waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Dr Golf

Re: waggles golf

Inläggav Dr Golf » mån 09 apr 2018, 00:33

1. Du kan lyssna på Dr Golf rakt av och strunta i alla andras kommentarer. Det är så alla inom den professionen vill att det ska fungera. Många saker är bra.

2. Du kan väga det som skrivs och försöka ta vald input och utvärdera vad som funkar för dig.

Egon
Förstår inte riktigt vad du menar här, många saker ÄR bra och det handlar just om att väga mellan de alternativ som finns för att sätta ihop en fungerande helhet, det är liksom det som är grejen. Det är ALLTID det som är grejen.

Vad som är svårt att få forumet att förstå, är att man faktiskt inte kan förvänta sig ett lyckat resultat om man tar "random" tekniska lösningar och sätter ihop som man vill. Det funkar bara inte - oavsett om varje enskild detalj - i sig - är alldeles fantastisk och teknisk korrekt på alla sätt.

"I den professionen"? Du menar No-lärare? Nu förstår jag iofs väldigt sällan vad du menar, men... ehh??? :D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Jornhona

Inläggav Jornhona » mån 09 apr 2018, 09:14

1. Du kan lyssna på Dr Golf rakt av och strunta i alla andras kommentarer. Det är så alla inom den professionen vill att det ska fungera. Många saker är bra.

2. Du kan väga det som skrivs och försöka ta vald input och utvärdera vad som funkar för dig.

Egon
Förstår inte riktigt vad du menar här, många saker ÄR bra och det handlar just om att väga mellan de alternativ som finns för att sätta ihop en fungerande helhet, det är liksom det som är grejen. Det är ALLTID det som är grejen.

Vad som är svårt att få forumet att förstå, är att man faktiskt inte kan förvänta sig ett lyckat resultat om man tar "random" tekniska lösningar och sätter ihop som man vill. Det funkar bara inte - oavsett om varje enskild detalj - i sig - är alldeles fantastisk och teknisk korrekt på alla sätt.

"I den professionen"? Du menar No-lärare? Nu förstår jag iofs väldigt sällan vad du menar, men... ehh??? :D
Greppet om klubban är knappast en ”random” tekninsk detalj. Nånstans mellan 10-15 i hcp börjar greppet spela fantastiskt stor roll för fortsatt utveckling. Såvida man inte gör en tee it forward förstås. ;)
Du skriver även att en låg draw blir svår/inte möjlig utan att kunna rotera klubban? Nyheter för mig som inte har problem alls att slå drawar utan att rotera klubban. Men det kanske bara är min boll som reagerar på stängt face kontra svingspår.. :lol:

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » mån 09 apr 2018, 13:16

@Jornhona

Jag vet inte riktigt varför du skriver som du gör här? Det känns knappast konstruktivt att rycka ut enskilda meningar och förvrida dom en aning för att sedan försöka göra sig lite lustig och ta en billig poäng (???) genom att kasta in en smiley?

Så här skrev jag:
Att greppa klubban "högt" ändrar balansen i klubban ganska avsevärt och genom detta "blockar" man klubban genom impact. Det blir alltså svårt att rotera klubban genom impact vilket gör en låg draw till en galet svårt slag medan en hög fade kommer mycket lättare.

I min värld, så diskuterar vi här greppet här och om jag har missuppfattat det så ber jag ödmjukt om en rättelse i detta.

När man försöker föra en detaljdiskussion framåt, måste man utgå ifrån att andra delar håller en viss status. Det är vedertaget att man i en detaljdiskussion om tekniska detaljer i golfsving utgår ifrån att övriga svingen är "sund" eller "neutral". "Allt annat lika..." är ju en jämförande formulering man vill kunna använda även här.
Om man ska behöva redogöra för samtliga övriga detaljer i svingen bara för att man vill prata om greppet så blir ju diskussionsklimatet bara löjligt - eller?

Det jag skriver ovan beskriver alltså ingenting som omöjligt. Det går absolut att slå draws, hookar och till och med duck-hooks med ett "högt grepp". Nu är jag förvisso norrlänning och hör väldigt sakta men jag kan inte se att jag sagt något om detta? Jag har inte heller sagt något om att man inte kan stänga bladet i förhållande till sitt svingspår - och se på rackarn... Jag har inte skrivit något om svingspåret heller!

Och som sagt - eftersom det här nu syftar till att vara en konstruktiv diskussion som i slutändan ska hjälpa "waggle" framåt i sitt golfliv, kan vi inte försöka göra just det då? Hjälpa honom framåt?

Till sist, så kan man slå höga fades med ett lågt grepp också! Till och med med ett starkt grepp! Rena tokslajsar kan man slå! Jag råkar bara veta att kombinationen inte är riktigt optimal.

Jornhona

Inläggav Jornhona » mån 09 apr 2018, 14:44

Ja,du Dr Golf. Att vi diskuterar greppet är endast för att jag med hjälp av Waggles beskrivning av sina problem,early extension och höga händer, som jag ”visste” vilket grepp han använder.
Det går att spela med det greppet,ingen tvekan alls. De spelare jag nämnde som begagnar det greppet gör det med en gemensam nämnare: höga händer.
Vägen bort från problemet är först och främst att korrigera greppet. Varför har jag redan redogjort för.
Du kanske skulle prova att göra övningen jag förklarade så kanske även du förstår.
Fotnot: Nästan alla jag sett med det greppet på amatörnivå är antingen pushhookare (kroppen i vägen)eller skopare, beroende på hur långt de kommit i sina kompensationer.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » mån 09 apr 2018, 15:11

Jadu, Jornhona... så kontrar du genom att försöka framställa det så att jag inte förstår... Jag förstår, uppenbarligen betydligt mer än du tycks vara medveten om.

Jag har också sett många amatörer med det här greppet som INTE har höga händer, och som INTE heller är varken pushhookare eller skopare. Det förekommer naturligtvis även om jag själv så här på rak arm inte kan erinra mig något exempel (som jag själv jobbat med och har egen erfarenhet av). Det skulle vara bra att få veta vad din erfarenhet är? På det sätt du skriver tar jag för givet att du har stor erfarenhet av golfare som du har hjälpt? Som instruktör då antar jag?

Tänkte jag skulle hjälpa till eftersom det kom lite väl många tokiga svar i tråden, men... ni får hållas! :D

Egon

Inläggav Egon » mån 09 apr 2018, 18:30

Egon

Du sätter fingret på det hela rätt bra.
Jag förstår en instruktör/tränares roll och att det ofta är hela paketet eller inget som gäller.
Det är väl på den vägen kontroverserna uppstår oavsett nivå. Läser man artiklar i golftidningat så får man känslan av att 2 minst lika meriterade tränare har helt olika filosofier ang. hur en sving ska se ut.

Jag försökte nog bara få Waggle att förstå att alla som kommenterar försöker hjälpa till. Även när han går till olika tränare eller fitters och får olika råd. Därav... ”mycket är bra” även om det du skriver. Alltså jag gav bara en liten hint om att det finns substans bakom det som skrivs men att det ändå inte är en ABSOLUT sanning.

Btw.
Om det undgått dig så är många (inkl. Waggle) stöpta så att de tror på nästan allt som en auktoritär person säger. Det kan vara en farlig egenskap.

Egon

Egon

Inläggav Egon » mån 09 apr 2018, 18:41

Jag förstår, uppenbarligen betydligt mer än du tycks vara medveten om.

På det sätt du skriver tar jag för givet att du har stor erfarenhet av golfare som du har hjälpt? Som instruktör då antar jag?

Tänkte jag skulle hjälpa till eftersom det kom lite väl många tokiga svar i tråden, men... ni får hållas! :D
Here we go again!
Har du många elever just nu.. som golftränare menar jag?

