Rondtider - hur är det EGENTLIGEN?

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
AFJ

Re: Rondtider - hur är det EGENTLIGEN?

Inläggav AFJ » sön 07 maj 2017, 16:43

Ibland undrar jag om du gör dig dummare än du är eller bara skriver för att trigga folk.
Jag ser ingen anledning till att göra varken det ena eller det andra.
Anledning eller ej - faktum är att du Hofnar agerar som ett klassiskt Internet-troll. Synd, för jag är övertygad om att du här en hyvens prick som har en hel del vettiga åsikter.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » sön 07 maj 2017, 16:44

Den gode Ballesteros säger dock inte att fyrbollarna var framför honom. Han säger bara att de var på banan. Kanske var Ballesteros treboll först ut av alla och gick omkring och lallade på 3,5 timmar medan mängder av fyrbollar otåligt stampade bakom och väntade på genomsläpp.
Idag gick jag i en fyrboll på Salem som gick ut kl 9:40 och var inne 13:25. Vi gick alltså runt på 3:45. Det var fullt med fyrbollar både framför och bakom.
Jag tror att Vattenmannen som också spelade i en fyrboll på Salem idag kan bekräfta mina uppgifter?

Den där "teorin" ni har kanske gäller andra banor men inte Salem?
Yes, det kan jag bekräfta. Vi gick ut i en fyrboll klockan 8:50 och var i mål 12:36. Trots ganska mediokert spel.

Nu ska man dock notera att det ska väldigt mycket till för att man ska behöva leta boll på Salem, möjligtvis på snett utslag på fyran och femman, och på en rejäl slice på 16. Annars är det ju väldigt öppet. Och par är 71.

Hade vi klivit på lite mellan slagen hade vi nog på riktigt tagit oss under 3:30. Men dåligt knä på en, skavsår på en annan och bakfylla på en tredje satte stopp för högre tempo.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 07 maj 2017, 16:54

Ibland undrar jag om du gör dig dummare än du är eller bara skriver för att trigga folk.
Jag ser ingen anledning till att göra varken det ena eller det andra.
Anledning eller ej - faktum är att du Hofnar agerar som ett klassiskt Internet-troll. Synd, för jag är övertygad om att du här en hyvens prick som har en hel del vettiga åsikter.
Skärp dig!
Valfrihet är opium för folket.

DCI981

Inläggav DCI981 » sön 07 maj 2017, 17:37

Den gode Ballesteros säger dock inte att fyrbollarna var framför honom. Han säger bara att de var på banan. Kanske var Ballesteros treboll först ut av alla och gick omkring och lallade på 3,5 timmar medan mängder av fyrbollar otåligt stampade bakom och väntade på genomsläpp.
Idag gick jag i en fyrboll på Salem som gick ut kl 9:40 och var inne 13:25. Vi gick alltså runt på 3:45. Det var fullt med fyrbollar både framför och bakom.
Jag tror att Vattenmannen som också spelade i en fyrboll på Salem idag kan bekräfta mina uppgifter?

Den där "teorin" ni har kanske gäller andra banor men inte Salem?
Yes, det kan jag bekräfta. Vi gick ut i en fyrboll klockan 8:50 och var i mål 12:36. Trots ganska mediokert spel.

Nu ska man dock notera att det ska väldigt mycket till för att man ska behöva leta boll på Salem, möjligtvis på snett utslag på fyran och femman, och på en rejäl slice på 16. Annars är det ju väldigt öppet. Och par är 71.

Hade vi klivit på lite mellan slagen hade vi nog på riktigt tagit oss under 3:30. Men dåligt knä på en, skavsår på en annan och bakfylla på en tredje satte stopp för högre tempo.

Nu börjar det bli lite väl många vittnesmål så man börjar undra om inte den teorin innehåller en eller annan felaktighet.

