Årets HCP-revision

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
BollKalle

Re: Årets HCP-revision

Inlägg av BollKalle » ons 18 jan 2017, 12:50

raggesteros skrev:
BollKalle skrev:
Nope, inte nödvändigtvis.
Om man har fler 32:or blir det 32, fler 31:or blir det 31, lika många 31 & 32 blir det 31.5
Det finns inget stöd för din definition i din länk. Jag har kollat på 7-8 definitioner av definitionen, men ingen stöder dig. Det närmaste jag kan komma att "min" definition inte är korrekt är att definitionen av median kanske inte är helt standardiserad. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Median" onclick="window.open(this.href);return false; ("If there are an even number of observations, then there is no single middle value; the median is then usually defined to be the mean of the two middle values")

Utan att ha sökt alltför mycket så verkar http://mathworld.wolfram.com/StatisticalMedian.html" onclick="window.open(this.href);return false; vara ganska pålitligt och deras definition är samma som min.
Jag kanske var otydlig, det gäller bara i Gayens exempel ovan.
Då han inte angivit hur många 31:or resp. 32:or han har kan man inte säga medianen.
Han säger ju bara att det är lika många under 31 som över 32.
Exempel:
1 31 31 32 99
1 31 32 32 99
1 31 31 32 32 99
Understrukna är medianen.
"Inget här i världen är så rättvist fördelat som förståndet: Alla tror att de har fått tillräckligt." - Jaques Tati

Lillmannut

Inlägg av Lillmannut » fre 20 jan 2017, 08:31

Åkte på en sänkning till 17.3...
Känns halvhårt när det är första säsongen jag spelar och redan har gått från 54 till 19.3...

Lönar det sig nånsin att höra av sig till hemmaklubben eller är det bara acceptera läget? :roll:

Användarvisningsbild
Yokozuna

Inlägg av Yokozuna » fre 20 jan 2017, 08:55

Lillmannut skrev:Åkte på en sänkning till 17.3...
Känns halvhårt när det är första säsongen jag spelar och redan har gått från 54 till 19.3...

Lönar det sig nånsin att höra av sig till hemmaklubben eller är det bara acceptera läget? :roll:
Det är dålig fingertoppskänsla av klubbens handicapkommitté att inte se till din historik. Det finns ju ingen anledning att sänka dig ytterligare med 2 slag med tanke på att du har sänkt ditt hcp med 34,7 under din första säsong. Du kan ju be kommittén att annullera den årliga revisionen. Sänkningen med 2 slag fixar du själv lätt som en plätt utan kommitténs hjälp.
Om du inte kan se framåt eller bakåt - då får du fan i mej se upp

Alanningen

Inlägg av Alanningen » fre 20 jan 2017, 09:15

Jag reggar mycket sällan in resultat då jag ändå mycket sällan spelar tävlingar. Plus att jag ofta spelar 9 hål kvällstid och ofta match. Hcp är ointressant för mig. Det är min lägsta nivå och jämnhet som golfare samt min bruttoscore som jag bryr mig om. Hcp säger inget om det. Under 2016 reggade jag en runda för det var en sänkning och om det inte reggas in så hängs man av vår styrelse i min klubb. Nu den 10:e jan fick jag min årliga revision och mitt handicap är "inactive" och jag har 6 veckor på mig att regga in 3 rundor för att bli "active" igen. 6 veckor! Då har vi fortfarande skidspår på golfbanan. :D :D
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

Lillmannut

Inlägg av Lillmannut » fre 20 jan 2017, 09:38

Yokozuna skrev:

Det är dålig fingertoppskänsla av klubbens handicapkommitté att inte se till din historik. Det finns ju ingen anledning att sänka dig ytterligare med 2 slag med tanke på att du har sänkt ditt hcp med 34,7 under din första säsong. Du kan ju be kommittén att annullera den årliga revisionen. Sänkningen med 2 slag fixar du själv lätt som en plätt utan kommitténs hjälp.