Jag har mött 10-talet tränare ”praktiskt” och bara 2-3 av dem har haft den där pedagogiska ådran. Resten var ren skit och då kvittar det hur mycket de ”kan”.

Egon

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » mån 09 apr 2018, 19:28

Jag förstår, uppenbarligen betydligt mer än du tycks vara medveten om.

På det sätt du skriver tar jag för givet att du har stor erfarenhet av golfare som du har hjälpt? Som instruktör då antar jag?

Here we go again!
Har du många elever just nu.. som golftränare menar jag?

Jag har mött 10-talet tränare ”praktiskt” och bara 2-3 av dem har haft den där pedagogiska ådran. Resten var ren skit och då kvittar det hur mycket de ”kan”.

Egon
Jag jobbar inte som instruktör längre, men har en handfull privatelever som jag hjälper lite till och från (Tror det är 4 om jag inte glömmer någon nu?). Utöver det har jag jobberbjudande från två klubbar i närområdet som vill att jag ska hjälpa till med någon sorts tränarassistentroll. Jag kommer dock inte att tacka ja till någon av dom.

Jag har genom åren stött på betydligt fler tränare än du och kan tyvärr sortera bort majoriteten som "skit". Alltifrån "säsongarna" som prövar lyckan på nån obskyr Afrika-tour på vintrarna, eller dom som jobbar som skidlärare på vintern. Finns också dom som inte klarade det som spelare men inte kan släppa golfen och "nöjer" sig med ett tränarjobb för att dom ju ändå är rätt bra på slå en boll. "Tyvärr" i det här sammanhanget så finns det också några som är riktigt riktigt bra! Jag har haft förmånen att arbeta ihop med en par av dom i olika sammanhang, både på fast basis och i särskilda "projekt". Jag har också själv gått till en som elev och verkligen fått på fötterna. Dessa guldgruvor till tränare har lärt mig oerhört mycket genom åren! Extra spännande är det när man full med visdom och kunskap från en - har lyckan att hamna i en pratstund med en annan - som har en helt annan syn på saken! Då kan man räkna med att få bredda sina kunskaper kan jag lova!

Återigen, så förstår jag inte vad du menar med "here we go again"?

Jag är ledsen, jag är dödstrött på det här... Att vara en duktig golfare betyder inte att man kan lära ut ett smack! Att man har läst de senaste artiklarna och böckerna och har lärt sig vad en mening betyder innebär inte att man kan sätta ihop nånting till en fungerande helhet. Detsamma gäller utrustning. Bara för att man kan vilka siffor och parametrar ett särskilt skaft har så betyder det inte att man har förståelsen att klura ut vad en lämplig utrustning för en specifik spelare ska vara.

Nu sticker jag ut hakan och påstår att om det är något jag är bra på - vilket också innebär att jag blir efterfrågad hos elever - är att jag har en bra blick för vad som blir fel och jag förstår helheten så att jag kan "släcka branden" och inte bara blåsa ut röken ála quick-fixes och liknande.
Det som kan vara "besvärligt" är att jag har en vass syn på vad som är "bra"! En sak kan verka bra för att det skulle utveckla en 16-handikappare, men... det gör den inte till "bra" eller "rätt" eller "korrekt" för den saken skull. Förmodligen så är jag medveten om att den här detaljen skulle behöva jobbas bort för att spelaren skulle ha en chans att ta sig till singel. Men... från 16 till 12 går bra! Men... är det "bra"???

I normala fall har jag också en riktigt bra pedagogik, men faktum är att just du, Egon, är en stor skuld till att jag lägger den åt sidan här på forumet. Så fort något blir för långt för dig så slutar du läsa och riktar frän (och eftersom du inte har läst - ogrundad) kritik till höger och vänster. Och det är ju inte riktigt så att du låter något gå dig förbi heller, du kommenterar ju ALLT!

Det betyder ju att det tyvärr inte finns något större utrymme för någon större pedagogik här på forumet.

Eftersom du frågar: Har du själv jobb inom golfen?

Till sist... Jag vill verkligen inte gå in i bråk och diskussioner. Tyvärr är dock karaktären "Dr Golf" ganska trött på att bli kritiserad och i praktiken idiotförklarad så fort han säger emot. Och han kommer att säga emot när han ser att råden går åt fanders. Faktum är, att det var precis det som var orsaken till att han uppstod för en hel radda år sen på gamla Speakers Corner. Många helt galna "råd" var det och det fanns ett behov av att någon med faktiska kunskaper om det här vackra spelet hjälpte till lite. Och fortfarande är nivån på "råden" ibland skrämmande låg och tro mig, jag har försökt att ödmjukt trippa framåt mot problemen för att försöka hjälpa till att få saker åt rätt håll, men... icke... Många hårda ord blir det, även via PM.

Det tråkiga är, att personen bakom Dr Golf är en ganska mjuk och alldeles för snäll kille. Ödmjuk är han också vilket kanske ibland kan vara svårt att förstå om man läser vad doktorn skriver. Men, det är den här ödmjukheten och nyfikenheten som ligger till grund för dom kunskaper han skaffat sig genom åren.

Jag har redan tidigare bett TS om ursäkt för det som har hänt i hans tråd. Det var inte min mening att det skulle spåra ur och jag vill inget hellre än att den här tråden ska få vara det TS vill att den ska vara och jag ber återigen om ursäkt för att jag har bidragit till att tråden åtminstånde tillfälligt har dragit ned!

Nu, återgår vi till - en tråd om waggle's golf!

Over and out
/Dr Golf

Egon

Inläggav Egon » mån 09 apr 2018, 19:48

Jaha... då skyller vi på Egon!

Jag är bedrövat nog mycket medveten om mina tillkortakommanden och misslyckanden på forumet. Jag är en riktig pain in the ass i skrift och inte är jag mycket bättre irl. om jag sätter den sidan till.
Nu gör jag inte det så ofta längre och då blir man tom. omtyckt. :oops:

Så här är det... När Egon har rätt så jävlarimej har han rätt. Det är liksom förutsättningen för att gå in i diskussionen.
Jag misstänker att Dr Golf är likadan!?
Thats it!

Egon

GB-O

Inläggav GB-O » tis 10 apr 2018, 13:03

Jag hoppas vi ALDRIG mer ska behöva uppleva motsvarighet till den här diskussionens språkstil.
Synd om waggle som i starten säkert hade hoppats på bättre språk och innehåll i kommentarerna.

Jornhona

Inläggav Jornhona » tis 10 apr 2018, 13:54

Jag hoppas vi ALDRIG mer ska behöva uppleva motsvarighet till den här diskussionens språkstil.
Synd om waggle som i starten säkert hade hoppats på bättre språk och innehåll i kommentarerna.
Håller med du. Själva kärnan i forumet borde vara att fortbilda sig och sin uppfattning om golf. Ingen regel utan undantag är vad precis vad golf är. Det är nog det som gör det svårt efter nybörjarfasen.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 10 apr 2018, 16:39

Igår passade på att byta grepp på mina fina golfklubbor inför säsongen. Jag har testat många olika grepp på mina klubbor men aldrig Golf Pride full cord. Jag köpte BCT modellen. En lite fastare variant (mot vanliga velvet) men samtidigt var den len och skön att hålla i. För den som säger att det inte skiljer något mellan Sharpro och Golf pride... Titta igen. Jag tycker det är stor skillnad. Både i doft, struktur och känsla. ;)

När jag blev klar med omgreppningen så kände jag såklart på greppen. Jag testade också att greppa ner en cm och vips så kändes det nytt och annorlunda. Konstigt nog kändes det mer naturligt att ta greppet som Hogan beskriver i boken.

