waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Nils77

Re: waggles golf

Inläggav Nils77 » tor 21 dec 2017, 14:40

Jornhona skrev:Diskussionsforum är ju snarare motsatsen till filosofin : som man känner sig själv..
Och golf i synnerhet :lol:

Är det?
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 21 dec 2017, 14:46

Skummar tråden waggles golf då och då..gillar waggles vilja att söka förståelse om swingen. Tror nästan det är prio 1..

Basic fråga, hur lär sig waggle. Är det långa texter, instruktioner, bild,film,känslomässiga aspekter.?
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 21 dec 2017, 14:47

Egon skrev:Min enkla tanke här är att problemet med topp o duff inte hjälps av en medveten liten del i svingsekvensen.

Testa: ”Looooooow and go!”...
Eller.. ”nu-ska-jag-fanimej-dra-tillbaka-klubban-och.... slå-till!”.
Toppar och duffar du med den ramsan i huvudet så ligger felet i små justeringar av uppställning, grepp, bollplacering eller take-away.
Det ligger definitivt inte i medvetna rörelseändringar av häl, höft, handled eller axlar.

Fattar du vad jag försöker säga med texten ovan?

Egon

Att våga slå till bollen i alla lägen, även om det är nervöst eller svårt? Fegar man - duffar man?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 9450 träningsbollar slagna

Egon

Inläggav Egon » tor 21 dec 2017, 15:05

Nils77 skrev:
Egon skrev:
Nils77 skrev:Tråden ger hintar åt detta håll...
https://plato.stanford.edu/entries/other-minds/

Typ klassiskt dilemma...

Inte alls.. men det krävs tydligen nån utomstående för att dra den slutsatsen. Diskussioner är intressanta oavsett ståndpunkt. Det är först när någon hellre tar sig tid att kommentera diskussionen som man vet att de inte har något att tillföra men likväl vill synas. Vad kallas det syndromet? :oops:

Egon

Det jobbiga är att lägga tiden att förstå den andres ståndpunkter när man sitter med egna erfarenheter som säkerligen skiljer från den andres.

Det har du rätt i...
Är det din ståndpunkt?

Egon

Egon

Inläggav Egon » tor 21 dec 2017, 15:22

waggle skrev:
Egon skrev:Min enkla tanke här är att problemet med topp o duff inte hjälps av en medveten liten del i svingsekvensen.

Testa: ”Looooooow and go!”...
Eller.. ”nu-ska-jag-fanimej-dra-tillbaka-klubban-och.... slå-till!”.
Toppar och duffar du med den ramsan i huvudet så ligger felet i små justeringar av uppställning, grepp, bollplacering eller take-away.
Det ligger definitivt inte i medvetna rörelseändringar av häl, höft, handled eller axlar.

Fattar du vad jag försöker säga med texten ovan?

Egon

Att våga slå till bollen i alla lägen, även om det är nervöst eller svårt? Fegar man - duffar man?

Nej.

Att det finns delar av sin golf där man kan nörda ner sig i detaljer och andra där det bara leder till misär.
Ser du ingen avsevärd skillnad på att fixa till greppet vs din wristcock?

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 21 dec 2017, 16:12

Nils77 skrev:Skummar tråden waggles golf då och då..gillar waggles vilja att söka förståelse om swingen. Tror nästan det är prio 1..

Basic fråga, hur lär sig waggle. Är det långa texter, instruktioner, bild,film,känslomässiga aspekter.?

För mig har det inte alltid varit så självklart att förstå svingen. Hittills jag har typ bara slagit bollar i mängder och haft tur. Jag har prioriterat lek och bus istället för att förstå vad jag håller på med. Det var väl för två-tre år sedan jag insåg hur viktigt det är att ha koll på t ex sina slaglängder. Innan dess har jag bara tagit en klubba och slagit på känsla. Ju mer jag spelar och tränar desto mer förstår jag de olika delarna i spelet och vilken roll de har. Just nu under vintern är svingen högst upp på listan, sedan kommer nog spelstrategi och sist närspel. Med en stabilare sving som man förstår så blir det andra nog lite enklare. Superstrategin är mer en hjälp för att spela smart och inte ta in massa risker på banan. Normalt är jag en som spelar ”sexy” och går för ”Tiger line”. Det börjar bli snålt med slag på banan och det behöver nog bli en ändring på det här snart.
När det gäller närspelet är det alltid viktigt. Det kommer sist i min lilla lista men absolut viktigt.

