waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
waggle

waggles golf

Inläggav waggle » tis 07 mar 2017, 11:37

Jag har tidigare skrivit i "videotråden" men kommer fortsätta min dagbok här istället. Lägger jag upp bilder eller filmer så länkar jag. Det här blir mitt 3e år som aktiv.

2016 - golfsving J6 framifrån

Med reservation för ändringar kommer här ett utkast på ett upplägg med olika fokusområden inför golf-året 2017. Eftersom jag inte slagit några bollar ännu i år så vet jag inte helt säkert vart jag behöver lägga energin men med 2016 i bakfickan så har jag iaf en aning och gör ett försök nedan.

Huvudfokus
- Utslag (driver/spoon)
- Närspelsträning. Fokusera även på tekniken
- Puttning med fokus på start, rull och längdkänsla

Utslag - Sätta bollen i spel
Längderna spelar roll men inte lika mycket som nästa läge på fw.
Träna genom att slå bollen mellan två mål på t ex rangen. När "steg ett" är uppnått så blir landningsområdet smalare.

Inspel- Träffa green och få bra längdkänsla med varje inspelsklubba
Videofilmning och slag <= 100 m från gräs.
Jag behöver ändra på mitt nuvarande upplägg och vill t ex kunna använda samma klubba från 50m och in (56an). Detta för att få den kontroll jag faktiskt tror att jag har. Jag har en bra bollkänsla men jag har hittills inte använt den som jag velat/kunnat. Det har nog blivit alldeles för mycket ”robbot” och jag har kanske känt att det har varit för svårt fast det egentligen inte varit det.. Jag är praktiskt taget född med en boll i handen, ska bara lära mig att använda det i golfen och släppa annat (svinga till kl.20…kl.21...kl.22...kl.23).
Börjar med 10% regeln. Minskar toleransen eftersom.

Puttning - Längdkänsla
Det var katastrof förra året och året dessförinnan. Den har egentligen aldrig varit bra och det finns rundor med 42 puttar. Något behöver göras och jag har fått tips på tempoträning. Tick Tack.
Ska försöka hitta några bra övningar att köra.

Slaglängder- Repeterbara och känna mig säker
Få känslan för ett halvslag eller nedgreppad slag med t ex J5 och kunna repetera det. Träna även på låga slag som inte är så vindkänsliga.

Spelet - Ge mig en själv chansen in till green
Hittills har jag bara köttat mig fram och fått spela in med det som är kvar. Visst kan det vara trevligt att ha kort kvar men ibland tror jag att det är enklare att ha ett fullt eller halvt slag in, som dessutom är väl inövat och förhoppningsvis kan träffa green. Det är här min träning <100m kommer hjälpa mig.

Utrustning
Spela med det jag har i bagen och inte byta efter varje runda som jag har gjort hittills. Jag är hopplös på det här och jag har för många set hemma. Ska ev. sälja några set men vet inte riktigt vart jag ska börja.. alla är ju så fina...
I bagen 2017

Feedback
Jag kommer fortsätta att skriva här. Jag vill samla mina tankar och resultat på en plats och så länge det inte finns en "dagboks-tråd" så...
Om någon vill ge mig feedback så är det mer än välkommet. PM går bra. Ibland är det nästan bättre med PM för då kan man föra en konversation på ett annat sätt men det spelar egentligen mindre roll. Huvudsaken är att det blir diskusion som leder till att vi blir bättre. För mig känns det bra om någon hjälper mig med riktningen så jag inte snöar in på något som egentligen onte spelar så stor roll för spelet.

HCP
Det här är det minst viktigaste för mig men eftersom det finns några som undrar så..
Jag har hcp 8.4...

Jag ska försöka sätta upp några mätbara mål också men inte i nuläget. Jag vill veta vart jag står först.

Hojta gärna till här i tråden om ni har tips.
Senast redigerad av 11 waggle, redigerad totalt 0 gång.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Gay på banan

Re: waggles golf - 2017

Inläggav Gay på banan » tis 07 mar 2017, 12:07

Inspel
.. Jag är praktiskt taget född med en boll i handen, ska bara lära mig att använda det

Välkommen till kortbanetouren 2017. När du går på Årsta regelbundet under banans par ...
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

punchfade

Inläggav punchfade » tis 07 mar 2017, 20:22

Kul med ambitiösa människor, hitta gärna något sätt att mäta dina resultat vid träningen så att du verkligen kan se om en övning faktiskt ger något resultat.

Vad har du i hcp om man får fråga?
Hio: 2
Albatross: 1

Nils77

Inläggav Nils77 » tis 07 mar 2017, 21:29

Kör hårt
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 08 mar 2017, 07:22

Inspel
.. Jag är praktiskt taget född med en boll i handen, ska bara lära mig att använda det

Välkommen till kortbanetouren 2017. När du går på Årsta regelbundet under banans par ...
Tack för inbjudan. Passar det in i schemat så ska jag försöka prioritera.
Kul med ambitiösa människor, hitta gärna något sätt att mäta dina resultat vid träningen så att du verkligen kan se om en övning faktiskt ger något resultat.

Vad har du i hcp om man får fråga?
Jag har redigerat texten i mitt fösta inlägg och svarat på frågan.
Kör hårt
Yes.

KloN

Inläggav KloN » tor 09 mar 2017, 14:11

Jag blir också inspirerad att skriva ett dagboksliknande, men ingen är intresserad av att läsa om mig.
Jag spelar nån gång, max, per månad så jag kommer följa dig och önska att jag hade mer tid att spela.
Har du vägarna förbi Budapest så hojta, vi styr upp en runda eller två :)

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 10 mar 2017, 15:35

Jag blir också inspirerad att skriva ett dagboksliknande, men ingen är intresserad av att läsa om mig.
Jag spelar nån gång, max, per månad så jag kommer följa dig och önska att jag hade mer tid att spela.
Har du vägarna förbi Budapest så hojta, vi styr upp en runda eller två :)
@KloN, man kan skriva "dagbok" av olika anledningar. Om andra läser den och ger feedback ser jag bara som en bonus. Det är väl trevligt om man kan få hjälp eller möjligheten att hjälpa. Jag försöker i den mån jag kan men jag har för lite kunskap ännu. Det blir mer "sikta på något billigt" än så länge.

Jag ser feedbacken här som något väldigt positivt och något som alla kan ta del av.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 10 mar 2017, 15:40

Mitt mål med golfen är att bli bättre och känna mig säkrare över bollen. Ett bevis på detta är att jag kan spela på mitt hcp (i buffert).
Fortsättningsvis vill jag kunna...
...slå till bollen så där skönt som det blir ibland, varje slag
...slå det slaget som krävs för situationen
...spela på banans par eller bättre

För att lyckas behöver jag en plan. Jag ser även alla EGare som den bästa kunskapsbanken. Det är ju jag som behöver göra allt jobb, så klart, men jag hoppas på feedback/hjälp för att kunna komma framåt och lyckas. Alla är välkomna.
Bara för att jag skriver här kommer jag inte att bli proffs, jag vill bara ha roligt och spela bra golf. Några högt uppsatta mål gör det lite mer spännande. Det här med att spela på banans par är långsiktigt (om jag ens lyckas) och jag har inte tänkt att sluta spela i morgon. Det här kommer att ta tid och det är helt ok. Nu står det 2017 i rubriken men det betyder inte att de slutgiltiga målen ska vara uppnådda i år. Förhoppningsvis kommer det en fortsättning 2018...2019..2020 också.
För att nå banans par behöver jag först ta mig under 80...sedan 75..74...73...72. ;)

Sedan finns det andra parametrar som spelar in och som kanske gör att jag inte lyckas. MEN jag VILL och kommer att försöka så gott jag kan med de förutsättningar jag har.

Appropå (mätbara) mål. Det finns några träningsövningar i senaste golf-tidningen som jag kanske kommer att använda mig av. Det var lite puttar, chipar, inspel och utslag. Jag behöver iaf något mätbart och t ex 10 slag från 50m som stannar inom J5 ger 2 poäng verkar bra. Fast jag börjar nog med 10 bollar från 30m och räkna greenträffar. :lol:

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 12 mar 2017, 18:17

Helgens ragnebesök...

