Gymträning för mer längd

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » mån 15 jan 2018, 07:31

. Att gå djupt är ju för att inte skapa för mycket belastning för rygg och knän. Saknar du rörligheten för att komma ner djupt bör du öva upp den. För sagda kroppsdelars skull.
Det här verkar underligt. Varför skulle en djup squat belasta mindre?
Forumet i sin linda..
Ta fasta på ord eller meningar i en text och sen ifrågasätt.

Läs om läs rätt, är det rätta svaret här... men det är väl bäst att leda in på rätt spår...
Eftersom du klarar av att lyfta mer ju mindre du böjer knäna är risken för överbelastning,skada, större.
Egon
Men det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan lyfta moderata vikter trots att man inte går djupt. Flera rep per set. Mitt bekymmer är ungefär följande, då man försöker komma långt ned, är inte risken att man tappar formerna på squatten?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
Barilla
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 28 apr 2016, 12:56

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Barilla » mån 15 jan 2018, 09:08

Men det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan lyfta moderata vikter trots att man inte går djupt. Flera rep per set. Mitt bekymmer är ungefär följande, då man försöker komma långt ned, är inte risken att man tappar formerna på squatten?

"There are few exercise topics that incite as much debate as what constitutes the correct depth for a squat. One school of thought counsels you should only descend until your thighs are parallel to the floor – any deeper and the likelihood is your knees will explode. Another sneers at any squat where your hamstrings don’t cosy up to your calves.

The truth is neither side is right. Forget depth. Your back is what matters. You should squat no lower than the point where your hip begins to tuck under and you lose the natural arch in your lower spine.

When your spine flattens out with a heavy barbell across your shoulders, a large amount of hydraulic pressure is imposed on the discs in your spine. Over time, this can lead to tissue damage and back pain. Repeatedly sliding out of a neutral spine position isn’t a cast-iron guarantee you're going to get injured, but every time it happens you increase your risk of serious injury and/or a hunchbacked dotage."

Jornhona
Inlägg: 1477
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 11:59

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Jornhona » mån 15 jan 2018, 09:23

Självklart riskerar du formen om du inte klarar av att gå djupt ned. Därav skynda långsamt även där.
En fråga: när du kör bänkpress,stannar du stången på 15 cms avstånd från bröstet?
Antagligen inte. Varför?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » mån 15 jan 2018, 12:01

Nu vet jag.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Jornhona
Inlägg: 1477
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 11:59

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Jornhona » mån 15 jan 2018, 15:45

Tråd inom samma ämne: https://forum.bodybuilding.com/showthre ... =172471283" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu är ju vår tråd golfrelaterad då den handlar om att slå längre. Rörlighet är inte allt,men den huvudsakliga biten för att slå längre.
Att öka höfternas rörlighet tror jag inte är en dum sak att eftersträva. Squat ökar rörligheten om den gör med fokus på utförandet snarare än hur mycket som är på stången.
Med det sagt får jag ändå erkänna att stretchen i botten ökar med vikten på stången. :oops:

Egon
Inlägg: 10459
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 13:52

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Egon » mån 15 jan 2018, 19:42

Självklart riskerar du formen om du inte klarar av att gå djupt ned. Därav skynda långsamt även där.
En fråga: när du kör bänkpress,stannar du stången på 15 cms avstånd från bröstet?
Antagligen inte. Varför?
Bra liknelse... men går man in på den övningen så är det rätt mycket OT man kan landa i.
Ber om ursäkt i förskott om nedanstående är för mycket att ta in. :oops:

Sned bänkpress är en bra övning men den faller platt om man inte drar bak/ihop skuldrorna....
Enl. devisen ovan så kommer man ned ca. 10cm från bröstet utan att dra ihop/bak skuldrorna och då skulle dessa ytterligare cm skapa enorm stress på främre deltoides (återigen, förutsatt att man inte drar ihop skuldrorna). Det är bara att testa själv genom att hålla bänkpressgrepp och en imaginär stång en bit från bröstet... dra sen ihop skuldrorna.
Ergo... många som tränar ”bänk” har välutvecklade främre axlar, ingen separation nära bröstben/nyckelben och på köpet roteras axlarna framåt. Hållningen är lite standard beachraggare.

Det intressanta i det stora hela är att baksida axlar är de mest rek. muskelpartiet (att träna upp) när en fysiolog sätter klorna i någon med ländryggsbesvär. Det blir lite moment 22 i alla rek. om basövningars fördel (gentemot isolerande övningar) eftersom baksidans stress i praktiken kan tränas enbart mha ryggträning men uppenbarligen inte klarar av en feldisponering av muskelutvecklingen.