Jag vet inte hur andra gör men för mig är det viktigt att förstå vad som är orsaken och vad som blir effekten. Jag märker mer och mer att grunderna är viktiga. Väldigt viktiga för att svingen ska bli stabilare. Det här kanske låter konstigt i en sån här tråd men jag är hela tiden vaksam på att jag inte grottar ner mig för mycket på rangen eller (framförallt) på banan i den här teorin. Jag har väldigt sällan svingtankar på banan. Möjligen har jag en sak jag tänker på när jag spelar men inte fler. Samma gäller på rangen. Jag tränar på en sak i taget.
Jag får ofta frågan hur jag gjorde ett visst slag och jag svarar lika ofta ”jag vet inte” eller ibland lite skämtsamt - ”shaft lean”. Jag försöker bara svinga snyggt och stå kvar i ”Rory position” så länge jag kan. Även om jag inte riktigt kan vrida upp mig lika långt som han så är det en skön känsla att kunna stå kvar i slutpositionen i balans tills bollen landar. Känns ”tour:igt”.

Jag drivs av att jag hela tiden har en möjlighet till att bli bättre på det jag gör.
Jag har läst en del böcker och sett några fler filmer men det som ger mig mest är nog feedbacken jag får från er och när jag tittar på hur andra gör på film. Inga långdragna analyser som en del gör för det orkar jag inte. Jag tycker att Malaska förklarar på ett enkelt och bra sätt. Även Monte. Ingen annan ”tränare” har iaf lyckats fånga mitt intresse och jag tror på att hålla mig till en av dem och inte hela Internet. Både Malaska och Monte har likheter och jag både ser och hör vad de båda vill att man ska förstå.

Jag har tagit lektioner men jag tycker inte det har gett så mycket hittills. Jag gillar att träna och står ofta på rangen. Kanske lite väl ofta tycker en del. Men det beror på vad man har för mål. Nu börjar mitt hcp tryta och jag behöver ta tag i en del frågor under nästa år, framförallt för att få ett stabilare spel och bli bättre. Vet inte riktigt hur jag ska göra eller vart jag ska börja.

Jag har filmat mig själv och försökt att se vad som händer (identifiera problem) men är alldeles för dåligt på sånt. Jag kan ju egentligen inte det där med golf och sving. Det är bättre att andra som verkligen vet vad de snackar om, får drar slutsatserna på det jag gör fel och kan jag koncentrera mig på att förstå och lösa det..

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 21 dec 2017, 16:14

Egon skrev:Ser du ingen avsevärd skillnad på att fixa till greppet vs din wristcock?

Egon

Jag har aldrig tidigare fått någon negativ feedback på mitt grepp.

Mashie

Inläggav Mashie » tor 21 dec 2017, 21:10

Har som Nisse följt denna tråd ett tag och har lite tankar om hur waggle ska utveckla sin golf. Jag känner inte waggle, vet inte hur länge han har spelat golf, och vet inte hans bakgrund som människa. Med det menar jag tidigare idrotter, kroppsbyggnad, ålder, fysiska status. Har inte heller sett waggle slå några slag. Med den brist på kunskap är det omöjligt att ge några tips som kan hjälpa honom i hans sökande efter en swing som ska funka för alla slag på banan. Den kunskapen har hans Pro, som har sett waggle slå bollar och som har den rätta kunskapen om hans förmåga att utvecklas. Med detta vill jag säga till waggle, skit i tips från detta forum då ingen här har den kunskap som din Pro har! Och ska du kolla på någon Pro på nätet så är Wayne DeFrancesco duktig, bra koll på swingen!
Lycka till med din golf waggle!

Egon

Inläggav Egon » fre 22 dec 2017, 13:30

waggle skrev:
Egon skrev:Ser du ingen avsevärd skillnad på att fixa till greppet vs din wristcock?

Egon

Jag har aldrig tidigare fått någon negativ feedback på mitt grepp.

Det är lite svårt att förklara när vi pratar om olika saker. Jag tar på mig det.

Mashie’s inlägg ovan är klockrent.
Han tror att några’s inlägg handlar om att ge svingråd när det handlar om så mycket mer. Lite golf-reptilhjärna på det inlägget. :oops:

Tyvärr är rådet i det inlägget din väg till total kollaps och jag ska försöka förklara varför.