Förra veckan gick vi en 4boll förvisso spelade vi bäst-/sämstboll och det skänktes väl 3-5 puttar men övriga hålades i och jag var förvånad att vi "endast" varit ute 3 h o 35 min då det var lite letande inblandat och jag spelade ganska uselt (läs spred bollar). Det kändes som om vi spelade i 4h tempo då jag uppfattade det som om vi spelade lite långsammare än vanligt, men det kanske mer berodde på att jag hade en tung dag. Det var förvisso inte så många framför...vill minnas att vi passerade ngt gäng som satt o fikade mellan 9:an o 10:an.

En sådan dag den 17:e juni innebär ju ett förlorat vad men sådant är livet.

South

Inläggav South » ons 31 maj 2017, 23:30

Vad hande med den har ronden egentligen? Skulle inte den ha gatt av stapeln i maj manad?

pstenman

Inläggav pstenman » tor 01 jun 2017, 00:17

Vad hande med den har ronden egentligen? Skulle inte den ha gatt av stapeln i maj manad?
De är ute än..
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 24 apr 2018, 08:12

Blir det ett nytt försök i år?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tis 24 apr 2018, 08:35

De joggar runt när de förflyttar sig. Då skulle rondtiderna kunna vara 1.5 timmar. Men det är i teorin. I praktiken funkar det inte så.
https://www.youtube.com/watch?v=Tsx81xJictw" onclick="window.open(this.href);return false;

82 strokes in just 36 minutes and 59 seconds

Ni ser hur mycket tid man spar på att ha flaggan i ...
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » fre 04 maj 2018, 14:23

De joggar runt när de förflyttar sig. Då skulle rondtiderna kunna vara 1.5 timmar. Men det är i teorin. I praktiken funkar det inte så.
https://www.youtube.com/watch?v=Tsx81xJictw" onclick="window.open(this.href);return false;

Varför släpa på en hel bag ? Har sprungit 9 hål på strax under 17min med en järn-femma.
(Detta var dock 40 år sedan)
Kommer inte ihåg antalet slag, kanske runt 50 eller strax därunder.

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 04 maj 2018, 15:00

Springa gör man i joggingspåret, inte på golfbanan. :x

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 04 maj 2018, 17:47

Har sprungit 9 hål på strax under 17min med en järn-femma.
17+17 minuter blir 34. Respektabelt
50+50 blir 100 slag

Nej, du hade inte vunnit mästerskapet i speedgolf
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » lör 05 maj 2018, 10:19

Jag följer den här tråden med lite förstrött intresse och lite trött över att konstiga för att inte säga kontraproduktiva förslag på "moderniseringar" för att ta tillbaka rondtiderna till de nivåer som de en gång var på.

Min egen hemmaklubb är ett skräckexempel på långa rondtider. Här pratar man mycket om dessa "moderniseringar" med bland annat "Ready Golf" och andra tokigheter och det råder en gräsligt stressad stämning på banan och en onsdagsgolf går aldrig under 5 timmar. Vi gick ut en tisdag, efter veteranerna en gång och bara för att se hur dagens skulle sluta stannade vi (en två boll) på banan för att komma i mål efter 7 timmar.

Salems Gk verkar vara en klubb där det går undan på ett bättre sätt, och när jag tittar igenom hemsidan hittar jag denna anmodan gällande speltempot:
Rondtider
Vårt mål är att en 18-hålsrunda inte skall ta mer än 4h. Den med lägst handicap i bollen är ansvarig för att spelarnas golfvett och att spelet inte onödigt fördröjs.
"Golfvett"???

Det hör man inte ofta nuförtiden! Inte konstigt att rondtiderna är bra här! =)
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

AFJ

Inläggav AFJ » lör 05 maj 2018, 22:58

Här pratar man mycket om dessa "moderniseringar" med bland annat "Ready Golf" och andra tokigheter
Varför är "Ready Golf" tokigt?

Att den som är redo slår är väl ett utmärkt sätt att spara tid.

Kom just hem från Spanien. Spelade en runda med min engelske granne och ett finskt par. Ingen stress men alla gjorde det det skulle. Ready golf var en självklarhet. Trots medioker golf kom vi runt på 3.50 i den spanska solen. Hcp mellan 12 och 25, ålder mellan 55 och 75. Till fots.

En annan dag spelade jag med min kompis och ett franskt par. Fransoserna vägrade ready golf och höll noga på spelordningen. Jag och polarn ligger på green. Damen ligger i bunkern 20 meter från hål, hennes man ligger på andra sidan green, 18 meter från hål. Frugan slår först, toppar sitt slag över green och ligger nu där gubben ligger men 18,5 från hål. Gubben väntar på att gumman skall kratta klart, gå till sin bag och hämta ny klubba, promenera över green, slå sin chip. Först då spelar gubben. Sannolikt förlorade vi ett par minuter bara på just detta hål och vi kom runt på 4.45.

Att frångå spelordningen (när så är motiverat) är ett utmärkt sätt att korta rondtiderna tycker jag.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 maj 2018, 01:22

Här pratar man mycket om dessa "moderniseringar" med bland annat "Ready Golf" och andra tokigheter
Varför är "Ready Golf" tokigt?

Att den som är redo slår är väl ett utmärkt sätt att spara tid.

Kom just hem från Spanien. Spelade en runda med min engelske granne och ett finskt par. Ingen stress men alla gjorde det det skulle. Ready golf var en självklarhet. Trots medioker golf kom vi runt på 3.50 i den spanska solen. Hcp mellan 12 och 25, ålder mellan 55 och 75. Till fots.

En annan dag spelade jag med min kompis och ett franskt par. Fransoserna vägrade ready golf och höll noga på spelordningen. Jag och polarn ligger på green. Damen ligger i bunkern 20 meter från hål, hennes man ligger på andra sidan green, 18 meter från hål. Frugan slår först, toppar sitt slag över green och ligger nu där gubben ligger men 18,5 från hål. Gubben väntar på att gumman skall kratta klart, gå till sin bag och hämta ny klubba, promenera över green, slå sin chip. Först då spelar gubben. Sannolikt förlorade vi ett par minuter bara på just detta hål och vi kom runt på 4.45.

Att frångå spelordningen (när så är motiverat) är ett utmärkt sätt att korta rondtiderna tycker jag.
I grunden, är Ready Golf tokigt för det lär den som ska vara klar att den inte behöver vara klar. Det kan skapa osäkerhet och definitivt fördröja spelet när man väntar på den vars tur det är, inte är klar!
På samma sätt tycker jag personligen att det är ytterst irriterande när andra spelare tar "min" plats i turordningen. Jag vet att jag tillräckligt snabb i mina rutiner och upplever därför att jag blir sinkad när någon "tränger" sig före.

I ditt exempel, när någon spelar pingpong tvärs över green, är det sunt golfvett att någon annan spelar emellan, så jag håller med dig till 100%, att frångå spelordingen när det är motiverat är bra!

AFJ

Inläggav AFJ » sön 06 maj 2018, 06:53

I grunden, är Ready Golf tokigt för det lär den som ska vara klar att den inte behöver vara klar. Det kan skapa osäkerhet och definitivt fördröja spelet när man väntar på den vars tur det är, inte är klar!
När man spelar olika tees är det naturligt och bäst ur tidssynpunkt att de som står längst bak slår först - redan där sätter man turordningen ur spel. Lägg därtill att om spelarna har olika spelstandard och kanske inte är så väldigt rutinerade så uppstår ofta situationen "vad hade du på förra?" för att avgöra vems tur det är att slå först på nästa. Så att försöka följa turordningen kan skapa osäkerhet i sig.

En ytterligare fråga är ju om honnören skall räknas netto eller brutto. Är det netto så uppstår ju ytterligare en komplikation att man måste hålla ordning på de andras hcp. Är det brutto så kommer en sämre golfare som spelar med bättre sällan få "nöjet" att slå först.

