waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Gay på banan

Re: waggles golf

Inläggav Gay på banan » tis 03 apr 2018, 20:44

Tappar inte TrueSoft i längd och spinner lagom så tror jag vi har en vinnare.
Tvådelsboll. Den kommer att spinna mindre på inspel och chippar än ProV1. Kommer inte att "checka" lika mycket på chippar/pitchar.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 03 apr 2018, 20:47

Tvådelsboll. Den kommer att spinna mindre på inspel och chippar än ProV1. Kommer inte att "checka" lika mycket på chippar/pitchar.
Bra då kanske man når fram till hål ;-)

Det roligaste var reklamen för titleist prov1/x på senaste pga eller lpga-tävlingen. I reklamen så checkar bollen och stannar 40 cm innan hål, den går alltså inte förbi hålet och sen tillbaka. Är det bra reklam att man inte når fram? ;) ;)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 04 apr 2018, 07:31

Spinner den mindre vid chippar för att det är en 2-delsboll?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Jornhona

Inläggav Jornhona » ons 04 apr 2018, 09:21

Ja. Skalet ger slitstyrka och till viss del spinn. Kärnan anpassad för lite hårdare slag. På flerdelsbollar är ytterligare lager tillagt för att få t.ex mer spinn,på liten bekostnad av de längre slagen.
Mitt tips: onödigt vetande som inte påverkar dig som golfare alls. Spela den boll som passar ditt spel och din vilja hur bollen ska bete sig. ;)

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 06 apr 2018, 13:53

Jag fortsätter med min träning och övningen jag fick av tränaren. Det börjar faktiskt sätta sig en del nu efter några bollar men det är en lång väg kvar för att det ska bli riktigt bra.

Jag får till en hygglig start på svingen, tryck under högerfoten, en lugn vändning, ”ner med händerna” och en rotation som ser (och känns) rätt ut. Jag fick även bekräftat igår att min finish ser ok ut. Lovande, även om det går 2 steg fram och ett bak, varje träning. Ena dagen känns det superbra och nästa dag - katastrof. Man får ju hoppas på att de dåliga slagen idag är bättre än de dåliga igår.

Jag känner klubban genom svingen på ett annat sätt än tidigare. Kanske pga. "stela" handleder MEN, jag behöver tänka på det här i varje slag. Slagen har blivit betydligt rakare nu och jag har faktiskt lyckats slå en eller ett par draw. *vilken fest*, om man vill. :lol:

Det här ser jag som positivt. Det här betyder att jag inte längre pushar ut slagen så ofta och jag känner tydligt när det blir "fel" i svingen och när jag kommer ut med händerna (eller vad det nu är jag gör?). Jag krummar inte längre ryggen lika mycket som jag gjorde tidigare.

Jag är en aning analytiskt lagd och har så klart funderar på det här. Allt det här kan faktiskt komma ifrån en tidigare handledsrotation i min start av svingen. Jag tror jag har skrivit om den tidigare. Alltså att klubban kommer under plan på vägen upp pga. att jag roterade händerna redan i starten och när jag ska vända ner igen så kommer den lite väl mycket inifrån. Ja, då kan inte händerna ta vägen någon annan stans än ut från kroppen. Min tränare har inte påpekat det här för mig, utan det är bara en vild tanke från mig… "cause and effect"

Kom att tänka på en annan sak nu. Undrar om en rättning av svingstarten skulle kunnat utmynnat i samma resultat. Jag behöver förmodligen rotera bättre också men själva grundproblemet med ”höga händer” kanske hade försvunnit genom en bättre start?
Eller så känner jag bara så för att jag nyss gjort en ändring.

Nu börjar snön försvinna men bollarna är fortfarande fruktansvärt skitiga. Tappar massor i känsla och i längd. Spelar kanske mindre roll med längden då jag ändå bara tränar på halvsvingar och rotation men bollträff-knarket är man ju ute efter också. Man vill ju ha den där ”bollträff-matta” ljudet.. Det är mitt knark just nu.

Kunde svinga hela kvällen med endast en underställströja under vindjackan. Det gjorde svingen mycket friare i rotationen mot när jag även hade en polo under också.