Jag och bl.a Jornhona har levt nära inpå ditt problem i flera år.
Det är alltid samma sak, dvs. slår långt, snett och ibland träffar de inte bollen alls. Varenda gång är det ett lotteri om fjoppleriet ska ta ut varandra och prestera något som kan liknas vid ett golfslag eller om det ska haverera totalt. Det kvittar om det är en j3 eller en wedge... slaget kan bli så j-a bra eller, som oftast, inte alls bra.

Symptomen du uppvisar i tråden är de samma. Du utbildar dig, försöker förstå och värderar allt din pro (pro’s) säger med extrem noggrannhet. Problemet ligger i det klassiska med att inte kunna se skogen för träden.

Det går inte att argumentera emot dig eftersom det inte är fel på dina insikter. Det är mer hur du hanterar dem och varför du anskaffat dem som är föremål för min argumentation.

På Youtube och i tidningar får du analyser som inte är värt ett skit för dig och din golf. Det ställer bara till det. Alla som gör dessa analyser har lurats in i samma fälla och det är max nån minut som ägnas åt det du verkligen kan ta till dig. Detta + att det finns en j-a massa felaktigheter därute.. gör det till en omöjlig uppgift att sålla när man inte har det filter du verkar sakna.

Nåja, som sagt, killen jag o Jornhona ”drabbats” mest av är exakt som du. Han läser härinne ibland och under nästa år lär han ramla ned på singelhcp. och sen vet man inte hur långt det bär. Talangen är stor och det är bara huvudet och det där filtret som är problemet.
Varken min eller jornhonas approach är teknisk eller styrande på något sätt utan vi agerar bara som vänner som bryr sig.

Egon

Nils77

Inläggav Nils77 » tis 26 dec 2017, 18:27

waggle skrev:
Nils77 skrev:Skummar tråden waggles golf då och då..gillar waggles vilja att söka förståelse om swingen. Tror nästan det är prio 1..

Jag drivs av att jag hela tiden har en möjlighet till att bli bättre på det jag gör.

En bra egenskap. Gissar att det i slutänden leder till ett behov att söka kunskap hos dem som kan det bäst.
D. Hume

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 26 dec 2017, 18:37

waggle skrev:Jag drivs av att jag hela tiden har en möjlighet till att bli bättre på det jag gör.

Personligen är jag jävligt nöjd om jag bara träffar bollen. Gärna hyggligt rent och ofta. Det har tagit mig till dagens hcp, men det är inte för att jag vill bli bättre än nån annan. Men det är jävligt skönt dom där rundorna då man bara vet man kommer lyckas med i princip vilket slag som helst, från vilket läge som helst.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 26 dec 2017, 20:10

AlbertS skrev:
waggle skrev:Jag drivs av att jag hela tiden har en möjlighet till att bli bättre på det jag gör.

Personligen är jag jävligt nöjd om jag bara träffar bollen. Gärna hyggligt rent och ofta. Det har tagit mig till dagens hcp, men det är inte för att jag vill bli bättre än nån annan. Men det är jävligt skönt dom där rundorna då man bara vet man kommer lyckas med i princip vilket slag som helst, från vilket läge som helst.

Med din CF så träffar du träffar väl rent varje slag?

Appropå att bli bättre än någon annan. Det har aldrig exciserat för mig. Jag har bara en motståndare och det är jag. Jag spelar med min strategi och mina klubbval, mot banan, mig själv och mitt hcp. De andra spelarna skiter jag i.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 26 dec 2017, 20:13

Nils77 skrev:
waggle skrev:

En bra egenskap. Gissar att det i slutänden leder till ett behov att söka kunskap hos dem som kan det bäst.

Menar du en PRO eller något annat?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 26 dec 2017, 20:32

waggle skrev:Med din CF så träffar du träffar väl rent varje slag?

Det hjälper absolut! Men det finns grejer i svingen jag jobbar på efter besök hos pro i Klaipeda. Mycket bra grejer för mig. Efter X år som golfare känns det som man börjar landa i hur man personligen vill göra. Verkar fungera.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 26 dec 2017, 21:02

AlbertS skrev:
waggle skrev:Med din CF så träffar du träffar väl rent varje slag?

Det hjälper absolut! Men det finns grejer i svingen jag jobbar på efter besök hos pro i Klaipeda. Mycket bra grejer för mig. Efter X år som golfare känns det som man börjar landa i hur man personligen vill göra. Verkar fungera.

Bra att du kommit fram till det och att det verkar funger. Inget som en tränare i din närhet (hem) skulle kunnat hjälpt dig med?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 26 dec 2017, 21:06

waggle skrev:Bra att du kommit fram till det och att det verkar funger. Inget som en tränare i din närhet (hem) skulle kunnat hjälpt dig med?

Har gått hos pro här med, detta är lite tvärt om varandra. Väldigt stor skillnad i takeaway.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 26 dec 2017, 23:16

AlbertS skrev:
waggle skrev:Bra att du kommit fram till det och att det verkar funger. Inget som en tränare i din närhet (hem) skulle kunnat hjälpt dig med?

Har gått hos pro här med, detta är lite tvärt om varandra. Väldigt stor skillnad i takeaway.

Låter superbra att du komit framåt.
Själv är jag nog lire rädd för vad en ny tränare skulle hitta och som jag fömodligen skulle få jobba på under resten sommaren/året/åren.. Kanske bättre sent än aldrig. :?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 26 dec 2017, 23:52

waggle skrev:
AlbertS skrev:

Låter superbra att du komit framåt.
Själv är jag nog lire rädd för vad en ny tränare skulle hitta och som jag fömodligen skulle få jobba på under resten sommaren/året/åren.. Kanske bättre sent än aldrig. :?

Det optimala vore förståss att gå till ett par olika pro och hitta en du får förtroende för / mycket förtroende för. Min pro här på karlshamn lär ut en vacker sving och är väldigt bra med olika typer av spelare och så vidare. Men han tog ett steg snett med min sving upplever jag det som och när jag hittade en annan pro som vände lite på svingen igen, ja tillbaka ett steg kan man säga, så slog jag bättre på alla vis. Det är inte alltid så att man måste förändra sig för att förbättra sig, verkar det som. Vi hittade tillsammans några enkla tankeregler och så var det enkelt att träna på egen hand och skall jag vara helt ärlig så funkar det väldigt bra, det brister däremot i fokuset. Man börjar slentrianslå istället för att skärpa till sig helt enkelt. Så det blir mer träning på det mentala framöver än det praktiska.

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 27 dec 2017, 13:57

waggle skrev:
Menar du en PRO eller något annat?

Vad helst som ger vidare utveckling bortom google/allmänkunskap.
Avskyr men utgår nu från mig...vill man slå längre så checkar man med någon som slår långt.
Vill man bli bättre att få iväg bollen så frågar man någon annan.(höja nivån)
Vill man bli bättre rent tekniskt så frågar man den som är "bäst" på detta ur flera synvinklar.
(Det sista sätts ihop med visualisering av typ streckgubbe i swing med vissa vinklar.. bilder ger mig mer än känslor map swing)
Vill man bli bättre rent mentalt så pluggar/praktiseras denna del.
Sedan att inte förglömma vill man bli bättre ska man lira med vassare lirare,,lite du blir en del av de du umgås med tanke.
D. Hume

Egon

Inläggav Egon » ons 27 dec 2017, 18:05

AlbertS påvisar det jag menar med att det ”kan” gå helt åt skogen om man hamnar hos fel pro.

Om man inte kan sortera tekniksnacket och hålla ihop det stora hela med svingen så är det svårt till nästintill omöjligt att få någon reda på det man gör rätt eller fel. En tanke, en känsla eller en övning är 100ggr bättre än någon som diskuterar vinklar och positioner.

Många säger sig känna en tillfredställelse när de står vid bollen och vet vad som kommer att ske. Det där är inte riktigt sant... inte när man tvingas dra upp en j5 på ett 135m korthål och hooka in den med rull. Det kvittar att man ofta lyckas lägga den på green och medspelarna höjer ens fina skruv till skyarna. :oops:

I oktober i år var det första gången på 5-6 år som jag lyckades få höjd på järnslagen. En ytte-pytte liiiten justering som ingen ser men som jag känner av enormt mycket. Teknikförändring... visst, men inte pga. någon häl, handled eller positionstänk. Bara en ren förståelse för hur det ska kännas när jag tar tillbaka klubban.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 27 dec 2017, 18:34

Egon,

Vi har säkert gått igenom detta tidigare, men i mitt fall handlade det om att jag med klubban pekande rakt bakåt i takeaway enligt gamla pron skulle lära mig att öppna klubban så tån på klubban pekade rakt upp (handleder?) och sedan likadant i follow through.

