waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Egon

Re: waggles golf

Inläggav Egon » fre 16 mar 2018, 11:51

Du kommer göra stackarna arbetslösa, all tid som du tar upp å inte köper nåt. Slå till för fan, såväl boll som klubbor. ;) å sluta vela.
Om du läser mellan raderna så handlar det egentligen inte om att vela. Det handlar om vad fitters håller på med och hur det nästan alltid ”kommer ut” helt olika kombinationer som tydligen passar mig ”perfekt”. Det gör mig förvirrad och otrygg. Jag har alltid trott att jag har en typ av fit men det kanske är fel?
Det ända som är samma med skaften ovan är ett x i specen. Annars är det ganska olika, skulle jag säga.
Speciellt när jag svingar på samma sätt. Hade jag svingat olika varje gång eller om jag inte kände mig så stabil i svingen skulle jag acceptera det mer.

Sedan är jag nyfiken också och vill lära mig och förstå.
En duktig klubbmakare kan göra klubbor som passar med material som inte passar enl. en annan klubbmakare.

Det blir så tekniskt om vi t.ex pratar skaft att du försvinner på sida 2 när har vi 200 sidor kvar att läsa igenom. Enda sättet att ”lära och förstå” är att köra hela racet eller lita på det som sägs. Det sistnämnda är svårt och inget jag rek. men ibland har man inget annat val. Välj din kyrka!

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 16 mar 2018, 12:47

Om jag vill köra varvet på nordschliefe i rekordfart spelar det ingen roll om jag sitter i en koenigsegg 1:1 eller ferrari enzo, jag kommer ändå bli omkörd av en brud i vråltrimmad fiat punto.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 16 mar 2018, 13:23

Don Quijote alltså ;)
Kan ju vara så att ganska många klubbor faktiskt går att spela golf med. Som om den vore avsedd för ändamålet..

Egon

Inläggav Egon » fre 16 mar 2018, 13:42

Ingen Don Quijote och Alberts tanke är en gåta.
Att snabba sportbilar inte är en fit för honom begriper jag... men var kommer bruttan i punton in i bilden... Spelar hon golf?

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 16 mar 2018, 13:50

Nä men om det finns två-tre skaft där ute som presterar lika bra så är väl inte det så konstigt eg. Dessutom ihop med olika klubbhuvud.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » fre 16 mar 2018, 14:08

Nä men om det finns två-tre skaft där ute som presterar lika bra så är väl inte det så konstigt eg. Dessutom ihop med olika klubbhuvud.
Det har du rätt i.
Finns nog ett antal olika skaft som passar och skiljer det inte mycket i huvudet så ”borde” de funka vad än de sitter i.
Grejen är väl mer att ett skaft i samma märke och modell kan skilja rätt rejält och lägger man in en variabel till (läs, huvudet) så är det långt ifrån säkert att skaft x funkar som man tycker att skaft x borde funka.

Med det sagt. Det är lättare att rycka skaft och prova i andra huvud för att se om det man tycker stämmer. Funderar man så mycket som waggle gör så finns lösningen i att lära sig pilla själv innan man tjötar hål i huvet på andra. ;)

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 16 mar 2018, 14:55

Men gå till samma OEM fast två olika ställen med två olika fitters då? Tex titleist x2 eller vad du nu vill lira med.

Som jag förstått har du provat Ping och Titleist å fått olika resultat; vilket för mig förefaller korrekt.
Men läst så mkt så kan ha missat eller blandat ihop nåt. :roll:

Eller så skiljer det så lite mellan grejerna så du kan spela med det mesta.
I testsyfte (alltså test av fitters) har jag varit hos fler fitters än så. Jag har dessutom varit hos fler fitters inom samma märken och ändå inte fått samma spec. Det är därför jag tycker det låter lite underligt varje gång. T ex fittade PING mig med två helt olika specar med bara två veckors mellanrum. Jag får uppfattningen att den personen som fittar har stort inflytande på hur valet blir. En fitter gillar tyngre skaft och en annan gillar lättare skaft. Du får det skaftet de gillar. Typ.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10800 träningsbollar slagna

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 16 mar 2018, 15:14

Hahaha.
Så vetenskapligt :lol:

