Gymträning för mer längd

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Egon

Re: Gymträning för mer längd

Inlägg av Egon » ons 30 jan 2019, 22:43

Anders skrev:
ons 30 jan 2019, 10:35
Ja, det känns så. Enda problemet är väl just det, att stabiliseringen av övriga kroppen känns väldigt lätt, hela ansträngningen är den första biten upp från botten och då bara låret (quadriceps?)
Frågan är väl mer vad du vill med din träning?

En knäböj stannar inte vid 90* i knäleden utan vid 120*. Det är vad man kan kalla en djup knäböj och det är def. inte ner i ett bottenläge. Rörlighet i höft och fotled är avgörande för hur djupt man kan gå men praktiskt sett är det få som kan bumpa röva i hälarna och ändå hålla form och funktion.

En knäböj aktiverar främst quadriceps och gluteus. Vissa får därmed problem då gluteus (röva) är den starkaste muskel(gruppen) av de två. En överaktiverad gluteus stjäl jobbet från quadriceps. För att förebygga detta kan man varvs med frontböj eller ännu hellre sissy-squats om man orkar med den övningen.

Jag tänkte länka till en välkänd sida som tagit upp ämnet men jag kom över en liiiten utsago som ställde hela länken i skamvrån.
Att knät belastas vid knäböj är inte konstigare än att armbågen belastas vid en bicepscurl, men av någon anledning läggs ingen uppmärksamhet vid det. Kan det vara en ursäkt för de som vill slippa knäböj, men ändå vill träna bicepscurl?
Jo, tjena... Det är en avsevärd skillnad i stress på en led när vikten pressar ist.f drar.
Quadriceps och biceps är dessutom vitt skilda muskelgrupper. Den ena sträcker och den andra böjer. :roll:

När man läser sånt så faller allt förtroende för skribenten även om det mesta verkar hyggligt korrekt.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 31 jan 2019, 09:50

För att svara på ditt inlägg, Egon, vad jag vill åstadkomma med min träning vad det gäller Marklyft och squat kan väl sägas vara en uniform och hälsosam träning "från revbenen och nedåt". Som det känns nu, så visst måste man stabilisera core en aning då man gör squatsen djupa, men det är väldigt liten ansträngning jämfört med ansträngningen i låren. Däremot kräver ju marklyftet oerhört mycket stabilisering av core, så tillsammans kanske de träffar de flesta muskler som behöver tränas. Så känns det. Strävar efter att göra båda så korrekt det bara går.

Ang Buttwink, jag tycks vara ganska rörlig, kommer djup ned utan att ryggraden kröks, bara jag är noga med rätt vinklar i fötter och knän under vägen ned ser det rätt ut då jag filmar.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tor 31 jan 2019, 10:11

Anders skrev:
tor 31 jan 2019, 09:50
För att svara på ditt inlägg, Egon, vad jag vill åstadkomma med min träning vad det gäller Marklyft och squat kan väl sägas vara en uniform och hälsosam träning "från revbenen och nedåt". Som det känns nu, så visst måste man stabilisera core en aning då man gör squatsen djupa, men det är väldigt liten ansträngning jämfört med ansträngningen i låren. Däremot kräver ju marklyftet oerhört mycket stabilisering av core, så tillsammans kanske de träffar de flesta muskler som behöver tränas. Så känns det. Strävar efter att göra båda så korrekt det bara går.

Ang Buttwink, jag tycks vara ganska rörlig, kommer djup ned utan att ryggraden kröks, bara jag är noga med rätt vinklar i fötter och knän under vägen ned ser det rätt ut då jag filmar.
Alla har vi styrkor och svagheter. Din svaghet kan vara svaga ben jämfört med bålen. Fortsätter du med djupa squats kommer benen hinna ikapp. :)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 31 jan 2019, 11:41

Jornhona skrev:
tor 31 jan 2019, 10:11
Anders skrev:

Alla har vi styrkor och svagheter. Din svaghet kan vara svaga ben jämfört med bålen. Fortsätter du med djupa squats kommer benen hinna ikapp. :)
Låter troligt!
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 31 jan 2019, 11:44

Finns faktiskt lite samma faschination i den här typen av övningar som i golfsvingen. Komplexitet i kroppskontroll. Det är väl det närmaste musiker, snickare eller ballerina jag kommer att komma, med otroligt dålig motorik i fingrarna och rent allmänt taskiga idrottsgener.

Egon

Inlägg av Egon » tor 31 jan 2019, 16:25

Anders skrev:
Inget fel på den motiveringen men burpee’s hade ju också funkat.
Orsaken till att jag frågade handlade mer om att jag stött på så många motionärer med mer vilja än hjärna. Ingen träning är någonsin fel men det figurerar en massa ”sanningar” som kanske skulle må bra av att slås i spillror lite då och då. Tunga knäböj är en sån och Core är en annan.

Det finns inget försvar för att belasta skelettet (ryggraden) med en för tung vikt. Det finns andra övningar om man är sugen på stora lår men det, i sig, gör inte något nämnvärt för den totala styrkan. Det + att ingen core i världen kan stabilisera belastningen vid en tung knäböj gör att vi bara gymmar för show om vi slänger på för mycket.

Egon

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » tor 31 jan 2019, 22:53

Egon skrev:
tor 31 jan 2019, 16:25
Anders skrev:
Inget fel på den motiveringen men burpee’s hade ju också funkat.
Orsaken till att jag frågade handlade mer om att jag stött på så många motionärer med mer vilja än hjärna. Ingen träning är någonsin fel men det figurerar en massa ”sanningar” som kanske skulle må bra av att slås i spillror lite då och då. Tunga knäböj är en sån och Core är en annan.

Det finns inget försvar för att belasta skelettet (ryggraden) med en för tung vikt. Det finns andra övningar om man är sugen på stora lår men det, i sig, gör inte något nämnvärt för den totala styrkan. Det + att ingen core i världen kan stabilisera belastningen vid en tung knäböj gör att vi bara gymmar för show om vi slänger på för mycket.

Egon
Instämmer.
11,6

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » fre 01 feb 2019, 09:37

Jag fattar ju att det knappast får en slå längre, men hur bra eller dåligt i största allämnhet är det att bryta av ett stillasittande arbete med att några gånger om dagen köra en tvåminutersplanka?

Är det

"skämtar du, den belastningen är ju så löjeväckande liten att det varken gör till eller från för att stärka ryggen"

eller är det

"plankan är bra, gör man den ett par gånger dagligen så stärker man upp core ordentligt"

eller nåt annat?
"Vi har varit naiva."

GB-O

Inlägg av GB-O » fre 01 feb 2019, 15:53

Jag kan inte hålla skrivklådan borta.
Så ursäkta att jag hoppar in.

Intressant att följa de många inläggen om hur EN specifik person tränar. Och tror/tror inte på bättre resultat 2019 än vad det blev 2018.
Jag saknar näst intill generellt en sak i inläggen. Ingen berättar hur man tränat under < 2018 och vad ens status idag, före nya vinterträningen, är.
Föredrar att målsättningen / programmet för 2019 inleds med en nulägespresentation.

(Den enda som försökt sig på en ansats till bakgrundshistorik är waggle golf i sin berättelse och framtida svingändringar.

Som sagt. bakgrund TACK och framåt våren en ordentlig avrapportering.)
Senast redigerad av 1 GB-O, redigerad totalt 0 gånger.

Egon

Inlägg av Egon » fre 01 feb 2019, 20:28

Nick_Corey skrev:
fre 01 feb 2019, 09:37
Jag fattar ju att det knappast får en slå längre, men hur bra eller dåligt i största allämnhet är det att bryta av ett stillasittande arbete med att några gånger om dagen köra en tvåminutersplanka?

Är det

"skämtar du, den belastningen är ju så löjeväckande liten att det varken gör till eller från för att stärka ryggen"

eller är det

"plankan är bra, gör man den ett par gånger dagligen så stärker man upp core ordentligt"

eller nåt annat?
Inget fel men kanske tvärtom mot vad du tror så är belastningen för stor.
Ta något som väger 1kg eller 2, 3 och håll det rakt ut från bröstet. Knata runt lite och du tränar core.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 02 feb 2019, 17:53

GB-O skrev:
fre 01 feb 2019, 15:53

Intressant att följa de många inläggen om hur EN specifik person tränar. Och tror/tror inte på bättre resultat 2019 än vad det blev 2018.
Jag saknar näst intill generellt en sak i inläggen. Ingen berättar hur man tränat under < 2018 och vad ens status idag, före nya vinterträningen, är.
Föredrar att målsättningen / programmet för 2019 inleds med en nulägespresentation.

(Den enda som försökt sig på en ansats till bakgrundshistorik är waggle golf i sin berättelse och framtida svingändringar.

F’låt. Men mer allmänt, så tränar du inte upp din hållbarhet riskerar du att inte få någon längd alls. Så jag vill nog påstå att mer grundläggande träning platsar i tråden. Annika gjorde situps.

Nils77

Inlägg av Nils77 » lör 02 feb 2019, 19:40

GB-O skrev:
fre 01 feb 2019, 15:53

Det var inte lite som önskades, tar inte lite tid i anspråk att starta samt kontinuerligt uppdatera.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77

Inlägg av Nils77 » lör 02 feb 2019, 19:41

Egon skrev:
fre 01 feb 2019, 20:28
Nick_Corey skrev:

Är det

eller är det

eller nåt annat?
Ta något som väger 1kg eller 2, 3 och håll det rakt ut från bröstet. Knata runt lite och du tränar core.

Egon
Troligtvis blir det mest statisk axelbelastning med knatandet..
D. Hume

Egon

Inlägg av Egon » lör 02 feb 2019, 22:39

Nils77 skrev:
lör 02 feb 2019, 19:41
Egon skrev:
fre 01 feb 2019, 20:28
Nick_Corey skrev:

Är det

eller är det

eller nåt annat?

Egon
Troligtvis blir det mest statisk axelbelastning med knatandet..
Nej, varje steg tvingar dina mindre (och därmed mindre starka) muskler att parera belastningen.

Jag orkar nog inte dra i det här en gång till men... det torde vara uppenbart att magrutor inte är en förutsättning för golf eller ens en konsekvens av det. :shock:

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 03 feb 2019, 17:52

Medveten om att de mindre parerar.
3 kg hantel rakt ut från axeln ger grovt en belastning på nedre disken på ca 500N.(svårt att mäta exakt på sig själv) Knata runt och stabilisera den kräver en del, vilket ger den effekt som ni nämner.
Dock är jag ganska säker på att de flesta känner en domnande axel innan magen känns marinerad.
D. Hume

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » sön 03 feb 2019, 18:01

Pulsa tre timmar i 33 cm snö och sedan skotta parkeringsplats 1 timme. Rotationsövning minsann.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Egon

Inlägg av Egon » sön 03 feb 2019, 20:39

Nils77 skrev:
sön 03 feb 2019, 17:52
Medveten om att de mindre parerar.
3 kg hantel rakt ut från axeln ger grovt en belastning på nedre disken på ca 500N.(svårt att mäta exakt på sig själv) Knata runt och stabilisera den kräver en del, vilket ger den effekt som ni nämner.
Dock är jag ganska säker på att de flesta känner en domnande axel innan magen känns marinerad.
Grejen är ju att träna kopplingen, inte muskulaturen i sig eftersom den är stark nog. Du kan inte på något sätt kompensera den inre muskulaturen med den yttre.

Men men, tillbaks till h*n (var det Nick?) som undrade om det fanns någon nytta med en planka några ggr om dagen. Självklart är det så. En god fysik är alltid bra men om det är golfen som åsyftas så är det inget måste.
Om målet är att orka svinga en klubba så tränar man på att svinga en klubba. Bonusen får man IOM. att man samtidigt finslipar sin teknik. Det finns inget substitut!
- Men proffsen tränar ju på gym!?
- Ja, de svingar sina klubbor så mycket att de sliter på sin kropp. Träningen på gymet handlar om att kompensera för slitaget och få en mer allsidigt tränad kropp.

Så... slår du inte 100-150bollar varje dag, lägger nån timme på bunkerslag, puttning och sen spelar 9-18 hål... så behöver du inte oroa dig för den snedbelastning som proffsen kompensationsgymmar för.

Har du ett stillasittande jobb så är det det du ska kompensationsgymma för och inget annat.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 05 feb 2019, 07:40

[quote=Egon post_id=258088 time=1549139954 user_id=

Jag orkar nog inte dra i det här en gång till men... det torde vara uppenbart att magrutor inte är en förutsättning för golf eller ens en konsekvens av det. :shock:
[/quote]
Annika gjorde ju hundratals situp.
Men ”förutsättning för golf”, menar du då träning i syfte att motverka skador?

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 05 feb 2019, 13:59

Igår såg jag en PT och två golfspelare träna på gymmet. De hade med sig klubbor och började lektionen med att svinga fritt i den stora gumpa-salen. Sedan körde de core och benböj för hela slanten. För stabilitet eller längd, har jag ingen aning om...
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Egon

Inlägg av Egon » tis 05 feb 2019, 21:49

Anders skrev:
tis 05 feb 2019, 07:40
Egon skrev:
lör 02 feb 2019, 22:39

Annika gjorde ju hundratals situp.
Men ”förutsättning för golf”, menar du då träning i syfte att motverka skador?
Orsak och verkan.
Man får inga grymma magrutor av golf och därmed behöver man inga heller.
Tänker inte ens ge mig in på om det är bättre med eller utan... ;)

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 06 feb 2019, 00:55

waggle skrev:
tis 05 feb 2019, 13:59
Igår såg jag en PT och två golfspelare träna på gymmet. De hade med sig klubbor och började lektionen med att svinga fritt i den stora gumpa-salen. Sedan körde de core och benböj för hela slanten. För stabilitet eller längd, har jag ingen aning om...
Men se där, se där.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » ons 06 feb 2019, 11:04

Anders skrev:
ons 06 feb 2019, 00:55
waggle skrev:
Men se där, se där.
Ja, de försökte även stretcha (eller vad de nu gjorde) men det så inte lika bra/smidigt ut. Roligt hade de iaf. Det såg jag. :D
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Perra11

Inlägg av Perra11 » ons 06 feb 2019, 13:43

waggle skrev:
ons 06 feb 2019, 11:04
Anders skrev:
ons 06 feb 2019, 00:55
waggle skrev:
Men se där, se där.
Ja, de försökte även stretcha (eller vad de nu gjorde) men det så inte lika bra/smidigt ut. Roligt hade de iaf. Det såg jag. :D
:) kul.

För gamla hästar (och andra stela) är det grymt med yogaövningar för höfter samt rotationsövningar för länd- och bröstrygg. Ett tips är att testa yinyoga. Enkla övningar där poängen är att stel bindväv och muskler ska bli mjuka istället för tighta av stillasittande och andra skäl. Sök på youtube typ "yinyoga hip opener". Sätt kroppen i nedvarvat läge, andas in på 4 och ut på 6 (lång riktigt långsam andning) och håll varje position i 4-5 minuter. Det ska vara rejält obekvämt men inte göra jätteont. Ha inte för mycket stök runt omkring får då går det inte att sjunka in i övningen. Jag kan få ont i höfterna ibland och golfen gör inte bättre precis. Men att göra yinyoga med fokus på höfter förbättrar det märkbart. Studsar upp ur sängen på morgonen :)

GB-O

Inlägg av GB-O » ons 06 feb 2019, 17:05

En tankeväckare även om den inte är okänd.
Back to Hogan och Nicklaus!

https://www.bbc.com/news/health-47114990

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 07 feb 2019, 21:24

Klipp från Perra11

För gamla hästar (och andra stela) är det grymt med yogaövningar för höfter samt rotationsövningar för länd- och bröstrygg. Ett tips är att testa yinyoga. Enkla övningar där poängen är att stel bindväv och muskler ska bli mjuka istället för tighta av stillasittande och andra skäl. Sök på youtube typ "yinyoga hip opener". Sätt kroppen i nedvarvat läge, andas in på 4 och ut på 6 (lång riktigt långsam andning) och håll varje position i 4-5 minuter. Det ska vara rejält obekvämt men inte göra jätteont. Ha inte för mycket stök runt omkring får då går det inte att sjunka in i övningen. Jag kan få ont i höfterna ibland och golfen gör inte bättre precis. Men att göra yinyoga med fokus på höfter förbättrar det märkbart. Studsar upp ur sängen på morgonen :)

Använder en del av yinyoga positionerna i mitt stretchande, fast inte så många min som ni.
Har ordnat obalansen vänster vs höger höft.
D. Hume

Skriv svar