Den "nya" pron sa att han vid spel på bana såg att jag gjorde exakt det (så jag följde så att säga given instruktion från hemmapron) och att det skulle vara en enkel fix. Han sa istället att jag skulle låtsas att träffytan på klubban hade ögon som skulle titta på bollen genom hela svingen. Dvs lite som jag svingat tidigare. Vad som hände direkt vid omställningen var att jag gjorde galna pulls vänster iom jag var van att vrida handlederna vid impact. Nu gällde det att hålla position genom träffytan "ut mot högra krysset" utan att använda handlederna. För att hitta ett bättre svingspår såg vi till att jag hade en vidare takaaway där jag "kammade gräset" egentligen så länge som möjligt. Resultat? Högre bollbana (hög istället för låg) och liten draw. Om jag bara skärper mig som sagt, det är grymt lätt att falla tillbaka. Slår lika långt eller längre. Galet stängd på toppen. Detta är vad jag menar med "min grej".

Kanske kan vara något för dig att testa om du inte gjort det redan.

Egon

Inläggav Egon » ons 27 dec 2017, 22:05

Säkert.. Det låter sunt.

Min ”fix” handlade mer om att jag behövde komma till tals med flera problem som jag försökte lösa individuellt. Det gick sådär..
Jag har varit inne på samma väg som waggle och det var inte förrän jag fick försöka förklara det svåra i detaljstyrning och det viktiga med en sund grundrörelse, för någon annan, som det klickade.

Jag har sedan hcp.24 kunnat slå fade och draw på beställning. Jag stod på rangen och slog medvetet varannan boll höger och vänster utan problem. Någonstans runt hcp.7-8 hade jag enbart en draw i bagen och då scorerna började hålla sig runt nåt slag över par så tyckte jag det var ok. Not so much any more...

Så, kortfattat... ingen fade i sikte och då konstaterades ett stängt blad vid impact. Alltid lite inifrån och det rimmar inte med TM’s uppgifter om vad som krävs för järn med neg. AoA.
Nytt svagare grepp, mer brant sving och bra viktflytt.
Nähä, effekten blev en ännu värre draw/hook. :oops:

Ovan är lite ex. på hur snett det kan gå utan att analysen i sig är fel. Lösningen fanns fö. (peppar, peppar) i en sund takeaway som mer handlar om back to basics.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 27 dec 2017, 22:36

AlbertS skrev:Det optimala vore förståss att gå till ett par olika pro och hitta en du får förtroende för / mycket förtroende för.

Ja och det är väl en resan som kan bli ganska lång va? Att hitta rätt tränare...eller så har man tur och hittar en bra på första.

Sist hittade jag en som jag aldrig går tillbaka till igen. Han var nog less (på annat) redan innan lektionerna och jag lärde mig inte ett smack som jag inte visste sedan tidigare.

En annan gång så hade jag en som inte hittade något speciellt som jag skulle jobba vidare på. Inte nu när jag tänker efter iaf och när jag har läst på en del om svingen. Han visade mig hur jag skulle justera högerhanden för att kunna slå fade resp. draw. Bra och användbart såklart men så stabilt svingade/svingar jag inte enl. min mening.

En annan tränare hade en träningsgrupp som jag var med i. Jag fick med mig en hel del närspelsövningar men inget speciellt nämnvärt för svingen.

I nuläget kan jag bara dra slutsatsen att jag inte behöver göra några större förändringar med min sving men för att prestera bättre behöver jag träna upp min känsla för inspel, närspel och puttning.

...funderar nu över vilken typ av tränare som passar mig. En som vill samma sak som jag (som jag tror är rätt) eller en som ev. behöver/vill bryta isär min sving och bygga om från början så den blir stabilare och lättare att repetera. En pro tänker väl att en nöjd kund kommer tillbaka och alla pro`s vill göra som jag vill (typ) och det går inte att komma ifrån att de är säljare också.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 27 dec 2017, 22:55

Nils77 skrev:Sedan att inte förglömma vill man bli bättre ska man lira med vassare lirare,,lite du blir en del av de du umgås med tanke.

Sant.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 27 dec 2017, 23:09

Nils77 skrev:Sedan att inte förglömma vill man bli bättre ska man lira med vassare lirare,,lite du blir en del av de du umgås med tanke.

Handlar mest om spelstrategi än sving. Idag kan jag spela bra med vem som helst i bollen. Det är absolut viktigare att ha trevligt än att ha lågt hcp.

Återgå till "Golfspel"