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 16 mar 2018, 16:30

För mig gäller: feel is real. Känns det bra så blir resultatet bättre också. Jag bygger inte självförtroende över vad en apparat säger :lol:

Egon

Inläggav Egon » fre 16 mar 2018, 17:55

För mig gäller: feel is real. Känns det bra så blir resultatet bättre också. Jag bygger inte självförtroende över vad en apparat säger :lol:
Problemet för waggle är ju lite värre.
Han förundras och försöker realisera olika uttalanden om vad denna apparat säger.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 16 mar 2018, 18:33

Problemet för waggle är ju lite värre.
Han förundras och försöker realisera olika uttalanden om vad denna apparat säger.

Egon
Jag försöker bara förstå varför det varje gång blir olika resultat med samma input. Det enda som skiljer är fittern. Allt annat har varit samma de senaste fem gångerna.

Jag kan bara tolka det här som att min sving är så j-a snygg och bra (för att inte skriva perfekt) att det inte spelar någon roll vad jag håller i. Allt funkar och jag behöver egentligen inte bry mig. ;)
Precis vad jag tänker.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 17 mar 2018, 20:42

Solen lyste, vind från vänster och -5 på termometern.

När jag kom till GK var det öppet till klubbhuset. Jag gick in och tänkte träna puttning på mattan men såg att massagestolarna var lediga så jag la mig där istället. Gu va härligt.
30 minuter senare klättrade jag ur och gick till bollmaskinen och rangen. Burr..

Den första hinken gick åt att hitta känslan och ev. få upp lite värme i kroppen. Lyckades inget vidare.

Under den andra hinken fick jag besök av någon pajsare som spelade musik i högtalarna och stönade en del. Han slog också ganska mycket i mattan. Det lät som att han inte ville vara där egentligen men ändå var han det...?
Jag började nu få ganska bra kontakt med bollen och ändrade om lite i min plan. Jag släppte på teknikträningen och började sikta mot olika flaggor istället. En flagga - ett slag. Sedan tog jag ut en ny flagga och slog nästa slag med en annan klubba. Jag bytte alltså klubba mellan varje slag och mål, utan övningssving och det gick faktiskt väldigt bra. Jag lyckades t.o.m. träffa flaggan två gånger med full J9.
Jag varvade mellan olika mål med fulla slag för klubborna J7 - J8 - J9 - Pw - 56°. Roligt.

Hink tre nu och jag blev ensam igen. Slog några slag med min hybrid och det kändes bra. Ganska stabil klubba faktiskt. Gick vidare till drive och det blev årets första slag med den. Helt ok även om jag har haft bättre dagar.
Sedan blev det mer målträning och jag hittade då drivet i frånskjutet med den bakre foten, rotationen med höften och högerhanden. Bra bollträff nu. Bra driv. Kändes väldigt stabilt även om det var -5°.

Dags att dra hem nu..... Men...
Då kom nästa snubbe och hälsade på. Han känner jag så jag hämtade en hink till.

Hink fyra blev bara målträning. Kände mig ganska kall i kroppen nu eftersom jag bara hade två tröjor och en tunn jacka. Högerhanden var kallast även om kroppen huttrade en del. Gick bra att slå bollar iaf. Det är alltid roligare om någon annan kommer och gör sällskap. Sedan gick vi till bilarna och åkte hem...

1 hink = 1h, om man går bakom bollen och siktar och tar det lite lugnt mellan slagen. Lagom tempo och jag är nöjd med dagen pass. Några +° skulle inte skada om man får be.

Såg en pippi också. Någon som vet vilken sort?
Bild

Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 18 mar 2018, 17:54

Var på Dormy idag i ett annat ärende men vem kan inte motstå att pilla lite på de nya fina bladisarna?

Jämförde Srixon med Titleist och Nippon 120S med Project X 6.0. Ett av skaften kändes väldigt stabilt och det andra lite snärtigare.
När vi tittade på bollträffarma efter 30 slag/vardera satt de riktigt samlat med den ena klubban. Kanske det bästa jag sett.
Den fick utlåtandet av säljaren: Det där skaftet kickar rätt för dig.

Vad betyder det?

Egon

Inläggav Egon » mån 19 mar 2018, 12:30

Var på Dormy idag i ett annat ärende men vem kan inte motstå att pilla lite på de nya fina bladisarna?

Jämförde Srixon med Titleist och Nippon 120S med Project X 6.0. Ett av skaften kändes väldigt stabilt och det andra lite snärtigare.
När vi tittade på bollträffarma efter 30 slag/vardera satt de riktigt samlat med den ena klubban. Kanske det bästa jag sett.
Den fick utlåtandet av säljaren: Det där skaftet kickar rätt för dig.

Vad betyder det?
Känns som om du skulle frågat det där och då!

Vad han menade, kan jag inte besvara, eftersom det är lite fel ord vid fel tillfälle. Hade han däremot berömt din launch-angle så hade det varit någon logik med ordet. Skaftets ”böj” har näst högsta påverkan på launch-angle (förutom loft).

Jag tror hans syfte var att slänga in lite tekniska benämningar för att sälja resultatet lite bättre.

Nåja, du vill säkert bara veta varför 6.0 gav bättre träffbild.
Eftersom du inte skrivit något om resultatet avs. bollbana, peak, längd, dispersion etc. så antar jag att du inte vill göra den jämförelsen!?
Bollträff och kick är frågan..
Svaret är:
Det har inget med ”kick” att göra utan bara att kombon passar din release och inte minst din sving.

Den enkla sanningen är att många skaft i en massa olika flex och vikt kan ge dig en kombo med bra träffbild. Det är när du tittar på alla bitar som valet blir mindre och lättare.
Alla fitters väljer något att utgå ifrån. Oavsett om de börjar med vikt eller flex bör de landa hyggligt rätt i slutändan.
Och.. ingen börjar med ”kick”. ;)

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 19 mar 2018, 17:06

Känns som om du skulle frågat det där och då!
Han skulle iväg till en annan kund och jag tolkade hans kommentar att “det där skaftet och bladet är din match”.
Vad han menade, kan jag inte besvara, eftersom det är lite fel ord vid fel tillfälle. Hade han däremot berömt din launch-angle så hade det varit någon logik med ordet. Skaftets ”böj” har näst högsta påverkan på launch-angle (förutom loft).

Jag tror hans syfte var att slänga in lite tekniska benämningar för att sälja resultatet lite bättre.
Jag är inte helt okänd i den affären och det vore direkt korkat att försöka sälja något till mig på det där sättet.
Nåja, du vill säkert bara veta varför 6.0 gav bättre träffbild.
Eftersom du inte skrivit något om resultatet avs. bollbana, peak, längd, dispersion etc. så antar jag att du inte vill göra den jämförelsen!?
Bollträff och kick är frågan..
Svaret är:
Det har inget med ”kick” att göra utan bara att kombon passar din release och inte minst din sving.

Den enkla sanningen är att många skaft i en massa olika flex och vikt kan ge dig en kombo med bra träffbild. Det är när du tittar på alla bitar som valet blir mindre och lättare.
Alla fitters väljer något att utgå ifrån. Oavsett om de börjar med vikt eller flex bör de landa hyggligt rätt i slutändan.
Och.. ingen börjar med ”kick”. ;)

Egon
Tack.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 21 mar 2018, 23:46

Dåligt med sömn i natt och lite småstressigt på jobbet "bäddade" inte för ett superbra pass idag. Dessutom blev jag lite sen från jobbet så jag hann slå 20 bollar, sedan var solen borta.

När jag kom ut till GK såg jag att snön hade smällt bort lite mer och jag kunde gå på grusgången till bollmaskinen. "Vårtecken"?

Slog två hinkar mot olika mål men eftersom det var mörkt ute och belysningen på rangen är begränsat till mitten så fanns det inte så många att välja mellan. Kändes ok men inte mer. Bra bollkontakt/bollträff och jag hade en skön svingkänsla hela passet. Wedgarna kändes bäst idag.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 24 mar 2018, 23:06

Många slag med 56°an idag.

Provade att slå låga och korta. Höga och korta. Låga och långa. Höga och långa. Jag vet egentligen inte vad det gör för skillnad med de här låga eller höga slagen men efter lite träning så gick det ganska bra. Jag märkte tydligt att bollträffen blev hårdare på de bollarna som låg längre bak i stansen. Kan tänka mig att de håller en aning bättre i vind också, mot de höga.

