Årets HCP-revision

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
+]Robban[+

Re: Årets HCP-revision

Inläggav +]Robban[+ » tis 09 jan 2018, 11:28

Ja, din median är 36. Men EASSH (European Avarage Stableford Score) har du beräknat till 33, men den är 34,05. Därmed blir din PD lägre.
EASSH plockas från denna tabell.
Bild
"You've just one problem. You stand too close to the ball after you've hit it." -Sam Snead

falkn

Inläggav falkn » tis 09 jan 2018, 12:33

Ja, din median är 36. Men EASSH (European Avarage Stableford Score) har du beräknat till 33, men den är 34,05. Därmed blir din PD lägre.
EASSH plockas från denna tabell.
Bild
Jaha okej. Då är jag med. Då borde han ju rimligtvis blivit sänkt. Jag har ligger inom gränserna i år, men blev sänkt 2 slag förra året. Tycker median är ett konstigt mått att ta hänsyn till eftersom den inte tar hänsyn till formkurvan hos spelaren. Det hade varit mer rimligt med en revision som tog större hänsyn till nyligen registrerade rundor än rundor man reggat i februari. Du kan ju också ha spelat 10 rundor på ditt handicap och sedan haft 6 monsterrundor. Din median är då fortfarande ditt handikapp och därmed ingen sänkning.

pstenman

Inläggav pstenman » tis 09 jan 2018, 15:17

Jag gör hcp-revisionen på min klubb och en vuxen spelare som sänkt sig från 2,1 till 1,4 skulle jag inte ens bry mig om att granska. Det är ju helt vansinnigt att trycka ned dig ytterligare ett slag när du redan tappat så mycket av ditt handicap - för vi vet ju alla att det är osannolikt att man plötsligt blivit fantastiskt mycket bättre utan kanske har tränat mer eller hittat någon bra känsla. Juniorer överlåter vi till klubbens tränare att bedöma och där är det ju ännu mindre anledning att matematiskt sänka dem. De spelar så många tävlingar att de får rätt handicap "automatiskt".
Nu ska jag svära lite kyrkan och mena på att det är farligt med så (o)uttalade åsikter (läs, ”trycka ned dig”, ”tappa slag”) om man är i den position du är i.
Jag förstår inte varför det ska skiljas på junior och senior?
Har inte alla i hcp.grupp1 samma förutsättningar avs. höjning/sänkning?
Jag har själv flera gånger gått 5-6 under par i bästboll, men inte fn ska jag spela på plushandicap för det - hjälp att läsa linjer gör mig oändligt mycket bättre och att slippa pressen från tee när jag har en partner ger mig lätt 4-5 extra träffade fairways och mycket mer längd.
Grejen är väl mer att du (om jag får svära lite till ;) ) kontinuerligt presterar resultat under par på singelspel. Jag kan inte riktigt förstå hur man kan gå under par nån gång varje år och inte ha närmare scratch i hcp.
Obs! Det är inte menat som något påhopp utan jag begriper helt enkelt inte hur det kan gå till.
Jag har gått under par 2ggr och på par kanske 5-6ggr under 19 år (varav 16 som singelhcp.) och jag har ”bara” nått till -3.6. Nu kanske det är jag som är onormal, men ändå... jag tycker tendenserna säger mer om spelaren än ett snitt över ett år.

Fejdarn’s -0.7 på tävling/år skvallrar om grymt hög kapacitet och är det blandat med lågvattenmärken så är det än mer exceptionellt.
60% av ronderna i/över buffert är mer än ok.
Minst 45% av årets ronder hade legat i/över buffert med ett teoretiskt -1.0 avdraget från ursprungsvärdet (2.1).
Jag ser inte alls varför det hade varit ”fel” med en justering om det hade varit aktuellt.

Egon
+1 Intressanta tankar!
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

fejdarn

Inläggav fejdarn » tis 09 jan 2018, 17:00

Fejdarn’s -0.7 på tävling/år skvallrar om grymt hög kapacitet och är det blandat med lågvattenmärken så är det än mer exceptionellt.
Minst 45% av årets ronder hade legat i/över buffert med ett teoretiskt -1.0 avdraget från ursprungsvärdet (2.1).
Jag ser inte alls varför det hade varit ”fel” med en justering om det hade varit aktuellt.
Egon
Nej, det kanske inte nödväntigtvis är "fel" med en justering i sig, men att dom enda stegen är 1,0 eller 2,0 känns inte rimligt i hcp-grupp 1.

Som Strömsborg säger så räcker det med 1 slags skillnad i en specifik tävling för att hamna över eller under gränsen (i hans fall under och i mitt fall över). Det slaget får då lika stor effekt som att gå 10 slag (!) bättre än hcp på tävling...

Tur att det inte verkar vara ett problem i verkligheten. ;-)

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » tis 09 jan 2018, 20:05

"Hej
Den årliga enskilda handicaprevisionen baserad på registrerade handicapronder är nu genomförd av handicapkommittén.

Du är en av de medlemmar som har fått sin handicap justerad. Din handicap är ändrad från HCP 11,2 till HCP 9,2."

Röv... Dags att börja öva lite om man ska leva upp till detdär.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 09 jan 2018, 21:17

"Hej
Den årliga enskilda handicaprevisionen baserad på registrerade handicapronder är nu genomförd av handicapkommittén.

Du är en av de medlemmar som har fått sin handicap justerad. Din handicap är ändrad från HCP 11,2 till HCP 9,2."

Har du haft ett så grymt år? 2 slag är faktiskt inte så mycket när allt kommer till om du haft tendensen att spela på de scorerna i år. Borde innebära 10 slag på vanlig bana (med hcp 9,2) och det är ju 82:a... det är mycket mer hjärnspöken när man skall under 80 =)

Annars skulle jag rekommendera att gå in och prata med hcpkommitén om du tycker du har svårt att prestera den scoren.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » ons 10 jan 2018, 01:13

Egon
Nej, det kanske inte nödväntigtvis är "fel" med en justering i sig, men att dom enda stegen är 1,0 eller 2,0 känns inte rimligt i hcp-grupp 1.
Det slår ju mer i hcp.grupp1 med ett eller två slag men samtidigt är inte den sänkning du spelat till dig lika stor.
Du hade ju haft 1.4 lägre i grupp2 med samma pb-resultat och då EASSH är lägre där så hade det varit en självklar justering på det.

Det jag tänker på är att en spelare i grupp1 borde behandlas lika som en i grupp2 eller 3. Orsaken till skillnaden i sänknings-koefficienten är det lite jante över. Du ska ner fort som f-n men tro inte att du är nåt för i grupp1 så gäller det j-a att prestera så in i h-e mycket bättre.
Du måste vara dubbelt så bra (0.1 vs 0.2) o tro f-n inte att du är så bra som dina resultat säger. Det krävs ungefär 22 tävlingsronder i rad på par för att nå scratch.

Egon

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 10 jan 2018, 15:42

Har du haft ett så grymt år? 2 slag är faktiskt inte så mycket när allt kommer till om du haft tendensen att spela på de scorerna i år. Borde innebära 10 slag på vanlig bana (med hcp 9,2) och det är ju 82:a... det är mycket mer hjärnspöken när man skall under 80 =)

Annars skulle jag rekommendera att gå in och prata med hcpkommitén om du tycker du har svårt att prestera den scoren.

Jag har sänkt mig från 15 till 11,2. Så helt ok år, det är det första året på länge jag kunnat spela hyffsat med ronder.
Får se om det fortsätter neråt kommande säsong. :) Precis köpt "The Hanger" för att jobba på slicen. Det är vad som hindrat min fortsatta nedgång lite.

LaSt

Inläggav LaSt » lör 13 jan 2018, 14:57

"Din hemmaklubb har valt att låta systemet genomföra den årliga HCP-revisionen för dig.
Din HCP har justerats med +1,0. Din nya HCP är: 18,7.
Samma här, höjning med 2,0 till 18,7. Har 20 reggade tävlingsrundor, det säger väl det mesta om förra årets skitsäsong :(
Samma här. :D

Din hemmaklubb har valt att låta systemet genomföra den årliga HCP-revisionen för dig.
Du är en av de medlemmar som har fått sin handicap justerad. Din handicap är ändrad från HCP 19,7 till HCP 18,7

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » lör 13 jan 2018, 16:10

"Din hemmaklubb har valt att låta systemet genomföra den årliga HCP-revisionen för dig.
Din HCP har justerats med +1,0. Din nya HCP är: 18,7.
Samma här, höjning med 2,0 till 18,7. Har 20 reggade tävlingsrundor, det säger väl det mesta om förra årets skitsäsong :(
Samma här. :D

Din hemmaklubb har valt att låta systemet genomföra den årliga HCP-revisionen för dig.
Du är en av de medlemmar som har fått sin handicap justerad. Din handicap är ändrad från HCP 19,7 till HCP 18,7
Nja, SGF:s automatiska system höjer bara. Där har din klubb i stället sannolikt kört förslagslistan rakt av.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

LaSt

Inläggav LaSt » sön 14 jan 2018, 13:22

Hcp revisionen känns lite som man underkänner sig själva. (hcp systemet) Ungefär som AIK och DIF spelar 2-1 i fotboll.
Sen gör man en videogranskning två månader senare och ser att DIF har haft bollen i 54% och en stolpträff mer och då
går man in och ändrar resultatet till 2-2.

Sport är sport. Vi vet förutsättningarna, 37poäng eller mer, för att sänkas. Varför ska man i efterhand premieras för
rundor som hcp systemet tidigare ratat? Känns lite snopet att blivit "bättre" utan att prestera. Lite tramsigt mellanmjölkigt.

OM man nu vill, gud förbjude, att rundor under 36 ska ge sänkningar, varför inte bygga in det i hcp systemet direkt. Typ.
36 -0,3
35 -0,2
34 -0,1
33 +-0
Vill man även få in det sämre spelet på ett mer relevant sätt (man ska ha lite mer att förlora vid dåligt spel)
29 +0,1
28 +0,2
27 +0,3
26 +0,4
osv

(I hcp grupper med mindre "siffror" kan man införa två decimaler)

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tis 08 jan 2019, 11:50

Kan inte påminna mig om att att jag fått mitt handicap justerat i samband med årsrevision tidigare, men fick det i år justerat från 4.5 till 3.5. Kändes lite udda måste jag säga, en "riktig" 3.5 hcpare som etablerat sitt hcp på tävlingar är ju ljusår bättre än mig.

Tävlar aldrig så mitt hcp brukar ligga och skvalpa runt 5, med återkommande grundstötningar ned mot 4.5-gränsen.

Någon (Puttaren) som kan redogöra för hur handicaprevisionen egentligen går till? Föreställer mig att det är någon algoritm som processar resultaten från GIT och flaggar upp de som har anledning att revideras, eller? Sker det alltid en manuell bedömning av varje enskilt fall, eller kan GIT helt automatiskt justera ens hcp utan aktivt beslut av någon människa?

Lär ju bli en lång svit av höjningar (och fikapröjs) under våren innan man tuggat sig upp till ett hcp som känns mer rätt :roll:
"Vi har varit naiva."

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 08 jan 2019, 11:54

Kan inte påminna mig om att att jag fått mitt handicap justerat i samband med årsrevision tidigare, men fick det i år justerat från 4.5 till 3.5. Kändes lite udda måste jag säga, en "riktig" 3.5 hcpare som etablerat sitt hcp på tävlingar är ju ljusår bättre än mig.

Tävlar aldrig så mitt hcp brukar ligga och skvalpa runt 5, med återkommande grundstötningar ned mot 4.5-gränsen.

Någon (Puttaren) som kan redogöra för hur handicaprevisionen egentligen går till? Föreställer mig att det är någon algoritm som processar resultaten från GIT och flaggar upp de som har anledning att revideras, eller? Sker det alltid en manuell bedömning av varje enskilt fall, eller kan GIT helt automatiskt justera ens hcp utan aktivt beslut av någon människa?

Lär ju bli en lång svit av höjningar (och fikapröjs) under våren innan man tuggat sig upp till ett hcp som känns mer rätt :roll:
Jag är ordf. i handicapkommittén i Tylösand och har tidigare år gått igenom det digra materialet och fattat beslut om höjningar och sänkningar. Den sänkningen du fick skulle jag direkt anmäla till klubben som oskälig och be att de annullerar.

Den matematiska metod som används har beskrivits till leda här på forumet och är lika trubbig som motivationen bakom den är korkad.

För övrigt fick jag i år inte ens en förfrågan från SGF om jag ville använda deras automatiska system för höjningar. Är det någon mer som sitter i samma sits? Ett normalår genomför vi max 25 procent av de föreslagna höjningarna, men nu har det rasslat till för många som kanske inte borde ha justerat handicap.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tis 08 jan 2019, 13:53

En annan bisarr detalj är ju att jag såvitt jag kan förstå därmed inte heller har möjlighet att höja mig tillbaka till mitt normala hcp utan att tävla, eller hur? Så länge jag inte tävlar sitter jag i så fall alltså fast på det handicapet, utan möjlighet att sköta mitt hcp på ett riktigt sätt och säkerställa ett korrekt hcp. :-|
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tis 08 jan 2019, 13:59

En annan bisarr detalj är ju att jag såvitt jag kan förstå därmed inte heller har möjlighet att höja mig tillbaka till mitt normala hcp utan att tävla, eller hur?

Så länge jag inte tävlar sitter jag alltså fast på det handicapet, utan möjlighet att sköta mitt hcp på ett riktigt sätt och säkerställa ett korekt hcp. Korrekt uppfattat? :-|
Nej, du har möjlighet att spela åtminstone upp till fyra hcp-grundande sällskapsrundor även med ditt hcp om du inte annars får ihop fyra hcp-gundande rundor via tävlingar. Detta för att du ska ha möjlighet att kunna bibehålla/erhålla tävlings-handicap under säsongen.

(Rätta mig gärna om jag har fel, någon)

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 08 jan 2019, 14:26

En annan bisarr detalj är ju att jag såvitt jag kan förstå därmed inte heller har möjlighet att höja mig tillbaka till mitt normala hcp utan att tävla, eller hur?

Så länge jag inte tävlar sitter jag alltså fast på det handicapet, utan möjlighet att sköta mitt hcp på ett riktigt sätt och säkerställa ett korekt hcp. Korrekt uppfattat? :-|
Nej, du har möjlighet att spela åtminstone upp till fyra hcp-grundande sällskapsrundor även med ditt hcp om du inte annars får ihop fyra hcp-gundande rundor via tävlingar. Detta för att du ska ha möjlighet att kunna bibehålla/erhålla tävlings-handicap under säsongen.

Man kan registrera rundorna, men de påverkar inte handicapet.

Nordan

Inläggav Nordan » tis 08 jan 2019, 14:51

"Hej

Fy faan va taskigt! ;)
hur fick du den informationen, för jag kan inte ens komma åt min hcp sida eller vad man ska kalla den?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 08 jan 2019, 15:04

"Hej

Fy faan va taskigt! ;)
hur fick du den informationen, för jag kan inte ens komma åt min hcp sida eller vad man ska kalla den?
Logga in på Min Golf med ditt golf-ID så ser du ditt handicap.

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tis 08 jan 2019, 15:22

Man kan registrera rundorna, men de påverkar inte handicapet.
Eftersom jag tyckte det kändes konstigt att man ska kunna registrera rundor utan att det påverkar handicap kände jag mig tvungen att gräva lite i det där och hittade först denna text i GIT-hjälpen, som fortfarande var lite oklar:

Notera att fr.o.m. 2016 kan också spelare i HCP-grupp 1 som inte har ETH, registrera maximalt fyra stycken föranmälda sällskapsronder. På så vis kan spelare i HCP-grupp 1 också erhålla ETH utan att tävlingsronder krävs. Själva registreringarna kan endast genomföras i GIT av spelarens hemmaklubb.

Om man registrerar någon av dessa tre typer av HCP-justering så skall man ange både klubb, bana, datum och klockslag samt uppnådda poäng. Man måste också registrera en markör med Golf-ID eller söka på namn. Klockslag skall anges för den händelse man behöver registrera två ronder samma dag.

Jag tog mig då tid att gräva fram själva Hcp-reglerna och hittade nu denna text som vad jag kan förstå innebär att man trots allt även i hcp-grupp 1 kan spela upp till fyra hcp-grundande sällskapsronder, som därmed också påverkar spelarens hcp. Annars skulle ju också hela syftet försvinna tycker jag:

3.8.4 Endast spelare med EGA Handicap i handicapgrupp 2 – 6 får använda sig av handicapgrundande sällskapsronder för handicapsättning.
Anmärkning 1: Det nationella förbundet kan undanta vilken som helst av handicapgrupperna 2-6 från möjligheten att lämna in en handicapgrundande sällskapsrond i handicapgrundande syfte, men nationella förbund rekommenderas starkt att tillåta handicapgrundande sällskapsronder i den utsträckning som är nödvändig för spelare, särskilt i handicapgrupperna 4-6, för att registrera tillräckligt många handicapronder.

Svensk tillämpning: Handicapgrundande sällskapsrond gäller för handicapgrupp 2-6. För handicapgrupp 1 gäller att spelare som inte hade minst fyra registrerade handicapronder föregående år har rätt att komplettera sina tävlingsronder innevarande år upp till totalt fyra stycken handicapgrundande sällskapsronder för att erhålla Tävlingshandicap för innevarande år.

Källa: https://golf.se/globalassets/regler-och ... r-2016.pdf

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 08 jan 2019, 15:30

Svensk tillämpning: Handicapgrundande sällskapsrond gäller för handicapgrupp 2-6. För handicapgrupp 1 gäller att spelare som inte hade minst fyra registrerade handicapronder föregående år har rätt att komplettera sina tävlingsronder innevarande år upp till totalt fyra stycken handicapgrundande sällskapsronder för att erhålla Tävlingshandicap för innevarande år.[/i]

Källa: https://golf.se/globalassets/regler-och ... r-2016.pdf
Aha. Man får inte ha fyra andra rundor reggade - jag har ju själv reggat några bra sällskapsrundor men inte fått sänka mitt handicap, men då måste det ha varit för att jag redan hade fyra rundor inne i systemet.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 08 jan 2019, 16:25

Har aldrig fått en hcp-revision. Inte ens ett antydande om att en sådan har skett fast utan ändring. Utanför som vanligt.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 08 jan 2019, 16:36

Har aldrig fått en hcp-revision. Inte ens ett antydande om att en sådan har skett fast utan ändring. Utanför som vanligt.
Det är bara de som scorar mycket sämre eller mycket bättre än förväntat för sin handicapgrupp som får det.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 08 jan 2019, 16:40

Det är bara de som scorar mycket sämre eller mycket bättre än förväntat för sin handicapgrupp som får det.
Vet inte om jag skall vara nöjd eller ledsen över det ;-)

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » tis 08 jan 2019, 16:47

En anledning till det som jag tror är vanlig är att man inte rapporterar alla sina rundor. T.e.x att man bara rapporterar sänkarrundor.

Nordan

Inläggav Nordan » tis 08 jan 2019, 16:55

"Hej

Fy faan va taskigt! ;)
Logga in på Min Golf med ditt golf-ID så ser du ditt handicap.
Done!
Ser mitt hcp, men kan inte komma åt själva "funktionen" min HCP under mina sidor. Inte heller justera hcp...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Återgå till "Golfspel"