Tack för hjälpen, jag ska prata med de! Mycket att hålla koll på när man är nybörjare :shock:

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » fre 20 jan 2017, 10:17

Lillmannut skrev:
Yokozuna skrev:

Tack för hjälpen, jag ska prata med de! Mycket att hålla koll på när man är nybörjare :shock:
Här har din hcp-kommitté duffat eftersom SGF:s matematik är falsk. Hela upplägget är fel med tanke på att svenska golfare ju inte ens har ett klart regelverk för vilka rundor man ska registrera. Om de inte annullerar detta kan du överklaga till distriktet.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

pstenman

Inlägg av pstenman » fre 20 jan 2017, 10:34

Alanningen skrev:Jag reggar mycket sällan in resultat då jag ändå mycket sällan spelar tävlingar. Plus att jag ofta spelar 9 hål kvällstid och ofta match. Hcp är ointressant för mig. Det är min lägsta nivå och jämnhet som golfare samt min bruttoscore som jag bryr mig om. Hcp säger inget om det. Under 2016 reggade jag en runda för det var en sänkning och om det inte reggas in så hängs man av vår styrelse i min klubb. Nu den 10:e jan fick jag min årliga revision och mitt handicap är "inactive" och jag har 6 veckor på mig att regga in 3 rundor för att bli "active" igen. 6 veckor! Då har vi fortfarande skidspår på golfbanan. :D :D
Ja du lär regga 4 rundor minimum varje spelår.
Linköpings GK - 15.8

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » fre 20 jan 2017, 10:35

Lillmannut skrev:
Yokozuna skrev:

Jag skulle i och för sig inte vara lika kategorisk i min bedömning som Yokozuna och Puttaren. Det kan mycket väl vara så att du egentligen inte borde sänkas mer i revisionen, men det skulle också kunna vara korrekt. Enligt tabellen som finns ovan med förväntad snittpoäng för olika hcp-grupper så är snittscoren för spelare med hcp 19.3 30,5 poäng. Om du nu när du haft hcp kring 19,3 fortfarande snittar en poäng på över 30,5 så scorar du bättre än förväntat för en spelare med ditt hcp. Om du har en medianscore (på de senaste ronderna) på ca 35,5 så indikerar det (enligt gällande rekommendationer) att du bör sänkas med 2.0.

Mer rimligt är kanske att du har snittat kring 33,5 på slutet, vilket skulle indikera en sänkning med 1,0. Men i fall som ditt där man sänkt sig mycket under året bör man göra en lite noggrannare bedömning och se efter om det kanske är så att den sänkning du gjort under året kanske ändå kan anses räcka och inte gå strikt efter rapportens rekommendation. Jag skulle dock som sagt inte vara lika kategorisk som Yokozuna och säga att det inte finns någon anledning att sänka dig utan att se din historik. (särskilt om det också skulle vara så att du "lätt som en plätt" skulle fixa sänkningen själv genom att spela några rundor)

Men jag tror att många hcp-kommittéer som trots allt tar sig tiden att gå igenom dessa rapporter för sänkningar inte orkar gå in och detaljgranska rekommendationerna utan köper dem rätt av. Det krävs ändå en hel del manuellt arbete att göra dessa justeringar om det är många som ska göras och då orkar de inte lägga ytterligare en massa tid på att detaljgranska de individuella spelarnas historik också.

Det är dock fortfarande berättigat att kontakta din handicapkommitté för att be dem att dubbelkolla din sänkning eftersom det mycket väl kan vara så att den åtminstone är för stor och eventuellt inte borde ha gjorts alls.

Användarvisningsbild
Sam

Inlägg av Sam » fre 20 jan 2017, 14:08

Tror inte de två slagen gör så mkt, det värsta som kan hända att du inte sänker dig 1a rundan på året :)
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Lillmannut

Inlägg av Lillmannut » fre 20 jan 2017, 14:20

Sam skrev:Tror inte de två slagen gör så mkt, det värsta som kan hända att du inte sänker dig 1a rundan på året :)
Det är sant, jordens undergång är en bit bort trots allt..

Men jag har lärt mig en del genom inlägget ändå, alltid något! :)

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » sön 22 jan 2017, 14:13

Egon skrev: Han kan ju regga som ronden som tävling själv och då justeras hcp.
Det är inte "rätt" enl. systemet men frågan är väl vad funktionen i teorin gör för nytta om den inte används så!?
Jo, jag vet vad funktionen är till för... men jag tycker nog att en tävling i t.ex Spanien är mer suspekt än en tävling på hemmabana med, för hcp.kommitten, kända markörer.

Egon
Hmm, det kanske går att göra så i GIT, men inte i Golfbox vilket är det system som vi har.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Egon

Inlägg av Egon » sön 22 jan 2017, 15:04

Coleburn skrev:
Egon skrev: Han kan ju regga som ronden som tävling själv och då justeras hcp.
Det är inte "rätt" enl. systemet men frågan är väl vad funktionen i teorin gör för nytta om den inte används så!?
Jo, jag vet vad funktionen är till för... men jag tycker nog att en tävling i t.ex Spanien är mer suspekt än en tävling på hemmabana med, för hcp.kommitten, kända markörer.

Egon
Hmm, det kanske går att göra så i GIT, men inte i Golfbox vilket är det system som vi har.
Synd... eller helt rätt enl. det system ni har då...
Om det hade varit Sverige så borde din kompis ha/kunnat lämna in alla scorer till sin hcp.kommitte. Det hade föregått "problemet". Måhända är det likadant i Danmark!?

Så här i efterhand är det ju bara att ta ut scorerna ur gamebook o lämna in som "bevis".

Egon

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » sön 22 jan 2017, 15:14

Egon skrev: Synd... eller helt rätt enl. det system ni har då...
Om det hade varit Sverige så borde din kompis ha/kunnat lämna in alla scorer till sin hcp.kommitte. Det hade föregått "problemet". Måhända är det likadant i Danmark!?

Så här i efterhand är det ju bara att ta ut scorerna ur gamebook o lämna in som "bevis".

Egon
Finland, men annars var det rätt ;-)

Att lämna in scorerna är precis det han försöker göra, men som jag skrev i mitt originalinlägg så finns det en moment 22 del i EGA:s regelverk:
"Handikappkommitténs grunduppgift är att se till att alla klubbens spelare har ett korrekt hcp...samtidigt som spelare under 4,5 bara kan justeras på officiella tävlingar"
Polaren är inte intresserad av officiella klubbtävlingar, men vill gärna ha ett korrekt hcp när han spelar "tävling" med kompisarna.

Vi får se vad kommittén svarar på hans ansökan.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » sön 22 jan 2017, 16:16

Coleburn skrev:

Egon

Att lämna in scorerna är precis det han försöker göra, men som jag skrev i mitt originalinlägg så finns det en moment 22 del i EGA:s regelverk:
"Handikappkommitténs grunduppgift är att se till att alla klubbens spelare har ett korrekt hcp...samtidigt som spelare under 4,5 bara kan justeras på officiella tävlingar"
Polaren är inte intresserad av officiella klubbtävlingar, men vill gärna ha ett korrekt hcp när han spelar "tävling" med kompisarna.

Om han vet vad han kan göra för att få ett korrekt handicap, men medvetet undviker att göra på rätt sätt ser jag annars en väldigt enkel lösning på problemet om det endast gäller att han vill ha korrekt handicap när han spelar "tävling" med kompisarna. Det är att förstås föra ett eget handicap vid sidan av utifrån hur hans handicap skulle varit om hans sällskapsronder hade registrerats. Sedan använder han helt enkelt sitt "egna rättvisande" handicap när han spelar "tävling" med kompisarna. Problem solved...

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 22 jan 2017, 16:42

Coleburn skrev:

Egon

Inget moment 22. Spelaren kan bara justera handicap på tävling men kommitténs uppgift gäller även spelare i hcp-grupp 1. Vi låter iofs distriktet sköta detta efter genomgång.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » sön 22 jan 2017, 17:42

Nale72 skrev: Om han vet vad han kan göra för att få ett korrekt handicap, men medvetet undviker att göra på rätt sätt ser jag annars en väldigt enkel lösning på problemet om det endast gäller att han vill ha korrekt handicap när han spelar "tävling" med kompisarna. Det är att förstås föra ett eget handicap vid sidan av utifrån hur hans handicap skulle varit om hans sällskapsronder hade registrerats. Sedan använder han helt enkelt sitt "egna rättvisande" handicap när han spelar "tävling" med kompisarna. Problem solved...
Japp, och det är så han har gjort!
4,1 (typ) i officiellt hcp, men i gamebook spelar han på nånting runt 2 (uträknat på alla ronder i "kompistävlingar" han spelat).
Förhoppningen är ju att vi ska få räkna dessa tävlingar som "stängda klubbtävlingar" som registreras i systemet, och i det fallet behöver han få sitt officiella hcp justerat till nånstans runt 2.

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » sön 22 jan 2017, 17:53

Puttaren skrev: Inget moment 22. Spelaren kan bara justera handicap på tävling men kommitténs uppgift gäller även spelare i hcp-grupp 1. Vi låter iofs distriktet sköta detta efter genomgång.
Japp, men vad baserar distriktet det på när det inte finns några registrerade ronder?
Det är där problemet sitter. Det finns en hel massa ronder i gamebook, men inte registrerade tävlingsronder (han tävlar inte), och heller inga registrerade sällskapsronder, för det går inte att registrera såna i Golfbox om man har under 4,5.
Om man sen lägger till två variabler till ekvationen, där ena är att kommittén anser att en rond inte existerar om det inte finns ett signerat scorekort och den andra är en principiell vägran hos spelaren att i sällskapsronder använda pappersscorekort...så ser man att det blir något av ett dödläge.

Nu tror jag iofs att årets hcp-kommitté är lite mer "framtidsvänlig" och de facto kommer att kolla på hans scorer i gamebook (där medspelarna alla är klubbmedlemmar), så jag tror att det löser sig.

Användarvisningsbild
Yokozuna

Inlägg av Yokozuna » sön 22 jan 2017, 18:32

Coleburn skrev:
Puttaren skrev: Inget moment 22. Spelaren kan bara justera handicap på tävling men kommitténs uppgift gäller även spelare i hcp-grupp 1. Vi låter iofs distriktet sköta detta efter genomgång.
Japp, men vad baserar distriktet det på när det inte finns några registrerade ronder?
Det är där problemet sitter. Det finns en hel massa ronder i gamebook, men inte registrerade tävlingsronder (han tävlar inte), och heller inga registrerade sällskapsronder, för det går inte att registrera såna i Golfbox om man har under 4,5.
Om man sen lägger till två variabler till ekvationen, där ena är att kommittén anser att en rond inte existerar om det inte finns ett signerat scorekort och den andra är en principiell vägran hos spelaren att i sällskapsronder använda pappersscorekort...så ser man att det blir något av ett dödläge.

Nu tror jag iofs att årets hcp-kommitté är lite mer "framtidsvänlig" och de facto kommer att kolla på hans scorer i gamebook (där medspelarna alla är klubbmedlemmar), så jag tror att det löser sig.
En spelare i hcp-grupp 1 som inte har EGA Exakt Tävlingshandicap kan registrera fyra handicapgrundande sällskapsronder för att få EGA Exakt Tävlingshandicap. Handicapkommittén kan också justera en spelares hcp om spelstandarden inte motsvarar spelarens hcp, uppåt eller neråt. Detta gäller i alla hcp-grupper. Underlag krävs för en sådan justering.