Gick sedan över till J8, J6, J4 med samma fokus. Puncha upp en J4 är väl aldrig fel men inte så j-a lätt heller. Kräver mycket mer övning för att det ska bli stabilt och bra.

Gick tillbaka till wedgen igen.
Rotation... Rotation... Rotation. Måste rotera med bålen och inte gliiiida framåt mer än nödvändigt. Försökte att hålla kvar huvudet. J8... Rotation.. rotation.. rotation. Känns väldigt bra när den sitter men ack så svårt att göra det om man inte är van att tänka så här. Nu vet jag iaf vart mina pushar kommer ifrån och varför jag träffar bollen med ett lite öppet klubbhuvud ibland.

Slog några spoon och t.o.m. driver idag också. Gick över förväntan bra även om det inte var världsklass på slagen.

Tillbaka till wedgarna igen och sista 50 bollarna mot olika mål. Härligt.

Hörde förresten motorsågar i skogen på banan. Verkade vara några av banarbetarna som fixade till banan. Vårtecken. Bra.

Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 25 mar 2018, 21:40

+9° och svag vind.
Kom fram till rangen och skulle ställa mig på en matta.
"Tillfälligt vatten"
Bild

Gick vidare in i båset och där såg det bättre ut.
Något torrare iaf.
Bild

Zoomar in lite så ser ni alla bollar som slagits under vintern. Någon verkar ha sänk flaggan också.
Bild

Många wedgar idag igen. Tror jag börjar få till greppet nu. Varvade avstånd mellan 30-90m mot flaggor och green. Måste nog skriva att BV greppen är riktigt bra och sköna. Mjuka och klibbiga, precis som jag vill ha dem. Hoppas de inte blir för hala i sommar.

Gick vidare till pw och försökte mig på halvslag mot en rangegreen. men det gick inget vidare. Kortade ner greppet 3cm och svingade fullt. NOT. :lol:

Gick sedan tillbaka till min 52° och svingade fullt istället. Mycket bättre bollträff. Körde även med två tajt liggande siktpinnar om var sin sida om bollen, precis så bladet fick plats + 1cm. Då går det snabbt att se hur spåret är vid bollträff. Kändes bra.

J8 mot en green längre bort. J8an är en klubba som jag har greppat om med GP cord för testning och den känns sval att hålla i utan att vara hal. Soft fast cord (samma som Tiger). Kan tänka mig att de sliter en del i händerna men samtidigt sviker inte greppet.

Började pusha ut slagen igen. Men med lite tryck med höger hand så blev det bättre. Mycket bättre. Men då kom jag till nästa problem, nämligen tajming i bollträffen för att inte stänga bladet och råka ut för en hook. För lite så blev det en push. Oftst raka slag eller push. Hmmm, :oops:

Gick vidare i bagen med J7 för att nå en green längst bort på rangen. Samma resultat som med tidigare klubba. Några raka och några pushar. Ibland även liiite pushfade. På med höger hand så blev det bättre. Om jag hade en bollplacering något längre fram än mitt i så blev det rakare. Jag funderar på om jag ska "stänga" bladet en aning till square så kanske bollen också går rakt eller alltid slå bollen från vänster pungkula/patte som ger samma resultat (fast utan högerhandstryck). ;)

J4 var även uppe för vädring, lika så hybriden och min härliga spoon. Gick bra och de fadade bara - inga puchar. Mer pull-fade. Om jag gick på med högern på spoon så hookade jag bollarna. Skumt.

Alltså, jag pratar inte om att det skulle vara så illa att det inte går att spela med det här men oroligheterna finns ju där om det skulle bli en höger eller vänsterskruv på banan. Sikta vänster och förväntningar på en fade så blir det en hook. NO GIR - EVER.

Jag avslutade med ett gäng wedgar mot samma mål som jag började. Det är fyra olika mål och det fungerar bra att variera.

