waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Twoflower

Re: waggles golf

Inläggav Twoflower » ons 27 dec 2017, 23:24

Såg Den här idag och tänkte på dig.
Lite det jag pratade om, att "bumpen" inte är något man förordar idag. Sen starten med vänster knä.

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 28 dec 2017, 00:27

AlbertS skrev:
Nils77 skrev:Sedan att inte förglömma vill man bli bättre ska man lira med vassare lirare,,lite du blir en del av de du umgås med tanke.

Handlar mest om spelstrategi än sving. Idag kan jag spela bra med vem som helst i bollen. Det är absolut viktigare att ha trevligt än att ha lågt hcp.

Tror allt herrn missar poängen...
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 28 dec 2017, 00:33

Vinklar och visualisering.
Min erfarenhet, pron filmade, det jag trodde var inte ens nära verkligheten, känslan för "rätt" kändes tokfel, har ingen aning om det var rätt eller om det endast kändes rätt och var fel. Visualisering vinkel gav mig vägen för att få först in teknik sedan eventuell känsla. Känslor kan variera...känslan kan vara rätt men utförandet mindre rätt alt tvärtom.
Nya pron som jag ser det,pejl på swingen, det tekniska och inte att förglömma den fysiska biten.
Det fysiska värdesätter jag för det blev än mer mina förutsättningar rent fysiskt. En swing anpassad generellt inom mina möjligheter inget en swing för alla.

Pron satte press på mig, delgav andra väldigt snabbt var mitt hcp borde ligga med mina förutsättningar..ett bra sätt att kicka igång mig på.

Tror att mesta utbytet för Waggle kommer ett komma från någon pro som har ett ska vi kalla det holistiskt tänk inom golfswingstänket.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 28 dec 2017, 01:17

Egon skrev:I oktober i år var det första gången på 5-6 år som jag lyckades få höjd på järnslagen. En ytte-pytte liiiten justering som ingen ser men som jag känner av enormt mycket. Teknikförändring... visst, men inte pga. någon häl, handled eller positionstänk. Bara en ren förståelse för hur det ska kännas när jag tar tillbaka klubban.

Egon

Jag svingar väldigt mycket på känsla och letar egentligen inte alls efter vinklar, även om det låter så ibland. Eller så är det vinklarna jag söker bara att jag inte tänker på det viset. Jag tror att, om man hittar till de här (grund) positionerna på ett naturligt sätt, utan att konstra till det för mycket så sitter nog svingen ganska bra. Med bra grunder så blir svingen och spelet stabilare - roligare golf. Lite som @Egon skriver, "back to basic". Det är här jag tror att en tränare kan göra susen för svingen. Kolla av grundrna så man har inte hittat på några nya (youtube) hyss.

Jag vill veta vad jag behöver känna eller göra för att komma åt de stabila (grund) positionerna (P1-P10) när jag är off i bollträffen eller om bollflykten inte blir den förväntade. Lite off gör nog inte så mycket i nuläget men ju lägre hcp desto mindre off får man vara. Jag börjar förstå de som kommenterar en sving och sätter den i relation till ett hcp. Jag har tidigare inte sett att de följer varandra så pass som de verkar göra.

T ex så kommer en off P2 av en anledning och den (en off P2) orsakar förmodligen något annat skit och sedan är cirkusen igång. Jag vill inte direkt bota mitt problem med P2 men jag vill komma åt varför jag ibland blir off. Jag antar att jag iaf letar positioner. :?

När jag har förståelse för de olika delarna (orsak och verkan) kan jag sedan sätta ihop allt till en helhet och utvecklas vidare. Det blir lättare för mig att göra rätt eftersom jag då (utan större inre konflikter) kan acceptera förändringarna och lära mig de nya känslorna. Inget konstigt. Gäler bara att hitta en sund nivå.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 7730 träningsbollar slagna

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 28 dec 2017, 13:12

Twoflower skrev:Såg Den här idag och tänkte på dig.
Lite det jag pratade om, att "bumpen" inte är något man förordar idag. Sen starten med vänster knä.

Hahaha, ja så där kan det nog se ut när jag tränar. :D

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 28 dec 2017, 14:15

Nils77 skrev:Pron satte press på mig, delgav andra väldigt snabbt var mitt hcp borde ligga med mina förutsättningar..ett bra sätt att kicka igång mig på.

Tror att mesta utbytet för Waggle kommer ett komma från någon pro som har ett ska vi kalla det holistiskt tänk inom golfswingstänket.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här egentligen. Att sätta press kan fungera hos en del personer och beroende på sammanhang. Ett låg hcp kommer väl av att pusselbitarna sitter på plats?
Personligen har jag inte brytt mig så mycket om mitt hcp. Det enda jag velat är att få singel för att kunna köpa de vita och snygga skorna.

Jag tror min nästa tränare kommer att hjälpa mig med grunderna i svingen och se till att helheten kommer på plats. Han/hon kommer att plocka de lågt hängande frukterna som jag inte sett. Vi kommer nog att ha en hel del snack om detaljer men som jag kommer att avrådas ifrån att grotta ner mig i. Tränare har en egen (bra?) bild av svingen, spelstrategin och försöker anpassa mig till den i sammarbete med mig såklart. Det kommer nog inte ske några stora förändringar men något som kommer att höja mitt självförtroende.

Jag tror vi kommer att lägga en del krut på inspel, chip och puttnig. Om jag nu anlitar en tränare igen.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 28 dec 2017, 14:52

Framförallt närspelet får dig att sjunka i hcp. Spelar ingen roll hur mycket puttar du tränar från ett avstånd, att öka din % så mycket att det spelar roll på din score kräver för mycket av det andra spelet. Däremot måste de korta puttarna i så man skall inte missa för många enmeters.

Nej, det handlar om att hamna inom enputtsavstånd med chipparna för att rädda par.

Med chippning gäller det också att hitta sin grej. För mig funkar dave peltz metod bra och har givit mig en säkerhet som även gjort att jag fått mer säkerhet med andra närspelsslag. Och i det sista ligger mycket av hemligheten. Tveka aldrig.

Om du tvekar- välj ett annat slag.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 28 dec 2017, 17:14

waggle skrev:
Nils77 skrev:Pron satte press på mig, delgav andra väldigt snabbt var mitt hcp borde ligga med mina förutsättningar..ett bra sätt att kicka igång mig på.

.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här egentligen. Att sätta press kan fungera hos en del personer och beroende på sammanhang. Ett låg hcp kommer väl av att pusselbitarna sitter på plats?
Personligen har jag inte brytt mig så mycket om mitt hcp. Det enda jag velat är att få singel för att kunna köpa de vita och snygga skorna.

De flesta har en förmåga att sk prokastinera och där kan det fungera bra med lite press. Arbetet ska utföras för att i ett senare läge cascha in resultatet. (Pusselbitarna på plats). Gissar om man skulle fråga pron istället för elever så skulle svaren kunna vara att eleverna övar för lite, önskedrömmer snabba resultat osv...
Hcp för min del något sekundärt, tävlingsresultat när alla i fältet lirar samma bana under liknade förhållanden är av intresse.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 16 jan 2018, 12:26

2018 - Första rangebesöket i år är avklarat.

Den här gången gick mest ut på att känna på grejerna och reda ut en del tankar som jag grubblat på under julen. Jag tror det gick åt tre (rågade) hinkar och då hann jag endast skrapa på nedanstående. Tyckte ändå att jag fick lite rätsida på vad jag ska jobba vidare på under året.

Problem
- Hur ska jag ställa upp i en naturlig uppställning som jag alltid kan komma tillbaka till
- Bollplacering
- Vart ska greppändan peka för att det ska bli bra i svingen
- Hur behöver jag känna för att ”kocka” handlederna (och INTE vrida dem på ett felaktigt sätt)
- I vändningen efter en paus, ska jag skjuta på från den bakre foten eller ska jag ”bara” låta höften glida fram, fram/in i spelriktningen
- Ner med klubban mot den bakre foten (egentligen handlar det om att behålla ryggen mot målet så länge som möjligt) och försöka med att inte göra något alls – bara låta det hända.
- Finish – snygg som satan
- Utrustning, känna på wedgarna (har två uppsättningar) och järnen

Lösningar
- Tittar jag på framsidan av bollen (isf baksidan) så kommer nacken och huvudet i en bättre hållning som är skonsammare. Jag har en tendens att göra som Spith i uppställningen och pga. tidigare problem med nacken tror jag inte det är skonsamt att fortsätta så

- Grunden kommer dock att vara i mitten för J7-J8-J9-PW och i den främre ljumsken för J6-J5-J4. Lite längre fram för de andra om jag t ex peggar högt.

- Jag vill att greppet ska peka in i ljumsken eller något längre fram. Jag har alltid haft greppet pekandes in i mitt emellan benen och det både känns och ser fel ut men jag får fn inte till den bilden jag behöver. Vinkeln på bladet och skaftet ser fel ut och slarvar jag med det här så är jag tillbaka i mitt gamla igen.

- Om jag låter handlederna vara stilla så länge som möjligt i starten och påbörjar ”kockningen” när det känns naturligt så blir det bäst. Gör jag det här för tidigt i starten av uppsvingen så känns det fel mot den vikten jag försöker flytta framför mig. Gör jag det för sent är risken stor att jag tappar fart och rörlighet (håller emot).

- Skjuta ifrån eller låta det ske mha den naturliga förflyttningen som kommer av att jag pausar uppe på toppen. Det sistnämnda känns mist påfrestande för kroppen men att skjuta ifrån (eller snarare stå stabilt och hålla emot) med den bakre foten känns på något sätt säkrare MEN kan bli halare om det är blött. Samtidigt så känns det inte naturligt att skjuta ifrån när jag slår en chip eller en halv 56:a in till green. Då är det första alt. att föredra. Hmm, får se hur det blir.

- Nedsvingen kan man inte göra så mycket åt. Det är bara att sätta lite fart och låta bollen vara i vägen.

- En alltför underskattad position är 10an. Det är då alla press-bilderna tas och det är viktigt att se snygg ut.

- Järnen är hur sköna som helst och de kommer inte att bytas ut. Jag har även valt mina wedgar. Det finns såklart även en hybrid, spoon och driver och med tanke på hur de gick förra året så får de stanna kvar i bagen. Jag har en Scotty-putter (Scotty Cameron Studio Select Newport 2.5) i år och det har redan gjort framsteg (snygg som få). Allt Titleist.

Själva träningen den här gången då?
Jo, det kändes bra i sin helhet och jag testade att slå några bollar från gräs. Bra bollträff med t ex J8 och torvan (efter bollen) blev lagom tunn och lätt. Jag tränade inte på några skruva eller liknande utan fokus var att känna på kroppen, utrustningen och en del tankar. Jag provade att slå mot olika mål och märkte att siktet behöver kollas av hela tiden. Ska nog ta en vända i shopen och köpa ett par riktiga siktpinnar (och slänga mina blompinnar). Ska även skaffa en riktigt bollväska och bra träningsbollar. Samma som jag kommer att spela med. Alla andra bollar som jag har hemma får mina jr ta över.

Hujedamej
Ovan låter kanske mycket (och krångligt) för många men om jag kokar ner det här så blir det i praktiken – för mig:
Reda ut hur jag vill hålla i klubban (uppställningen) och starta nedsvingen på rätt sätt. Ingen enkel match kanske men jag hoppas det kommer gå vägen en bit. Grunderna kort och gott - svinga naturligt och enkelt.

Målet 2018
1. Spela mer golf och hålla mig i buffert.
2. Sänka mitt chip och puttsnitt ytterligare ( @AlbertS ).
3. Jag kommer förmodligen även att boka några lektioner för återkommande avstämningar på det jag gör - är rätt.
Sedan kommer resultatet… när det kommer. ;)

GB-O

Inläggav GB-O » tis 16 jan 2018, 15:19

Bra skrivet, men du bör nog INTE låta juniorerna överta skitbollarna. Det är juniorerna du/vi ska satsa på.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 16 jan 2018, 16:03

GB-O skrev:Bra skrivet, men du bör nog INTE låta juniorerna överta skitbollarna. Det är juniorerna du/vi ska satsa på.
Tack.
Jag vet inte riktigt hur jag ska påverka det här men när de (jr) har träning så slår det på rangebollar (som deras tränare har med sig). Visserligen någon modell av Callaway men långt ifrån tour-bollar. I nuläget tror jag inte det spelar så jättestor roll, så länge de är vita. När de når en viss nivå så kan det vara avgörande men de är inte där ännu.

falkn

Inläggav falkn » ons 17 jan 2018, 08:20

Fler videos hade varit intressant för att veta hur det ser ut. Dina beskrivningar är ju väldigt ingående och det är svårt att bedöma om det är för att det bara är smådetaljer som saknas eller om det är mycket att jobba på :)

Hur går det med puttning och chippning? Ser att du har detta som mål, men du skriver inte så mycket om den träningen? Anledningen att jag undrar är för att jag känner igen mig själv ganska mycket i ditt sätt. Mycket fokus på sving och att slå snygga slag o.s.v, men det påverkar kanske inte scoren så mycket som man vill. När man sedan börjar fokusera mer på närspel och puttning så minskar pressen på att träffa green och man slår då i regel fler bra slag på banan.

Viktigt som du skriver, att träna chip och putt med samma bollar som man spelar med.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 17 jan 2018, 11:22

falkn skrev:Fler videos hade varit intressant för att veta hur det ser ut. Dina beskrivningar är ju väldigt ingående och det är svårt att bedöma om det är för att det bara är smådetaljer som saknas eller om det är mycket att jobba på :)

Hur går det med puttning och chippning? Ser att du har detta som mål, men du skriver inte så mycket om den träningen? Anledningen att jag undrar är för att jag känner igen mig själv ganska mycket i ditt sätt. Mycket fokus på sving och att slå snygga slag o.s.v, men det påverkar kanske inte scoren så mycket som man vill. När man sedan börjar fokusera mer på närspel och puttning så minskar pressen på att träffa green och man slår då i regel fler bra slag på banan.

Viktigt som du skriver, att träna chip och putt med samma bollar som man spelar med.

Ja, fler videos kommer men som det ser ut nu har jag ingen möjlighet. Det finns en sving i mitt första inlägg i den här tråden men jag vet ärligt inte hur aktuell den är. Det känns annorlunda nu mot hur jag svingade då men det kanske inte syns lika mycket om man skulle jämföra de två. Kommer fler när det blir bättre väder och ljusare.

Det är svårt att träna chip och puttning under vintern (speciellt om det är snö ute) då vi inte har någon inomhus hall (i bra skick) nästgårds. Under sommaren 2017 tränade jag mycket längdkontroll i puttningen och hitta ett skönt flow (bekväm puttning). Långa puttar (5-10m) närmre hål och 1-metersputtarna skulle sitta. Jag körde mycket cirklar runt ett hål. Jag körde även olika typer av ”trappor/steg” mot ett hål.
Min kompis visade en rolig putt-övningen i somras. man markerar en zon bakom hålet på ca 40x40 cm och lite mer öppet vid hålet i sidled. Dom en trekant. Sedan puttade man från tre olika längder (1m, 3m, 5m) i tur och ordning och sedan samma väg tillbaka. Missade man en putt halkade fick börja om. Är man två så kan man tävla och det var roligt. Man puttar vartannat slag och den som klarar att sätta samtliga puttar (6 st) vinner.

När det gäller chip-slaget så har det varierat i kvalitet när det kommer till träningen (och spelet på banan såklart). Här har jag massor att göra och jag kommer planera min träning senare under våren. Jag tror jag har hittat en putt-chip-teknik som kan fungera för mig. Vi för se hur det går framöver.

Egentligen ligger golfen ganska vilande just nu om man ser till det praktiska. Jag är på min höjd ute på gk 1 gång/vecka just nu, om ens det. Väl där så blir det svingen som tränas. På en matta under tak, men eftersom det inte blir så ofta så sker heller ingen större utveckling. Just nu är det mer att hålla svingen i form så startsträckan inte blir så j-a lång när väl gk öppnar igen.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 27 jan 2018, 20:28

Var på rangen idag och slog bollar med 56°. Kändes riktigt nice och egentligen var jag mest där för vädret. Blå himmel och sol - Me like.

Efter halva hinken började jag (själbklart) labba med svingen och hittade något som jag skulle vilja kalla för kroppsrotations-sving eller att svinga med kroppen. Det heter säkert något annat på golfspråk men det här är det jag kom på som beskriver bäst det jag gjorde.

I torsdags när jag tittade på Tiger-golfen (cmore golf) så hörde ena kommentatorn (Wille, som f.ö. gör ett det ännu mer intressant att titta på golfen) prata om armsving VS att svinga med kroppen. Lite så kände jag när jag slog i morse.

Jag tror, att när jag gör en mer likt armsving (när jag försöker svinga som Malaska visar) så känner jag mig väldigt aktiv i armarna och nästan lite ostabil. Eller, ostabil är kanske fel ord men om jag istället skriver att den är svår att repetera Så förstår ni säkert vad jag menar?
Och så här har jag svingat det senaste året men i morse, när jag hittade ett annat sätt att svinga klubban, (eller egentligen ett sätt att rotera aktivare med kroppen och bara låta armarna följa med) så kändes det mycket bättre. Har aldrig gjort (känt) på det här sättet tidigare.

En liten tajminggrej med klubban "bara" men svingen kändes väldigt stabil. Det kändes som att jag hittade rörelsen som många pratar om, nämligen att använda kroppen som motor. Eller nått....
Armarna satt typ fast i kroppen och hängde bara med (ja, det låter konstigt men jag kan inte beskriva det annorlunda) kroppsrotationen. Så länge armarna följde med på ett naturligt sätt OCH att jag samtidigt aktivt gick ner med händerna mot min bakre fot (känsla) i nersvingen så blev bollträffen superbra. Både en stabilt sving och bra bollträff låter ju bara för bra för att vara sant men så kändes det.

Jag ska även nämna att min slutposition bara hände. Jag stod där, uppe med klubbban på toppen och tittade på bollen när den flög i luften. Helt underbart och nästan lite självklart. Alltså, att en fin slutposition blev naturlig och i balans. Precis så som jag vill.
Jag testade såklart vidare med J8... och det fungerade...sedan med J6... fungerade också... J4...fungerade också.. otroligt. 70 bollar senare så stod jag där, nästan som ett frågetecknen och undrade vad jag hittat. :shock:

Frågan är nu vad jag gör för skillnad mellan dessa två olika svingar. Känslan säger en sak men vad säger egentligen svingen och verkligheten. "Armsvingen" känns lite vingligare eller hur man nu ska beskriva den. Även om jag slår bra med den. Jag inbillar mig att den är något svårare att repetera, typ. Fortfarande en bra och stabil sving men om jag jämför den mot den andra som nästan kändes orubbar så vill jag nog fortsätta med den. Problemet med "kroppssvingen" är att jag pushade bollen höger i stort sätt alla slag. Startar lite höger och fortsätter rakt höger på samma linje eller så startar bollen lite höger och skruvar ut mer. Jag kan förmodligen bara stärka greppet något och så är saken biff men det känns farligt att ändra på greppet om det andra är direkt fel...

Dagen avslutades med en helt oplanerad 9-hålare. Otroligt skönt väder, trevligt sällskap och några fina slag men framförallt, grym bollträff även om de drog lite till höger ibland.

Åker nog ut till GK i morgon igen och slår några till. Vill känna mer på den här nya grejen och se vart det bär...

Egentligen är det min nyfikenhet som får mig att hitta nya känslor och jag försöker inte aktivt att hitta något nytt bara för att. Man måste ju testa lite också.

Någon som vågar sig på att beskriva de olika svingarna och vilken som man förordar?
För och nackdelar?
Känner någon igen det jag försöker att beskriva och kan säga om jag är på rätt väg?

Golf är spännande.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 29 jan 2018, 14:50

Jo, jag var ute i går också.

Efter en sömnlös mardrömsnatt om svingteknik (sparkade av mig täcket flera gånger) så behövde jag känna lite på grejerna igen. Dags att reda ut saker och ting och bestämma mig. ;)

Även om jag hanterar den här ”armsvingen” så känns ”kroppssvingen” betydligt stabilare. Kanske ett j-a tjat men den känns faktiskt så. På rangen gick det över förväntan bra, bortsätt från att jag fortfarande pushar ut några bollar till höger. Ibland skruvas bollen ytterligare lite och på banan kan det ställa till det. ”Sikta på vänster sida och låt skiten komma”. Lösningen blev till slut att jag stängde bladet i uppställningen men jag misstänker att jag har missat en viktig detalj i svingen. ”glidning” istället för en stabil rotation.

Bortsätt från några riktiga skitslag på banan så var bollträffen solid. Framförallt utslagen från tee blev riktigt dåliga och jag fortsätter utredningen på vad det kan bero på. Väl på fw så går det bättre och jag funderar på det är kopplat till min ovana att pegga bollen med järnen. Jag är ju inte van vid att pegga annat än driver och när vi lirar på banan ska jag tydligen pegga allt på tee. Förmodligen peggar jag också lite för högt och då skiter det sig direkt, blir helt fel i huvudet och speciellt med järnen.

Att t ex skruva bollen runt en björk med en full J4 från fw var inga problem men att ta samma klubba på utslaget efter gick inget vidare. Jag misstänker att jag peggar med en bollplacering för långt fram i stancen. Känns INTE som att jag når fram och en topp är given. Får gå tillbaka till grunden igen och kolla på uppställningen/bollplacering.

Det är stor skillnad på att tro att man svingar med kroppen och att verkligen känna att man gör det. En sak kan jag säga iaf. Det är en stor skillnad mot att svinga med "bara" armarna. Kroppssvingen känns stadig på ett helt annat sätt och den känns balanserad. Med armsvingen kan jag ibland känna mig vinglig i avslutet men med kroppssvingen kan jag stå kvar stadigt tills bollen landat. En helt annan grej mot vad jag har kännt tidigate och det är superroligt med den här upptäckten.

En sak är klar iaf, jag kommer att fortsätta med ”kroppssvingen”. :D

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 01 feb 2018, 16:02

För mig betyder oftast snö och kallt - ingen golf. Då passar jag på att förbereda kroppen inför den kommande säsongen.
Jag har återupptagit styrketräningen nu när det är för halt att springa ute. Jag har som mål att det ska gå snabbt och vara enkelt.

