Dagens runda

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Dagens runda

Inläggav AlbertS » tis 11 sep 2018, 16:57

Slog du drive på ALLA hål ;)
För 300:e gången- jag för inte den statistiken.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » tis 11 sep 2018, 17:03

Bild

Hyffsat nöjd med vissa hål... definitionen av hawaiigolf?
Jag hade inte klarat det, har svårt att kontrollera den klubban. Speciellt på par 3. Riktigt bra o ha 1 gir på par 3!!
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 11 sep 2018, 17:08

Jag hade inte klarat det, har svårt att kontrollera den klubban. Speciellt på par 3. Riktigt bra o ha 1 gir på par 3!!
Fast det var fel det med, för jag låg kort green på 15:e men chippade i kopp och missade den puttstatistiken :)

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » tis 11 sep 2018, 17:19

Fast det var fel det med, för jag låg kort green på 15:e men chippade i kopp och missade den puttstatistiken :)
ha ha haaa!!!
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » tis 11 sep 2018, 20:53

Så! Nio snabba. Fyrboll efter jobbet. Det tog 1h 43min eftersom vi fick vänta ett par minuter på nionde.
Fem GIR. Ett par birdie. En sandsave för par. Två koppsnurr och ut. Trettisju slag. Belöningen är en kall Oktoberfestbier.
Några plumpar? Ja, en. En chip och tvåputt från ett ganska bra läge, men mht övrigt spel tar jag den med ett leende.
8-)

Egon

Inläggav Egon » tis 11 sep 2018, 23:18

För 300:e gången- jag för inte den statistiken.
Men FiR och GiR är hyggligt korrekt!?
Blir lite OT, men det var inte jag som började.
Det är svårt med text ibland då det ser ut som dubbelmoral, men ta det för vad det är.

Långa spelet är viktigt men det finns inget självändamål med att eftersträva FiR. Ur trubbel är viktigare och slår man kort kan naturligtvis semi vara trubbel nog och det är lite därför som man höjer FiR till något viktigt.
Det enda som är viktigt värt namnet är GiR. Visst putta, sand save, chip är också superviktigt att behärska men GiR ger ett bättre värde på spelet. Att kunna rulla in bollen med en hook från skogen eller att kunna limma en wedge är lika viktigt. Ingen slår bra slag varenda gång och att kunna kontrollera/styra sina järnslag från alla avstånd är det viktigaste. Det behöver inte se vackert ut men man får inte missa tvåsiffrigt i sidled.
Så, om jag hade varit du hade jag skalat ner statistiken till ”i spel från tee”, GiR och puttar/GiR.
Den delen håller jag i huvudet och även om jag får tokspel för en missad chip (så j-a dåligt) så är chipen oftast en konsekvens av ett tidigare misstag. Ja, jag sätter stort värde på att rädda upp en miss men syftet är ändå att minska missarna. Finns liksom ingen vits att klappa sig själv på ryggen när man räddat upp sitt eget misstag.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 13 sep 2018, 22:25

Gårdagens runda.
Bild

Sohlberg

Inläggav Sohlberg » fre 14 sep 2018, 08:59

Gårdagens runda började rättså bra: bogey bogey par bogey par bogey par en 10a på 8an och så avslutade jag med ett par
Nio håls tävling från rött (herrgolfen på Mosjö) 40 slag netto

Nu är det bara en nio håls tävling kvar innan säsongsavslutningstävling!

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » fre 14 sep 2018, 09:37

Trippelbogey! :(

Nordan

Inläggav Nordan » fre 14 sep 2018, 20:59

Riksten i ganska hygglig vind. Har tränat ganska bra och var förhoppningsfull...
Inledde bra och efter en neslig eaglemiss efter en fairwayklyvare på 290m på 5an och en easy birdie var jag klart bättre än hcp’t. Då hade jag ändå redan ritat in dagens första av 4 treputtar refan på fyran.
Idag var det dock skillnad ändå åt det bättre, vilket kan låta märkligt, men missarna var verkligen runt hålet stup i kvarten...

Anmärkningsvärt var de få träffade fairways men betydligt bättre stats på gir.
38! Puttar sägs vara ungefär 5-6 för många för att gå under 80, så något hopp finns ju efter en 84 bto och två sämre än hcp.

På’t igen!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » lör 15 sep 2018, 17:10

Arlandastads nya. Tidvis blåsigt, banan i fint skick, men jösses vilka snabba greener. Kompistävling m 8 gubbar, varav jag kom 2a med 74 netto. Säkert mer än 40 puttar... :lol:
11,6

Nils77

Inläggav Nils77 » sön 16 sep 2018, 16:05

9 dagar senast det lirades, så idag packades upp lite nyheter till bagen och en tur till banan för en 18:hålare bokades med med en annan lirare.
9 dagars uppehåll och allt vad hyggligt lir tar semester.
Mängder med skurna slag, sveper järnen knappt någon torv....Usla drives.
Kroppen jobbar i osync, över underkropp samarbetar nada,
Putt o närspel lämnar det mesta att önska.
5 Gir
2 Foregreenare
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » sön 16 sep 2018, 16:10

Gårdagens runda började rättså bra: bogey bogey par bogey par bogey par en 10a på 8an och så avslutade jag med ett par

Jag tycker nog min runda idag började lite bättre.. Birdie, birdie, birdie, par, hio. :D

Nordan

Inläggav Nordan » mån 17 sep 2018, 09:09

Jag tycker nog min runda idag började lite bättre.. Birdie, birdie, birdie, par, hio. :D
Tur med hiot så att du tog igen det kassa paret...

