Gymträning för mer längd

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Barilla
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 28 apr 2016, 12:56

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Barilla » ons 30 maj 2018, 08:36

Tror inte ni kommer få någon vidare längd av att gymma... Lille JT tar väl knappt 40 kilo i bänkpress men slår rätt långt ändå.

Teknik teknik och teknik. rörlighet är inte fel det heller.
Helt klart, men för att fördröja ålderskrämpor(försämrad sving) är det inte dumt.
Absolut, träning och rörlighet är jättebra. :)

Men du kommer inte slå längre. Själv försöker jag slå kortare för att få mer precision.

Användarvisningsbild
waggle
Inlägg: 1371
Blev medlem: mån 25 aug 2014, 08:03

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav waggle » ons 30 maj 2018, 09:00

Styrketräning hjälper din kropp att hålla bättre när du tränar golf (svingen) (egentligen oavsett idrott). Det gör att du kan träna oftare (på rangen) och resultatet av det blir förhoppningsvis att du utvecklar en bättre teknik och slår därför längre. Rörlighet är också viktigt.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Jornhona
Inlägg: 1477
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 11:59

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Jornhona » ons 30 maj 2018, 09:12

Basala övningar i corestyrka gör högst troligt att posture blir mer konsekvent under en golfrunda. En konsekvent posture anser jag vara nog så viktig för att hålla en liten träffbild på bladet. Detta är en mycket stor faktor för ökad längd och precision i slagen. Hastighet är viktigt förstås, men hjälper inte mycket om man sprider träffen för mycket på bladet.

Användarvisningsbild
Hofnar
Inlägg: 4320
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 15:53

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Hofnar » ons 30 maj 2018, 11:07

Jag läste en gång en artikel där en professor (fysiolog) klargjorde att för att kunna slå en golfboll 200 meter behöver man inte mera muskelstyrka än vad en normal nioåring har. Vi som är så starka (eller starkare) och inte spelar på scratch eller bättre tjänar mer på att träna teknik och att att använda huvudet än på att idka styrketräning. Att styrketräning rent allmänt kan vara nyttig är en annan sak.
Gamla pron på klubben sa något liknande fast han sa 10 år för killar och 12 år för killar. Den muskelstyrkan räcker, resten är teknik.
Hmmm... och vilken ålder sa han för tjejer?
Valfrihet är opium för folket.

Goldwin
Inlägg: 468
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 09:16

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Goldwin » ons 30 maj 2018, 14:45

Jag läste en gång en artikel där en professor (fysiolog) klargjorde att för att kunna slå en golfboll 200 meter behöver man inte mera muskelstyrka än vad en normal nioåring har. Vi som är så starka (eller starkare) och inte spelar på scratch eller bättre tjänar mer på att träna teknik och att att använda huvudet än på att idka styrketräning. Att styrketräning rent allmänt kan vara nyttig är en annan sak.
Gamla pron på klubben sa något liknande fast han sa 10 år för killar och 12 år för killar. Den muskelstyrkan räcker, resten är teknik.
Hmmm... och vilken ålder sa han för tjejer?
Hoppsan:). Naturligtvis 10 år för killar och 12 år för tjejer.

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » mån 29 okt 2018, 11:50

Uppvärmningsperioden för mera längd startades för ca 2 veckor sedan. Kommer att lirka en vecka till innan det är dax att lägga på vikt. Övningen power clean push press kommer att jobbas vidare på.
Truster en övning som ska kikas på.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Goldwin
Inlägg: 468
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 09:16

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Goldwin » ons 31 okt 2018, 13:57

Uppvärmningsperioden för mera längd startades för ca 2 veckor sedan. Kommer att lirka en vecka till innan det är dax att lägga på vikt. Övningen power clean push press kommer att jobbas vidare på.
Truster en övning som ska kikas på.
Hur ser hela träningsprogrammet ut? För du kör väl mer än Power clean push press och Truster.
Jag funderar på att utöka träningen vintertid. Hela säsongen är det ett core-pass och ett simpass i veckan, samt nästan ett rehab-pass för axel i veckan.

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » tor 01 nov 2018, 16:54

Uppvärmningsperioden för mera längd startades för ca 2 veckor sedan. Kommer att lirka en vecka till innan det är dax att lägga på vikt. Övningen power clean push press kommer att jobbas vidare på.
Truster en övning som ska kikas på.
Hur ser hela träningsprogrammet ut? För du kör väl mer än Power clean push press och Truster.
Jag funderar på att utöka träningen vintertid. Hela säsongen är det ett core-pass och ett simpass i veckan, samt nästan ett rehab-pass för axel i veckan.
Marklyft samt romanian varianten är basen. Körs tungt samt ökar vikterna progressivt till ett tilltänkt mål i max lyft.Mycket strong lift tänk på denna övning.

Militärpress, skivstångsrodd, frivändningar nöts för att kunna bli bättre på Power clean pusch press. Övningen avslöjar för min del rätt tydligt vilka delar av kroppen som är klenare och behövs tränas till bättre nivå.