I helgen var det dags att påbörja årets golfträning.
I lördags kom jag ut till gk och det var klarblå himmel. Det var några plusgrader och parkeringen nästa tom. Jag gick snabbt ivägg för att hämta bollar och smyga in i båset. Det var dags att kolla hur mycket jag hade tappat. ~1a Jan. var jag där sist. :oops:

Började med några pw.
Testade några olika märken för att känna om det kändes samma som sist.
Svar - Ja.
Mina fina mb känns aningens hårda med sina px 6.5 skaft. Jämfört med S300 är det stor skillnad. Finns ju inget skönare än att träffa mitt i kötten med mb/mp. Finns heller inget jävligare än att toppa med en mb/mp när det är kallt ute. Det är inte ens skönt när det är varmt. Ett skaft (fel skaft) kan förstöra upplevelsen av en smörträff totalt oavsett om bollträffen sitter mitt i. Nåväl, nu har jag har valt set och kommer att duka undan de andra. Ett tag iaf.....

Sedan gick jag vidare och slog J6 och till sist spoon. Jag avslutade med några puttar och sedan fick det vara bra. Försökte starta lugnt... som bara jag kan.... mao. full sving på första slaget och avslutade rangeträningen från mattan efter 3 hinkar.
Sedan gick jag vidare till inspelsgreenerna och slog några till.. sedan till green och puttade 1h. Lugn och fin start. :lol:

Och inte nog med det... Idag blev det samma upplägg med undantag för chip. Muhahahaaa.

Så nu känns det i kroppen vill jag säga men jag är glad i skälen. Det gick faktiskt ganska bra för att vara den första träningen i år.
Hittade greppet... hittade inte siktet... kanske hittade starten... väntade på vändningen... försökte stå kvar med båda fotterna och hålla bak röven (på strecket)... endast några juck.... men bekvämt var det.. INTE... att göra rätt alltså... som det brukar vara mao.

Nu ska jag smälta helgen och fundera på vad jag har gjort. Ska försöka komma fram till vart jag behöver lägga det första krutet.

En sak i taget nu...
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 15 mar 2017, 21:36

Rangen..

Letar och letar... vart katten har jag lagt den?
Bollträff - ja men konsekvent bollträff... inte så mycket.

Men jag hittade på något nytt idag.
Sätta handlederna tidigt. Tidigt för mig iaf. Jag har nog aldrig satt handlederna i svingen egentligen. Kändes lite annorlunda men kanske att det blev något bra av det.
Genom att dra händerna bakåt (start av sving) och samtidigt vinkla upp klubbhuvudet gjorde att jag höll mig på planet. Händerna åkte lixom inte ifrån mig längre, det kändes som att de höll linjen, vänster handrygg "flöt" inte upp och helt automatiskt så satt höger armbåge som en smeck. Det hjälpte mig även att komma högre upp med händerna... som i ett brantare plan än tidigare om man säger.. jag fick upp den.. alltså golfklubban...

Väntade lugnt på vändningen och sedan ner med händerna mot högerfoten, typ, och samtidigt/sedan klubbhuvudet mot bollen. Alltså jobba aktivt med högerhanden så att klubbhuvudet inte hamnar bakom. Holy cow... lite vanskligt när man meckar men fn va bra det kändes ibland... Feel is not real... så säger Monte... ska nog ta och filma det där så jag kan se från sidan.. eller låter det som att jag är ute på hal is?

Jaja.. med vår belysta range så kunde jag stå och klura ett tag in på kvällen efter solnedgången. Men även om strålkastarna är starka och lyser hela vägen bort så blev det svårt att de bollarna landa. Då var det dags att avsluta träningen.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 16 mar 2017, 09:56

Väntade lugnt på vändningen och sedan ner med händerna mot högerfoten, typ, och samtidigt/sedan klubbhuvudet mot bollen.
Ungefär så tycker jag också. Händerna/klubban/klubb-butten faller ned/dras ned. Sedan öppnar sig höften som reaktion. Se Patric Reed.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » tor 16 mar 2017, 12:05

Rangen..

Letar och letar... vart katten har jag lagt den?
Bollträff - ja men konsekvent bollträff... inte så mycket.

Men jag hittade på något nytt idag.
Sätta handlederna tidigt. Tidigt för mig iaf. Jag har nog aldrig satt handlederna i svingen egentligen. Kändes lite annorlunda men kanske att det blev något bra av det.
Genom att dra händerna bakåt (start av sving) och samtidigt vinkla upp klubbhuvudet gjorde att jag höll mig på planet. Händerna åkte lixom inte ifrån mig längre, det kändes som att de höll linjen, vänster handrygg "flöt" inte upp och helt automatiskt så satt höger armbåge som en smeck. Det hjälpte mig även att komma högre upp med händerna... som i ett brantare plan än tidigare om man säger.. jag fick upp den.. alltså golfklubban...

Väntade lugnt på vändningen och sedan ner med händerna mot högerfoten, typ, och samtidigt/sedan klubbhuvudet mot bollen. Alltså jobba aktivt med högerhanden så att klubbhuvudet inte hamnar bakom. Holy cow... lite vanskligt när man meckar men fn va bra det kändes ibland... Feel is not real... så säger Monte... ska nog ta och filma det där så jag kan se från sidan.. eller låter det som att jag är ute på hal is?

Jaja.. med vår belysta range så kunde jag stå och klura ett tag in på kvällen efter solnedgången. Men även om strålkastarna är starka och lyser hela vägen bort så blev det svårt att de bollarna landa. Då var det dags att avsluta träningen.

Många bra grejor i den texten, några kommentarer kring det...du är inte på hal is :-)

Ju senare man "lägger" armen över bröstet ju högre kommer man i svingen, att hålla handlederna stilla i sidled och bara vinkla upp dom gör att man hamnar snyggt på planet, känns äckligt om man är van att vika handlederna, det där hänger ihop mer än man tror.

Angående att dra ner klubban mot högerfoten är skitbra MEN se till att bröstet fortfarande pekar bakåt eller snett bakåt....att rotera tillbaka bröstet till uppställningsposition och därefter dra ner armarna får inte avsett effekt, var noga med skillnaden.

Därefter gäller det bara att få fram händerna i träffen annars kommer det gå högt och kort (skopa) innan du har vant dig, det beror till stor del på att klubban/händerna befinner sig lågt i ett tidigare skede än vad man är van...håll ett öga på det bara.
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 18 mar 2017, 00:16

Många bra grejor i den texten, några kommentarer kring det...du är inte på hal is :-)

Ju senare man "lägger" armen över bröstet ju högre kommer man i svingen, att hålla handlederna stilla i sidled och bara vinkla upp dom gör att man hamnar snyggt på planet, känns äckligt om man är van att vika handlederna, det där hänger ihop mer än man tror.

Angående att dra ner klubban mot högerfoten är skitbra MEN se till att bröstet fortfarande pekar bakåt eller snett bakåt....att rotera tillbaka bröstet till uppställningsposition och därefter dra ner armarna får inte avsett effekt, var noga med skillnaden.

Därefter gäller det bara att få fram händerna i träffen annars kommer det gå högt och kort (skopa) innan du har vant dig, det beror till stor del på att klubban/händerna befinner sig lågt i ett tidigare skede än vad man är van...håll ett öga på det bara.
Skönt att höra, för när man gör förändringar så känns det på tvären i början och jag tvivlar ibland på om min nya känsla är rätt. Det är ju så klart svårt att säga men jag tror vi pratar om samma grejer. Jag känner iaf det du beskriver och jag förstår vad du menar med att klubbhuvudet kommer in flackare. Med den här svingen så känns det väldigt tydligt om jag slarvar eller kommer av mig. När jag har startat svingen efter vändningen genom att låta händerna falla så är känslan "going along for the ride" genom bollträffen. Missar jag starten efter vändningen så blir det konstigt och det blir tajmingberoende = illa.

Idag fortsatte jag på det som jag beskrev sist och jag inser att det kommer nog att ta några bollar innan det det här sätter sig. Men FN va det smäller när det funkar. Jag testade samma känsla/koncept med alla klubborna idag och det kändes suveränt. På rangen ska nog tilläggas. Och så här i början är det långt ifrån alla slagen som blir bra... men ni vet ju redan hur det är.

För att det här ska fungera så har jag märkt att det är superviktigt med starten av svingen. Eftersom jag tidigate gick under planet (P2) så känns det nu som jag startar svingen som Fowlers gamla sving innan Butch fixade den. Sedan känns det också väldigt brant upp. Känns som att händerna går rakt upp nu och redan från starten försöker jag att klubbhuvudets tå ska peka uppåt.
Förhoppningsvis bara en vanesak och jag ska som sagt filma strax... bara det finns tillräckligt med ljus där ute när jag tränar.

Ska bli roligt att testa det här på banan snart.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 18 mar 2017, 14:44

Första rundan i år blev idag en 9-hålare.
Började med ett par, sedan gick det rejält utför på tvåan, mitt i rundan dök en pippi upp och jag avslutade med ett par. Nu är det igång och det känns kanon.

Att det kan vara sååå stor skillnad mellan att stå på rangen och spela på banan. Helt otroligt. Inte en linje på utslagen kändes rätt. Eller, jo, en blev perrfa. På birdie hålet. Sedan gjorde jag de två driverutslagen bra.

Jaja, bara att spela och träna mer på banan. Jag skissar på en plan.. kommer blir bra det här.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » lör 18 mar 2017, 20:52

För egen del börjar jag nedsvingen med en höftvridnng. För att inte bli "stuck" som Tiger i den berömda videon med Butch, så kör jag Montes "cast" med armarna, dvs kraftigt tryck m höger hand. Låter väl lite smårubbat i text, men funkar fantastiskt bra från wedge t driver.
11,6

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 18 mar 2017, 23:07

För egen del börjar jag nedsvingen med en höftvridnng. För att inte bli "stuck" som Tiger i den berömda videon med Butch, så kör jag Montes "cast" med armarna, dvs kraftigt tryck m höger hand. Låter väl lite smårubbat i text, men funkar fantastiskt bra från wedge t driver.
Hur startar du svingen med en höftvridnng? Är det samma sak som att man roterar höften mot startläget?
Eller menar du höft-"bump". Dvs. Trycker ut röven snett bakåt/framåt?

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 19 mar 2017, 15:29

Gick upp ganska tidigt för att få igång knoppen/kroppen. Stadig frulle med 3 ägg, mackor och kaffe. Sedan körde jag lite morgonstrech innan jag satte mig i bilen.

Underbart väder med några plusgrader, blå himmel och nästan ingen vind. Det var 4-bollar bokade under hela dagen så parkeringen var välfylld. Vi gick på enochfemtiofem.

Dagens svingtanke, "vänta in vändningen och dra ner mot foten". Utan att ta i nämnvärt. Fungerade och kändes bra. Det blir som någon sorts swosh. Det är bara att släppa på och följa med.

2 pippi på dagens 9-håls-runda.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » sön 19 mar 2017, 17:45

Hur startar du svingen med en höftvridnng? Är det samma sak som att man roterar höften mot startläget?
Ja typ så. Lite som en baseballssving. Vad jag försöker säga är att jag liksom drar armarna med med höfterna. Tricket är att kasta klubban som Montes video, annars blir klubban sen och man blir "stuck" och antingen tokslicar eller flippar m händerna och gör en Duck hook.
11,6

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 19 mar 2017, 18:38

Ja typ så. Lite som en baseballssving. Vad jag försöker säga är att jag liksom drar armarna med med höfterna. Tricket är att kasta klubban som Montes video, annars blir klubban sen och man blir "stuck" och antingen tokslicar eller flippar m händerna och gör en Duck hook.
Ok, lite Monte där också kanske?
"Bump - Dump and turn" plus lite "No turn - Cast"?

För jag tycker "bumpen" kommer av sig själv när jag lugnar ner mig lite i vändningen och sedan drar ner händerna. OCH det Maniac skriver är så klart helt rätt. Man stannar kvar en smula med överkroppen (ingen rotation) när man drar ner händerna annars är man rökt ("stucked"). För mig känns det som att "rövbumpen" är en reaktion av att jag gör det andra rätt. Sedan kan man dra på utan bara fn med högern som du beskriver med "cast".

Jag har lyckays hitta den där känslan nu några gånger och det känns som att klubban bara drar på av sig själv.. typ. Inte helt lätt och det dröjer nog mååånga träningspass innan jag kan repetera det. Roligt är det iaf när det klaffar. Blir en j-a smäll. :lol:

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » sön 19 mar 2017, 20:52

Vi har samsyn. När jag provsvingar rätt så nästan smäller klubban mot nacken. När jag sen svingar och klubban på riktigt smäller mot nacken känns det jävligt schysst :)
11,6

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 22 mar 2017, 23:15

Kvällssol, vindstilla och temp på ca. 5°.

Puttade ca. 1h idag på en ganska dålig (opreppad) green utan snö. Körde med 5 bollar och tränade in lite nya grejer. Känns bra. Mycket bättre än förra säsongen.

Gick sedan ut till vårt träningsområde och slog 10-50m inspel med olika klubbor. Höga, låga, spinn och rulla. Svårt men roligt. Det gick alldeles utmärkt att använda samma teknik för de kortare slagen som i fullsvingen. Under den här typen av träning är det ett superläge för att lägga lite mer krut på starten av svingen. Starten känns inte helt hundra ännu (konsekvent) och jag har tydligt märkt att den är superviktig för att hela svingen ska fungera. En dålig start är svår att rädda....känns det som. Det gäller att starta på planet.
Det här är dock första gräspasset 2017 så vi får väl se om det går framåt eller bakåt under resten av året. Jag har t ex fortfarande väldigt dålig koll på mina slaglängder. Halvsving, trekvartssving och fullsving. Hur ska det gå... Hahaha.

På slutet ställde jag mig längre ifrån och jag slog fulla P-wedge från gräs. Gu va härligt det var. Längderna var hyggliga (jämna) men spridningen kan bli bättre. Att sätta alla inspel i kopp eller på kanten är ju en önskedröm men för att vara lite mer realistisk, vad är egentligen ett ok resultat på träningen?
Alla inspel från 100m på green, 10%-regeln eller t.o.m. 5%?
Jag har svårt med det här. Så klart att jag vill bli bättre och bättre. Först alla på green, sedan 10% sedan 5% sedan 1%... det kan ju gå till idioti.
Jag vill ha något att mäta mig emot. När inspelen sitter på green (eller 10%) så kanske jag ska öka puttträningen för att par:a... Eller så kollar jag statestiken från rundorna i Golfshot... Där har jag no det.. Golfshot säger vad jag behöver träna på och jag mäter mig mot någon lista på en tour. eller?

Upplägget kändes bra. Började med puttning, sedan chip/pitch och avslut med längre inspel. Jag kommer nog att lägga upp närspelsträningen på liknande sätt även i framtiden men då något mer strukturerat. Fasta avstånd och lite lek med en boll.

På slutet blev det så pass mörkt att jag inte såg landningen så jag packade ihop och åkte hem.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 23 mar 2017, 17:21

Jag har lagt upp en sving från förra året (2016) i första inlägget. Det blir utgångsläget för 2017 och jag jobbar på med den feedback jag fick ifrån er för att åtgärda "problemen".
- Starten, bladet på planet, P2
- Huvudet mer stilla
- Mer forward shaft lean
- Bättre balans genom hela slaget

bab

Inläggav bab » tis 28 mar 2017, 11:09

Något för dig?

https://www.youtube.com/watch?v=5vAP_25DCrs" onclick="window.open(this.href);return false;

IMHO ser det ut som du glider för snabbt med över och underkropp till vänster sida och du får ingen tid för att få armarna och klubba ner och framför dig, så som Monte beskriver.. Inte så extremt som han visar men åt det hållet.

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » tis 28 mar 2017, 11:35

Ang Shaft lean...jag tänkte själv på det sätt för något år sedan innan jag fattade bättre :-P

"vi" amatörer har svårt att få fram händerna där dom bör vara vid impact, att preseta händerna i en svår position gör att man pullar slagen för att man inte kom fram dit man ville med händerna eller pushar slaget för att man kände att "nu blir det fel".

Jag ställer idag upp med klubbskaftet typ i höjd med bollen vilket iofs är shaftlean men så pyttelite att det inte ens syns, därifrån kan jag nu trycka fram händerna lite och releasa för fullt utan att pulla slagen blir gärna lätt lätt draw, det värsta som händer är typ en liten push om jag inte smäller på för fullt, det sättet att tänka och den marginalen man får samt att det blir en pushmiss istället för pullmiss är mycket bättre rent spelmässigt.

På köpet blir det lite mer "true" loft och bärighet på slagen, vill man hålla ner slagen av någon anledning så är inte det några problem heller, lägg bak bollen lite i stansen, ta mer klubba och svinga lite lugnare bara.
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » tis 28 mar 2017, 15:30

Något för dig?

https://www.youtube.com/watch?v=5vAP_25DCrs" onclick="window.open(this.href);return false;

IMHO ser det ut som du glider för snabbt med över och underkropp till vänster sida och du får ingen tid för att få armarna och klubba ner och framför dig, så som Monte beskriver.. Inte så extremt som han visar men åt det hållet.

Paradoxen
https://youtu.be/rtLEQ99bw4Q?t=20s
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Återgå till "Golfspel"