Missade tyvärr att ta en bild när dimman kom in över rangen. Det blev så där kusligt som i sagornas värld då den rullar in. Vi hade sikt på ca. 15m när vi kom till bilarna. Som tur var så stod det inga älga i vägen.
Bild

pstenman

Inläggav pstenman » fre 06 apr 2018, 14:25

"En aning analytisk" :shock: ;)
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 06 apr 2018, 16:13

Hur greppar du klubban? Med rätt grepp går det inte att få ” för höga händer”. Var slits handsken mest?

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 06 apr 2018, 23:11

Så här ser det ut när jag håller i min pw. Årets hanske som även var med på träningen idag. Zoomar man in så ser man tydligt ett litet hål i "kudden" som kommer av greppets kant.

Jag tror att mina "höga händer" (om det är det jag har?) kommer av att jag ibland kommer för mycket inifrån (under plan) med klubbhuvudet. Därför kan inte händerna ta vägen någon annanstans än ut från kroppen och i bollens riktning. Det är förmodligen också varför ett litet juck i höfterna kommer mot bollen i och efter bollträffen. Armarna (och händer) får inte plats helt enkelt. Min analys.

Slit i handske
Bild

Grepp om pw
Bild

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » fre 06 apr 2018, 23:39

Grepp om pw
Bild
Jag skulle börja med att ta greppet en bra bit ned.
Bild
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Egon

Inläggav Egon » fre 06 apr 2018, 23:48

Det är det lilla som gör det.
Pedagogiskt och bra svar av Puttaren men det han (troligen) inte vill säga kan väl jag nämna...
Har aldrig sett någon hålla som du waggle...Ever!

Egon

Mashie

Inläggav Mashie » lör 07 apr 2018, 09:09

Pedagogiskt och bra svar av Puttaren men det han (troligen) inte vill säga kan väl jag nämna...

Egon

Då har du inte sett mycket Egon! Ett klassiskt sk svagt grepp! Puttarens Info är bra! Inte så konstigt att Waggle måste flippa med händerna för att få fart. Med ett lite starkare grepp är det lättare att hålla bladet squre i träffen, samt få kontroll på bladet i start i bakswingen.

Jornhona

Inläggav Jornhona » lör 07 apr 2018, 11:17

Egon

Då har du inte sett mycket Egon! Ett klassiskt sk svagt grepp! Puttarens Info är bra! Inte så konstigt att Waggle måste flippa med händerna för att få fart. Med ett lite starkare grepp är det lättare att hålla bladet squre i träffen, samt få kontroll på bladet i start i bakswingen.
+1
Klubban ligger för diagonalt i handen,då kan man få för höga händer. Karaktäristiskt fel på golfare med för höga händer i träffen.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 07 apr 2018, 17:39

Vill bara förtydliga att bilden på handen (när jag håller i klubban) är tagen så att ni ska se vad som sliter i handsken. Klubbhuvudet ligger på en bänk och handen är uppvriden med handryggen ned mot golvet (typ) så fingrarna ska synas. Det är alltså INTE en bild av handen som jag ser den vid adressering. Säg till om jag behöver lägga upp en bild som jag ser det i adresseringen eller på annat sätt.

Raka puckar, tack för bra feedback. Det är alltid välkommet. @Puttaren, bra bild också. Jag har ju boken (Ben Hogan) och tänkt att jag gjort så men...tydligen inte.

Jag testsde att greppa ner när jag var på rangen idag efter rundan. 1cm kändes som att jag att jag höll klubban nere vid klubbhuvudet och jag behövde bryta ryggen för att komma ner. Ansiktet var ju nästan nere vid bollen, ju. ;)
Stor skillnad i känsla, m.a.o.

Tycker det är lite konstigt att ingen tränare påpekat något om greppet tidigare.
Man brukar väl säga, "grepp-uppställning-sikte"?

Slagen i sig gick väl sådär idag. Duffade en del på rangen och det var väldigt länge sedan sist. När jag senare varvade slagen med olika klubbor och mål så blev det betydligt bättre. Jag antar att man inte bara kan stå och köra drillar med J7 hela hinkar.