Jag testade även "övningen" som Jornhona beskriver ovan. Det blir en viss skillnad när jag roterar armen och håller som Hogan beskriver i boken och när jag tar mitt vanliga grepp. Det blev definitivt en skillnad om jag tog greppet i livslinjen mitt i handen (likt puttgrepp). Då låg skaftet still som en borr och klubbhuvudet torterade när jag roterade armen. Med mitt grepp så låg inte skaftet (eller klubbhuvudet) still (som en borr), om man kan skriva så, och eventuellt rörde sig klubbhuvudet lite mer i sidled när jag hade flyttat ner greppet en cm. Alltså, klubbhuvudet flyttade plats från höger till vänster och inte bara roterade med skaftet och handen. Inte helt lätt att förklara. Har jag hittat rätt i "övningen" då?

Jag tror bilden ovan är lite missvisande (m.a.p om jag håller greppet i fingrarna eller mitt i handen) och jag tror det lätt blir missförstånd när man inte är på plats och kan se på riktigt. Annars skulle min tränare reagerat. Helt säkert.

En annan (positiv) sak som Titleist-killen sa i söndags när jag testade deras järn. Om jag ville scora bättre (som var svaret på hans fråga om vad jag ville med golfen) så behövde jag nog inte lägga så mycket fokus på min sving. Han tyckte att jag skulle fokusera mer på chip och puttning. Och då stod jag ändå och testade järnen och inte wedgar. :D

Nu längtar jag tills nästa träning då jag kan få slå lite bollar igen och känna på de nya greppen. På övningsområdet uppe i skogen (närspelsträning). Det börjar torka upp ordentligt nu. Me like.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Jornhona

Inläggav Jornhona » tis 10 apr 2018, 17:49

Skillnaden i vänsterhandens grepp som jag skrev om är ju att styrningen av klubban öppen/stängd ändras. Med klubban diagonalt i handen blir styrningen arm och handledens rotation. Med greppet i fingrarna blir det istället handledens böjning som sköter om eventuell öppning/stängning av klubban. Ser man till touren är det ytterst få med diagonalgrepp. Tror det ligger mer bakom än att det bara är en fluga. För egen del gör det greppet att jag inte behöver ”styra” facet på klubban och det spelar kvitta hur mycket jag öser på i svingen,det är konsekvent.
En liten övning om du provar att greppa i fingrarna är lite längre chippar och pitchar. Försök då att låta klubban röra sig i samma plan som den har i uppställningen. För dig kommer skillnaden kännas stor ,så skynda långsamt.
Tänk också vid övningen att det är främre armens rotation som ger farten,men låt även kroppen hänga med lite. ;)

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 12 apr 2018, 17:33

Vill bara förtydliga att jag inte har ett diagonalt grepp, likt puttningsgrepp. Det ser möjligen ut så på bilden men jag "håller" greppet i "fingrarna". Helt säkert, då jag bett en annan här att kontrollera detta. Däremot håller jag nära butten och det ska jag försöka åtgärda. Tack.

Strålande väder och jag åkte ut till gk för att slå några bollar på rangen. Jag provade att greppa längre ner på skaftet, precis som ni sagt.

Kändes inte helt annorlunda men ändå något jag behövde tänka på inte för varje slag. Kändes nog som att jag hade lite bättre kontroll över klubban men annars inget mer. Tills jag började få in bollträffen ordentligt. EN DRAW. :shock:

Jag fortsatte att slå bollar och kunde konstatera att greppet har mer betydelse än jag tidigare trott. Även om jag tidigare haft mitt grepp i fingrarna så gjorde det skillnad när jag tog det lite längre ner. Så att butten kom över hela kudden.

Sedan gick jag och en kompis ut på banan för att spela några hål.
Ut med en J8, med en bra bollträff och landade bredvid hål. Given pippi. :lol:
Resten av rundan vill jag helst glömma men tar med mig en sak:
Bara för att det fungerar bra på rangen, betyder det inte att det fungerar lika bra på banan. Hua...
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 12 apr 2018, 17:49

Öva på banan ist.
Rangen kostar pengar,bollarna är sämre och du slipper mattan på banan. ;)
Gör jag ofta, gärna barfota sent på kvällarna.
https://m.youtube.com/watch?v=SLEN80UJXTo" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 14 apr 2018, 16:16

Nu har jag varit ute på banan några gånger i år och idag kan jag nog säga att svingen satt på alla hål utom 2an. Eller egentligen satt svingen ok men andra delar var inte på plats.

Svingen kändes trygg och träningen känns ok. Känns iaf som att jag har samma sving på rangen som på banan och det är bra. Det enda som skiljer är att jag inte har en matta med mig på banan. Jag tror att, speciellt mattan, hjälper mig omedvetet med min bollplacering och kanske siktet och det förstnämnda är ett pain in the a... på banan just nu. Jag byter mål på rangen så jag tror inte att mattan hjälper mig så mycket där med linjerna från mattkamten hjälper säkert till en del. Något jag inte tänker på.

Nu, idag på banan, när jag tänker efter, ställde jag upp med bollen för långt fram i stansen och det är precis som jag gjort i min tidigare sving. Med den här ändringen som jag gjort nu tillsammans med min tränare så kommer jag inte åt bollen lika bra där framme längre. Det finns inte längre något överdrivet glid framåt och då blir det svårt. Iaf för ett std. slag. Sedan kan man ju alltid konstra till slagen men då är det inte ett normalslag.

Nä, ändringen på banan idag blev att lägga tillbaka bollen mot mitten igen, som jag har den på rangen och sedan svinga lugnt. Den här "vänta in vändningen" är otroligt viktig för mig. Att inte ha för bråttom i svingen är min nyckel. Lita på träningen.

Jag fick äran att bli utmanad i mach idag för första gången någonsin Jag har pratat om det tidigare men inte kommit länge än så. Det gick bra och det var roligt.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » lör 14 apr 2018, 21:04

...just det, glömde en liten detalj.
Igår lämnade jag in mina järn till PROn för kontroll av loft och lie. Idag när jag pratade med honom så sa han typ, "det var på tiden" (på ett glatt sätt).

Han spelar 1° flat och han tyckte mina var för flacka för honom och han trodde de var 2° eller mer. Jag spelar normalt med standard. Inte så konstigt att de går lite höger.

Under tiden PROn bockar om så spelar jag med ett annat superskönt set som jag fick tag i för inte alls länge sedan. Med tanke på resultatet av Titleist-fittingen förra helgen så var jag bara tvungen att slå till.
Titleist AP2 med Project X. Å Gu va härliga de är. Jag gillar det skaftet, verkligen.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 24 apr 2018, 14:55

6 rader varmt, stark vind och lite dugg… njae, ingen höjdare men med bra kläder så gick det bra. Grabben hade golfskola så jag passade på att träna chip och putt.

När jag packade bagen så kom jag på att jag ville genomföra ett lite ovetenskapligt test jag väntat med. Jag ville ännu en gång se om det var någon skillnad mellan olika bollarna för chip och putt. Jag packade ner NXT tour s, NXT tour, Tour Soft och provettx. Någon av dessa kommer jag att spela med och det här testet skulle berätta för mig vem eller vilka jag kunde utesluta ur leken.

Puttning
Jag hade tre bollar av varje modell och jag kan med säkerhet säga att NXT tour s (den med röd siffra) skiljer från de andra. Den var i snitt något längre mot de andra bollarna och kändes inte helt skön att putta på. Egentligen ingen fara men det skiljde kanske 50 cm (-->1m) på 10m puttar. Förmodligen mitt fel men så kan det vara. Jag puttade nog 100 (delat med 4) slag på de olika bollarna och fick en känsla av att den här bollen låg lite utanför på något sätt. Både i känsla men också i resultat. Jag skulle vilka skriva ”stenkula som sticker iväg”.

Provettx upplevdes hård(ast) att putta, om man jämför mot de andra bollarna i testet. Den var dock mest konsekvent, konstigt nog. De stannade nästan alltid bredvid varandra trotts att jag inte alltid slog dem i turordning.
Tour soft och NXT Tour vinner puttningen. De båda upplevdes lite mjukare. Tour Soft var dock nästan alltid lite kortare än de andra.

Chip
Jag lade till NXT tour S igen, eftersom det var ett nytt test men precis som i putttestet så var det en udda boll mot de andra. Så den fick ligga i bagen under resten av testet.

En boll som imponerade var Tour Soft. Den tvärnitade på green och rullade knappt efter landning. Bättre än alla de andra och jag gjorde om testet flera gånger med samma resultat. Efter den kom provettx och sist NXT Tour. Marginell skillnad mellan de två sistnämnda. Precis som i putttestet så stannade provettbollarna ofta nära varandra. Det här kan vara tillfälligheter men det var iaf min känsla. Fortfarande upplevdes de väldigt hårda (provettx).

Jag testade chip från en ganska tajt lie så jag kunde med säkerhet (nåja, förutsättningarna fanns ju iaf) träffa bollen först. Just för att kunna se hur de reagerade när de landade på green. Jag testade/tränade även från lite tjockare ruff men då var det ingen större skillnad om man bortser från ljudet. Bortsett från det så är det ganska fostrande att kasta ut bollar på måfå (i ruffen) och slå dem därifrån de landade. Rolig träning…när jag lyckades.

När jag packade bagen missade jag att få med mig de vanliga provettorna inför det här testet men de får följa med nästa gång när jag ställer dom mot provettx, NXT Tour och Tour Soft.

Från ett tidigare test som jag ännu inte har skrivit om.
När det gäller utslag (med driver) och längre inspel så vinner den vanliga provett. Den bollen är helt klart skönast. Efter den kommer NXT Tour (svart siffra) men Tour Soft kommer nog nästan på en delad andra plats…

Inget vetenskapligt, bara några reflektioner som jag kommer att följa upp.

Övrigt
När det gäller golfen i övrigt så försöker jag komma ut på banan när tillfälle ges. Det blir ofta på helgen men det har även slinkit in en vardagsrunda också. Eftersom den stora banan inte har öppnat ännu så spelar vi endast 9-hålsrundor. Det är en fullängsbana med grästee och är i väldigt bra skick just nu. Jag spelar just nu på mitt hcp vilket känns bra men jag missar lite onödigt ibland. Jag testar också en del (från vinterns alla övningar) och vill ”leka av mig”. Jag spelar lite ”busgolf” emellanåt och det är superroligt. Ett och annat skitslag blir det också men det gör inget. :D

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 24 apr 2018, 16:03

…jag kan nämna en liten grej med mina klubbor.
Det tog sååå lång tid innan shopen hade tid för klubborna (kontroll av lie och ev. justering) att jag hämtade dem utan att någon hade gjort något. Klubborna stod i shopen i en vecka sedan fick det räcka, tyckte jag.

Under en demo-dag på klubben så testade jag såklart lite klubbor och skaft. Demo-killen frågade var jag hade för lie och jag sa att jag var "standard". När jag skulle jämföra den nya klubban mot min egna så tittade demo-killen på mig.
”Är det där verkligen rätt lie för dig?”, frågade han.
”Ja, eller de är kanske lite flat men inte så farligt, väl?”, svarade jag.
”Vill du att jag checkar i studion?”, frågade han.
”Ja, tack det får du gärna göra men tar inte det lång tid”, frågade jag.
”Nej, det tar bara några sekunder”, sa han och 1 minut senare kom han tillbaka med resultatet. 4- 4.5 grader flat. :?

Det tog 1 minut till så var den ombockad.

