Dagens runda

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Stora Norrland

Re: Dagens runda

Inläggav Stora Norrland » mån 27 aug 2018, 15:35

Helgens spelade rundor sammanfattas så här:
1. Det skulle bli bättre om jag undvek att slå pull eller pull-draw med korta järn. Att pulla 10-20 meter är dåligt för scoren. Se även punkt (2).
2. Det är inte bra att toppa när man slår med lobbwedgen.
3. Driver, ftw.

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 27 aug 2018, 23:54

En 9.0 hålare häromdagen. Lirade så illa så man skämdes i sällskapet.
Skulle lira fouresome dagen efter.
Timmar innan teetime så blev det brutal yoga pina för att sträcka ut kroppen samt få lite rörlighet.
Stor skillnad från illa lira rundan.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 28 aug 2018, 07:58

Golf är bra märkligt.
En tidig 9-håls morgonrunda då vädret var tilltalande.

Efter 3 hål har jag på fullängdsslagen slagit 5 usla slag, ett dåligt och ett OK slag.
Jag har droppat en gång efter att ha varit i ett dike, jag har inte sänkt någon långputt, chip, pitch eller bunkerslag och ändå ligger jag
ett under par.

Så här gick det till:

Hål 1: Öppnar med en push-slice ned i ett dike, droppar. Slår ett transportslag som toppas rejält, dock blir det hyfsat rakt och det studsar på
rätt bra. Har cirka 110 meter kvar på detta korta par-5 hål, slår en OK wedge som dock är 15 meter kort. Tvåputtar för bogey.

Hål 2: Slår en toppad pull-draw med drivern kanske 180 meter lång, rejäl topp med järn-9:an på inspelet,lyfter knappt från marken men den studsar och rullar snyggt in på greenen, 3-4 meter till höger om flaggan. Och putten den sänks.

Hål 3: I princip repris på hål 2, en riktigt usel topp-pull-draw med drivern som följs upp med en jättetoppad järn-7:a, bollen går nästan i efter 40-50 meters studs och rull. 5cm birdieputt.

Som tur var avslutades rundan med missade två och trefots puttar på de sista två hålen annars hade resultatet varit på tok för bra,
tre bättre än handicap blev det nu.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » tis 28 aug 2018, 09:09

Blir en söndagens runda... Spelade Grönhögen på Öland, riktigt fin. De har kunnat bevattna så skicket var utmärkt. Lagom blåsigt vilket utmanade rejält på vissa hål och gjorde många par 4 drivbara från Tee.

Skulle vilja se fler Linksbanor i Sverige. Slopen varierar dag från dag, fick inte så många slag men lyckades skrapa ihop 31 pinnar, det är jag nöjd med.
Som vanligt är det slicen som ställer till det. :)

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 28 aug 2018, 14:16

Blir en söndagens runda... Spelade Grönhögen på Öland, riktigt fin. De har kunnat bevattna så skicket var utmärkt. Lagom blåsigt vilket utmanade rejält på vissa hål och gjorde många par 4 drivbara från Tee.

Skulle vilja se fler Linksbanor i Sverige. Slopen varierar dag från dag, fick inte så många slag men lyckades skrapa ihop 31 pinnar, det är jag nöjd med.
Men en riktig linksbana skall man väl inte vattna, den skall ju vara gul-brun säger fanatikerna i forumet.

Batigolf

Inläggav Batigolf » ons 29 aug 2018, 10:24

Ensamrunda på Kungsängen Queens igår. Banan är i riktigt bra skick. Rekommenderas! Gissar att Kings är i liknande form. De hade stora KM i helgen och kategori-KM kommande helg.
Tyvärr hade jag ont i ryggen och fick anpassa svingen efter det.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » tor 30 aug 2018, 08:07

Men en riktig linksbana skall man väl inte vattna, den skall ju vara gul-brun säger fanatikerna i forumet.
Fairways var bruna och hårda. Men greener samt området runt var fint som snus. 70 000 kubik hade de vattnat i sommar tydligen.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » tor 30 aug 2018, 08:10

Ensamrunda på Kungsängen Queens igår. Banan är i riktigt bra skick. Rekommenderas! Gissar att Kings är i liknande form. De hade stora KM i helgen och kategori-KM kommande helg.
Tyvärr hade jag ont i ryggen och fick anpassa svingen efter det.
Spelade också Queens igår. :) Lite trixig bana, men massor av korta drivbara par 4 hål vilket allid är trevligt.

Låg precis utanför green på 7´an, 8´an trodde jag var par 4 först, men var visst ett par 5. :) 9´an landade jag höger om green.

Men vissa smala skogshål är rätt elaka. Sen gillar jag inte blinda slag över krön. Det fanns några sådana.

AFJ

Inläggav AFJ » sön 02 sep 2018, 18:19

En greenträff

50% fairway

Streckade sjuan eftera att ha cleanat ur bunkern.

Streckade 16.e efter att ha slagit utslaget 8 meter rakt ner i vattnet.

Låter väl som en 29 poängsrunda?

Icke - 40 poäng tack vare bra pitch och chip och suverän puttning. 10 enputtar och ingen tre-putt är helt OK på Stadium när stimpen är 11+ :-)

Golf är ett märkligt spel.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » sön 02 sep 2018, 20:03

Suck!

12 hål spelade eller vad man nu ska kalla det.

Från tee: 5 st quick-hookar samt en duff-push-slice
Hade en märklig drive som jag trodde var bra, den var rak men 50 meter kortare än den borde varit.
Slagen med järnklubborna var inte katastrof, bara dåliga.
Närspelet. Oj Oj.

En chip-chip-3putt på 2:a hålet
Följdes upp med en bunkerslag-pitch-chip-2putt på 3:e hålet
Träffade 2 greener på rätt antal slag på de 12 spelade, bägge greenträffarna följdes upp med tre-putt.
Utöver detta hade jag en chip-treputt.

Förutom tap-in puttarna var det 6 slag jag var nöjd med, en drive, en järn-8:a, en sänkt 2-meters putt för bogey, ett bunkerslag och två sänkta puttar på knappa metern.

Alanningen

Inläggav Alanningen » tis 04 sep 2018, 11:22

Gick en 9:a ensam igår. I princip tom bana, blå himmel och ingen vind. Mobilen i bakfickan spelandes musik. Svårslagen kväll! Till på köpet gick spelet utmärkt. 7 greenträffar, 2 birdies, 2 bogies och resten par.

Batigolf

Inläggav Batigolf » tis 04 sep 2018, 15:35

Ensamrunda på Brollsta igår. Ryggontet borta och formen från sensommaren dröjer sig huvudsakligen kvar. Men så kommer en klackad drive när man ska över ett hinder, t ex på 9:an och på 14:e. Och så kommer ett par dåliga beslut vid inspel när man väljer att maxa istället för att slå lösare med en längre klubba. Samma score som på Kungsängen med ryggont... 9 fw, 8 gir och 30 puttar.

Banan är i bra skick. Första gången jag spelade första 9 och de var klart roligare än sista 9.

Användarvisningsbild
hio11

Inläggav hio11 » tis 04 sep 2018, 23:57

Lindö Dal från backtee med såphala greener fick vara dagens arena. Började med treputt och chipp-från-bakom-träd-treputt och tänkte att det skulle bli en supertung rond. Insåg efter dessa två hål vikten av att ligga på rätt sida av flaggan så jag fokuserade på det och spelade stabilt så efter 11 hål låg jag fortfarande på +3 (2 birdies (8,10) och 2 bogeys (5 omöjlig flagga,9 drive i vatten).
Sedan började missarna komma och bogeytåget kom rullande.
Kom runt på 80 slag (32p) och 30puttar med gott humör och had det rätt trevligt på banan. Många fina slag och några härliga räddningar.

När greenerna har sådan fart som dessa och är så lutande som de är så krävs verkligen fingertoppskänsla på de som sätter flaggorna. Så kan jag inte säga att det var idag. Hål 1,10,13,14,17 var tveksamma till dåliga och 5:an var helt horribel (fanns ingen plats att ha en vettig putt).
Alla treor från backtee är jobbiga men 17 är grymast; 211m till flagg lätt nerför mot en green som lutar från och vänster och flaggan satt mitt på högersidan rätt nära ett bryt.
Med den brasklappen så är banan ändå kul och i finfint skick.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » ons 05 sep 2018, 18:52

Lindö Dal från backtee med såphala greener fick vara dagens arena. Började med treputt och chipp-från-bakom-träd-treputt och tänkte att det skulle bli en supertung rond. Insåg efter dessa två hål vikten av att ligga på rätt sida av flaggan så jag fokuserade på det och spelade stabilt så efter 11 hål låg jag fortfarande på +3 (2 birdies (8,10) och 2 bogeys (5 omöjlig flagga,9 drive i vatten).
Sedan började missarna komma och bogeytåget kom rullande.
Kom runt på 80 slag (32p) och 30puttar med gott humör och had det rätt trevligt på banan. Många fina slag och några härliga räddningar.

När greenerna har sådan fart som dessa och är så lutande som de är så krävs verkligen fingertoppskänsla på de som sätter flaggorna. Så kan jag inte säga att det var idag. Hål 1,10,13,14,17 var tveksamma till dåliga och 5:an var helt horribel (fanns ingen plats att ha en vettig putt).
Alla treor från backtee är jobbiga men 17 är grymast; 211m till flagg lätt nerför mot en green som lutar från och vänster och flaggan satt mitt på högersidan rätt nära ett bryt.
Med den brasklappen så är banan ändå kul och i finfint skick.
5:an är en riktigt usel green, den borde de bygga om.
Den brukar ju också vara sent igång på våren.

16:e är en annan green som har få möjligheter till en bra flaggplacering.