Mitt schema är enkelt och passet går snabbt att genomföra. Det bygger på 5 bas-övningar som jag kör 3 ggr/vecka. Ett pass A och ett pass B. Jag kör veckoplaneringen enl. nedan:
vecka 1: A-B-A
vecka 2: B-A-B
Så rullar det på t ex må-on-fr.

Jag är inne på min 3e vecka nu och det känns redan (mentalt) bättre/starkare. För mig är det viktigt att träna hela kroppen på ett effektivt sätt och jag har valt ett program med endast basövningar. Det enda jag behöver är en skivstång. Passet tar ca. 1h inkl. uppvärmning (löpning 10 min) och jag sitter i bilen efter ca. 55 minuter (efter dusch och utan stress).

Jag tänkte köra på så här tills våren kommer och drar väl på mig skorna för en löprunda när vädret tillåter igen. Kanske någon helgrunda i feb. och mars men då ska det vara fint väder, annars stannar jag inne i båset och slår några hinkar. ;)

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 feb 2018, 16:11

Hahaha, så fort Tiger ska ut och lira så spelar det ingen roll vad det är för temperatur ute. Man måste ju bara hålla i grejerna och värma svingen inför helgen. :D

Stod och värmde med wedgarna och det kändes bra. Nytvättade grepp är riktigt skönt, vilken enorm skillnad det gör. Minusgrader, långkallingar, fyra tröjor och en jacka gör också skillnad. Hahaha.

Sedan gick jag vidare med J8-J4 och hittade tillbaka till den där sköna känslan som jag hade sist. Kroppen roterade från toppen och händerna föll bara "rakt" ner.
Det kan vara ett himla meck med den där känslan, speciellt nu när den är ny, för det är väldigt lätt att man vill ta i mer men då kan det komma in slarv och en ryckning vändning kan förstöra hela svingen. Eller att jag försöker ta i mer och drar klubban framåt med hänterna i spelriktningen isf ner.
Min känsla är att kroppen ska rotera och HÄMDERNA SKA NER (känsla). Synkningen här emellan är hela grejen. Kan man tajma den här kroppsrotationen och "ner med händerna" så blir det väldigt bra, för mig.

Efter ca. 100 bollar poppade det upp en bild när jag tittade på mig själv i spegeln på rangen. Nämligen Hogan när han visar vad som startas när i hans berömda video. Förstå mig rätt nu. Jag säger absolut inte att jag såg ut som han men känslan jag fick när jag svingade var att jag klickade med hans budskap i den filmen. Det konstiga var att jag inte sett filmen på ett år eller så, så att den skulle poppa upp nu var ganska coolt. Känslan är på gång iaf och det är betydligt stadigare att svänga så här än hur jag gjorde tidigare = bra.

Jag har även varit i TM och fått lite siffror på det jag gör och det det enda jag kan skriva just nu är att det går framåt. Fortfarande lite för öppet klubbhuvud i träffen och en push är alltid nära.

Funderar på en annan grej också när det gäller material och bollflykt. Jag spelar med CB, tycker att de är supersköna och har ingen plan på att byta.
När jag testade klubbor i somras så valde alltid CF:aren bort AP2-valet och jag har för mig att han pratade om höjden på bollnanan. Jag kunde däremot välja fritt mellan MB eller CB för det spelade tydligen ingen roll (jag valde CB mellan dessa två eftersom jag tyckte de var jämnare/skönare och mentalt lättare).
Samma sak hände när jag testade PING och CF-aren valde bort i200 framför iblade. Han sa att jag inte behövde hjälpen (?).
Ni som kan. Betyder det här att jag förmodligen slår tillräckligt högt (med bra spinn) och behöver alltså inte de andra modellerna eller vadå?

punchfade

Inläggav punchfade » tor 15 feb 2018, 16:25

waggle skrev:Ni som kan. Betyder det här att jag förmodligen slår tillräckligt högt (med bra spinn) och behöver alltså inte de andra modellerna eller vadå?

Han vill sälja dig en dyrare modell med hjälp av smicker :D ;)
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 feb 2018, 19:27

punchfade skrev:
waggle skrev:Ni som kan. Betyder det här att jag förmodligen slår tillräckligt högt (med bra spinn) och behöver alltså inte de andra modellerna eller vadå?

Ja, med tanke på alla de olika resultaten jag fick från utprovningarna så kan det förmodligen betyda vad som helst... Klart de vill tjäna pengar om de får chansen.

punchfade

Inläggav punchfade » tor 15 feb 2018, 22:24

waggle skrev:
punchfade skrev:

Ja, med tanke på alla de olika resultaten jag fick från utprovningarna så kan det förmodligen betyda vad som helst... Klart de vill tjäna pengar om de får chansen.