Egon

Inlägg av Egon » sön 22 jan 2017, 21:07

Coleburn skrev:
Nale får gärna visa på regelverket här men jag är hyggligt säker på att en rond är en rond även om scoren bara förts digitalt. Ev. kan man fylla i "riktiga" scorekort i efterhand... men det ska inte behövas.

Egon

Användarvisningsbild
Yokozuna

Inlägg av Yokozuna » sön 22 jan 2017, 22:01

Coleburn skrev: Om man sen lägger till två variabler till ekvationen, där ena är att kommittén anser att en rond inte existerar om det inte finns ett signerat scorekort och den andra är en principiell vägran hos spelaren att i sällskapsronder använda pappersscorekort...så ser man att det blir något av ett dödläge.
Då tycker jag du ska be kommittén läsa EGA Handicapregler 2016 där det står "Svensk Tillämpning: Kravet på att lämna in scorekortet är tillgodosett när den registrerats i GIT". Det har således ingen betydelse om spelaren använder ett digitalt scorekort eller pappersscorekort, huvudsaken att ronden registreras i GIT.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » sön 22 jan 2017, 22:44

Egon skrev:
Coleburn skrev:
Nale får gärna visa på regelverket här men jag är hyggligt säker på att en rond är en rond även om scoren bara förts digitalt. Ev. kan man fylla i "riktiga" scorekort i efterhand... men det ska inte behövas.

Egon
Nja, det regleras vad jag kan se genom punkt 3.8.6 i EGA-reglerna (se denna länk sid 39: http://golf.se/globalassets/regler-och- ... r-2016.pdf ). Där står att det ifyllda scorekortet ska vara undertecknat både av spelaren och markör. I Sverige har vi ett undantag från detta krav och det är att man även kan registrera resultatet i GIT. Man kan väl säga att det i princip blir samma sak då du som spelare loggar in och registrerar din score och bekfräftar den (motsvarande spelarens signatur). Du anger även en markör som får ett mail som bekräftelse på att denne angetts som markör för ronden och kan anses ha bekräftat riktigheten i scoren genom att inte ifrågasätta den (motsvarande markörens signatur). Jag vet däremot inte hur den finska tillämpningen ser ut.

Detta avser dock när scorekortet ska registreras som hcp-grundande sällskapsrond, dvs när spelaren själv, enligt reglerna, registrerar sin score.

I det fall som diskuteras i Coleburns kompis fall är det ett fall där dennes handicap-kommitté ska bedöma vad som kan vara ett rimligt hcp. I dessa fall bör all tillgänglig information kunna vara till hjälp för att göra denna bedömning, även scorer som bara finns digitalt. Dessa scorer borde dock rimligtvis tas med en liten nypa salt om det inte är så att någon markör i efterhand kan gå i god för dem och bekräfta att de är korrekta. Då borde dessa scorer kunna ges större tyngd.

Jag har dock svårt att tro att en handicap-kommitté skulle gå så långt att de mer än halverar spelarens handicap från 4,1 (typ) till 2 endast utifrån en önskan från spelaren och gamebook-registreringar. Det är dock mycket spekulationer och gissnignar härifrån eftersom jag inte sitter med detaljfakta. Det kan ju också vara så att någon i handicap-kommittén är medveten om spelarens rätta spelstyrka och vet att spelaren spelar motsvarande hcp 2, vilket skulle göra det mer troligt att korrigera spelarens handicap så mycket.

Sedan säger punkt 3.15.3 (sidan 51 i dokumentet, se länk ovan) att en handicaprevision (som Coleburns fall avser) på en spelare i handicap-grupp 1 (eller som efter revision hamnar i grupp 1) måste bekräftas av det Nationella Golfförbundet eller sanktionerat Golfdistriktsförbund. Den svenska tillämpningen säger att sådan justering ska godkännas av golfdistriktsförbundet.