Det intressanta, för mig, är att fel teknik ibland leder till något negativt och ibland till något positivt. Tro f-n att det är svårt att sortera vad som är vad då. :oops:

Egon

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » mån 23 apr 2018, 23:01

Gymtränat,yoga/stretchat, swingövning från pro har nöts in på gymmet.
De 2 sista rangepassen + några hål på bana ger....en hygglig säsong på G.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » tis 24 apr 2018, 08:24

Kört marklyft och benböj under vintern, började med det sent i höstas. Som synes i tråden med lite strul i början. Fick ju lite tips här och fått det lite varstans, och nu har det rullat på bra några månader, hittat formerna. Intressant att se om det gjort något för längden då man blir utsläppt.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » tis 24 apr 2018, 10:24

Slitet hittills både subjektivt och objektivt.
Subjektivt känns annorlunda, mindre flax mer av enkelhet.
Bollbana högre peak , i den längre änden av bagen.
Objektivt, träffarna på bladet säger att bollträffen är långt ifrån centrerad, träffar mot tån som mer eller mindre har varit något okänt fenomen har visat sig. Inget konstigt kraftigt justerat rörelsemönster som inte är injusterad är trolig orsak.
Swingspeedradarn: ger aningens högre swingspeed.


Sammanfattning: Högre swingspeed, mer umphh vid träff trotts varierande bollträff map centrering av träff på bladet,högre peak på bollbanan, rent subjektivt mer carry längd.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Hilding Bladh
Inlägg: 7532
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 18:48

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Hilding Bladh » tis 24 apr 2018, 11:59

Efter ett och ett halvt års gymträning kan jag nu konstatera att jag tappat ytterligare 20 meter i drivelängd.. :( :shock: :o
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Sawgrass
Inlägg: 6645
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 00:48

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Sawgrass » tis 24 apr 2018, 13:56

Dags för lite smidighetsträning? ;)

Puttaren
Webbplatsadministratör
Inlägg: 6118
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 21:34
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Puttaren » tis 24 apr 2018, 14:00

Efter ett och ett halvt års gymträning kan jag nu konstatera att jag tappat ytterligare 20 meter i drivelängd.. :( :shock: :o
Har under ett halvår tränat mig både starkare och smidigare, men slår inte ett dugg längre. Efter nästa födelsedag räknar jag med att jag får investera i driver med offset, seniorskaft och sån där gummiplupp på puttern.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Sawgrass
Inlägg: 6645
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 00:48

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Sawgrass » tis 24 apr 2018, 14:16

Nädu, 50 räcker inte för sådana attiraljer. :D

Egon
Inlägg: 10459
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 13:52

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Egon » tis 24 apr 2018, 19:49

Nädu, 50 räcker inte för sådana attiraljer. :D
Outa... App app app... ! ;)
Låt nu junisen få se fram emot sin gummiplupp. Alla vet ju ändå att svingvikten blir knas med en sån o då komer han ju börja knackputta.
Bra för oss andra... ;)

Egon

Sawgrass
Inlägg: 6645
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 00:48

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Sawgrass » tis 24 apr 2018, 20:02

Jag outar inte. Puttaren har valt att lägga in födelsedag och därmed visas åldern. 8-)

bib
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 16:28

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav bib » tis 24 apr 2018, 21:19

Vinterns smidighets- och styrketräning medelst gummiband har gett ca 20 meter i längd. Är inte längre kortast från tee.

Användarvisningsbild
AlbertS
Inlägg: 9718
Blev medlem: mån 09 jan 2012, 20:26
Ort: Karlshamn GK
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav AlbertS » tis 24 apr 2018, 21:31

Vinterns smidighets- och styrketräning medelst gummiband har gett ca 20 meter i längd. Är inte längre kortast från tee.
Jag legat på sofflocket och fått 40 meter från tee. Teknik är också viktigt =)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » sön 29 apr 2018, 21:43

Gymmet, och nope det är inte endast marklyft och frivändningar och andra kul övningar som utövats.
Mycket utåtrotation axlar i cablecross, mycket trycka ut armhålan feel och rotera axeln så den linjerar mer eller mindre längs kroppen i maximalt utläge( är aningens överrörlig). Handduks tricket ger att man är hyggligt korrekt i utövandet.
Sedan lite andra övningar för axelrotation.(rotatorcuff).

Utåtrotationen ser ut att ge vid pangande ...följande sekvens i swingen. Höger arm(tricepts) trycker skaftet mot bollen sedan tar baksida vänster axel över och vispar iväg bollen. Finishen blir då armbågarna ihop ovan axel alt axel höjd.Bollen ylar på bra.
När detta inte tajmas höger läckage..detta är för min del en känsla, vad som egentligen händer kan vara något helt annat.