Lite mer allvarligt då då. Det kan ha berott på en massa saker vilket är svårt att säga något om utan siffror eller att ha varit där. Du kan ha haft väldigt bra bollträff, slagit högt, mycket/lite spin osv, osv, osv. Fråga honom om anledningen nästa gång, det är ju ändå du som skall ha en modell du är bekväm med.
Hio: 2
Albatross: 1

Egon

Inläggav Egon » tor 15 feb 2018, 22:58

punchfade skrev:

Lite mer allvarligt då då. Det kan ha berott på en massa saker vilket är svårt att säga något om utan siffror eller att ha varit där. Du kan ha haft väldigt bra bollträff, slagit högt, mycket/lite spin osv, osv, osv. Fråga honom om anledningen nästa gång, det är ju ändå du som skall ha en modell du är bekväm med.

Allt är relativt men om jag kommer ihåg rätt så spinner waggle rätt mycket.

Grejen med ”moderna” klubbor är att de launchar högre/loft och därigenom spinner de mindre. Loft ger spinn.
Det går naturligtvis att lofta ner en klassisk modell eller delofta mha svingen.

Allt är alltså relativt dvs. det går inte att säga vilken modell som passar förrän man ser värden och testar. Sådär rakt av tror jag på att de som cf’at waggle tänker ganska statiskt. Blad funkar ypperligt för spelare med hög klubbhastighet men spinn kommer liksom på köpet och då gör man ibland sig själv en björntjänst.
Slår man som låg/medelhcp. ”lagom” högt med blad så är risken väldigt stor att man spinner för mycket eller skopar lite. I waggle’s fall är det spinn och då ska man fanimej inte lyssna på krängare (tillika ryggdunkare) utan verkligen testa allt och se hur det blir.

Btw.
Proffsen må ha en räcka officiella orsaker till att spela den modell de spelar. Pöbeln har länge försökt intala andra att blad är till enkom för proffs. Eftersom långtifrån all proffs spelar blad så dras det en j-a massa felaktiga slutsatser på det.
Den enkla sanningen är att en lm ger svaren och sen väljer proffsen att skräddarsy efter det. ALLA kan spela ALLT men de finjusterar med spinn och föredragen bollbana som grund. En hardhitter som spelar blad har garanterat en enorm deloft. Utöver det så har de kompromissat en hel del i sin cf för att inte spinna iväg slagen åt h-e.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 16 feb 2018, 23:46

Jag var på gk idag och kollade om det fanns något smaskigt i shopen. Snackade lite med personalen och fick en något luddig förklaring på det du nämner ovan @Egon.

Jag frågade om MB, CB och AP 2. Han (i shopen) förklarade att det var olika loft och olika CG (?) som gjorde skillnaden mellan de olika modellerna. Han berättade att man kunde defofta klubbhuvudet för att minska spinn för de spelare som svingar snabbt. Skaftvikten påverkade tydligen också. Jag är fortfarande förvirrad och känner inte att jag riktigt förstår hur allt hänger ihop. Det jag tror att jag fick fram var att, om jag kunde minska min spinn så kunde jag vinna längd. Tror jag det var. :?
Fast spinn är väl bra?
Launch också?

Jag var senare på rangen och tränade.
Bara järn idag och jag fortsatte att gnugga mina grunder samt den stora (rotations) motorn. Hittade en bollträff och en enkelhet som jag inte tidigare känt/haft. Jag slog både långa J4, korta 60° med samma typ av känsla och det kändes bra.

Avsluta med de 70 sista bollarna genom att skjuta mot olika mål med samma klubba. Först med 60° till 36m, sedan till 56m och sedan 75m om vart annat. Dels tränade jag siktet eftersom jag varje boll sköt mot målen i olika ordning men också längdkänslan och att kunna repetera. Sedan slog jag med PW till samma avstånd. Prioritet var siktet. Roligt med variation. "Lugn vändning" var dagens ledord för mig. Då blev det som bäst.

Även om det var svalt och ensamt blev det en bra träning. Skönt att fundera lite. Eller inte... :D

Egon

Inläggav Egon » lör 17 feb 2018, 00:54

waggle skrev:Jag var på gk idag och kollade om det fanns något smaskigt i shopen. Snackade lite med personalen och fick en något luddig förklaring på det du nämner ovan @Egon.

Jag frågade om MB, CB och AP 2. Han (i shopen) förklarade att det var olika loft och olika CG (?) som gjorde skillnaden mellan de olika modellerna. Han berättade att man kunde defofta klubbhuvudet för att minska spinn för de spelare som svingar snabbt. Skaftvikten påverkade tydligen också. Jag är fortfarande förvirrad och känner inte att jag riktigt förstår hur allt hänger ihop. Det jag tror att jag fick fram var att, om jag kunde minska min spinn så kunde jag vinna längd. Tror jag det var. :?
Fast spinn är väl bra?
Launch också?

I stora drag:
Du kan inte minska spinn genom att luta klubban (delofta) men du kan påverka launch och därmed pressa ner bollbanan.

Om 2 olika modeller av huvud har exakt samma loft så blir erhållen spinn tämligen lika vid samma klubbhastighet. Det man leker med är utgångsvinkeln (launch) och den får man av CoG (masscentrum). Genom att ha lägre CoG kan man ha lägre loft och ändå launcha lika högt. Eftersom loftet ger effekt på spinnen så vinner man längd.

Så... back to basics: Svinghastighet matchat med utgångsvinkel och spinn är utgångspunkten.
1. När en bollbana är hög med mb kommer cb/GI att ge ungefär samma bollbana men bara lägre spinn.
2. Längd är ingen avgörande faktor när man har hög svinghastighet.
3. Allt man gör i skaftväg för att begränsa avvikelser kommer att dra ner på längd, launch och spinn.

En enkel slutsats är att hårdslående spelare vinner på att välja bort blad till förmån för GI/cb och därmed kunna ta de skaftalternativ som ger bättre dispersion. Dvs. slå minst lika långt, högt och därtill betydligt rakare.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 17 feb 2018, 12:02

Då ska vi se om jag förstått rätt:

CoG - Center of Gravity - Center of Mass.
Lägre CoG = mer vikt i sulan.
Mer vikt i sulan = mindre spinn.
Mer vikt i sulan = högre launch.
Deloftade klubbhuvuden - lägre bollbana.
Tyngre skaft - stabilare sving.
Tyngre skaft - (ev.) långsammare sving.
Långsammare sving - lägre bollbana.
Lägre bollbana - kortare slag.
Mer spinn - stabilare bollbana (i vind).
Mer spinn - kortare slag.
För mycket spinn - rullar av green.
För lite spinn - rullar av green.
Bra spinn - kontroll - J6 ~6000 rpm.
Bra höj på bollbanan ~30 m.
Lägre bollbana - behövs mer spinn för kontroll.

Förhållandet mellan launch, bollbanan och spinn är viktigt och det kommer av SS och materialval.

Ex. Optimera utrustningen
För spelare med högre svinghastighet kan det löna sig (optimalt) att spela med t ex deloftade AP2 och ev. tyngre skaft. Eftersom hög SS ger mer spinn och låg CoG ger ger lägre spinn (de tar ut varandra) och tyngre skaft ger ett stabilare slag och sving. Men helst inte så tungt att SS blir lägre. Men ibland kan det vara nödvändigt.

Isf MB, som har högre CoG som ger ännu mer spinn och ett lättare skaft som (ev.) ger ännu högre SS som ger ännu mer spinn.
Puh...

Är jag ens nära?

Egon

Inläggav Egon » lör 17 feb 2018, 12:47

waggle skrev:Då ska vi se om jag förstått rätt:

CoG - Center of Gravity - Center of Mass.
Lägre CoG = mer vikt i sulan.
Mer vikt i sulan = mindre spinn. Fel
Mer vikt i sulan = högre launch.
Deloftad mha sving - lägre bollbana.
Tyngre skaft - stabilare sving.
Tyngre skaft - (ev.) långsammare sving.
Långsammare sving - lägre svinghastighet
Lägre bollbana - kortare slag. Fel
Mer spinn - stabilare bollbana (i vind). Fel
Mer spinn - kortare slag. Fel
För mycket spinn - rullar av green.
För lite spinn - rullar av green.
Bra spinn - kontroll - J6 ~6000 rpm.

Är jag ens nära?

Nja, iom. vissa ”fel” i dina antaganden så kan du vara långt ifrån. Du läser in det mesta i svart och vitt.

CoG ger launch
Loft ger spinn
Detta är allt du behöver tänka på avs. huvudet.
När du svingar skapar du DIN launch och spinn vilket gör att materialet du väljer måste utvärderas i fh. till DIG.

Många tänker sig ett klubbhuvud de trivs med och sen anpassar man skaftet efter det. Inget fel i det och det är väl så de flesta tror att det ska gå till.
Saken är att man därmed måste inse att valet av klubbhuvud satt normen för det man kan få ut.

Egon

Återgå till "Golfspel"