Årets HCP-revision

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Strömsborg

Re: Årets HCP-revision

Inläggav Strömsborg » fre 05 jan 2018, 15:22

Jag åkte på en sänkning från 11.4 till 9.7.
Trevligt med singel hcp men jag hade hellre gjort det efter en runda så man hade kunnat fira ordentligt
Grattis till sänkningen. Många anser dock att singel först inträffar när det avrundas till 9 (för det var heltal som gällde förr) så antingen tar du en liten whiskey och firar eller så tar du 9.4 som mål och kämpar vidare och får fira senare.

Eller så ställer du om siktet till att spela en runda under 80, det kan ingen ta ifrån dig!

Mvh
Albert
Jo, för då klampar det in nån buffel och hävdar att det måste vara par 72, ordinarie tees och greener och åtminstone gul tee.
Har man 9,9 eller bättre har man gjort jobbet och förtjänar en grogg.

Och om jag måste hålla mig till ämnet för tråden så är väl nån justering inte att vänta för mig. Tio tävlingsronder 2017 och totalt sänkning med 0,4. Antar att jag skött mig.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Toppspinn

Inläggav Toppspinn » fre 05 jan 2018, 18:10

Tjaa,
mina resultat var inte bra, fick starta på hål 17 (brant uppförsbacke), 4:a ggr i rad, det gjorde att min dåvarande
kondition inte var så bra när vi kom till hål 10. Så efter hål13, var jag slut!
Men vi får väl se i vår, kanske allt blir bättre? med nytt glas på höger. Annars så blir det väl att bara ha golf som
motion, mer tid för flugfiske och svampplockning, det visar sig.
Men visst är det tokigt att man riktar in bollen (har streck på den) och går till andra sidan av hål och ser att man
siktar 3dm fel, hoppas att det blir bättre nu.
Tja, det skiljer ganska mycket på bordtennis och golf. Men mycket är lika oxå, man måste ha koncentration,
kondition och smidighet.
I bordtennis har man en motståndare som man kan läsa av, hur han rör sig och man kan begränsa området
som bollen kan hamna på. I golf har du väder och vind, som påverkar var bollen hamnar.
Ser i alla fall fram emot nästa golfsäsong, oavsätt vad jag får i Hcp!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 05 jan 2018, 19:27

Jo, för då klampar det in nån buffel och hävdar att det måste vara par 72, ordinarie tees och greener och åtminstone gul tee.
Sant Strömsborg, missunnsamma personer finns det alltid så man får kanske fråga sig själv vad sina mål är :)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nils77

Inläggav Nils77 » fre 05 jan 2018, 19:34

En höjning med +1. Är inte vass nog på tävlingar.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

pstenman

Inläggav pstenman » fre 05 jan 2018, 19:36

Tjaa,
mina resultat var inte bra, fick starta på hål 17 (brant uppförsbacke), 4:a ggr i rad, det gjorde att min dåvarande
kondition inte var så bra när vi kom till hål 10. Så efter hål13, var jag slut!
Men vi får väl se i vår, kanske allt blir bättre? med nytt glas på höger. Annars så blir det väl att bara ha golf som
motion, mer tid för flugfiske och svampplockning, det visar sig.
Men visst är det tokigt att man riktar in bollen (har streck på den) och går till andra sidan av hål och ser att man
siktar 3dm fel, hoppas att det blir bättre nu.
Tja, det skiljer ganska mycket på bordtennis och golf. Men mycket är lika oxå, man måste ha koncentration,
kondition och smidighet.
I bordtennis har man en motståndare som man kan läsa av, hur han rör sig och man kan begränsa området
som bollen kan hamna på. I golf har du väder och vind, som påverkar var bollen hamnar.
Ser i alla fall fram emot nästa golfsäsong, oavsätt vad jag får i Hcp!
Ååh om det ändå bara var väder och vind som påverkade var bollen hamnar! Så enkelt det hade varit... ;)
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Toppspinn

Inläggav Toppspinn » fre 05 jan 2018, 21:45

Tjaa,
du träffar väl i sweetspott?
Då är det upp till dig att sikta rätt, dvs. att bollen landar där du tänkt.
Men jag hade ett problem som jag inte kom på förrän efter säsongen i år.
Jag har spelat med ett öga, glaset var fel på höger "öga".
Så, att spela i med eller motvind det är väl vad golfspel som är svårigheten.
Man vet ju hur långt man slår med varje klubba. Men i vind?
Det är väl det som gör att det är roligt att spela.

Komf

Inläggav Komf » lör 06 jan 2018, 04:49

Jag åkte på en sänkning från 11.4 till 9.7.
Trevligt med singel hcp men jag hade hellre gjort det efter en runda så man hade kunnat fira ordentligt
Grattis till sänkningen. Många anser dock att singel först inträffar när det avrundas till 9 (för det var heltal som gällde förr) så antingen tar du en liten whiskey och firar eller så tar du 9.4 som mål och kämpar vidare och får fira senare.

Eller så ställer du om siktet till att spela en runda under 80, det kan ingen ta ifrån dig!

Mvh
Albert

Och om jag måste hålla mig till ämnet för tråden så är väl nån justering inte att vänta för mig. Tio tävlingsronder 2017 och totalt sänkning med 0,4. Antar att jag skött mig.

Säsongen slutade på Hcp 7.4 så justeringen hamnade väl ganska rätt skulle jag tro. Ska bli spännande att se vad årets revision hamnar på.

Mashie

Inläggav Mashie » lör 06 jan 2018, 19:35

Efter ett skadedrabbat år med ett antal kassa resultat under tävl, har jag åkt upp med 2 slag:-)! Nu kan man börja betta på allvar:-)!

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » sön 07 jan 2018, 13:22

Ett mellanår m mediokra resultat. Höjning m 1,0.
11,6

fejdarn

Inläggav fejdarn » mån 08 jan 2018, 12:10

Av ren nyfikenhet så fick jag för mig att kolla mina siffror från 2017 enligt revisions-metoden.
Jag hade ett ganska bra år med sänkning från 2,1 till 1,4, med följande resultatrad:
27,28,29,29,30,31,31,33,35,36,36,36,36,36,37,37,37,37,40,40 -> median=36

1. Beräkna MSS (Median Stableford Score).
36
2. Fastställ EASSH.
33
3. Bestäm PD: PD = MSS – EASSH.
+3

Spelarens PD är 3 eller högre - spelaren har scorat bättre än väntat
+3,0 till +4,9 * För högt * Sänkning med 1,0

Har jag räknat fel någonstans, eller är det så att jag egentligen borde blivit sänkt med 1,0?
(årsrevisionen är redan gjord, men utan sänkning, tack och lov!)

falkn

Inläggav falkn » mån 08 jan 2018, 12:21

Av ren nyfikenhet så fick jag för mig att kolla mina siffror från 2017 enligt revisions-metoden.
Jag hade ett ganska bra år med sänkning från 2,1 till 1,4, med följande resultatrad:

36
2. Fastställ EASSH.
33
+3

Har jag räknat fel någonstans, eller är det så att jag egentligen borde blivit sänkt med 1,0?
Jag får ditt snitt till 34,05 d.v.s. PD blir 1,95 vilket är under 3 och därmed ingen sänkning.

fejdarn

Inläggav fejdarn » mån 08 jan 2018, 12:28

36
2. Fastställ EASSH.
33
+3

Jag får ditt snitt till 34,05 d.v.s. PD blir 1,95 vilket är under 3 och därmed ingen sänkning.
Jo, det stämmer, snittet är 34,05.
Men formeln säger Median, och den är 36.

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » mån 08 jan 2018, 13:51

36
2. Fastställ EASSH.
33
+3

Hinner inte kolla/räkna på det närmare just nu, men det finns logiska förklaringar även om din uträkning är korrekt:

1. Din klubb gör sin hcp-revision helt manuellt och har inte hunnit färdigt ännu.
2. Din klubb har bockat i att de vill att de vill ha hjälp från SGF med att göra hcp-revisionen automatiskt. Denna automatiska hcp-revision resulterar dock endast i automatiska höjningar och inte automatiska sänkningar (förmodligen man förmodligen vill vara mer restriktiva med sänkningar och att dessa bara ska göras med folk med bättre insikt i de enskilda spelarnas spelförmåga). För att göra sänkningsjusteringar måste klubbens hcp-ansvariga ta ut hcp-revisionsrapporten ur GIT och gå i genom denna och göra dessa sänkningar manuellt. Om din klubb inte orkar med detta så kan det hända att man nöjer sig med den automatiska höjningsrevisionen och låter sänkningarna vara. Annars kan det vara att de helt enkelt inte hunnit färdigt med denna manuella hcp-revision gällande höjningarna. För att vara säker på att du får din korrekta (?) sänkning rekommenderar jag dig därför att ta kontakt med din klubbs hcp-kommitté.

Källa och mer info: http://help.golf.se/medlemshantering/hc ... prevision/

Egon

Inläggav Egon » mån 08 jan 2018, 14:07

Median är intressant... det tar bort katastrofronderna vad man än tycker en sådan är.
För egen del blev det höjning med 1.0 och vis av året lär det inte ske igen. Här ska det reggas alla de där 34-35p ronderna man brukar strunta i.

Egon

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » mån 08 jan 2018, 14:21

Median är intressant... det tar bort katastrofronderna vad man än tycker en sådan är.
För egen del blev det höjning med 1.0 och vis av året lär det inte ske igen. Här ska det reggas alla de där 34-35p ronderna man brukar strunta i.

Egon
En annan vanligt effekt om man har dålig koll på hur hcp-justeringen fungerar är att man (som man skulle för många år sedan) endast reggar sinar sänkningsrundor från sällskapsspel och eventuellt någon inom buffert. Gör man så får man lätt en stor sänkning i revisionen då alla dåliga rundor inte "syns" för rapporten. Det är väl detta som tanken med att automatiken endast sköter höjningar kommer in för att dessa ska bedömas "mer rättvist" genom manuell hantering av hcp-kommittén. I många fall är det nog ändå så att hcp-kommittén ofta går blint efter denna rapport och då kan man få en "orättvis" sänkning.

fejdarn

Inläggav fejdarn » mån 08 jan 2018, 14:41

36
2. Fastställ EASSH.
33
+3

Hinner inte kolla/räkna på det närmare just nu, men det finns logiska förklaringar även om din uträkning är korrekt:

1. Din klubb gör sin hcp-revision helt manuellt och har inte hunnit färdigt ännu.
2. Din klubb har bockat i att de vill att de vill ha hjälp från SGF med att göra hcp-revisionen automatiskt. Denna automatiska hcp-revision resulterar dock endast i automatiska höjningar och inte automatiska sänkningar (förmodligen man förmodligen vill vara mer restriktiva med sänkningar och att dessa bara ska göras med folk med bättre insikt i de enskilda spelarnas spelförmåga). För att göra sänkningsjusteringar måste klubbens hcp-ansvariga ta ut hcp-revisionsrapporten ur GIT och gå i genom denna och göra dessa sänkningar manuellt. Om din klubb inte orkar med detta så kan det hända att man nöjer sig med den automatiska höjningsrevisionen och låter sänkningarna vara. Annars kan det vara att de helt enkelt inte hunnit färdigt med denna manuella hcp-revision gällande höjningarna. För att vara säker på att du får din korrekta (?) sänkning rekommenderar jag dig därför att ta kontakt med din klubbs hcp-kommitté.

Källa och mer info: http://help.golf.se/medlemshantering/hc ... prevision/
Ok, vi får se vad som händer (inget hoppas jag).
Personligen tycker jag att det blir lite skevt när man bara höjer/sänker med heltal, även i hcp grupp 1. I mitt fall skulle det kunna betyda en sänkning på drygt 70% (!), även om det var precis på håret att nådde upp till +3 i PD...

En nyfiken fråga, tas det hänsyn till CBA i dom här beräkningarna?
(när jag tittar i hcp-tabellen så är inte poängen justerad efter CBA, utan bara buffertzonen)

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » mån 08 jan 2018, 14:56

Ok, vi får se vad som händer (inget hoppas jag).
Personligen tycker jag att det blir lite skevt när man bara höjer/sänker med heltal, även i hcp grupp 1. I mitt fall skulle det kunna betyda en sänkning på drygt 70% (!), även om det var precis på håret att nådde upp till +3 i PD...

En nyfiken fråga, tas det hänsyn till CBA i dom här beräkningarna?
(när jag tittar i hcp-tabellen så är inte poängen justerad efter CBA, utan bara buffertzonen)
Det är vad jag vet resultaten som finns registrerade i Min Golf som är underlag för rapporten.

Mer info: http://www.golf.se/regler-och-handicap/ ... prevision/

Det är också, förmodligen pga den "skevhet" du nämnder, också lite specialregler just avs. hcp-grupp 1:

Justeringar som ett resultat av den årliga handicaprevisionen av den exakta handicapen för spelare i handicapgrupp 1 eller spelare i handicapgrupp där spelaren i fråga skulle hamna i handicapgrupp 1 efter revision, måste godkännas av golfdistriktsförbundet.

Källa: http://help.golf.se/medlemshantering/hcp/hcp-revision/

fejdarn

Inläggav fejdarn » mån 08 jan 2018, 15:10

Det är vad jag vet resultaten som finns registrerade i Min Golf som är underlag för rapporten.

Mer info: http://www.golf.se/regler-och-handicap/ ... prevision/

Det är också, förmodligen pga den "skevhet" du nämnder, också lite specialregler just avs. hcp-grupp 1:

Justeringar som ett resultat av den årliga handicaprevisionen av den exakta handicapen för spelare i handicapgrupp 1 eller spelare i handicapgrupp där spelaren i fråga skulle hamna i handicapgrupp 1 efter revision, måste godkännas av golfdistriktsförbundet.

Källa: http://help.golf.se/medlemshantering/hcp/hcp-revision/
Tack!
Jag skulle bli förvånad om någon på golfdistriktsförbundet tycker att min resultatrad är så exeptionell att den borde generara i en 70%-sänkning...

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » mån 08 jan 2018, 17:56

36
2. Fastställ EASSH.
33
+3

Jag gör hcp-revisionen på min klubb och en vuxen spelare som sänkt sig från 2,1 till 1,4 skulle jag inte ens bry mig om att granska. Det är ju helt vansinnigt att trycka ned dig ytterligare ett slag när du redan tappat så mycket av ditt handicap - för vi vet ju alla att det är osannolikt att man plötsligt blivit fantastiskt mycket bättre utan kanske har tränat mer eller hittat någon bra känsla. Juniorer överlåter vi till klubbens tränare att bedöma och där är det ju ännu mindre anledning att matematiskt sänka dem. De spelar så många tävlingar att de får rätt handicap "automatiskt".

Faktum är att hela den här processen är trams från början till slut. De spelare som har för högt/lågt handicap bör själva anmäla detta till hcp-kommittén alt deras spelkamrater maila oss och berätta om det - och då om alla rundor, även de som inte reggas i GIT. Å andra sidan är det ju också tokigt att beakta spel i t.ex. matchspel eller bästboll, där man spelar på ett helt annat sätt? Jag har själv flera gånger gått 5-6 under par i bästboll, men inte fn ska jag spela på plushandicap för det - hjälp att läsa linjer gör mig oändligt mycket bättre och att slippa pressen från tee när jag har en partner ger mig lätt 4-5 extra träffade fairways och mycket mer längd.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Egon

Inläggav Egon » mån 08 jan 2018, 20:16

Jag gör hcp-revisionen på min klubb och en vuxen spelare som sänkt sig från 2,1 till 1,4 skulle jag inte ens bry mig om att granska. Det är ju helt vansinnigt att trycka ned dig ytterligare ett slag när du redan tappat så mycket av ditt handicap - för vi vet ju alla att det är osannolikt att man plötsligt blivit fantastiskt mycket bättre utan kanske har tränat mer eller hittat någon bra känsla. Juniorer överlåter vi till klubbens tränare att bedöma och där är det ju ännu mindre anledning att matematiskt sänka dem. De spelar så många tävlingar att de får rätt handicap "automatiskt".
Nu ska jag svära lite kyrkan och mena på att det är farligt med så (o)uttalade åsikter (läs, ”trycka ned dig”, ”tappa slag”) om man är i den position du är i.
Jag förstår inte varför det ska skiljas på junior och senior?
Har inte alla i hcp.grupp1 samma förutsättningar avs. höjning/sänkning?
Jag har själv flera gånger gått 5-6 under par i bästboll, men inte fn ska jag spela på plushandicap för det - hjälp att läsa linjer gör mig oändligt mycket bättre och att slippa pressen från tee när jag har en partner ger mig lätt 4-5 extra träffade fairways och mycket mer längd.
Grejen är väl mer att du (om jag får svära lite till ;) ) kontinuerligt presterar resultat under par på singelspel. Jag kan inte riktigt förstå hur man kan gå under par nån gång varje år och inte ha närmare scratch i hcp.
Obs! Det är inte menat som något påhopp utan jag begriper helt enkelt inte hur det kan gå till.
Jag har gått under par 2ggr och på par kanske 5-6ggr under 19 år (varav 16 som singelhcp.) och jag har ”bara” nått till -3.6. Nu kanske det är jag som är onormal, men ändå... jag tycker tendenserna säger mer om spelaren än ett snitt över ett år.