Det sista tror jag bland annat beror på att förbunden ska ha koll på dessa så att inte en klubb felaktigt sänker en spelares handicap så att spelaren kommer ner till ett handicap som gör att spelaren kan kvala in till tävlingar där ett visst handicap krävs för att få delta.

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » sön 22 jan 2017, 23:16

Yokozuna skrev: Då tycker jag du ska be kommittén läsa EGA Handicapregler 2016 där det står "Svensk Tillämpning: Kravet på att lämna in scorekortet är tillgodosett när den registrerats i GIT". Det har således ingen betydelse om spelaren använder ett digitalt scorekort eller pappersscorekort, huvudsaken att ronden registreras i GIT.
Helt korrekt, men inte tillämpligt i detta fall.
Dels så gäller detta en klubb i Finska Golfförbundet, och dels så har vi inte GIT utan Golfbox där det inte går att registrera ronder när man har under 4,5
Det enda "beviset" är ronder i Gamebook. För en handicapkommitté kan det vara lite knepigt, eftersom såna ronder kan manipuleras i efterhand (vilket jag vet att inte hänt i detta fall, men möjligheten existerar).

Det bästa vore naturligtvis om det var möjligt att registrera sällskapsronder i Golfbox även för spelare med hcp under 4,5 även om de såklart inte skulle vara hcp påverkande.

Egon

Inlägg av Egon » sön 22 jan 2017, 23:22

Du har säkert rätt, Nale.
Det jag tänkte på är att en tävling inlagd i GiT kan ha digitalt förda scorer som är hcp.grundande.

Oavsett.. Ett utdrag av scorer från gamebook gjorda i en "liga" med kända personer borde kunna styrkas avs. markör och regelefterlevnad.

OT.
Jag har 10 reggade tävlingar föregående år och 8 året dessförinnan. Därmed är det ursvårt att komma nånvart i systemet om jag inte skjuter 4-5 under hcp varannan tävling. Från 4.nåt till 2 är det en bra bit och en serie på 20-talet ronder (gissar högt) borde påvisa exceptionellt spel om vederbörande har lyckats sänka hcp't, i gamebook, så mycket.

Dubbel-OT.
Jag vet att många aspirerande spelare spelar "hcp.grundande" på träning. Typ, som en VSOP.
Detta för att singel-tävlingarna är för få och att hcp. för en del kat. är viktigt.

Egon

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » sön 22 jan 2017, 23:55

Nale72 skrev:
Nja, det regleras vad jag kan se genom punkt 3.8.6 i EGA-reglerna (se denna länk sid 39: http://golf.se/globalassets/regler-och- ... r-2016.pdf ). Där står att det ifyllda scorekortet ska vara undertecknat både av spelaren och markör. I Sverige har vi ett undantag från detta krav och det är att man även kan registrera resultatet i GIT. Man kan väl säga att det i princip blir samma sak då du som spelare loggar in och registrerar din score och bekfräftar den (motsvarande spelarens signatur). Du anger även en markör som får ett mail som bekräftelse på att denne angetts som markör för ronden och kan anses ha bekräftat riktigheten i scoren genom att inte ifrågasätta den (motsvarande markörens signatur). Jag vet däremot inte hur den finska tillämpningen ser ut.

Detta avser dock när scorekortet ska registreras som hcp-grundande sällskapsrond, dvs när spelaren själv, enligt reglerna, registrerar sin score.
Den är likadan, med undantaget att Finland inte har ett gemensamt system som GIT, utan klubbarna får välja fritt där Golfbox och ett annat system, som jag inte minns namnet på, är de system de flesta klubbar använder.
Problemet här är att en spelare med hcp under 4,5 inte kan regga en sällskapsrond, och alltså inte heller få en "elektronisk underskrift" även om ronden såklart inte kan räknas som handicappåverkande.
Nale72 skrev: I det fall som diskuteras i Coleburns kompis fall är det ett fall där dennes handicap-kommitté ska bedöma vad som kan vara ett rimligt hcp. I dessa fall bör all tillgänglig information kunna vara till hjälp för att göra denna bedömning, även scorer som bara finns digitalt. Dessa scorer borde dock rimligtvis tas med en liten nypa salt om det inte är så att någon markör i efterhand kan gå i god för dem och bekräfta att de är korrekta. Då borde dessa scorer kunna ges större tyngd.

Jag har dock svårt att tro att en handicap-kommitté skulle gå så långt att de mer än halverar spelarens handicap från 4,1 (typ) till 2 endast utifrån en önskan från spelaren och gamebook-registreringar. Det är dock mycket spekulationer och gissnignar härifrån eftersom jag inte sitter med detaljfakta. Det kan ju också vara så att någon i handicap-kommittén är medveten om spelarens rätta spelstyrka och vet att spelaren spelar motsvarande hcp 2, vilket skulle göra det mer troligt att korrigera spelarens handicap så mycket.
Jag håller med, och problematiken finns där. Gamebook scorer kan manipuleras i efterhand, definitivt inte i detta fall, men eftersom möjligheten existerar så kan det inte ges full trovärdighet.
I årets hcp-kommitté sitter personer som känner spelaren mycket väl, och spelar minst ett 20-tal ronder tillsammans per år, så vi kan nog klassa polarens spelstyrka som "välkänd på klubben".

Nale72 skrev: Sedan säger punkt 3.15.3 (sidan 51 i dokumentet, se länk ovan) att en handicaprevision (som Coleburns fall avser) på en spelare i handicap-grupp 1 (eller som efter revision hamnar i grupp 1) måste bekräftas av det Nationella Golfförbundet eller sanktionerat Golfdistriktsförbund. Den svenska tillämpningen säger att sådan justering ska godkännas av golfdistriktsförbundet.

Det sista tror jag bland annat beror på att förbunden ska ha koll på dessa så att inte en klubb felaktigt sänker en spelares handicap så att spelaren kommer ner till ett handicap som gör att spelaren kan kvala in till tävlingar där ett visst handicap krävs för att få delta.
Jag vet inte exakt hur detta tillämpas i Finland, men eftersom de i övrigt verkar följa EGA reglerna mer strikt (utan många av de tillämpningar som Sverige har) så ska detta troligen tas upp av Finska förbundet, (om kommittén agerar korrekt).
Oftast brukar det vara unga spelare med tävlingsambitioner som vill ha ett "för lågt" hcp just för att kunna komma med på vissa tävlingar, medan det för äldre spelare är tvärtom att de gärna har ett hcp som är på gränsen till för högt.

Vi försöker jobba på att få våra interna tävlingar med kompisgänget klassade som "klubbtävling", och om det går igenom så löser sig detta automatiskt i längden...men då måste polarn först få ett hcp som motsvarar hans faktiska spelstyrka ;-)

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 23 jan 2017, 13:55

Alanningen skrev:Jag reggar mycket sällan in resultat då jag ändå mycket sällan spelar tävlingar. Plus att jag ofta spelar 9 hål kvällstid och ofta match. Hcp är ointressant för mig. Det är min lägsta nivå och jämnhet som golfare samt min bruttoscore som jag bryr mig om. Hcp säger inget om det. Under 2016 reggade jag en runda för det var en sänkning och om det inte reggas in så hängs man av vår styrelse i min klubb. Nu den 10:e jan fick jag min årliga revision och mitt handicap är "inactive" och jag har 6 veckor på mig att regga in 3 rundor för att bli "active" igen. 6 veckor! Då har vi fortfarande skidspår på golfbanan. :D :D
Var står det att din handicap är "inactive" ?

Jag hade en reggad runda 2015 och ingen runda reggad 2016.
Det enda jag kan se är att jag måste spela 4 rundor för att få EGA Exakt Tävlingshandicap, ingenting om "inactive".

Om du inte skall spela tävlingar så saknar ju tävlingshandicappet betydelse.

Skriv svar