Innan den här demodagen, när jag var på en lektion med dessa klubbor så nämnde jag om mina högersläpp (pushar) för tränaren och sa att jag hade svårt att slå en draw. Under lektionen tittade han på mina grunder och typ ”hittade” det som jag skrev om tidigare (krummande rygg). Utan att kolla utrustningen så kom vi fram till att jag skulle rotera bättre (vilket aldrig är fel) för att få klubban i ett bättre läge i bollträffen och spara mig från ev. framtida skador. Bra.

Eftersom jag inte har tagit så många lektioner och fortfarande anser mig som nybliven golfare (3e eller 4e året påbörjat nu) så vet jag inte så mycket bättre. Men, så här i efterhand, kändes det som en enkel check att sätta lite tejp under bladet och kolla om grejerna är hyggligt rätt för mig. Sedan sätta klubborna i maskinen och göra en kontroll av det faktiska värdet.
”Vill du bocka om klubborna så fixar vi det”. Men så blev det inte…. konstigt nog, eller?

Eftersom det var första lektionen med honom, borde han inte gjort en snabbkoll av min utrustning först?
Jag skäms lite men nu är det så här. 4.5 grader borde väl ett tränat öga se från DTL?
Demo-killen såg ju det direkt, ”klubborna är ju helt off för dig”, sa han...

Vad tycker ni?

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 24 apr 2018, 18:00

Dina egna klubbor var alltså 4,5 grader flat? Man undrar ju, var har du fått dem ifrån?
Jag har mina 4 grader upp, 4,5 flat skulle vara helt ospelbart.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Egon

Inläggav Egon » tis 24 apr 2018, 18:35

Ni som inte tror att en klubbas spec kan ändra en spelares sving kan läsa den här tråden och ts illfarelser i golfdjungeln. Det är inget elakt menat utan bara ett konstaterande.

2 sidor bak i tråden har vi ett lie-test som ger max 1 grad för flat (en piss i Nilen) och nu efter lite sving med andra klubbor så är de plötsligt 4.5 grader för flata. :o

@Waggle
1. Det här borde du ha märkt tidigare.
2. Var inte så j-a kåt på att fråga/lyssna på alla.
3. Nu får du stå ditt kast för att du velar som en åsna mellan hötapparna.

Egon

GB-O

Inläggav GB-O » tis 24 apr 2018, 18:55

Akta dig waggle så det inte skapas en skröna kring dig och utrustningen.
Du är farligt nära gränsen till att de som vet vem du är pratar s--t.

Egon

Inläggav Egon » tis 24 apr 2018, 19:15

Akta dig waggle så det inte skapas en skröna kring dig och utrustningen.
Du är farligt nära gränsen till att de som vet vem du är pratar s--t.
Den fattar jag inte...
Det finns väl inget ont i Waggle?
... o inte behöver han väl vara rädd för att yppa sina funderingar härinne?

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 24 apr 2018, 19:22

Dina egna klubbor var alltså 4,5 grader flat? Man undrar ju, var har du fått dem ifrån?
Jag har mina 4 grader upp, 4,5 flat skulle vara helt ospelbart.
Jag köpte klubborna begagnade av en aktiv kille som tävlade på touren. Han försäkrade att de var kontrollerade en gång om året. Jag frågade två gånger och han svarade att jag kunde vara lugn. "De är standard", sa han.

Lätt att vara efterklok och jag borde givetvis kontrollerat detta innan köp. De kändes bra då men nu förstår jag vart mina "pushar" kommer ifrån.

Jag är fortfarande en ganska ny golfare och lär mig fortfarande.... Ibland behöver man gå på nitar helt och hållet för att föstå.

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tis 24 apr 2018, 19:51

Det är fantastiskt bra att du ställer frågor Waggle!

Det är liksom en förutsättning för att lära sig nya saker. I det här fallet har du förvisso fått dra en del tråkiga slutsatser om att de som till och med tar bra betalt för att hjälpa inte alltid är ute efter att hjälpa. "Nyttiga lärdomar" brukar man ju prata om ibland, och du har ju fått några stycken längs din resa.

Du lär dig ju i en rasande takt, fortsätt så! :D

Återgå till "Golfspel"