Fejdarn’s -0.7 på tävling/år skvallrar om grymt hög kapacitet och är det blandat med lågvattenmärken så är det än mer exceptionellt.
60% av ronderna i/över buffert är mer än ok.
Minst 45% av årets ronder hade legat i/över buffert med ett teoretiskt -1.0 avdraget från ursprungsvärdet (2.1).
Jag ser inte alls varför det hade varit ”fel” med en justering om det hade varit aktuellt.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 08 jan 2018, 23:02

Egon: Om Fejdarn registrerar sina ronder så väl som det verkar, så ser jag ingen anledning till att en tredje part skall göra en justering. Hans tävlingsresultat netto (dom vi pratar om) kommer förmodligen ändå inte bli exceptionella (40p-rundor). Nej, då är risken/chansen större att han blir slagen av mig i tävlingsgrupp A som i år lyckadaes prestera 42p på en rond.... Tycker Fejdarn sköter sitt hcp exemplariskt och jag ser ingen anledning till sänkning.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » tis 09 jan 2018, 00:00

Egon: Om Fejdarn registrerar sina ronder så väl som det verkar, så ser jag ingen anledning till att en tredje part skall göra en justering. Hans tävlingsresultat netto (dom vi pratar om) kommer förmodligen ändå inte bli exceptionella (40p-rundor). Nej, då är risken/chansen större att han blir slagen av mig i tävlingsgrupp A som i år lyckadaes prestera 42p på en rond.... Tycker Fejdarn sköter sitt hcp exemplariskt och jag ser ingen anledning till sänkning.
Hur...?
Hmm... ibland spelar det f-n ingen roll hur man än vänder sig. :cry:

Jag svarade på puttarens ”om-utifall-jag-skulle” med ett stort och välmotiverat (enl. Mig iaf.) frågetecken till varför?

Egon

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 09 jan 2018, 00:23

Fattar inte heller varför man ska höjas eller sänkas när man dels bara justerar handicap på tävling och dels spelar så många tävlingar att det blir ett bra underlag. Vad mer kan man göra?
Jag kollade just igenom mina egna poängbogeyresultat från året och de påminner om fejdarns. Tolv tävlingsronder mellan 33 och 39 poäng, median 35,5, och hade jag tagit en poäng till på den där 35-poängsrundan i mitten hade det inneburit en revision på -1, precis som fejdarn, om inte tillägget om hcp-grupp 1 hade funnits. Det hade givetvis varit kul, jag spelar för att få så lågt hcp som möjligt, men det hade inte varit ett dugg rimligt. Det hade krävts en osannolikt lång rad riktigt bra tävlingar för att komma dit den naturliga vägen.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

falkn

Inläggav falkn » tis 09 jan 2018, 09:30

36
2. Fastställ EASSH.
33
+3

Ja, din median är 36. Men EASSH (European Avarage Stableford Score) har du beräknat till 33, men den är 34,05. Därmed blir din PD lägre.

Användarvisningsbild
Surfaren

Inläggav Surfaren » tis 09 jan 2018, 11:24

Ja, din median är 36. Men EASSH (European Avarage Stableford Score) har du beräknat till 33, men den är 34,05. Därmed blir din PD lägre.
EASSH är väl bara ett tabellvärde baserat på hcp (som är 33 i fejdarns fall)?

Återgå till "Golfspel"