepa ... um=twitter
Den i bunkern har men ju sett förr från hans håll. Att paja greenytor är värre,
Stenson gör sina mer kyligt germanskt. Utan att ändra min, flippar wedge över axeln och ned i drickat.
Bra grej med TV. Mindre sånt nu på tävlingarna. Då jag såg tävlingar på 80-talet, då var det publiken som fick ta aggressionerna. Clark, Montgomerie, Sellberg...

Lire mer generellt, det är olika hur människor reagerar på andras ilska. För mej, så länge ilskan inte riktar sig mot någon annan person, och främst det egna tillkortakommandet eller fru fortunas, så tycker jag att lite temperament är underhållande. Då till och med till synes ljuva damproffs brinner. Henderson. Då Sagström pratade tydlig svenska och kommentatorerna tyckte sig förstå vad hon ville ha sagt åt sig själv och man själv förstod mer exakt.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Modegurun

Inlägg av Modegurun » lör 09 feb 2019, 19:59

Vad är den här tävlingen för ett jävla skämt när det kommer till tävlingsupplägg?

GB-O

Inlägg av GB-O » lör 09 feb 2019, 21:15

Ho Song Choi från Korea.
Det är namnet/spelaren för dagen.

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 11 feb 2019, 10:07

Ormsby, vad häde där?
Ett riktigt dåligt hål och så var den dagen förstörd...
Law däremot som satsar för eagle på sista och lyckas!

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 12 feb 2019, 10:16

Snyggt av Mickelson att direkt efter de sista hålen i måndags säga att han tyckte att Caseys ihärdighet att inte (försöka) avsluta på söndagen var ett mycket bra beslut. Att han var så inne i det att han inte såg hela bilden.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 12 feb 2019, 10:28

Nordan skrev:
tis 12 feb 2019, 10:16
Snyggt av Mickelson att direkt efter de sista hålen i måndags säga att han tyckte att Caseys ihärdighet att inte (försöka) avsluta på söndagen var ett mycket bra beslut. Att han var så inne i det att han inte såg hela bilden.
Visst var det ödmjukt att han erkände att han hade fel, men....

... när väderavbrottet kom, varför ringer man inte "cramo" och hyr in dom största strålkastarna man kan hitta och sätter upp längs 18:e? Vi lyser upp hela byggen med ett strålkastartorn så att lysa upp ett golfhål borde inte vara mycket svårare.... Skulle fungera även för ett särspel. Om det skulle pratas om fara för publiken (vilket det inte gör) så kan man stänga av banan vid driverlängd eller tvinga folk att ta 30 steg tillbaka. Jag har spelat golf i totalmörker och ett par3-hål är absolut inga problem så länge man ser bollen och ser flaggan (17:e). Det lär vara billigare att hyra lite strålkastare än att komma tillbaka en dag till....

... och varför höll dom inte rygg på framförvarande? Så vitt jag såg hade dom ingen framför sig när dom gjorde upp på måndagen? Dom har alltså hamnat 2 hål bakom? Det var slött som det va. Stampa på. PGA-touren måste börja straffa folk för långsamt spel. Släng ut amatörerna efter två dagar?

Dessutom ett jäkla antiklimax att avsluta på en måndag. Dom får finare greener än vad dom är "berättigade" till i ledarboll och hela nerven för oss i publik har försvunnit. Tro fan man vill avsluta på söndagen om man vinner rent publikmässigt. Blåst på konfekten.

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 12 feb 2019, 11:13

AlbertS skrev:
tis 12 feb 2019, 10:28
... när väderavbrottet kom, varför ringer man inte "cramo" och hyr in dom största strålkastarna man kan hitta och sätter upp längs 18:e? Vi lyser upp hela byggen med ett strålkastartorn så att lysa upp ett golfhål borde inte vara mycket svårare.... Skulle fungera även för ett särspel. Om det skulle pratas om fara för publiken (vilket det inte gör) så kan man stänga av banan vid driverlängd eller tvinga folk att ta 30 steg tillbaka. Jag har spelat golf i totalmörker och ett par3-hål är absolut inga problem så länge man ser bollen och ser flaggan (17:e). Det lär vara billigare att hyra lite strålkastare än att komma tillbaka en dag till....