Närå, WHAT! :shock:
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 17 sep 2018, 12:38

Inte lika bra start som det som nämnts ovan men;

Kyssinge igår, blåsigt.

1:an en bra spoon förbi bunkern på vänstersidan, wedge till 3 meter, birdieputten mitt i.

2:an lite vänsterskruv på drivern därefter en riktigt bra järn-5:a som stannar ungefär 25 meter från greenkant på denna par-5:a, birdieläge som dock slarvas bort tack vare det enormt dåliga närspelet, blev istället en bogey.

3:an spelar safe med målet att komma in på greenen på 3 på detta par-5 hål vilket jag lyckas bra med. Birdiputten från 5 meter mitt i hål.

4:an hyfsad spoon till vänster fairwaykant, en wedge in på greenen 3 meter från hål, birdieputten mitt i.

Efter dessa hål var banan inte lika snäll, 7 bortslagna bollar på de övriga hålen.

Egon

Inläggav Egon » mån 17 sep 2018, 20:01

... eller gårdagens... var rätt skön. Började med en räddad bogey som följdes av ett par och en birdie. Slarvbogey på femman annars hyggligt nöjd med 1 över efter nio. Slarvbogey igen på tian och det hela verkade gå åt h-e som vanligt. Höll dock ihop det och pillrade i en birdie till innan ronden var över.
8 Gir, 26 puttar, 91.7% scrambling.

Egon

Mashie

Inläggav Mashie » mån 17 sep 2018, 21:02

Drottningholm i torsdags. Kompisarna lurade mej till vit tee, 6350m är tufft för en gubbe, speciellt när det var 1,5-2 klubbor vind. Spelade rätt ok, men två kvickhookar på några av sluthålen gjorde att jag förlorade Köpenhamnaren samt gick ett slag över hcp. Mycket bra bana dock, utmärkt skick!! Det var nästan kul o spela:-)!

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tis 18 sep 2018, 20:32

18 härliga på Husby GC Österhaninge. Bjöd med en kompis som spelade banan för första gången. Banan är i det närmaste i toppskick just nu. Gräns och vackert, samtidigt som ruffarna är ordentligt nedklippta.

Visst sommarens bisarra hundrameters-studsar är borta, men det rullar fortfarande rätt fint på fairway. I alla fall en solig dag som denna.

Sex par, sex bogeys, fyra dubblar och två tripplar blev resultatet för mig. Ett ganska okej scorekort med kinkig rygg och taskig uppvärmning.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Nils77

Inläggav Nils77 » tis 18 sep 2018, 20:57

En 9 hålare i kvällningen.
På sista hålet slogs dagens enda riktigt usla drive ut i högruffen och bollen var borta, slog aldrig någon provisorisk.
De 8 hålen innan fadäsen gav:
5 Gir
2 Foregreenare
+2 lite vek puttning,2 Gir gav lite väl långa 1:a puttar.
Hyggligt nöjd.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Sohlberg

Inläggav Sohlberg » tor 20 sep 2018, 07:22

Lite :shock:

Hur gick resten?

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » tor 20 sep 2018, 11:07

Lite :shock:

Hur gick resten?
Jag hade några dåliga hål i mitten men kom in på 71 till slut iallafall..

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 20 sep 2018, 11:09

Par 54 ? ;)
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » tor 20 sep 2018, 11:10

Par 54 ? ;)
Haha, det var på PGA Links så par 72.

janne64

Inläggav janne64 » tor 20 sep 2018, 11:22

Gårdagskvällens onsdagsgolf. .
82 netto och så dåliga beslut...99 brutto 49+50:(
Kunde kapat lätt 10 slag..
Men så här är det väl jämnt säger ni..
Men igår var det sjukt vad det spökade.
15 pinnar in och två kassa hål...tex ta fel boll på första par trean och tro att man har max 4 i men får en 6:a...
Och hål 9 en till par 3:a..7 i och slår bollen i bunkern toppar iväg den till bunker mittemot och sedan tillbaka till första bunkern igen...
På andra varvet ok spel i 6 hål 2 pinnar på varje , 6 bogeys.
Men sedan dags för sista par 3:an...
8 i och den rundan totalförstördes. .
Fastnade i en bunker och jag valde medvetet en annan klubba efter debaclet på 9:an..
Men det skulle jag inte gjort .
Jag kom ur där först på slag 5.. Så konstigt allt blev..
Visst går det fort att bara kasta iväg en massa slag.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » lör 22 sep 2018, 21:00

Värmde upp för Strömsholm med 18 hål på Botkyrka. Bästboll/sämstboll (poängbogey) med ett par gamla landslagslirare i innebandy. Började katastrofalt med tre raka streck. Delvis förklarat av taskig uppvärmning och att vi hade golfbil.

På fjärde hålet började jag hitta lite av spelet och därefter gick det hyfsat. 17 p på sista nio med en birdie (6 dm från hål) på elvan var rätt kul.

Raka fina drivar hela dagen, men rätt kassa järn ännu en gång. Har i det närmaste total järnfrossa för tillfället.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Återgå till "Golfspel"