Bänkpress eller oftast snebänken är ingen favorit övning, utan utförs plikttroget( gamal skada håller en tillbaka), uppvärmningen inför denna är ofta lite armhävningar i olika formationer, typ standard, diamant, vinkla handflatorna 45* bak modellen.

Core, lite olika . Ibland övningen stå på ett ben tex vänster, ha en hantel i höger näve, kör bicepscurl som övergår till hantelpresss i hyggligt tempo.

Truster har jag endast testat, finns ett behov av benträning samtidigt som den ser elak rent tekniskt ut..

Lite förenklat ,självklart finns mycket rörlighet med i mixen mot yoga hållet.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » ons 14 nov 2018, 16:27

Då var man igång, ett mål är att ta igen förlorad swingspeed, iofs lite bättre teknik men vem bryr sig, långa drives rules. Ca 8-10mph är borta på några få år.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » lör 05 jan 2019, 12:42

Lyckats att stretcha/yoga ut den stela vänstra höften rätt hyggligt. Har obalans i höger vs vänster höft med avseende på rörlighet.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Rutger
Inlägg: 340
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 02:03

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Rutger » lör 05 jan 2019, 19:47

Snabbhet inte styrka i sig är det som gäller. Snabb avslappnad sving. Vill man träna så lite som möjligt så ska man koncentrer sig på axelrotationen. Jag brukar låtsas att bollen är en dammtuss som jag bara så snabbt som möjligt ska vifta bort. Själva svingtanken är att axlarna ska byta plats så snabbt som möjligt, inte så kraftfullt som möjligt ty då spänner man alla antagonister och svinghastigheten sjunker.
Förr trodde jag mycket på att en korrekt teknik skulle utan att man ansträngde sig ge en högre hastighet men tyvärr så märker jag nu när jag har en lite bättre teknik att det är inte hela sanningen utan man måste faktiskt ta i lite och få upp snabbheten i rörelserna också.

Edit
Den som spelar fotboll kan enkelt testa detta, faktum var att det var under fotbollsträning som jag lärde mig det här. Samma sak.
Bollen är en liten lätt dunboll och man sparkar till den så snabbt som möjligt med ett avslappnat ben.
Senast redigerad av 1 Rutger, redigerad totalt 0 gånger.

jmolndal
Inlägg: 378
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 21:38

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav jmolndal » lör 05 jan 2019, 20:02

När man inte ser alla baktänder utan försök gömma dom två bakersta tandraderna.Då tar du lagom i.
I klartext,öppna inte munnen för mycket när du svingar. Enkelt. :-)

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » tor 24 jan 2019, 11:25

Justerat lite map marklyft.
Jobbar på både standard samt sumo varianten. Just nu mest teknik träning.
Har definitivt lättare för sumo..
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Strömsborg
Inlägg: 2697
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 01:19

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Strömsborg » mån 28 jan 2019, 23:38

Snabbhet inte styrka i sig är det som gäller. Snabb avslappnad sving. Vill man träna så lite som möjligt så ska man koncentrer sig på axelrotationen. Jag brukar låtsas att bollen är en dammtuss som jag bara så snabbt som möjligt ska vifta bort. Själva svingtanken är att axlarna ska byta plats så snabbt som möjligt, inte så kraftfullt som möjligt ty då spänner man alla antagonister och svinghastigheten sjunker.
Förr trodde jag mycket på att en korrekt teknik skulle utan att man ansträngde sig ge en högre hastighet men tyvärr så märker jag nu när jag har en lite bättre teknik att det är inte hela sanningen utan man måste faktiskt ta i lite och få upp snabbheten i rörelserna också.

Edit
Den som spelar fotboll kan enkelt testa detta, faktum var att det var under fotbollsträning som jag lärde mig det här. Samma sak.
Bollen är en liten lätt dunboll och man sparkar till den så snabbt som möjligt med ett avslappnat ben.
Jag testade dammtuss-tanken och slog raskt tre drivar mellan 255 och 265 meter i samma SkyTrak-maskin som inte visat mer än 245 på hela vintern.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Rutger
Inlägg: 340
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 02:03

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Rutger » tis 29 jan 2019, 00:20

Grattis kul att någon vågar testa det man skriver.
Lägg nu till att byta plats på axlarna så snabbt som möjligt så får du ytterliger några meter.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » tis 29 jan 2019, 08:19

Hur djupa squats, för golfen?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
Barilla
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 28 apr 2016, 12:56

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Barilla » tis 29 jan 2019, 09:02

Hur djupa squats, för golfen?
Man tränar väl musklerna? Alltid full rörelse. Så pungen ska nudda marken.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » tis 29 jan 2019, 09:52