... och varför höll dom inte rygg på framförvarande? Så vitt jag såg hade dom ingen framför sig när dom gjorde upp på måndagen? Dom har alltså hamnat 2 hål bakom? Det var slött som det va. Stampa på. PGA-touren måste börja straffa folk för långsamt spel. Släng ut amatörerna efter två dagar?

Dessutom ett jäkla antiklimax att avsluta på en måndag. Dom får finare greener än vad dom är "berättigade" till i ledarboll och hela nerven för oss i publik har försvunnit. Tro fan man vill avsluta på söndagen om man vinner rent publikmässigt. Blåst på konfekten.
haha, jag hör vad du säger... men...
om du på en söndagskväll kan ringa "cramo" och få fram den utrustningen du tänker dig, otroligt bra jobbat! Att sen få publiken att invänta leveransen, ännu bättre.

Men absolut, att de ligger så långt efter framförvarande, jag vet inte anledningen till det, men det är som på alla tourer, det finns en regel som alla bryter, men som ingen straffas för utom i otroligt speciella fall.
Jag vill påstå att om du kollar på en tourtävling så kan du inom loppet av en timme hitta säkert 10 spelare som inte håller tiderna, och värst är det kring greenerna, för det tar en evinnerlig tid för de allra flesta.
Jag kollade Champions tour i helgen (Jeppe låg ju bra till), och Langer, att inte motspelarna får hjärnblödning... Och att han kan använda den puttern med motiveringen att den inte är ankrad? Jag tycker att man mest hela tiden ser att den faktiskt är "ankrad".

JG76

Inlägg av JG76 » tis 12 feb 2019, 18:49

Nordan skrev:
tis 12 feb 2019, 11:13
AlbertS skrev:
tis 12 feb 2019, 10:28

haha, jag hör vad du säger... men...
om du på en söndagskväll kan ringa "cramo" och få fram den utrustningen du tänker dig, otroligt bra jobbat! Att sen få publiken att invänta leveransen, ännu bättre.

Men absolut, att de ligger så långt efter framförvarande, jag vet inte anledningen till det, men det är som på alla tourer, det finns en regel som alla bryter, men som ingen straffas för utom i otroligt speciella fall.
Jag vill påstå att om du kollar på en tourtävling så kan du inom loppet av en timme hitta säkert 10 spelare som inte håller tiderna, och värst är det kring greenerna, för det tar en evinnerlig tid för de allra flesta.
Jag kollade Champions tour i helgen (Jeppe låg ju bra till), och Langer, att inte motspelarna får hjärnblödning... Och att han kan använda den puttern med motiveringen att den inte är ankrad? Jag tycker att man mest hela tiden ser att den faktiskt är "ankrad".
Nä det är jävligt tröttsamt att det är skillnad på regler o regler. När Koreanen blev pliktad senast för att caddien var i linjen bakom och Dechambeau slapp plikt trots eviga förberedelser så blir det löjligt

JG76

Inlägg av JG76 » tis 12 feb 2019, 18:50

Dessutom om de börjar plikta spelare kanske de kommer ner från de vanliga 6-timmars ronderna

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 13 feb 2019, 14:01

JG76 skrev:
tis 12 feb 2019, 18:49
Nä det är jävligt tröttsamt att det är skillnad på regler o regler. När Koreanen blev pliktad senast för att caddien var i linjen bakom och Dechambeau slapp plikt trots eviga förberedelser så blir det löjligt
Exakt, nu är det ju olika regler iofs, men när man drar det så till sin spets för att plikta koreanen i en ny regel som ett led i att stipulera ett exempel, gör det ju rent skrattretande när man ser till touren i allmänhet.
Att förbereda sig i +40 sekunder är ju sanslöst, framförallt när man spelar som andra eller tredje spelare.
När man gör det för att vänta in vind, att räkna fram ett avstånd, se lutningar/break på green, ja det blir ju löjeväckande i längden.
Man har ju caddies, detaljerade guider, man har greenbooks, exakta riktningar på banan, vindförhållanden och gud vet allt och ändå tar det sån evinnerlig tid.
Rent pinsamt att det inte pliktas mer faktiskt.

Skriv svar