Sedan när jag skulle till bilen fick jag se att vår ena övningsgreen hade blottat sig. Då åkte tre nya TourSoft snabbt fram och jag började putta. Ingen höjdare till green kanske men det var härligt att få slå bollar från gräs igen. Jag puttade fram och tillbaka mot ett löv som låg ungefär i mitten av green. Sedan tog jag även fram 56° an för att testa några chippar. Gick ok faktiskt även om green såg håligheter ut. Tror tyvärr inte att TourSoft får följa med på någon runda i sommar. Samma känsla som NXT bollen - stenkula. Iaf vid chip och puttning. Kan hända att den är bättre i det långa spelet men när jag tog fram min tänkta sommarboll så blev jag kär igen. I LOV X.

Våren telefonbakgrundsbild
Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 29 mar 2018, 15:59

Äntligen har jag tagit steget till att anlita en tränare.
Samtidigt som det känns lite läskigt och pirrigt så är jag glad att det första passet är över. Lektion 1 – check.

Hua, det är inte så lätt att prestera när man blir granskad av två kameror, TM och en tränare när man tror att allt redan är perfekt. ;)
Tur att jag träffade bollarna iaf. :?

Domen blev inte helt oväntat MER ROTATION med underkroppen/bålen. Jag får typ "early extension" eller utebliven rotation (jag stannar till och fortsätter inte) vid och efter bollträff. Det skapar en ohälsosam kurva med ryggen när jag krummar den. Skillnaden nu är att jag vet hur jag ska träna för att lösa problemet. Jag fick ingen direkt övning men jag vet hur det ska kännas när jag gör mer rätt. Inte helt lätt men det går nog med lite träning.

Slagen för övrigt, fick jag beröm för och bollbanan är ok. Vi hade en bra dialog under passet men fn vad tiden gick fort. 50 min - PANG, slut.

Övning (från tränaren):
Slå halvslag med "stela" handleder. Tänk Jason Day chip, fast lite längre sving. 50% fart.

Kom ihåg (mina notes):
Skapa tryck under insidan av höger fot i uppvindningen, tryck ifrån med foten och gör en tydlig rotation med bålen.
Händerna ska runt åt vänster och inte fram/från kroppen i bollens riktning.
Tänk lite som "ner till höger ficka - rotera - bollträff – fortsätt rotera - ut i vänster ficka"

Övningar (länkade av mig):
https://youtu.be/x-rkDoLECR4" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/HKAspJzpYGc" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/sjerZBaC5j4" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 30 mar 2018, 11:07

Tillbaka till rangen...

Det snurrar i huvudet och många tankar går till hur jag ska lyckas komma tillrätta med mitt problem. Jag fick ju en övning så jag körde på med den hela passet. Otroligt svårt att inte få dra till bollen med en full sving. Bara slå halvslag i 50% SS och känna hur bålen roterade. "Händerna ut vänster".

Jag lyckades iaf hitta något att jobba vidare med. Känns ju lite konstigt när man tror att allt (hyggligt) är ok så får man en sån här "käftsmäll". "Early extension".

Jag hade en kompis med på rangen som verifierade min sving mot hur jag trodde det skulle se ut och han godkände slagen (utan mutor). Så långt är det iaf bra. :lol:

Kämpar på med rotationen då ra...

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 30 mar 2018, 12:26

Mina erfarenheter av en PRO och lektioner hittils.
Jag har haft två pro tidigare plus den här nya. Inga mängder med lektioner och jag tror det är 5 stycken totalt.

Gruppträning
Den första träffade jag under gruppträning och jag fick några små tips i alla de olika delarna så som sving med olika klubbor, chip och puttning. Inget märkvärdigt men ändå matnyttigt just då.
Gruppträningen var bra men jag såg det mest som en övningsbank då vi fick testa massor med olika saker/lekar. Vi hade mest träningar då tränaren gick ett varv (person till person) och såg oss svinga. Han petade på en nyckel och sedan fick vi öva på att få till den. Inte så mycket tid/person med tränare. Sedan spelade vi t ex mot varandra med resultat. Det kunde vara chip mot en green, närmast vann. Många olika övningar för att uppnå samma resultat. Alltså inte så mycket svingteknik, utan mer fokus på att bollen skulle komma till målet så man kunde scora. Trevligt men jag saknade uppföljning och fokus på mig och mina förbättringar.

