Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Re: Pågående Tourtävlingar *OBS Spoiler*

Inläggav Hilding Bladh » mån 03 dec 2018, 13:31

Men vilka jävla usla produktioner. Jag ångrar nästan att jag började abonnera på c-more. Fast dom har ju långfilmer också...
Jag kör bara cmore golf, övrigt cmore intresserar mig inte.
Nu är både cmore och viasatten avstängda för säsongen. Cmore går nog inte igång i hemmet här innan Mars och Honda. Viasatten får vi se, det är ju mest en massa mjucktävlingar fram till Masters men några få man skulle vilja se, desert swing och Mexico WGC.
Kollade schedule för detta, hann också se att Made in Denmark har dubbla prispotten mot Scandinavian Masters.

Återstår att se om alla golfprofuktioner är lika usla? Av det jag sett hittills har det mesta varit bedrövligt. Är det bättre på Viasat och Europatouren?
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @nilshultman
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 04 dec 2018, 16:34

Men vilka jävla usla produktioner. Jag ångrar nästan att jag började abonnera på c-more. Fast dom har ju långfilmer också...
Nu är både cmore och viasatten avstängda för säsongen. Cmore går nog inte igång i hemmet här innan Mars och Honda. Viasatten får vi se, det är ju mest en massa mjucktävlingar fram till Masters men några få man skulle vilja se, desert swing och Mexico WGC.
Kollade schedule för detta, hann också se att Made in Denmark har dubbla prispotten mot Scandinavian Masters.

Återstår att se om alla golfprofuktioner är lika usla? Av det jag sett hittills har det mesta varit bedrövligt. Är det bättre på Viasat och Europatouren?
Nu är väl jag kanske inte världens kräsnaste, och sen spelar jag in allt på tivoburken och snabbspolar mig förbi allt trivia. Men jag vill nog påstå att det är rätt jämförbart. Sen vad man tycker om kommentatorer är upp till var och en.
Vad är det som irriterar dig mest med cmores golfproduktioner?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tis 04 dec 2018, 18:41

Nu är väl jag kanske inte världens kräsnaste, och sen spelar jag in allt på tivoburken och snabbspolar mig förbi allt trivia. Men jag vill nog påstå att det är rätt jämförbart. Sen vad man tycker om kommentatorer är upp till var och en.
Vad är det som irriterar dig mest med cmores golfproduktioner?

Att max halva programtiden ägnas åt aktuell tävling... Desto mer fick man senast se vyn över marinan. leaderborden, andra tävlingar, gamla tävlingar och repriser, repriser, repriser av hela veckans slag. Nästan olidligt...

Kommentatorerna är väl annars helt okej, men den amerikanska produktionen är under all kritik.

AFJ

Inläggav AFJ » fre 07 dec 2018, 01:51

Kommentatorerna är väl annars helt okej, men den amerikanska produktionen är under all kritik.
Instämmer.PGA-tourens produktioner är kass.

Europatourens produktioner är betydligt bättre tycker jag. Man får se mer golf och jag tycker de följer fler spelare, inte bara stjärnorna.

Tyvärr är de svenska kommentatorerna lite ojämna och där är Cmore bättre tycker jag.

Totalt sett är ju golfproduktioner bedrövligt dåliga jämfört med andra sportsändningar. Chansen att en icke-golfare blir fascinerad av en golfsändning måste vara minimal.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 07 dec 2018, 08:40

Instämmer.PGA-tourens produktioner är kass.

Europatourens produktioner är betydligt bättre tycker jag. Man får se mer golf och jag tycker de följer fler spelare, inte bara stjärnorna.

Tyvärr är de svenska kommentatorerna lite ojämna och där är Cmore bättre tycker jag.

Totalt sett är ju golfproduktioner bedrövligt dåliga jämfört med andra sportsändningar. Chansen att en icke-golfare blir fascinerad av en golfsändning måste vara minimal.
Här kommer ju tivoboxen in, jag tycker om vare sig vattenfall eller nån kändis som ligger på +5, det är perfekt att kolla lite i efterhand och spola sig förbi möget. Vad som är ännu tråkigare är ju folk som kollar puttlinjer. Lika kul som tunnelbanan innan smartphones.

Kommentatorerna är ju ett kapitel för sig. CMore fick ju med sig ett polerat och onekligen trevligt gäng, Hallberg, Billberg och Wille(Minns ni hur träig han var i början av kommentatorskarriären?). Sen i och för sig det här stolpskottet Ahnberg, som dock skärpt till sig lite. Fanny är bra i studion, odräglig på banan. Men en jämn, lite posh församling.

Det är mycket mer hockey över Ryström, Anders och Hedblom. Jag själv älskar Hedbloms lite buffliga stil, men har full förståelse för att man kan se olika på den. Fulke är ju polerad dock, och kan verkligen hantera Zacke. Liten brokigare skara.

Jag tycker båda är trevliga men på olika sätt. Det är trevligt med en kopp kaffe efter rundan på restaurangen på Djursholm, men den är mysig på lilla landsortsklubben också. I båda lägret är golfkunnandet större än mitt, så det lider jag aldrig av. Skulle nog säga att Hedblom är den som bäst kommenterar själva golfen.

En icke-golfare, som hustrun, behöver en golfare med sig för att bäst uppskatta golfsändningen. Hon brukar säga att jag borde bli kommentator själv. Och fotbollsmatcher kan vara bedrövligt tråkiga. Att se golf med behållning kräver lite rutin.
Och en inspelare som kunde spela upp med steglöst variabel fastforwardhastighet vore da shit, där fallerar tivoboxen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

JG76

Inläggav JG76 » fre 07 dec 2018, 20:45

Kollar ibland dan efter. Tar 20 min att se 5h sändning ungefär....

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 07 dec 2018, 21:14

Kollar ibland dan efter. Tar 20 min att se 5h sändning ungefär....

Idag stod jag ut i 20 minuter - varav ca fem var från dagens tävling.

Att det spelades scramble underlättade kanalbytet...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 11 dec 2018, 03:15

Känns som det var bra länge sen någon svensk manlig golfare gjorde väsen av sig nu.

Modegurun

Inläggav Modegurun » tis 11 dec 2018, 10:05

Känns som det var bra länge sen någon svensk manlig golfare gjorde väsen av sig nu.
En vecka sedan Stenson låg i ledning i Tiger inbjudningstävling efter 3 dagar. (Dessvärre spelade han skit dag 4 så det blev inte mycket av med det)

AFJ

Inläggav AFJ » tis 11 dec 2018, 11:24

Inget vidare tålamod! :-)

Det är ju inte direkt högsäsong för golf just nu - inte ens på tourerna.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 11 dec 2018, 12:03

Inget vidare tålamod! :-)

Det är ju inte direkt högsäsong för golf just nu - inte ens på tourerna.
Och nu har jag ju stängt av golfkanalerna för säsongen... Tänker mer att man inte vill att golfen skall gå tennisens väg. Och det är väldigt många som inte blommat ut. Både Stenson och Noren är rättså till åren komna.

AFJ

Inläggav AFJ » tis 11 dec 2018, 16:24

Och nu har jag ju stängt av golfkanalerna för säsongen... Tänker mer att man inte vill att golfen skall gå tennisens väg. Och det är väldigt många som inte blommat ut. Både Stenson och Noren är rättså till åren komna.

Ja, vi får verkligen hoppas att golfen inte följer i tennisens spår. Dit tycker jag dock att det är långt. Om vi kollar på världsrankingen för herrar så är de tre bästa golfarna på plats 20, 27 och 62. För tennisen är motsvarande siffror 116, 278 och 400.Vi får verkligen hoppas att golfarna inte sjunker så långt ner!

Visst är det lite oroande att våra två tyngsta namn just nu har en negativ trend och att ingen av de som kommer bakom har riktigt blommat ut. Ändå så var 2 av 12 spelare i Ryder Cup svenskar. De länder som ligger före oss rankingmässigt är nästan alla nationer med större folkmängd och bättre förutsättningar för golf.

Vi kanske måste ställa ner förväntningarna? Golfen är en världssport och egentligen är det väl ingenting som talar för att lilla Sverige skall vara en av de största nationerna?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » ons 12 dec 2018, 16:07

Ja, vi får verkligen hoppas att golfen inte följer i tennisens spår. Dit tycker jag dock att det är långt. Om vi kollar på världsrankingen för herrar så är de tre bästa golfarna på plats 20, 27 och 62. För tennisen är motsvarande siffror 116, 278 och 400.Vi får verkligen hoppas att golfarna inte sjunker så långt ner!

Visst är det lite oroande att våra två tyngsta namn just nu har en negativ trend och att ingen av de som kommer bakom har riktigt blommat ut. Ändå så var 2 av 12 spelare i Ryder Cup svenskar. De länder som ligger före oss rankingmässigt är nästan alla nationer med större folkmängd och bättre förutsättningar för golf.

Vi kanske måste ställa ner förväntningarna? Golfen är en världssport och egentligen är det väl ingenting som talar för att lilla Sverige skall vara en av de största nationerna?
Det som talar för oss är väl en massa mark som är tillgänglig,föreställer mig att länder som Tyskland och Frankrike blir dyrare för golfbanor. Och av vad jag förstår är golfen fortfarande rätt mycket en snobbsport på kontinenten. Men "tredje världen" lär väl komma undan för undan.

Men det verkar ju vara så, att framgång föder framgång. På tjejsidan ser det ju betydligt bättre ut nu, där det har varit några dåliga år också. Och det lär nog de senaste årens framgångar för Anna Nordkvist vara något som spelat in. Hade hoppats lite på framför allt Kristoffer Broberg, som vann slutspelstävling och såg ut att vara på G. Vi har ju Björk, Lagergren och Kinhult, får se om någon av dem verkligen blommar ut. Det dröjde rätt länge för både Stenson och Noren innan de verkligen presenterade sig som världselit.

Men golfen har väl kanske hamnat lite lägre ner på statusen för ungdomar med rätta fysiken då de skall välja sport.

Egon

Inläggav Egon » ons 12 dec 2018, 21:59

Det känns som om golfen har ett mindre nålsöga att ta sig igenom samtidigt som det har ett mått av ”tur” att lyckas prestera vid rätt tillfälle.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 13 dec 2018, 14:04

Men Stenson verkar ha kommit ur sin operation på ett bra sätt i alla fall, hoppas han kan transportera lite form in i 2019.

Viasatten avstängd, enda tävling jag kommer sakna är veckans Mpumalanga. Har nog sagt det här förr, men Zackes utsändning därifrån för något tiotal år sedan då han var på plats och uppenbart en smula på pickalurven var en av de mer underhållande golfsändningar jag upplevt. Det och den fantastiska faunan. Vore det inte för ormarna skulle jag vilja åka dit. Söder om vändkretsen och allt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 14 dec 2018, 11:29

Sur-Lemkes son la i alla fall på en riktig rökare på slutet av dagens runda på Mpumalanga. 6 under sista 6, 7 under sista 8. Han har verkligen rampat upp sitt spel sen i september. Kanske kan vara en faktor att räkna med nästa år.

Modegurun

Inläggav Modegurun » sön 16 dec 2018, 11:18

Återigen en tävling där Stenson är med i toppen inför sista dagen, men sen spelar som sämst då. Anmärkningsvärt

Egon

Inläggav Egon » sön 16 dec 2018, 11:40

Återigen en tävling där Stenson är med i toppen inför sista dagen, men sen spelar som sämst då. Anmärkningsvärt
... och i våras började han trögt för att öka sista ronden.
Konstigt.. är han bara mänsklig!? :roll:

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 16 dec 2018, 13:49

Egon
Inte är det så, att det är helt random med hur tourspelare beter sig sistadagen? En del är vassa down the stretch, andra mindre starka. Stensom kan knappast räknas som en av de vassare avslutarna. Troon är ju det lysande undantaget. Annars är der såna som Tiger, Koepka, Spieth och Reed som tycks växa med ledarbollen sistadagen.

Ska bli kul att se hur Lemke klarar de sista nio nu.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 16 dec 2018, 17:01

Birdie på sista och första svenska manliga topp-10 i en reguljär stortourstävling på länge. Bra jobbat, Lemke!
(Känns lite 1986 att skriva det)

Egon

Inläggav Egon » sön 16 dec 2018, 17:07

:!:

Egon
Inte är det så, att det är helt random med hur tourspelare beter sig sistadagen? En del är vassa down the stretch, andra mindre starka. Stensom kan knappast räknas som en av de vassare avslutarna. Troon är ju det lysande undantaget. Annars är der såna som Tiger, Koepka, Spieth och Reed som tycks växa med ledarbollen sistadagen.
Eeh, du har din åsikt och uppenbarligen tänker vi olika.
Men men, kunskapen är ju skyhög härinne... bara för Stenson att lägga av. :roll:

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 16 dec 2018, 17:16

:!:

Egon
Eeh, du har din åsikt och uppenbarligen tänker vi olika.
Men men, kunskapen är ju skyhög härinne... bara för Stenson att lägga av. :roll:

Egon
Vilken är din åsikt i frågan, mer generellt om spelares prestation sistadagen, och kanske då Stensons? Du anser väl inte de sista nio hålen under en tävling som vilka hål som helst?

Egon

Inläggav Egon » sön 16 dec 2018, 17:58

Vilken är din åsikt i frågan, mer generellt om spelares prestation sistadagen, och kanske då Stensons? Du anser väl inte de sista nio hålen under en tävling som vilka hål som helst?
Känner att min ev. åsikt inte passar i tråden. En tävling pågår i 72 hål. Om sista nio är ditt mått på en bra prestation så fine by me... Det säger inte ett skit, men du kan ju få tro det.
Om man rycker i början eller på slutet gör ingen skillnad på resultatet. Det är en ren efterhandskonstruktion.

Stenson gjorde 71 sista dagen och vinnaren gjorde 69. Båda placerade sig före den med dagens bästa score som var 62. Analys tack!

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 17 dec 2018, 09:18

Känner att min ev. åsikt inte passar i tråden. En tävling pågår i 72 hål. Om sista nio är ditt mått på en bra prestation så fine by me... Det säger inte ett skit, men du kan ju få tro det.
Om man rycker i början eller på slutet gör ingen skillnad på resultatet. Det är en ren efterhandskonstruktion.

Stenson gjorde 71 sista dagen och vinnaren gjorde 69. Båda placerade sig före den med dagens bästa score som var 62. Analys tack!

Egon
Som sagt, en enskild tävling kan man inte dra många slutsatser av. Men Stensons antal andraplatser och tredjeplatser de senaste åren är imponerande. Och förutom Troon, när har han vunnit i ledarboll? Kan tänka på ganska många gånger, genom åren, då han strulat till det down the stretch då han skall leverera. Att komma bakifrån och lägga på en rökare, som i Players, har mindre med att äta taggtråd a la Tiger. Leverera då man ska. Då man kan förlora. Har väldigt lätt att relatera till det själv på tävlingar. De sista två-tre blir inte direkt lättare då scoren är bra. Och även på den blygsamma nivå man själv är på så ser man att vissa hanterar det bättre än andra.

Kungen

Inläggav Kungen » mån 17 dec 2018, 10:34

Egon

Stensons sista score är en av hela fältets sämsta.
Om han hade han hakat på vinnarens score sista dagen hade det blivit särspel.
Om han hade haft en rackarrökare som sista dagens bästa score hade han vunnit hela klabbet.

Återgå till "Golfspel"