Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
AFJ

Re: Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Inlägg av AFJ » tor 16 aug 2018, 20:50

Anders skrev:
Big Berra skrev:
The Bunkerman skrev:Nordea Masters måste nog höja prissumman dubbelt upp, om någon/ra vassa spelare ska komma
(Tror nästan att prissumman är nästan sämst på
Europa touren )

Årets startfält är några föredettingar , och Kaymer som är ganska iskall just nu
Dessutom ligger tävlingen fel i kalendern
Så , är detta den sista upplagan av tävlingen på några år ?
Trist utveckling, Björn Örås sa ju för 10 år sedan att han ville göra tävlingen till Europas näst största tävling.
Kanske lite väl svåruppfyllt mål, men nu har tävlingen 1,5M Euro i prispengar och det är bara en handfull tävlingar med
sämre prispengar. När även de bästa svenskarna skippar tävlingen så är det illa.
Bara två från världsbästalistans topp-100 är med.
Vad är grundorsaken, tro? Alla som minns Ralfs Volley minns ju SEO, där hela europaeliten var på plats och prissumman var bland europas bästa.
Är golfen helt enkelt mindre populär? Har svenska företag jämförelsevis lite pengar att investera på sportevenemang? Krävdes det en Tumba? Något annat?
Tävlingen har haft 1,5 miljoner Euro i prispotten de senaste 10 åren tror jag. Den tillhör väl nu en av de 3-4 minsta på ET. Sponsorer saknas uppenbarligen. Pengar finns säkert i svenska näringslivet men golf är inte politiskt korrekt och alla regler runt mutor, alkohol, representation gör ju att inget företag vågar/vill bjuda på någonting längre. Örås förmådde inte lyfta den, det franska eventbolaget misslyckades också. Nordea höll liv i tävlingen, skulle tro att deras golfande danske VD hjälpte till (danskar är inte så PK). Nu lämnar de väl som sponsor?

Enda hoppet står väl till att OS kan höja statusen på golf ett snäpp så att det blir lite mer intressant i allmänhetens ögon. Det lär dock ta tid och kräver säkert en guldmedaljör.

Det nya datumet för tävlingen tycker jag är bra på lite sikt även om det i år halv-krockade med en major. Banorna är normalt finare i Sverige så här års och det är betydligt lättare att locka företag/kunder/publik i mitten/slutet av augusti än mitt i sommaren tror jag.

Tävlingen har nu tagits över av touren själva, undrar vad det kan innebära i framtiden? Kanske slår man ihop den danska tävlingen med den svenska och får ett verkligt "Scandinavian Masters" som kan vandra runt mellan Danmark, Skåne, Göteborg och Stockholm?? Men "Made in Denmark" verkar ju funka så de vill kanske fortsätta på egen hand?

Jag tycker ET har ett problem. Med den nya Rolex Series så har vissa tävlingar höjt sin prispott rejält och når nästan upp till en dussintävling på PGA-touren. Majoriteten av tävlingarna på ET har dock klena prispotter och det som görs från tour-ledningens sida handlar mest om diverse "jippon". Den krassa verkligheten är nog att man måste öka prispotten över lag, annars riskerar ET att bli en "farmarliga".

Hills, greenerna såg grymt fina ut, men i övrigt tycker jag det såg rätt bedrövligt ut på TV. En sådan där inklämd skogsbana full av nödlösningar som jag inte gillar att spela och uppenbarligen hade vattenbristen satt rejäla spår. Men nu skall man ju inte såga en bana baserat på 2-timmars TV-tittande! :-)

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 17 aug 2018, 08:56

Wyndham Championships, Brendt Snedeker har ju satt sig i en hygglig position... Och då var han väl på par efter 4 spelade?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 17 aug 2018, 10:03

Nordan skrev:Wyndham Championships, Brendt Snedeker har ju satt sig i en hygglig position... Och då var han väl på par efter 4 spelade?
Någon som kollade sändningen och fick se 59:an live ?
6-meters putt på sista.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 17 aug 2018, 10:17

Big Berra skrev:
Nordan skrev:Wyndham Championships, Brendt Snedeker har ju satt sig i en hygglig position... Och då var han väl på par efter 4 spelade?
6-meters putt på sista.
https://www.youtube.com/watch?v=l2mh-Npann0" onclick="window.open(this.href);return false;

Risk för att den försvinner, så passa på och titta!
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 17 aug 2018, 10:19

Big Berra skrev:
6-meters putt på sista.
Inte jag, bara via pgatour.com, där kan man se så gott som alla slag i en highlight. Och han brände en "kort" för birdie på näst sista!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » fre 17 aug 2018, 10:31

Big Berra skrev:
6-meters putt på sista.
+1 efter tre. minus 3 efter nio
minus 8 sista nio

https://www.youtube.com/watch?v=l2mh-Npann0" onclick="window.open(this.href);return false;
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 17 aug 2018, 12:19

Har nu kollat en kvart på Nordea Masters, fairway ser rätt usel ut, mycket MUA.

trickard

Inlägg av trickard » fre 17 aug 2018, 12:27

Big Berra skrev:Har nu kollat en kvart på Nordea Masters, fairway ser rätt usel ut, mycket MUA.
Tyvärr ser stora delar av banan ut att ha ett sådant skick att den utmärker sig negativt gentemot andra tävlingar. Exempelvis brukar jag nästan alltid bli sugen på att spela banan, men de tankarna dyker inte upp här. Jag gissar på att det kommer att dyka upp en hel del öppen kritik efter att tävlingen spelats färdigt.
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Användarvisningsbild
Euklides

Inlägg av Euklides » fre 17 aug 2018, 13:45

Stenson måste avskeda sin tandlösa puttränare, gått från riktigt dålig till fruktansvärt usel.

Murklan

Inlägg av Murklan » fre 17 aug 2018, 15:35

trickard skrev:
Big Berra skrev:Har nu kollat en kvart på Nordea Masters, fairway ser rätt usel ut, mycket MUA.
Tyvärr ser stora delar av banan ut att ha ett sådant skick att den utmärker sig negativt gentemot andra tävlingar. Exempelvis brukar jag nästan alltid bli sugen på att spela banan, men de tankarna dyker inte upp här. Jag gissar på att det kommer att dyka upp en hel del öppen kritik efter att tävlingen spelats färdigt.
Enligt kommentatorerna så har flera av spelarna uttryckt att det är de bästa greenerna de spelat på i år men det hjälper ju inte om det ser så risigt ut på och bredvid fairways. Greenerna tycker jag är viktigast men man vill ju ha hyfsade fairways också.

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » fre 17 aug 2018, 16:05

Murklan skrev:
trickard skrev:
Enligt kommentatorerna så har flera av spelarna uttryckt att det är de bästa greenerna de spelat på i år men det hjälper ju inte om det ser så risigt ut på och bredvid fairways. Greenerna tycker jag är viktigast men man vill ju ha hyfsade fairways också.
Jag ska dit imorrn och spana lite. Kan återkomma om intresse finns.
It takes Juan to know Juan.
#everythinggolfforum

Claesson77

Inlägg av Claesson77 » fre 17 aug 2018, 16:10

Greenerna ser ju skitbra ut iaf, det tror jag inte dom klagar på.
It takes Juan to know Juan.
#everythinggolfforum

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » fre 17 aug 2018, 17:05

Murklan skrev:men det hjälper ju inte om det ser så risigt ut på och bredvid fairways.
Japp. Greener och fairways är naturligtvis viktigast för golfen. Men många svenska klubbar glömmer att det också är viktigt hur det ser ut bredvid fairway. Att skogen/träden runt omkring är välskött/a, att ogräset tas bort. Jättefina greener men omgivningarna är en soptipp. Hmmm.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

FSN

Inlägg av FSN » fre 17 aug 2018, 23:34

Murklan skrev:
trickard skrev:
Det är inte alls så värst dåligt faktiskt. Finns områden som är tunna men baserat på sommarens torka så är hela banan i ett betydligt bättre skick än jag hande räknat med. Pratade med två caddies idag som tyckte att det var väldigt bra skick på banan.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 19 aug 2018, 10:09

Trist att ingen svensk går bra för publiken på plats. Men alla elitsvenskar har gått rätt dåligt nu en period. Tjejerna har inte heller varit och huggit i toppen heller. Augusti är tung i det svenska sinnet. Dagarna mörknar minut för minut. Det vet inte sörlänningarna något om. Det får svalka i sin tradition. Det är en förklaring.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 19 aug 2018, 11:19

Robban och Beef i samma boll ser jag. Den hade man gått med.

JG76

Inlägg av JG76 » sön 19 aug 2018, 11:49

Hyfsad räddning av Aiken från vattenhindret på 12an igår.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 19 aug 2018, 16:22

Kollar ni Nordea Masters i Viaplay? Vad är det för dieselaggregat som står och går som bakgrundsmusik?
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 19 aug 2018, 16:24

Puttaren skrev:Kollar ni Nordea Masters i Viaplay? Vad är det för dieselaggregat som står och går som bakgrundsmusik?
Bytte till SVT Play där det var lugnt och tyst i bakgrunden. Fredrik Andersson Hed är behaglig att lyssna på, men den andre gubben skulle jag kunna vara utan.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Manolo

Inlägg av Manolo » sön 19 aug 2018, 16:29

Puttaren skrev:Kollar ni Nordea Masters i Viaplay? Vad är det för dieselaggregat som står och går som bakgrundsmusik?
Kollar på SVT, inget brus, bättre bild.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 19 aug 2018, 16:59

Tur att man inte är beroende av att läsa om evenemanget. "Hills i Mölndal. Barsebäck." Fjärde rundan och "Under den tredje dagen brukar det bli stora omkastningar i resultatlistan." Oh, well - nån har väl inte fått godkänt på klipp- och klistra-kursen.

Bild

FSN

Inlägg av FSN » sön 19 aug 2018, 17:39

Vill du verkligen veta eller var det en retorisk fråga? Jaja, vilket som, AtlasCopco är det.

Personligen är det i princip jämförbart med Johan Ejeborg på SVT.

Jag kollar på Sky Sports Golf.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 23 aug 2018, 08:48

Förvånansvärt bra startfält i Tjeckien vad det gäller engelsmän trots att det är en 1M eurotävling. Är det nåt med RC?
Det var klenare engelsk laguppställning i Göteborg, trots att den var 1.5M och bara en färja bort.
Att det inte är så mycket svenskar på plats är inte så konstigt.

Fast fokus den här veckan blir på USA förstås. Första i FedEx slutspelet. Kollade in banan på pgatours hemsida. Verkar vara en sån där skogsbana med bara ruff och bunkrar som hinder och alla hål same-same i trädkorridorer. Gör sig inte bra på TV. Lite som de sista hålen på Barsebäck. De långtslående brukar vinna de tävlingarna. Skulle tippa JT.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 23 aug 2018, 08:55

Anders skrev:... bara en färja bort.
Välkommen till 2018. Den färjan har inte gått på minst 10 år.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 23 aug 2018, 09:21

Puttaren skrev:
Anders skrev:... bara en färja bort.
Välkommen till 2018. Den färjan har inte gått på minst 10 år.
Å f-n. Nåja, de flyger väl mest... Och Landvetter och Dubcek International eller vad den nu kan tänkas heta är väl same same i distans...

Skriv svar