Fixaren
Den andra var en riktig "kvickfixer" och vi hade knappt ett samtal innan passet. Han frågade vad jag hade för problem och jag berättade lite snabbt. Sedan typ bad han mig att stärka greppet och sedan var det klart. Inte så mycket förklaring, utan mer fokusering på bollflykt (eller nått). Ingen kontroll av helheten och lektionen var över på 20 minuter.
Även här fick jag känslan av att det viktigaste var att få bollen i hål. Om svingen var stabil spelade mindre roll. Kanske inte så långsiktigt och kan nog fungera för någon som vill bli tillfälligt glad över sin "nya" sving.

Personligt och fokuserat
Den nuvarande som jag hade i onsdags.
Jag mailade honom i god tid i förväg (veckor innan) och berättade mina mål. Både när det gäller HCP men framför allt ett hållbart spel (och sving) i ett längre perspektiv. Vi träffades i onsdags (efter min uppvärmning) och hade ett ganska långt samtal innan själva svingandet. Han lät mig sedan slå ett gäng bollar och samtidigt gick han runt mig och tittade noga på min uppställning och sving (med J7). Han filmade med två kameror, både framifrån och DTL. Han samlade in data med TM och analyserade. Det enda han sa var att han ville ha lite "rådata" att jobba med. Ett utgångsläge m.a.o.

Jag fick mycket beröm för olika delar som jag gjorde rätt. Jag hade en bra bollträff och bollflykten såg fin ut. När det gällde vissa delar av svingen fick jag en uppfattning av att det såg bra ut, med förbättringspotensial (min tolkning) och som vi kommer att ta senare. Han sa egentligen inget om det men han påpekade sina iakttagelser och gick sedan vidare.

Vi tittade på filmerna, konstaterade att jag krummar ryggen i bollträffen och nu kom vi till ett intressant avsnitt. För nu kommenterade han en framtida skaderisk och den behöver vi ta tag i först, sa han. Innan vi går vidare. Det var inget överdrivet men det känns tryggt att någon ser till att man mår bra också. Dessutom något som kanske är långsiktigt. Säkerhet - bra. :D

Jag fick tydligt förklarat för mig vad jag gjorde för fel och en demonstration av hur jag behöver göra istället. Problemet nu var att jag inte riktigt greppade allt.
Jag såg filmen och såg "felet" och jag hörde vad han sa när han berättade "lösningen" men jag förstod inte hur jag skulle kunna verifiera att jag tränade rätt utan honom. Alltså när jag står på egen hand och övar på att göra rätt.

Nu så här efter gårdagens pass lyckades jag (förhoppningsvis) hitta ett sätt som kanske kan indikera på att jag gör rätt. Jag saknar nog ett förväntat resultat. Det enda jag kan göra är att filma när jag tränar och försöka behålla känslan i svingen när det ser rätt ut på filmen.
Jag behöver ju rotera bättre/mer genom bollträffen och inte stanna av.
Med egen träning så kanske jag kan lösa det här men jag behöver en bättre övning där jag vet när jag gör rätt, utan tränare.
Passet var iaf över förväntan bra och jag trodde inte att jag skulle gå därifrån med en "säkerhetsövning". Jag får nu öva lite på egen hand sedan ska vi ha en uppföljning. Jag vet att det är svårt men det känns som han träffade rätt på det mesta faktiskt. Enl. min mening.

Nu är egentligen bara frågan hur mycket jag ska träna innan nästa tillfälle. Det finns ju en risk att jag tränar fel.
Det beror såklart på vilken nivå man vill lägga sig på men jag vill känna mig stabil.

Bästa tränaren hittills. Iaf när det gäller svinganalys, noggrannhet och feedback. Känns tryggt.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 31 mar 2018, 16:56

Premiär, dags för spel på banan.

På vår GK har vi förmånen att kunna spela året runt på en fin 9-hålsbana. Tills idag har mycket av snön smällt bort även om det finns en del kvar. Jag varvade med en vit och en gul boll. Måste också passa på att nämna känslan i den nya Titleist-bollen TourSoft. Helt ok boll faktiskt, såhär lite vintertid.

Svingen då?
Jo, uppvärmningen i båset gick på under en timme och det kändes bra. Svingändringen är fortfarande nu så lite till-och-från ibland men mestadels bra. Sedan gick jag till gräsfältet bredvid och chippade mot en green. Greenen var stenhård och bollarna studsade vidare. Jaja, några puttar på gräs och sedan var det dags att gå ut.

Jag hade ett enda mål under hela rundan och det var "bålrotation". Låter märkligt kanske med allt annat var ointressant faktiskt. Jag ville se och känna att träningen och min nya känsla fungerade på banan också. Det gick fint, bra utslag och fina svingar. Bålen roterade iaf, det kändes lätt och fritt att svinga. Och då är det väl så också. :lol:

Jag slog en svag liten fin fade hela varvet. Trevligt sällskap hade jag också. Mycket (skit) snack och det gillar jag.

(Den ostädade) bagen fick åka i den vagnen idag på premiären. För många extrabollar och vinterns alla hittepeggar gjorde den för tung för att bära. Ska försöka komma ihåg att städa ur den tills nästa runda. Vagn på bitvis vinterunderlag är inte att rekommendera. Speciellt inte på knölig is.

Observera peggfacket längst fram i fören. Går inte ens att stänga. :lol:
Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 01 apr 2018, 21:21

Jag gillar verkligen inte att forcera fram något som inte faller sig naturligt i svingen. Jag var på rangen idag och hade jätteproblem att hitta till den där "nya" rörelsen/positionen med höften. Jag liksom försökte tvinga fram den men det gick inte. Tills efter ~80 bollar så kom jag på att jag kanske skulle göra något i/efter vändningen som gjorde att höften rörde sig på ett naturligt sätt dit den behöver vara vid bollträff. Oj, så mycket bättre det kändes. Superroligt, verkligen. Jag kände hur jag kom in till bollen på ett sundare sätt och rörelsen kändes fri. Det kändes även som att jag kunde rotera på ett bra sätt så allt stämde till sist. Fick en känsla av "bump-dump and turn".. igen...

Mitt i all koncentration, övningstänk och vevade så kom typ hela golfskolan in i båset. Det finns tre platser under tak och jag stod ju på en av dem. 10 andra nybörjare skulle dela på de andra två mattorna som naturligtvis låg på var sin sida om mig. Gissa om det blev spring och snack. Jissus. Bra träning dock. FOKUS.

Skulle behöva en bra kamera som filmade så jag även kan få det bekräftat utifrån. Tips mottages tacksamt.

Det här är första steget nu och jag hoppas på ett säkerhetstänk från tränaren, en svingförändring som gör mig bättre på sikt och förhoppningsvis skadefri. Det är meckigt att göra en liknande förändring men jag tror det är värt besväret i det långa loppet. Speciellt nu när det är kallt ute och man kan stå i båset och nöta. Då är det ju bara att köra.

Fortfarande stenhårt i backen men snön försvinner mer och mer.
Det är stor skillnad på +4 isf -4 när man toppar. :lol:
Bild

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 02 apr 2018, 12:38

Soligt och fint på rangen idag - gu va härligt.
Det blåste 5-7 m/s och +-0° - inte så härligt.

Efter två hinkar och en högerhand utan känsel så gav jag upp, gick in i klubbhuset och la mig i massagestolen istället - mycket härligare. :D

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 03 apr 2018, 20:38

Typ träningsvila idag och jag puttade/testade lite hemma. Testet var mellan TrueSoft och V1 på matta.

Marginell skillnad i ljud men en aningens mer/högre "klick" i V1-bollen. Snyggare originalfärg på V1an också.
En av frågorna är om det motiverar priset?
En annan är om puttlängderna (och känslan) på sommargreenen kommer att skillja?

Tror nog att det blir som testet i fjol, dvs. att samtliga bollar (utom Dx2) går lika på green och i puttning. Det kommer att avgöras på chippar och inspel. Tappar inte TrueSoft i längd och spinner lagom så tror jag vi har en vinnare.

En annan intressant iakttagelse var att ingen i familjen kunde tydligt höra skillnaden i tillslaget på de olika bollarna. Mjuk vs hård... Njaee, endast för oss nördar.

Återgå till "Golfspel"