När jag spelar med spelare som är märkbart bättre än jag känns det oftast bra för mig att slå först - men stor sannolikhet är det ju jag som skall slå andra slaget först. Genom att "tjuva" lite så har jag klubban i bagen och headcovern på när det är dags att röra sig framåt och kommer inte att sinka de andra med mitt andra slag.
På samma sätt tycker jag personligen att det är ytterst irriterande när andra spelare tar "min" plats i turordningen. Jag vet att jag tillräckligt snabb i mina rutiner och upplever därför att jag blir sinkad när någon "tränger" sig före.
Men det faktum att någon lyckats ta din plats i turordningen indikerar att du trots allt inte var redo att slå när så var möjligt... ;)

Nåväl, jag tycker detta brukar lösa sig rätt bra. Spelar jag med kompisarna löser det sig självt. Spelar jag med okända så brukar jag fråga om det är OK med Ready Golf. Det har aldrig hänt att någon protesterat.

Jag gillar inte alltför mycket nymodigheter - det borde gå att spela spelet snabbt nog ändå, men just Ready Golf tycker jag känns bra och naturligt. Är det inte till och med en rekommendation i förbundets "golfvett" nuförtiden?

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » sön 06 maj 2018, 07:32

Varför släpa på en hel bag ? Har sprungit 9 hål på strax under 17min med en järn-femma.
4000 meter på 17 minuter?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 maj 2018, 09:17

@AFJ
Bara för att förtydliga att jag inte "sågar" alla aspekter av att frångå normen så klistrar jag in ett citat från mig själv. =)
...så jag håller med dig till 100%, att frångå spelordingen när det är motiverat är bra!
Vad jag menar med detta är, att det finns absolut motiverade situationer där tex spelordningen med fördel kan frångås. Om du har honnören men behöver springa bakom en buske innan du slår, så behöver du bara säga till! Inga problem alls ifrån min sida att vi ifrångår ordningen för att hjälpa till i detta.

Men det får inte störa, och det får inte bli fel.
Personligen hänger jag upp mig på det helt uppenbara faktumet att om alla golfare följde vett och etikett så som det är skrivet och så som man en gång i tiden lärde sig på nybörjarkurserna skulle vi inte ha det här problemet. "Gå i rask takt", "gå direkt till din boll", "var redo när det är din tur", "hjälp till att titta efter medspelares bollar", "släpp igenom snabbare partier om det är tomt framför er" för "din plats på banan är bakom framförvarande boll, inte framför bakomvarande" är några grunder som folk verkar ha glömt.

I mina ögon är det en betydligt bättre lösning att återgå till det här som faktiskt är genomtänkta och väl fungerande hållpunkter för hur vårt spel ska fungera, istället för att hitta på nått nytt - bara för att hitta på nåt nytt?

För vi ska ju faktiskt spela golf. Jag vill inte ha nån "innebandy-variant" av golf, jag vill ha Golf. Därför, väljer jag hur jag spenderar de 40 sekunder jag har på mig om jag är först på tee. Om jag vill titta till banguiden för att välja en klubba så gör jag det, jag vet att jag kommer att ha slagit ut med god marginal innan mina 40 sekunder är ute. Om någon tränger sig för och sinkar mig, så upplever jag det som irriterande.
Och jag har inga problem med att spela snabbt. Om jag får välja ut två kompisar (och en snabb bana) så kan jag med lätthet spela en runda på 3 timmar, helt utan att stressa och dessutom göra det kring eller några få slag över banans par.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » sön 06 maj 2018, 10:42

Om jag får välja ut två kompisar (och en snabb bana) så kan jag med lätthet spela en runda på 3 timmar, helt utan att stressa ...
Jag håller med. I en treboll och på en snabb bana kan även vi vanliga golfare komma runt nära 3 timmar. Fyrbollar och långa och svåra banor borde inte få finnas.

AFJ

Inläggav AFJ » sön 06 maj 2018, 21:43

@Dr Golf
Vi har nog i grunden samma syn även om jag är lite mer positiv till just Ready Golf. Håller fullständigt med om att man inte skall göra om spelet till något annat. Det går att hålla ett vettigt speltempo om man bara håller sig till grundläggande golfvett.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 06 maj 2018, 22:35

@Dr Golf
Vi har nog i grunden samma syn även om jag är lite mer positiv till just Ready Golf. Håller fullständigt med om att man inte skall göra om spelet till något annat. Det går att hålla ett vettigt speltempo om man bara håller sig till grundläggande golfvett.
Håller med. Jag är kanske lite för mycket "purist" i den här frågan, men... jag vill, jag vill, jag vill, jag vill!!! P

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » sön 06 maj 2018, 23:28

4000 meter på 17 minuter?
Tees och greener låg nära varandra, jag slog rakt med järn-5:an så det blev nog inte mycket mer än 3500m.