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 05 sep 2018, 21:32

Dagens runda likaledes avslutningstävling. Chippade lite igår som uppvärmning inför denna dag.
Idag lite chipp,några puttar några duffade slag på rangen.
Bitvis lirades hygglig golf, iaf fram till green...
12GIR toppades med en puttning som man inte önskar någon...
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Sohlberg

Inläggav Sohlberg » tor 06 sep 2018, 21:21

Dagensrunda(9hål) började riktigt bra 29 slag efter 7 hål och efter 9 hål 45 brutto... Netto slutade det på 38 :cry:

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 06 sep 2018, 22:26

Dagensrunda(9hål) började riktigt bra 29 slag efter 7 hål och efter 9 hål 45 brutto... Netto slutade det på 38 :cry:
Hål 8 och 9 par åtta båda två
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sohlberg

Inläggav Sohlberg » fre 07 sep 2018, 07:50

Hål 8 och 9 par åtta båda två

Nej tyvärr! Par 5 och par 4 :mrgreen:

Perra11

Inläggav Perra11 » fre 07 sep 2018, 08:28

BH Stadium 2 boll PB. Endast 11p efter första 9, inkl ett genomsläppspsykos på 9:an. Situationen var egentligen inte alls stressig, men det hindrade inte mig att skicka bollen i bunkersystemet på andra slaget med en riktig fulträff. Efter några vändor i semiruff slutade det med att jag tog upp bollen, genomsvettig och med puls på typ 80%.
Repade mig rejält sista 9 och avslutade par par bogie på 16, 17 och 18. Säga vad man vill om banan men avslutningen är en riktig fest åtminstone från röd tee. Om man har lite krafter kvar.
Speltid 3:35 ett av de snabbaste vi gjort på den banan, trots att vi själva släppte igenom en 2-boll med bil och fick vänta lite.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » lör 08 sep 2018, 20:35

Lite upp och ner med golfen på sistone. Spelade årets första bra runda förra måndagen. Par runt Riksten. Var alltså laddad inför tävling i lördags på Viksberg men var urusel. Höll ihop i fem hål men sen började alla svingfel lysa igenom och med en rad missar på fel ställen slutade det hela på 85 slag. Min sämsta tävlingsrond på ett par år. Möjligen min sämsta score överhuvud taget.
Så otroligt trött på golf efter det. Loggade inte ens in här på hela veckan.
Så idag nya tag på Gripsholm, inte slagit en boll sen tävlingen och förkyld med infuensaont i axlar och nacke. Började med en trött bogey men kontrade i en birdie på tvåan. Bogeytåg på hål 4, 5 och 7. Tre över vid vändningen, vanlig dålig golf alltså och jag förväntade mig samma pyspunka som vanligt sista nio, men den kom aldrig. Bogey på svåra 14 men räddade sen par på 15 trots boll i vattnet och rullade i en birdie på sista. 7 fairwayträffar, 11 greenträffar, 32 puttar och 75 slag från backtee och det finns hopp igen.
Senast redigerad av 1 Strömsborg, redigerad totalt 0 gånger.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
hio11

Inläggav hio11 » lör 08 sep 2018, 21:24

Riksten igen... Började med att håla en 2m putt för birdie, och sedan chippade i en ny birdie på tvåan. Dåligt inspel på 4:an ner i bunker och tvåputt, girig birdieputt på 6:an blev en treputt, samt bogey efter tokmissat utslag på 7:an så jag och vände på +1. Stabila enkla par på 10 och 11 för att sedan tappa koncepten helt på 12:an. Utslag i vatten, duffad hybrid följt av duffpulldraw hybrid i vatten igen - trippelbogey. Ny lång treputt på 16, och ny katastrof på l 17 då jag toktoppar 56'-wedgen från 61m, ner i vatten hinder bakom och dubbelbogey. 79slag efter att ha börjat med dubbla birdies är jag inte nöjd med fastän spelet stora delar kändes stabilt och enkelt.
Nya tag på Gripsholm imorgon...

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » lör 08 sep 2018, 23:23

Match mot en 12-handikappad polare. Spelar stabil och fin golf, går +2 i vind och regn, får stryk med 3-2 i matchen! :D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 10 sep 2018, 19:44

Bild

Hyffsat nöjd med vissa hål... definitionen av hawaiigolf?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » mån 10 sep 2018, 21:28

.. eller gårdagens var en historia i rätt riktning.
2 hål som kostade 5 slag och tot. 6 över.

Måste bara våga slå slagen likadant som på rangen. Stod nämligen på rangen i onsdags och såg hur märket i ss blev mer synligt efter varje boll. Tänkte slå till mig en bild på bollträffen (en annan tråd) i brist på de medel som visar den bäst. 40 bollar senare hade jag slagit samma j9 utan en enda miss med en hög bollbana och en minimal spridning. Skaftet hålls tämligen rakt/lodrätt i set-up och vänster arm har en tydlig sammanlänkning med höftreleasen i downswing. Väl på banan åker bollen bak i stansen och skaftet lutas framåt.

Nåja, igår lyckades jag hålla tekniken på i princip alla utom 2 slag och det kostade mig tot. 5 slag. :cry:
Max. otur och i realiteten hade jag kunnat klara mig med 1-2 slag i straff.

Egon

Nordan

Inläggav Nordan » tis 11 sep 2018, 15:15

Bild

Hyffsat nöjd med vissa hål... definitionen av hawaiigolf?
Slog du drive på ALLA hål ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Återgå till "Golfspel"