Fint väder och trevlig sällskap.
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

Egon

Inläggav Egon » lör 07 apr 2018, 18:51

Egon

+1
Klubban ligger för diagonalt i handen,då kan man få för höga händer. Karaktäristiskt fel på golfare med för höga händer i träffen.
Ok, borde kanske förklarat bättre vad jag syftade på..!?
Man håller inte en klubba så att lillfingret är så nära änden av greppet. Det blir ”handsy” och det förklarar en del av alla problem du brottas med.
Som puttaren påpekade, du har ett behov av att greppa ner till en mer korrekt placering av övre handen. Jag blev nästan chockad av bilden men mest ledsen. Här svarar folk på dina funderingar och försöker hjälpa till och så uppvisar du en sån här blunder! :cry:

Egon

Jornhona

Inläggav Jornhona » lör 07 apr 2018, 20:00

Så här ser det ut när jag håller i min pw. Årets hanske som även var med på träningen idag. Zoomar man in så ser man tydligt ett litet hål i "kudden" som kommer av greppets kant.

Jag tror att mina "höga händer" (om det är det jag har?) kommer av att jag ibland kommer för mycket inifrån (under plan) med klubbhuvudet. Därför kan inte händerna ta vägen någon annanstans än ut från kroppen och i bollens riktning. Det är förmodligen också varför ett litet juck i höfterna kommer mot bollen i och efter bollträffen. Armarna (och händer) får inte plats helt enkelt. Min analys.

Slit i handske
Bild

Grepp om pw
Bild
Förutom det uppenbara att du håller för högt så håller du klubban för diagonalt i handflatan,kan inte nog mycket poängtera alla problem det kan medföra. Du säger du har Hogans bok: har du läst den?
Kudden ovanför lillfingret behöver vara placerad ovanpå greppet. Inte vid sidan om som du gör. Gör du rätt kan du inte få klubban att linjera med vänsterarmen i träffen. Det gör att hela releasen påverkas,till det bättre.
Bild

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » lör 07 apr 2018, 22:53

Om du håller "högt" uppe på klubban så är det ingen större sak att bry sig om. Det är många som håller på det sättet och det går alldeles utmärkt att slå bra golfslag med en fullt sund sving med ett dylikt grepp det har till och med sina fördelar ibland.
Att greppa klubban "högt" ändrar balansen i klubban ganska avsevärt och genom detta "blockar" man klubban genom impact. Det blir alltså svårt att rotera klubban genom impact vilket gör en låg draw till en galet svårt slag medan en hög fade kommer mycket lättare.

Är man i grunden en "hitter" så är det här "höga greppet" nästan helt givet och väldigt vanligt medan en "swinger" definitivt kommer att hålla lägre ner på klubban.

Detsamma med att greppa klubban "svagt". Det är inget "fel", det är en metod. Ditt stock-shot är ju en mysfade och du har ett grepp som hjälper till att säkerställa det här grundslaget. Ändra grepp till starkt, ändra ditt stock-shot till en mysdraw och du gör något annorlunda - inte "bättre" på något sätt.

Som i alla olika tekniska delar i svingen kan man välja att göra på olika sätt. Så länge man är inom vissa ramar så kan man inte peka finger och säga "fel" bara för att något inte stämmer överens med "Sving modell 1A". När man bygger en sving (och ett golfspel) så måste man sätta ihop delar som passar ihop med varandra.
Ditt grepp är inget "fel" men det skapar definitivt förutsättningar för en viss typ av slag (hög fade). Vill du ändra den här grunden eller lägga till andra svingdetaljer eller göra andra svingändringar måste detta passa in i samma model.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 07 apr 2018, 23:58

Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag får här och det behövs när man inte har spelat så länge som ni.

(@Egon)
Om jag tror att mitt grepp är rätt och ingen av mina tränare nämnt något om det, hur ska jag då veta att det är fel?

Jag tycker det är bra att jag fick frågan och att jag kunde visa bilder. Nu kommer jag framåt i min utveckling, tack vare er. Det är otroligt positiv, tycker jag.

Ja, jag har läst boken och jag vet att man kan testa om greppet är rätt enligt beskrivningen i Hogan-boken. Och jag upplever att jag kan göra så som han beskriver. Men tydligen inte helt rätt ändå.

Ja, mitt slag är en hög fade och jag har svårt att slå en låg draw.

Här nedan är två exempel på andra spelare som har tagit ett liknande grepp som jag. Kanske ytterligare en anledning till varför jag inte trott att mitt grepp är felaktigt.
https://goo.gl/images/JT3ChJ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://goo.gl/images/wJ3TC3" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack ska ni ha.

Jornhona

Inläggav Jornhona » sön 08 apr 2018, 00:20

Det är inter huruvida du använder interlock eller overlap som är ett bekymmer. Båda är helt ok. Men att greppa för diagonalt med vänsterhanden gör att klubba och arm kan linjera med varann, vilket gör att styrningen öppen/stängd klubba sköts genom vridningen av arm och handled. Greppar du som Hogan visar i boken(bibeln), så styr du desamma genom böjning(bowing) an handleden. Rotation av arm och handled ändrar då inte vinkeln, utan ger bara fart istället. Moe Norman är mig veterligen den ende på touren som använt diagonalgrepp(puttgrepp)vid fullslag.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 08 apr 2018, 00:41

Med länkarna så syftar jag på hur butten ligger i deras grepp.

Som jag skrev tidigare så kan jag göra som på sidan 21 i boken och det du beskriver låter både lovande och lockande. Jag ska försöka bli bättre vid nästa tillfälle.

Jornhona

Inläggav Jornhona » sön 08 apr 2018, 09:35

:roll: Glömde Bryson Dechambeau. Han använder diagonalgrepp också.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 08 apr 2018, 09:57

Moe Norman är mig veterligen den ende på touren som använt diagonalgrepp(puttgrepp)vid fullslag.
Bara tidernnas bästa ballstriker :D :D
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » sön 08 apr 2018, 10:59

(@Egon)
Om jag tror att mitt grepp är rätt och ingen av mina tränare nämnt något om det, hur ska jag då veta att det är fel?

Här nedan är två exempel på andra spelare som har tagit ett liknande grepp som jag. Kanske ytterligare en anledning till varför jag inte trott att mitt grepp är felaktigt.
https://goo.gl/images/JT3ChJ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://goo.gl/images/wJ3TC3" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack ska ni ha.
1. Du kan lyssna på Dr Golf rakt av och strunta i alla andras kommentarer. Det är så alla inom den professionen vill att det ska fungera. Många saker är bra.

2. Du kan väga det som skrivs och försöka ta vald input och utvärdera vad som funkar för dig.

https://meandmygolf.com/3-things-to-avo ... golf-club/

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 08 apr 2018, 17:30

Liknar du mitt grepp med hans?

Jornhona

Inläggav Jornhona » sön 08 apr 2018, 17:46

Liknar du mitt grepp med hans?
Ja,principen är densamma. D.v.s att det är möjligt att svinga klubban i samma plan som vänsterarmen genom svingen.
Prova skillnaden får du se. Ta ditt vanliga grepp med vänsterhanden om klubban och sträck ut armen rakt ut och låt klubban peka i samma riktning. Vrid sen armen/handled som om du skruvade i/ur en skruv. Vad händer?
Ta sen greppet Hogan visar,där det är möjligt att hålla klubban med pekfinger och "kudden" på handloven. Du kommer märka att du inte kan linjera klubban med armen, utan att det blir en vinkel istället. 160° ungefär. Pröva sen att vrida handleden.Vad händer? Prova också att böja handleden(supinera) och se vad som händer. ;)

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 08 apr 2018, 23:11

Titleist var på rangen och demade grejer.
Efter rundan tog jag några mackor och sedan gick jag dit. Jag fick då en genomgång av årets nyheter av en kunnig fitter och testade AP 2 och CB med tre olika skaft. Ska jag vara helt ärligt så tänkte jag inte ens på vilket klubbhuvud jag slog med förrän han frågade vad jag tyckte. Jag fick då vända på klubban och titta efter. Så här i efterhand så kanske det var lite mer fjong i AP2-orna än CB men väldigt marginellt.

Skaften var Project X LZ 120g, Project X LZ 125g och Project x 6.0 (psx). Det var fina skaft som hade lite olika känsla och gav olika bollbana. LZ fjongade lite mer och gav en högre bollbanan, medans psx var mer peneterande. LZ kändes mer vippig, psx mer stabil.
Psx är sköna och gav den peneterande bollbanan jag ville ha. AP2 och Project x 6.0 var en fin kombo men det skaftet fungerade även bra med CB och MB.

Fittern kollade när jag jämförde med mina järn och såg ingen direkt skillnad (i bollflykt) mot det jag testade (cb/psx). Det han däremot såg direkt var att mina klibbor hade en för flat lie. Behöver omgående kollas och bockas om till standard.

10° och sol idag. Inte alls mycket snö kvar på banan, en superhärlig dag på GK. :D
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Golfspel"