Mycket balansövningar.

Hade grymma obalanser i höftrörligheten. Höger rörlig, vänster gubbstel. Brutala yoga/stretch har fixat detta.Egentligen rätt mycket yoga/ stretch på hela kroppen.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » tor 24 maj 2018, 14:11

https://twitter.com/Etpi/status/999596694881947648" onclick="window.open(this.href);return false;

Har sett att de starkare tjejerna kör det här rätt mycket på gymmet, men kanske nåt för en golfare också.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Jornhona
Inlägg: 1477
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 11:59

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Jornhona » fre 25 maj 2018, 18:16

https://twitter.com/Etpi/status/999596694881947648

Har sett att de starkare tjejerna kör det här rätt mycket på gymmet, men kanske nåt för en golfare också.
Squats tar samma muskler men med mer vikt. Slipper ha stången över k...n också.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » lör 26 maj 2018, 11:53

https://twitter.com/Etpi/status/999596694881947648

Har sett att de starkare tjejerna kör det här rätt mycket på gymmet, men kanske nåt för en golfare också.
Squats tar samma muskler men med mer vikt. Slipper ha stången över k...n också.
Låter lite skumt, men squat är ju en sån där som tar hela kroppen. Känns dock inte som den trycker fram höften.
Squat är bökig, känns som om jag inte gjort två sqattar som blivit samma. Trots att jag fått instruktion av PT. Man hamnar nånstans längst nere och sen får man lite olika resa upp varje gång. Och det finns en helvetes massa teorier om hur en sqat skall utföras. Kör på Ripitoes att få upp arslet, den är lite som Monte i golf. Svårt veta hur djupt man skall gå också. Med ålderns rätt går jag inte lika djupt som de mest hardcore styrklyftarna.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Jornhona
Inlägg: 1477
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 11:59

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Jornhona » tis 29 maj 2018, 12:18

https://twitter.com/Etpi/status/999596694881947648

Har sett att de starkare tjejerna kör det här rätt mycket på gymmet, men kanske nåt för en golfare också.
Squats tar samma muskler men med mer vikt. Slipper ha stången över k...n också.
Låter lite skumt, men squat är ju en sån där som tar hela kroppen. Känns dock inte som den trycker fram höften.
Squat är bökig, känns som om jag inte gjort två sqattar som blivit samma. Trots att jag fått instruktion av PT. Man hamnar nånstans längst nere och sen får man lite olika resa upp varje gång. Och det finns en helvetes massa teorier om hur en sqat skall utföras. Kör på Ripitoes att få upp arslet, den är lite som Monte i golf. Svårt veta hur djupt man skall gå också. Med ålderns rätt går jag inte lika djupt som de mest hardcore styrklyftarna.
Precis som i alla flerledsövningar gäller det att nyttja alla muskler. Min tanke är att utföra lyftet så fort som möjligt, explosivt är väl annat ord. Låren gör ju sitt jobb som de ska, men arslet får jag koncentrera mig på för att använda. Tänker mig en rejäl hingstastöt, typ.

Användarvisningsbild
Barilla
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 28 apr 2016, 12:56

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Barilla » tis 29 maj 2018, 12:42

Tror inte ni kommer få någon vidare längd av att gymma... Lille JT tar väl knappt 40 kilo i bänkpress men slår rätt långt ändå.

Teknik teknik och teknik. rörlighet är inte fel det heller.

Jornhona
Inlägg: 1477
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 11:59

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Jornhona » tis 29 maj 2018, 13:22

Tror inte ni kommer få någon vidare längd av att gymma... Lille JT tar väl knappt 40 kilo i bänkpress men slår rätt långt ändå.

Teknik teknik och teknik. rörlighet är inte fel det heller.
Helt klart, men för att fördröja ålderskrämpor(försämrad sving) är det inte dumt.

Goldwin
Inlägg: 468
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 09:16

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Goldwin » tis 29 maj 2018, 14:09

Jag läste en gång en artikel där en professor (fysiolog) klargjorde att för att kunna slå en golfboll 200 meter behöver man inte mera muskelstyrka än vad en normal nioåring har. Vi som är så starka (eller starkare) och inte spelar på scratch eller bättre tjänar mer på att träna teknik och att att använda huvudet än på att idka styrketräning. Att styrketräning rent allmänt kan vara nyttig är en annan sak.
Gamla pron på klubben sa något liknande fast han sa 10 år för killar och 12 år för killar. Den muskelstyrkan räcker, resten är teknik.


Återgå till "Golfspel"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster