Gymträning för mer längd

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Egon
Inlägg: 10459
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 13:52

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Egon » tor 07 feb 2019, 23:24

Det är nog inget snack om att yoga och stretching är bra för golfare. Problemet för många, inkl. moi, är att det inte kommer till en naturligt dvs. det krävs en uppoffring som har väldigt låga odds att bli ett permanent inslag i träningen.
Finns det någon bra lösning där eller är det bara in i kaklet som gäller?

Enl. mina erfarenheter så måste man stretcha en ”muskel” i minst 30sek, gärna fler ggr/tillfälle och 4-5 tillfällen/vecka (i 6-8 veckor) för att ens få ett resultat som är skönjbart. Det är rätt lätt att tappa tråden då. :oops:

För mig funkar golf som stretching dvs. ett rangepass ger knappt någon träningsvärk utan mer rörelseträning. För mig är det den lättaste och den mest tillgängliga formen av ”stretching”.

Egon

Perra11
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 jul 2018, 14:02

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Perra11 » fre 08 feb 2019, 11:08

Det är nog inget snack om att yoga och stretching är bra för golfare. Problemet för många, inkl. moi, är att det inte kommer till en naturligt dvs. det krävs en uppoffring som har väldigt låga odds att bli ett permanent inslag i träningen.
Finns det någon bra lösning där eller är det bara in i kaklet som gäller?

Enl. mina erfarenheter så måste man stretcha en ”muskel” i minst 30sek, gärna fler ggr/tillfälle och 4-5 tillfällen/vecka (i 6-8 veckor) för att ens få ett resultat som är skönjbart. Det är rätt lätt att tappa tråden då. :oops:

För mig funkar golf som stretching dvs. ett rangepass ger knappt någon träningsvärk utan mer rörelseträning. För mig är det den lättaste och den mest tillgängliga formen av ”stretching”.

Egon
Vi är olika skapta rent fysiskt. Hur vi rör (eller inte rör) oss i vardagen spelar in hur stela vi blir, plus genetik. Du kanske är rörlig i dig själv och dina muskler är i bra skick. En del känner ingen smärta av korta muskler, andra lider. De tillfällen jag gjort idrottsmassage har speciellt höftpartiet varit ett helvete.

Yinyogan gör så stor skillnad för mig och det blir motivation stor nog. Jag kör dessutom gruppass som funkar bra för mig. Ett kollektivt lidande känns alltid bättre :). Jag yinyogar en gång i veckan, det räcker för att hålla kroppen i skick, plus att det är oerhört skönt att efter en arbetsdag få ner pulsen och sätta kroppen i helt stressfritt läge. Det är också en träning att lära sig slå bort tankar som stör. Kanske bra för golfare?

Att strecha 30s några gånger i veckan är säkert bättre än inget :). Ett rangepass tränar definitivt din rörlighet.

Egon, det är bara att prova och ge det en chans. Se till att ha lugn och ro omkring dig, fokusera på andning och att slappna av. Det ska som jag sa vara rejält ombekvämt utan att göra svinont. Jag känner effekten redan dagen efter ett pass men det kan kanske ta lite tid. Sen får du utvärdera om det är din grej.

Sen kan begreppet "stretch" betyda olika saker. Yinyoga är en stretch som ska utföras under flera minuter, i positioner som inte sliter och drar. Motsatsen är min manlige vän som under Vätternrundan, i Jönköping, skulle stretcha framsida lår och sliter sönder knät. Han fick åka brytbuss, jag åkte till mål på min snabbaste tid någonsin. Fast det kan jag nog inte tacka yinyogan för ;)

LaSt
Inlägg: 241
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 10:47

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav LaSt » fre 08 feb 2019, 12:39

Det är nog inget snack om att yoga och stretching är bra för golfare. Problemet för många, inkl. moi, är att det inte kommer till en naturligt dvs. det krävs en uppoffring som har väldigt låga odds att bli ett permanent inslag i träningen.
Finns det någon bra lösning där eller är det bara in i kaklet som gäller?

Enl. mina erfarenheter så måste man stretcha en ”muskel” i minst 30sek, gärna fler ggr/tillfälle och 4-5 tillfällen/vecka (i 6-8 veckor) för att ens få ett resultat som är skönjbart. Det är rätt lätt att tappa tråden då. :oops:

För mig funkar golf som stretching dvs. ett rangepass ger knappt någon träningsvärk utan mer rörelseträning. För mig är det den lättaste och den mest tillgängliga formen av ”stretching”.

Egon
Vi är olika skapta rent fysiskt. Hur vi rör (eller inte rör) oss i vardagen spelar in hur stela vi blir, plus genetik. Du kanske är rörlig i dig själv och dina muskler är i bra skick. En del känner ingen smärta av korta muskler, andra lider. De tillfällen jag gjort idrottsmassage har speciellt höftpartiet varit ett helvete.

Yinyogan gör så stor skillnad för mig och det blir motivation stor nog. Jag kör dessutom gruppass som funkar bra för mig. Ett kollektivt lidande känns alltid bättre :). Jag yinyogar en gång i veckan, det räcker för att hålla kroppen i skick, plus att det är oerhört skönt att efter en arbetsdag få ner pulsen och sätta kroppen i helt stressfritt läge. Det är också en träning att lära sig slå bort tankar som stör. Kanske bra för golfare?

Att strecha 30s några gånger i veckan är säkert bättre än inget :). Ett rangepass tränar definitivt din rörlighet.

Egon, det är bara att prova och ge det en chans. Se till att ha lugn och ro omkring dig, fokusera på andning och att slappna av. Det ska som jag sa vara rejält ombekvämt utan att göra svinont. Jag känner effekten redan dagen efter ett pass men det kan kanske ta lite tid. Sen får du utvärdera om det är din grej.

Sen kan begreppet "stretch" betyda olika saker. Yinyoga är en stretch som ska utföras under flera minuter, i positioner som inte sliter och drar. Motsatsen är min manlige vän som under Vätternrundan, i Jönköping, skulle stretcha framsida lår och sliter sönder knät. Han fick åka brytbuss, jag åkte till mål på min snabbaste tid någonsin. Fast det kan jag nog inte tacka yinyogan för ;)
Det finns väl en baksida av att bli för rörlig? Drar man upp en fjäder utan motstånd då får man inte heller någon kraft lagrad i den. Det finns en hel del svingar som ser ut att vara just överrörliga. Vill bara säga det eftersom jag själv är stel som ett kylskåp och har ingen lust att behöva ändra på det.

Egon
Inlägg: 10459
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 13:52

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Egon » fre 08 feb 2019, 12:59


Det finns väl en baksida av att bli för rörlig? Drar man upp en fjäder utan motstånd då får man inte heller någon kraft lagrad i den. Det finns en hel del svingar som ser ut att vara just överrörliga. Vill bara säga det eftersom jag själv är stel som ett kylskåp och har ingen lust att behöva ändra på det.
Kan inte tänka mig att du tappar något om du som ”stel som ett kylskåp” blir rörligare. Det enda som händer är att du flyttar gränsen där motståndet känns.
”Överrörlig” handlar om andra saker än just muskulär rörlighet.

Egon

Perra11
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 jul 2018, 14:02

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Perra11 » fre 08 feb 2019, 15:03

Överrörlighet får man hantera med varsamhet. Det jag pratar om är på en helt annan planet. Det är att få halvstela typer att bli rörligare PLUS att få muskler som blivit korta att släppa taget, för att fungera bättre och för att t ex slippa smärta. Är man redan mjuk och rörlig finns det väl inget som hindrar att man inte går ut i ytteränderna om det inte finns någon poäng. Vill man jobba på sin rörlighet som gör man det, eller också skiter man i det.


Återgå till "Golfspel"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster