Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Inläggav AlbertS » mån 19 mar 2018, 10:33

Nä, producenterna gjorde helt rätt som lde ut bilderna på den till 99.99% väntade vinnaren. Tråk-Stenson trötttnade t.om producenterna på till slut alltså. Tänk om Stenson vore lika rolig att titta på under spelet som i intervjuerna efteråt.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » mån 19 mar 2018, 11:11

Otroligt trist att se stenson klappa ihop, men som helhet ett enormt lyft från veckan innan. Masters känns mer spännande än på länge.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 19 mar 2018, 11:26

Inte direkt första gången Stenson kommit 2-5 de senaste 3-4 åren.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » mån 19 mar 2018, 11:55

Jag dog lite inombords när Stenson inte växlar upp och slår drive på 16 när han vet att han måste göra Eagle.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 19 mar 2018, 12:48

Euklides skrev:Jag dog lite inombords när Stenson inte växlar upp och slår drive på 16 när han vet att han måste göra Eagle.

Tänkte samma sak. Kändes som att han redan gett upp.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 19 mar 2018, 13:38

Anders skrev:Inte direkt första gången Stenson kommit 2-5 de senaste 3-4 åren.

Stämmer bra

2014-2018

1:a...4ggr
2:a..15ggr
3:a...6ggr
4-10.20ggr

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 19 mar 2018, 13:40

Big Berra skrev:
Anders skrev:Inte direkt första gången Stenson kommit 2-5 de senaste 3-4 åren.

Stämmer bra

2014-2018

4-10.20ggr

Det känns som han många gånger spelar lite väl defensivt.

Egon

Inläggav Egon » mån 19 mar 2018, 13:54

Jag såg inte första rundan men mycket av de 3 efterföljande.
Det jag tar ut av Stenson’s spel är att han är på väg in i en riktig formtopp snart. Han var mil ifrån hålen runda 2-4 och den puttning han presterade var superb när det gällde att få bollen i hål från de där pressande avstånden.

Rond 1 vs 2-4:
Det som många verkar missa är att han spelade rätt dåligt rond 2-4 i det spel som tagit honom dit han är. Långa järn som biter vid flaggan är hans styrka. Han kan lämna en drive i bagen och lita på att hans j7 presterar nog så bra som en annan spelares j9 eller tom. wedge.

Både på Sky och Golf Channel (liksom härinne) pratas det om antal puttar i jämförelsen och sen nämner de inspelen som lite mer underförstådd orsak. Det är naturligtvis ett helgerån, ett kardinalfel eller grovt tjänstefel att snacka puttning när de vet grundorsaken... men de måste ju fylla tiden med nåt och ”åsikter” är ju en sak.

Jag säger bara det... 2 x rond 1 och ingen hade haft en chans!

Egon

Perka

Inläggav Perka » mån 19 mar 2018, 16:49

Lite splittrat hemma i TV-soffan igår men tyckte mig höra från kommentatorerna att Stenson slog driver utan peg från tee?

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » mån 19 mar 2018, 17:03

Perka skrev:Lite splittrat hemma i TV-soffan igår men tyckte mig höra från kommentatorerna att Stenson slog driver utan peg från tee?

Ja men det var väl på 12an om jag minns rätt.

Perka

Inläggav Perka » mån 19 mar 2018, 17:42

Så kan det ha varit men min underliggande "fråga" är ju varför i hela friden gjorde han det? Det pratades om "trycka iväg" bollen istället för att xxxxx (något jag inte hörde) men jag har banne mig aldrig sett någon (ja inte nu heller då eftersom jag inte såg själva slaget) göra det från tee. Någon gång har man väl sett någon dra en driver från fairway men detta?

//Per

AFJ

Inläggav AFJ » mån 19 mar 2018, 18:18

Perka skrev:Så kan det ha varit men min underliggande "fråga" är ju varför i hela friden gjorde han det? Det pratades om "trycka iväg" bollen istället för att xxxxx (något jag inte hörde) men jag har banne mig aldrig sett någon (ja inte nu heller då eftersom jag inte såg själva slaget) göra det från tee. Någon gång har man väl sett någon dra en driver från fairway men detta?

//Per

Det finns ju ingen vettig förklaring! Kommentatorerna tyckte jag svamlade. Det är 150 spelare i fältet, alla blandar mellan drive, spoon och järn från tee. Det är bara EN spelare i fältet som verkligen undviker att slå drive - och den spelaren väljer att slå den opeggad!! Det är ofattbart att Stenson inte kan lära sig att få ordning på drivern. Att han har spoon som standardklubba - det köper jag, men att inte kunna ta till drive när så "behövs" känns väldigt märkligt.

Just på 16:e tycker jag dock inte att driver var så viktigt - det var ju så pass kort att han lätt kunde nå in på två med ett kort järn i alla fall.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » mån 19 mar 2018, 18:52

Varför behövs det en vettig förklaring (läs: som kommentatorer eller publik känner till)?

LaSt

Inläggav LaSt » mån 19 mar 2018, 20:03

Egon skrev:Jag såg inte första rundan men mycket av de 3 efterföljande.
Det jag tar ut av Stenson’s spel är att han är på väg in i en riktig formtopp snart...

Egon

...OM inte jag hade slagit ned bollen i vattnet på ettan, trean, och sextonde hålet så hade jag fått 37 poäng.

Egon

Inläggav Egon » mån 19 mar 2018, 20:11

LaSt skrev:
Det jag tar ut av Stenson’s spel är att han är på väg in i en riktig formtopp snart...

Egon

...OM inte jag hade slagit ned bollen i vattnet på ettan, trean, och sextonde hålet så hade jag fått 37 poäng.

Jo, det förstås ... men det är inte ens i närheten.
Henrik hade en bra rond och sen höll han ihop det bra på de andra, när hans styrka sviktade. När han kommer i form har han 2-3 bra ronder på en tävling.
Scenariot har varit detsamma ett tag nu. Högsta nivån finns där och nu verkar även lägsta nivån vara upp ett snäpp. Får han bara fram nåt litet till blir han svårstoppad.

Egon

LaSt

Inläggav LaSt » mån 19 mar 2018, 20:43

Egon skrev:
LaSt skrev:

Egon

Jo, det förstås ... men det är inte ens i närheten.
Henrik hade en bra rond och sen höll han ihop det bra på de andra, när hans styrka sviktade. När han kommer i form har han 2-3 bra ronder på en tävling.
Scenariot har varit detsamma ett tag nu. Högsta nivån finns där och nu verkar även lägsta nivån vara upp ett snäpp. Får han bara fram nåt litet till blir han svårstoppad.

Egon

Rent krasst kan man säga att Stensons nivå var 70-71, snittet på tre rundor, och att första rundan var ett lyckat undantag. Det positiva är väl att de andra inte är så mycket bättre så, tror och hoppas, att har han chans på nya stora segrar.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tis 20 mar 2018, 10:43

AFJ skrev:Just på 16:e tycker jag dock inte att driver var så viktigt - det var ju så pass kort att han lätt kunde nå in på två med ett kort järn i alla fall.

Jovisst han når in men det är bra mkt större chans till eagle med en wedge än järn7-8. Även om han slår bort drivern 50% av gångerna så blir det fler eagles i snitt och det var det enda som var intressant just där och då.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » ons 21 mar 2018, 10:43

Lite vaktavlösning den här veckan. Bara Rory av kanonerna som är med från Bay Hill i matchspelet. Då han fått upp ångan brukar det räcka några tävlingar men nu är det ju matchspel så man vet aldrig. Men ingen Tiger, Stenson, Rose utan förstafemman med DJ, Thomas, Spieth, Rahm och Phil på isen, som satt på avbytar förra veckan.

Austin CC visade sig ju vara en riktig kanonbana, kan komma ihåg hål 18 tillbaka till 12 och det är så anti-Pinehurst det kan bli. Spektaktulära hål, ingen skock långa, platta par 4 med bunkrar i doglegen. Utan drivbara par 4:or, en massa vatten och backe upp och ner de sista hålen. Har varit kanontävlingar sista åren. Rahm-DJ i finalen förra året. Driverfest, ja ni minns nog.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 21 mar 2018, 21:37

Euklides skrev:
AFJ skrev:Just på 16:e tycker jag dock inte att driver var så viktigt - det var ju så pass kort att han lätt kunde nå in på två med ett kort järn i alla fall.

Jovisst han når in men det är bra mkt större chans till eagle med en wedge än järn7-8. Även om han slår bort drivern 50% av gångerna så blir det fler eagles i snitt och det var det enda som var intressant just där och då.

Är inte Stenson känd för att slå sin spoon avsevärt mycket bättre än drivern och för att slå långa järn fantastiskt bra?
Är det någon enda spelare som har större chans på eagle med spoon-järnfemma än med driver-järnåtta så är det det väl han.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 22 mar 2018, 11:51

Strömsborg skrev:
Euklides skrev:

Är inte Stenson känd för att slå sin spoon avsevärt mycket bättre än drivern och för att slå långa järn fantastiskt bra?
Är det någon enda spelare som har större chans på eagle med spoon-järnfemma än med driver-järnåtta så är det det väl han.

Fast faktum kvarstår att, då man sett honom spela med de riktigt långstlående har han längre klubbor kvar och hamnar längre från hål vid inspelet. Då han vann på Troon slog han driver mer ofta än vanligt.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tor 22 mar 2018, 12:18

Anders skrev:Fast faktum kvarstår att, då man sett honom spela med de riktigt långstlående har han längre klubbor kvar och hamnar längre från hål vid inspelet. Då han vann på Troon slog han driver mer ofta än vanligt.

Precis,
Det här säger ju ganska mkt :
2014-2018
4-10.20ggr

När alla andra med chans att vinna chansar lite för att vinna och Stene inte gör det så är det oftast någon som lyckas (och andra som spelar bort sig).
Han måste börja gå för vinst utan att vara rädd för att spela bort sig när möjligheten finns.

Egon

Inläggav Egon » tor 22 mar 2018, 12:20

Anders skrev:
Strömsborg skrev:

Fast faktum kvarstår att, då man sett honom spela med de riktigt långstlående har han längre klubbor kvar och hamnar längre från hål vid inspelet. Då han vann på Troon slog han driver mer ofta än vanligt.

Håller med Strömsborg fullt ut här!
Tror ni verkligen inte att Henrik har koll på sina fysiska förutsättningar!?

Valet av järn är väl det man enklast kan sätta fingret på. High launch utan att försaka ”spelbarhet”. Spinn har han så det räcker och det här klubbvalet ger honom 1-2 klubbors fördel gentemot många andra. Tack vare detta kan han bl.a spela ett överdrivet stabilt skaft i sin strongspoon och t4 och ändå få ett rimligt jämförbart slag in mot green.
När hålen blir svåra och det krävs precision från tee ligger han på plus. Flygfält... lite minus.

Egon

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tor 22 mar 2018, 14:07

Egon skrev:Håller med Strömsborg fullt ut här!

Valet av järn är väl det man enklast kan sätta fingret på. High launch utan att försaka ”spelbarhet”. Spinn har han så det räcker och det här klubbvalet ger honom 1-2 klubbors fördel gentemot många andra. Tack vare detta kan han bl.a spela ett överdrivet stabilt skaft i sin strongspoon och t4 och ändå få ett rimligt jämförbart slag in mot green.
När hålen blir svåra och det krävs precision från tee ligger han på plus. Flygfält... lite minus.

Egon

Jo men nu var det frågan om att göra eagle på ett par 5 för att kunna vinna en tävling, inte för att ha en bättre snittscore över en säsong eller över 72 hål. Så NEJ, Henrik har visat vid ett flertal tillfällen att han inte har koll, det är ren matematik.

Egon

Inläggav Egon » tor 22 mar 2018, 14:33

Euklides skrev:
Egon skrev:Håller med Strömsborg fullt ut här!

Egon

Jo men nu var det frågan om att göra eagle på ett par 5 för att kunna vinna en tävling, inte för att ha en bättre snittscore över en säsong eller över 72 hål. Så NEJ, Henrik har visat vid ett flertal tillfällen att han inte har koll, det är ren matematik.

Räkna på du!
Han har säkert större möjlighet att göra eagle med spoon och ett långt slag kvar än med sin driverchans att träffa fw och sen lite kortare slag kvar.

Det verkar som om nu vill blunda för det uppenbara.
Han får kanske 20-30m längre inspel...
2015 snittade han 67% fw med sin spoon och bara 33% med sin driver. Skillnaden i carry var 30yards.

Egon

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tor 22 mar 2018, 16:37

Egon skrev:Det verkar som om nu vill blunda för det uppenbara.
Han får kanske 20-30m längre inspel...
2015 snittade han 67% fw med sin spoon och bara 33% med sin driver. Skillnaden i carry var 30yards.
Egon

Och var får du dessa siffror ifrån ?

Återgå till "Golfspel"