Hur djupa squats, för golfen?
Man tränar väl musklerna? Alltid full rörelse. Så pungen ska nudda marken.
"Ass in the grass". Har börjat köra riktigt djupt istället för höft parallellt med knän. Blir fruktansvärt mycket tyngre, fick sänka vikter rejält. Men det känns som att man tränar olika saker. De djupa tar stenhårt på lårmusklerna, medan de något högre involverar större delar av kroppen. Den lägre vikten som jag kör vid riktigt djupa har jag inga problem stabilisera med core, utan det blir mer en ren lårmuskelövning. Känns det som.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
Harry Friberg
Inlägg: 1166
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 12:33

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Harry Friberg » tis 29 jan 2019, 12:01

Hur djupa squats, för golfen?
Man tränar väl musklerna? Alltid full rörelse. Så pungen ska nudda marken.
Säger ju iofs ingenting ;) :D
11,6

Användarvisningsbild
Barilla
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 28 apr 2016, 12:56

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Barilla » tis 29 jan 2019, 14:15

Säger ju iofs ingenting ;) :D
Om du tränar utan kallingar, nej. Då kan det bli ett litet "dipp" med knäna för de äldre. Men med kalsonger på så ska du ha jävligt mycket häng för att påverkar hur djupt du måste gå tills de slår i marken. ;)

Egon
Inlägg: 10459
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 13:52

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Egon » tis 29 jan 2019, 16:24

Jag är inte sen att tycka om styrketräning då jag sysslat med det i över 30 år. Det man dock bör ha med sig är att ingen blir bra på något annat än styrketräning ... i gymet.

Tung blötsnö igår. Bara ut med snöskyffeln och tugga på. Det tog inte många tag innan smärtan kom. Sidan, höften och ländryggen.... och jag som klarar av tunga benpressar, explosiva marklyft och allt sånt. Grannen skulle dö av en halvtimma med mig på gymet, men han skottade utan en enda min.

Nej, jag är inte otränad.. tvärtom. Det jag däremot sällan tränar på är skottning, lövräfsning och trädgårdsarbete öht. Detta gör min granne varje dag.

Så.. tro inte att lite macho-ryckande på gymet kommer generera några svingtekniska och explosiva underverk till våren.

Egon

Användarvisningsbild
Harry Friberg
Inlägg: 1166
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 12:33

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Harry Friberg » tis 29 jan 2019, 21:34

Säger ju iofs ingenting ;) :D
Om du tränar utan kallingar, nej. Då kan det bli ett litet "dipp" med knäna för de äldre. Men med kalsonger på så ska du ha jävligt mycket häng för att påverkar hur djupt du måste gå tills de slår i marken. ;)
:D Försökte hitta en bild på Hoa hoa när han tränar m spruckna byxor så hela myntinkastet ses, men hittade ej.
11,6

Jornhona
Inlägg: 1477
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 11:59

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Jornhona » tis 29 jan 2019, 22:40

Hur djupa squats, för golfen?
Man tränar väl musklerna? Alltid full rörelse. Så pungen ska nudda marken.
"Ass in the grass". Har börjat köra riktigt djupt istället för höft parallellt med knän. Blir fruktansvärt mycket tyngre, fick sänka vikter rejält. Men det känns som att man tränar olika saker. De djupa tar stenhårt på lårmusklerna, medan de något högre involverar större delar av kroppen. Den lägre vikten som jag kör vid riktigt djupa har jag inga problem stabilisera med core, utan det blir mer en ren lårmuskelövning. Känns det som.
Gör du
Fel..
Gör du squats med maxdjup så kan du inte lyfta lika mycket. Eller som jag skulle uttrycka det: du lyfter rätt vikt. Dessa jävla halvsquats en del kör med lockar högre vikt och skadorna kommer också. Då klagas det på att det är squats som är farligt.. :?
Idioter :evil:

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8455
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Anders » ons 30 jan 2019, 10:35



Man tränar väl musklerna? Alltid full rörelse. Så pungen ska nudda marken.
"Ass in the grass". Har börjat köra riktigt djupt istället för höft parallellt med knän. Blir fruktansvärt mycket tyngre, fick sänka vikter rejält. Men det känns som att man tränar olika saker. De djupa tar stenhårt på lårmusklerna, medan de något högre involverar större delar av kroppen. Den lägre vikten som jag kör vid riktigt djupa har jag inga problem stabilisera med core, utan det blir mer en ren lårmuskelövning. Känns det som.
Gör du
Fel..
Gör du squats med maxdjup så kan du inte lyfta lika mycket. Eller som jag skulle uttrycka det: du lyfter rätt vikt. Dessa jävla halvsquats en del kör med lockar högre vikt och skadorna kommer också. Då klagas det på att det är squats som är farligt.. :?
Idioter :evil:
Ja, det känns så. Enda problemet är väl just det, att stabiliseringen av övriga kroppen känns väldigt lätt, hela ansträngningen är den första biten upp från botten och då bara låret (quadriceps?)
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Nils77
Inlägg: 6102
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 14:43

Re: Gymträning för mer längd

Inläggav Nils77 » ons 30 jan 2019, 20:53

Butt-Wink
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume


Återgå till "Golfspel"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster