Ett sätt att locka till sig fler medlemmar i framtiden?

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Lirarn

Ett sätt att locka till sig fler medlemmar i framtiden?

Inlägg av Lirarn » sön 03 jan 2016, 12:57

Har för mig att jag läste om några som hade lirat en 2-boll 18 hål med golfmoppe / scooter på ca 1,5 timme på Kungsängen GK.

Med detta i bakhuvudet:
Tänk om det fanns en anläggning som kunde erbjuda 18 eller 9 hål där man bara spelar med golfmoppe eller annat snabbt transportmedel. Säg att max tillåten tid för en runda är 1h 45 min (denna tid får man givetvis pröva sig fram vad som är realistiskt), överskrider man tiden så får man gå av.

Golfmoppen ingår i greenfee / medlemsavgiften. Kanske kan man ändra på lite regler för att snabba på ytterligare? Max 2 spelare per boll? Låt flaggan stå kvar på green, leta max 1 min efter bollar etc. Endast matchspel?

Skulle detta kunna vara ett sätt att behålla / locka fler ungdomar till golfen?

Om jag skulle åka på golfsemester så skulle jag alla dagar i veckan välja en sådan anläggning.

Är det någon som har provat golfmoppe? Hur lång tid tog det?

Kan man använda / utveckla annat snabbt transportmedel? Typ denna men anpassad för grövre terräng:
http://www.prisguide.no/produkt/orb-wheel-x4-245763" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen förstår jag så klart att det finns spelare som är nöjd med att en runda tar 4 timmar. Men har man en 36-hålsanläggning så kan man väl erbjuda en gammal traditionell golf på en av banorna och "snabb golf" på den andra?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Ett sätt att locka till sig fler medlemmar i framtiden?

Inlägg av AlbertS » sön 03 jan 2016, 19:38

Spelade själv 9 hål idag med ett genomsläpp nere i spanien på en timme, det som tar tid är att man inte får köra ändra fram till green (av naturliga skäl) samt att jag inte stressade för stressandets skull. Sen vet jag inte, men om jag lägger tiden på att åka ut till en golfklubb och betala 400kr+ i greenfee så förväntar jag mig att få minst 2-3h underhållning, det är egentligen bara när det går över 4h30 i fyrboll eller 3h30 i tvåboll jag tycker det börjar bli segt.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » sön 03 jan 2016, 19:38

talangLös skrev:bara spelar med golfmoppe eller annat snabbt transportmedel. Säg att max tillåten tid för en runda är 1h 45 min (denna tid får man givetvis pröva sig fram vad som är realistiskt), överskrider man tiden så får man gå av.

Golfmoppen ingår i greenfee / medlemsavgiften. Kanske kan man ändra på lite regler för att snabba på ytterligare? Max 2 spelare per boll? Låt flaggan stå kvar på green, leta max 1 min efter bollar etc. Endast matchspel?
Vore rackarns roligt om golfmoppe/golfbil kunde ingå i greenfee och en maxtid kunde sättas. Två golfare på varsin moppe eller i varsin bil på kanske 1.45 minuter. Skulle man hinna flera rundor på en dag också.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » sön 03 jan 2016, 19:46

Det blir inte mycket tid över till samtal. Eller att ta in vyerna. Eller försöka göra ett bra resultat.
Man kan förstås säga efteråt att man spelat 18 hål men det är väl ungefär allt man gjort.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Shaun

Inlägg av Shaun » sön 03 jan 2016, 21:13

Skulle det hjälpa att man minskade från fyra per boll till 2-3?

Lirarn

Inlägg av Lirarn » sön 03 jan 2016, 22:08

AlbertS skrev:Spelade själv 9 hål idag med ett genomsläpp nere i spanien på en timme, det som tar tid är att man inte får köra ändra fram till green (av naturliga skäl) samt att jag inte stressade för stressandets skull. Sen vet jag inte, men om jag lägger tiden på att åka ut till en golfklubb och betala 400kr+ i greenfee så förväntar jag mig att få minst 2-3h underhållning, det är egentligen bara när det går över 4h30 i fyrboll eller 3h30 i tvåboll jag tycker det börjar bli segt.
En timme med bil eller moppe? Tänk om du kunde spela 36 hål på 3 timmar?

Lirarn

Inlägg av Lirarn » sön 03 jan 2016, 22:13

Strömsborg skrev:Det blir inte mycket tid över till samtal. Eller att ta in vyerna. Eller försöka göra ett bra resultat.
Man kan förstås säga efteråt att man spelat 18 hål men det är väl ungefär allt man gjort.
Det blir nog inga långa samtal. Några meningar kan man väl växla vid tee/green. Längre samtal tycker jag man kan ta efter rundan. Typ som innebandy / tennis etc. Det är en balans om man vill spela snabbt eller ta en lugn promenad i härlig miljö. Tänk om en anläggning kunde erbjuda något som tilltalar oss båda?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 03 jan 2016, 22:21

Fler än 18 hål är nästan alltid en en dålig idé

Lirarn

Inlägg av Lirarn » sön 03 jan 2016, 22:26

AlbertS skrev:Fler än 18 hål är nästan alltid en en dålig idé
36 hål med bil/moppe etc tycker jag låter som en utmärkt idé, men smaken är som baken!

Lirarn

Inlägg av Lirarn » sön 03 jan 2016, 22:29

Shaun skrev:Skulle det hjälpa att man minskade från fyra per boll till 2-3?
Jag är ingen expert men jag skulle gissa att man fick kortare rondtider om man bara spelade 2-bollar jämfört med 4-bollar

Lirarn

Inlägg av Lirarn » sön 03 jan 2016, 22:35

Gay på banan skrev:
talangLös skrev:bara spelar med golfmoppe eller annat snabbt transportmedel. Säg att max tillåten tid för en runda är 1h 45 min (denna tid får man givetvis pröva sig fram vad som är realistiskt), överskrider man tiden så får man gå av.

Vore rackarns roligt om golfmoppe/golfbil kunde ingå i greenfee och en maxtid kunde sättas. Två golfare på varsin moppe eller i varsin bil på kanske 1.45 minuter. Skulle man hinna flera rundor på en dag också.
Eller hur! Grymt kul skulle det vara. Jag tror även att många ungdomar skulle tycka det samma. Hur många gånger har man inte hört av bekanta att "golf verkar ju kul men det tar ju sådan lång tid"?

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » sön 03 jan 2016, 23:14

Källa på det?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Chris-j

Inlägg av Chris-j » mån 04 jan 2016, 09:18

Gay på banan skrev:

Kanske läge att fundera på om det är bilsport eller rally som lockar, snarare än golf ;)

Golf måste locka med det det faktiskt är. 18 hål till fots och vagn är på gränsen till överkurs,
ett regelverk som justeras med eftertanke och traditionen som en viktig ingrediens.

I vilka andra sporter funderar man på att ändra det fundamentala för att locka fler ?
Maraton kortas till 1km för att fler ska orka, Shack med bara dam & kung för att det
är för många bönder att hålla reda på, spel mot bara ett mål i fotboll osv.. skulle det bli roligare !?

Användarvisningsbild
Sam

Inlägg av Sam » mån 04 jan 2016, 12:00

Chris-j skrev:
Gay på banan skrev:

Kanske läge att fundera på om det är bilsport eller rally som lockar, snarare än golf ;)

Golf måste locka med det det faktiskt är. 18 hål till fots och vagn är på gränsen till överkurs,
ett regelverk som justeras med eftertanke och traditionen som en viktig ingrediens.

I vilka andra sporter funderar man på att ändra det fundamentala för att locka fler ?
Maraton kortas till 1km för att fler ska orka, Shack med bara dam & kung för att det
är för många bönder att hålla reda på, spel mot bara ett mål i fotboll osv.. skulle det bli roligare !?
Golfen är en naturupplevelse, om man ska åka rally på 1.45 blir det en annan sport, tycker jag. Men det är ok, nya sporter är ofta hybrider. Tycker att denna nya sport också ska se över andra tidsödslande regler, då blir det lättare med "tidsgränsen" och fokus ligger på "speedrunda". Inte alls dum idé. Bra EG!
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Mannen

Inlägg av Mannen » mån 04 jan 2016, 15:24

Om man har bråttom eller inte har tid, spela färre hål.
Finns gott om 6-9 håls slingor. Även korthåls banor borde locka de som är otåliga.

Egon

Inlägg av Egon » mån 04 jan 2016, 15:34

Golf är golf och tidsproblemet ligger hos spelarna. Vill man spela uttalat "fort" så har man oftast missat vitsen med golf öht. När tidsaspekten går ut över utförandet, och det är det den gör, så är det inte golf längre.

Det är fine om man tar bil, moppe eller whatever för att kompensera sin mobilitet, planering eller kunskapsnivå och på så sett passar in i omgivningens tempo. Däremot så blir det knas när folk ska stressa sig runt en bana med bil bara för att hinna så fort som möjligt. Genomsläpp är inget alternativ och även om jag tjatat om det länge så kanske folk äntligen lyssnar nu när USGA också medger det.

Nåja, nu svävade jag ifrån ämnet lite. Har en spelkamrat som gärna spelar snabbt, mycket och ofta. Det enda som han gör "fel" är vid tillslaget. Det tar 5sek från "stav till stav" och det är väldigt straffande för hans spel. Han har lärt sig att spela så för att det ska gå fort och det blir väl en 5-6 slag för många på det här sättet.

Egon

Lirarn

Inlägg av Lirarn » mån 04 jan 2016, 15:41

Många andra sporter utvecklas för att bredda och göras mer tillgänglig för fler. I innebandy finns t ex en egen liga på liten tre-mannaplan med målvakt (SIL.se) även fast ”riktig” innebandy ska spelas på stor plan med 5 utespelare. Det blir mer action och lättare att dra ihop ett eget lag på 3 spelare.

Golf kan man spela på pitchbanor. Det räknas inte som ”riktig” golf, men det tilltalar ändå en viss målgrupp. Som småbarnsförälder har jag sällan tid att spela en runda på fyra timmar. Därför tror jag att snabbare golf med bil/moppe skulle passa mig. Min tanke är inte att man ska behöva stressa sig genom en runda på 1.45h, den enda skillnaden ska vara att man tar sig fram fortare.

Speedgolf – passar inte mig. Jag är inte ute efter att få motion när jag spelar och jag vill inte stressa fram mina beslut på banan.

Visst kan man spela färre hål om man inte har tid. Men om man nu tycker om golf och vill spela så mycket som möjligt och minska på väntan mellan varje slag? Vore inte detta intressant för proffs som vill göra sin träning på banan effektivare?

Egon

Inlägg av Egon » mån 04 jan 2016, 16:24

Eeh... Det där var ett skitdåligt ex.

Vi som har spelat innebandy i småskolan med olikfärgade blad på klubborna... vet nog mer vad "riktig" innebandy är.

Problemet är likadant vart man än vänder sig. DU vill ta dig fram fortare och struntar således i alla andras viljor och/eller förutsättningar. På en enkelriktad plats som en golfbana så innefattas din vilja av att andra ska behöva maka på sig för din skull. Regler på en golfbana är inte alltid logiska eftersom det är samma klientel som du som kan erhålla en bestämmande position inom en klubb. Ergo.. Folk som int begrip bestämmer saker de int förstår konsekvensen av.

Den här diskussionen är fel från första början.., antingen spelar man golf eller så spelar man x antal hål på en golfbana så fort som möjligt. Det är endast när normen kräver att man förflyttar sig fortare för att hinna med i tempot som fortskaffningsmedel behövs.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 05 jan 2016, 18:24

Strömsborg skrev:
Källa på det?
Bara egen erfarenhet. Kan inte minnas att jag spelat bättre på ett andra varv mot första en endaste gång i karriären. Har provat många gånger. Enda gången kan varit en karlshamnspokal över 36 hål på två banor där jag kan lirat bättre andra varvet men har lite dåligt minne för det.

Egon

Inlägg av Egon » tis 05 jan 2016, 21:12

AlbertS skrev:
Strömsborg skrev:
Källa på det?
Bara egen erfarenhet. Kan inte minnas att jag spelat bättre på ett andra varv mot första en endaste gång i karriären. Har provat många gånger. Enda gången kan varit en karlshamnspokal över 36 hål på två banor där jag kan lirat bättre andra varvet men har lite dåligt minne för det.
OT...
En 36hålare med lunch mellan brukar ge hyggligt bra resultat om man räknar sista 9 på förstarundan och första 9 på andrarundan. Bettar man 18hål så är det de som bör räknas. Även uppvärmning/rekognisering i 18hål kan ge resultat... Ergo: ny bana så scorar man sista 18.

Trött, klen och missmodig (läs, "den som nämnde't") så funkar det knappast ens i 18hål.. :D

Egon

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tis 05 jan 2016, 21:57

AlbertS skrev:
Strömsborg skrev:
Källa på det?
Nu var det inte så jag menade. Enligt min mening finns det bara en sak som är bättre än att spela 18 hål golf och det är att spela 18 till.

Resultatmässigt har du nog rätt om man tittar över en längre period. Jag har spelat 36 hål på en dag 31 gånger de sista fyra säsongerna. Andra varvet har varit sämre 17 gånger, bättre 12 gånger och lika två gånger.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 06 jan 2016, 09:20

Från olika EG och SCO events jag varit med på minns jag en och annan kagge som mår bra av att apostlahästarna används istället för moppar eller buggys... Jag ser en klar motionsaspekt i att inte använda fordon på golfbanan. Eller är jag helt ute och åker moppe då?

Rondtid... På julgolfresan hade easton tider bokade varje dag, men panchosarna masade runt på fem timmar. Bokade tid själv på em istället. Två gånger hamnade jag i samma boll som rätt duktiga gubbar med golfbil, jag bar bag samtidigt. Snällt genomsläpp, och vi kom runt på under tre timmar, tror inte någon av gubbilarna behövde vänta på mig någon gång. De var snabba fram till bollet, det var väl det.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 06 jan 2016, 11:23

Anders skrev:Rondtid... På julgolfresan hade easton tider bokade varje dag, men panchosarna masade runt på fem timmar. Bokade tid själv på em istället. Två gånger hamnade jag i samma boll som rätt duktiga gubbar med golfbil, jag bar bag samtidigt. Snällt genomsläpp, och vi kom runt på under tre timmar, tror inte någon av gubbilarna behövde vänta på mig någon gång. De var snabba fram till bollet, det var väl det.
Det funkar väl bäst om man slår längst i bollen eller åtminstonde ungefär samma längd som de som kör bil. Då hinner de slå sina andraslag innan du går fram till bollen.

Om dom tvingar att ha bilarna på cart pathen och gå ut till bollen i fw (eller worst case andra sidan i ruffen) så går det definitivt snabbare att gå.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 06 jan 2016, 12:42

Tänker någon seriöst att det vore bra att hindra, kanske framför allt de äldre, att få sin vardagsmotion?

Vill vi ha in ungar som är så söndercurlade att de inte kan stå ut med en fyratimmarsrond till golfen?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Skriv svar