Vad gäller löpning, utan störande moment av golfklubbor sprang jag milen på 32-33 minuter på den tiden.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » fre 22 jun 2018, 15:41

Notering från dagens runda:

Om man förbjöd provsving på banan skulle varje fyrboll gå ungefär 15-20 minuter snabbare per runda. Men det är klart, man vill ju göra som proffsen gör.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 29 jun 2018, 18:30

Tidstjuvarna är, förutom alla pre shot routines, prvsvingar, avständsmätninar, krypande på greenderna och andra likande idiotoer, fyrbollarna och scorekorten. Jag och min svåger (inga märkvärdiga golfare och inte heller löpare) har spelat match över arton hål på ca två timmar. Foursome match borde gå ca 10 min snabbare. Det tycker jag är trevlig golf i rimligt tempo. Men SGF håller benhårt fast vi handicapmasturbationen och deras IT-system har cementerat fyrbollen som norm. Unödra på att det ser ut som det gör.

AFJ

Inläggav AFJ » fre 29 jun 2018, 23:26

Tidstjuvarna är, förutom alla pre shot routines, prvsvingar, avständsmätninar, krypande på greenderna och andra likande idiotoer, fyrbollarna och scorekorten. Jag och min svåger (inga märkvärdiga golfare och inte heller löpare) har spelat match över arton hål på ca två timmar. Foursome match borde gå ca 10 min snabbare. Det tycker jag är trevlig golf i rimligt tempo. Men SGF håller benhårt fast vi handicapmasturbationen och deras IT-system har cementerat fyrbollen som norm. Unödra på att det ser ut som det gör.
De allra flesta skulle nog uppleva det som rätt bökigt att hinna runt en 2-boll på 2-timmar. För mig tar det ungefär 2 timmar i ren promenadtid att ta mig runt hemmabanan. Sedan vill man ju ha några sekunder för att slå bollen också... Men härligt att höra att du är så pigg och alert att du tydligen spelar 2-timmars ronder!

SGF har väl ingen synpunkt på om det skall spelas 2- eller 4-bollar? Det är klubben som fattar beslut om den saken. Jag vet flera klubbar som har reserverat för 2-bollar de första timmarna på morgonen. Varför har man det inte hela dagen? Sannolikt för att man behöver få in intäkter och för att man vill erbjuda sina medlemmar möjlighet att komma ut på banan.

Många tycker dessutom att en 4-timmars rond med fyra goa kompisar kan vara minst lika trevlig som en 3:20 rond med en kompis. Jag tror helt enkelt att många uppskattar att kunna spela 4-boll.

Mig veterligen är 4-boll "standard" i de allra flesta bokningssystem världen över så det lär knappast vara något som SGF har hitta på. Jag började spela 1988 och då var det 4-bollar som gällde. Något tjusigt IT-system fanns inte på plats.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 30 jun 2018, 11:21

Många tycker dessutom att en 4-timmars rond med fyra goa kompisar kan vara minst lika trevlig som en 3:20 rond med en kompis. Jag tror helt enkelt att många uppskattar att kunna spela 4-boll.

Mig veterligen är 4-boll "standard" i de allra flesta bokningssystem världen över så det lär knappast vara något som SGF har hitta på. Jag började spela 1988 och då var det 4-bollar som gällde. Något tjusigt IT-system fanns inte på plats.
Inte för att jag vet vad den femte gubben gör, men det är ju trevligt att han får hänga med er som spelar. Annars så är man ju exakt lika många trevliga kompisar när man spelar foursome match som när man spelar slagspel i fyrboll. Och fyrbollseländet är äldre än IT-systemet. Min gissning är att det hänger samman med tidbokningen.

Återgå till "Golfspel"