waggles golf

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
waggle

Re: waggles golf

Inlägg av waggle » tis 24 apr 2018, 20:09

Egon skrev: @Waggle
1. Det här borde du ha märkt tidigare.
2. Var inte så j-a kåt på att fråga/lyssna på alla.
3. Nu får du stå ditt kast för att du velar som en åsna mellan hötapparna.

Egon
1. Ja, det borde jag kanske men inte att det var så illa. Det var lite därför jag sökte upp en tränare. Det tog sin lilla tid och när jag väl var där på lektion så sa han inget om det. Han är PRO och jag elev som vill bli bättre på golf. Han kan massor och jag inget.

2. När man är ny så tar man in allt och försöker sitt bästa. Jag läser och lyssnar till allas kommentarer och försöker använda mig av den nya informationen. MEN jag börjar inse att allt inte går att applicera på allt. :lol:

3. Jag testar klubbor för att jag gillar grejerna. Jag tränar mig själv och gillar att känna skillnader mellan olika skaft och klubbhuvuden. Jag försöker se skillnaden på de grejerna ni/du skriver om och hur det påverkar min bollbana när jag slår. T ex MB kontra AP1.
För eller senare kommer jag att hitta min perfekta match och då stannar jag där men innan dess så vill jag lära mig mer och hur det fungerar i praktiken.

Just nu spelar jag med Titleist AP2 och Project x skaft och stormtrivs. Fick testa dem när Titleist hade demodag på klubben (tillsammans med en personlig CF:are) och de var givna. Grymma järn. ;)
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tis 24 apr 2018, 22:04

waggle skrev:
Strömsborg skrev:Dina egna klubbor var alltså 4,5 grader flat? Man undrar ju, var har du fått dem ifrån?
Jag har mina 4 grader upp, 4,5 flat skulle vara helt ospelbart.
Jag köpte klubborna begagnade av en aktiv kille som tävlade på touren. Han försäkrade att de var kontrollerade en gång om året. Jag frågade två gånger och han svarade att jag kunde vara lugn. "De är standard", sa han.

Lätt att vara efterklok och jag borde givetvis kontrollerat detta innan köp. De kändes bra då men nu förstår jag vart mina "pushar" kommer ifrån.

Jag är fortfarande en ganska ny golfare och lär mig fortfarande.... Ibland behöver man gå på nitar helt och hållet för att föstå.
Jag lirade också länge med för flacka klubbor. Tappade många järnslag till höger och torvorna var klart djupare på tåsidan. Jag visste inte att sånt gick att anpassa, jag visste ingenting, det här var liksom på 90-talet innan internet. Det var inte förrän efter studietiden tio år senare när jag tog upp golfen igen som jag fick veta vad lievinkel innebar och jag skaffade snabbt ett Ping-set med blå prick, två grader upp tror jag, och golf blev omedelbart lättare. 2009 skaffade jag smidda klubbor som successivt bockats till minst 4 grader upp. Torvorna är jämndjupa och bollen flyger dit klubbladet pekar.

Det som stör mig är att jag flera gånger blivit övertalad av olika klubbtekniker att inte bocka upp så långt som jag från början bett om. Utan att ha sett min sving har de sagt man inte ska ha mer än 2 eller max 3 grader upp. Ok har jag sagt då, vilket jag ångrat sedan. Inte för att en grad åt ena eller andra hållet har nån praktisk betydelse men bara vetskapen att man har aningen fel anpassade klubbor är störande och i golf vill man inte ha såna distraktioner.

Hur som helst, nu i vår har jag både bytt järnset och köpt en loft/lie-maskin tillsammans med en vän så nu kan jag böja som jag vill och jag kunde nästan höra hur de nya järnen bad om nåd när jag spände fast dem i maskinen och gav dem vad de tålde. Jag var orolig att järnsjuan skulle ryka av, den bar tydliga spår av att ha blivit justerad flera gånger tidigare, men den höll ändå att bockas inte mindre än sex grader vardera på loft och lie.

Min poäng med det här meningslöst långa inlägget är att du ska skaffa den lievinkel du tycker att du behöver. Låt ingen annan övertala dig att spela standardklubbor bara för att det ska vara så.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 24 apr 2018, 22:18

...jag har läst lite tillbaka några sidor i tråden och jag fått en känsla av att jag har justerat svingen för att slå bättre fast jag egentligen har spelat med "fel" klubbor. Ta bara den senaste ändring med greppet. "Efter ett tag när träffarna började sitta".... Så kan det bli ibland.

Det är lätt att tro man svingar fel när en klubba helt plötsligt väger 20g mer än samma i ett föregående set.

Är klubban för flat så tror man först att svingen krånglar (eftersom säljaren var så övertygande och säker på att den var rätt) och justerar den istället för att kolla utrustningen. Säger inte tränaren något så är det väl ok?

Jag har lärt mig massor och jag har gått på en del minor. Minor som jag egentligen tycker är riktigt bra lärdomar som man bara kan få genom praktik.

Jag tror många spelar med en felaktig utrustning och ställer om sig så slagen kan bli raka. Det är inte helt lätt att veta om man som medelgolfare inte nördar ner sig.

...the saga continues...

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » sön 29 apr 2018, 16:09

Lie på wedgar...

Nu är mitt set sålt och det känns bra. Jag bad köparen att kolla lievinkeln så den skulle stämma med svingen.

Jag funderar på lie vinkeln på mina wedgar. Jag har för mig att jag läst om någon här som har sin lie på wedgarna lite mer flat än de övriga järnen i setet. Är det något ni rekommenderar och isf varför?

Vad är ett rimligt pris om jag lämnar in alla 10 och får prova samtidigt?

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 29 apr 2018, 18:12

Jag har tidigare skrivit om att det inte är särskilt ovanligt att man har en grad flat lie på sina wedgar. Rätt eller fel kommer till sist ner till dina egna preferenser.

Man kan vilja "komma ut" ifrån bollen lite med wedgarna. Det är inte alla som gillar att det blir så "upprätt" och man kan tycka att det underlättar för att spela en full sving med wedgarna.
Om man inte gillar att slå så hårt, kan man flatta wedgarna eftersom mjukare svingar också provocerar skaftet mindre och ger mindre "toe-down" vid impact.
Jag vet att många som väljer en flat lie på sina wedgar gör det för chippningen. Man vill akta sig för att fastna med hälen av klubban och en flat lie gör det lättare att ta den från tån, eller med hela sulan i marken - och inte hälen.
Jag har själv haft en flat lie på mina wedgar och för mig var det mitt första och sista exempel här som var de stora sakerna.

Men.. å andra sidan har jag numera std lie på mina wedgar.

Man skulle kunna säga så här... Att om du gillande nickar åt något av mina fyra första exempel så kanske det kan vara värt ett försök? Om du inte känner igen dig och aldrig har tänkt i dom här banorna, så funkar nog std lie alldeles utmärkt. =)

Rimligt pris skulle väl ligga på ca 50 kr/klubba?
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 30 apr 2018, 22:53

Nu är det bockat.

Jag kan varmt rekommendera denna övning till de som inte gjort den tidigare. Man får veta precis varför bollarna går dit de gör. :lol:

Jag värmde upp med ett gäng bollar på rangen men slog också i ca. 40min från gräs till en inspelsgreen.

När jag kom in i studion fick jag först slå lite i TM för att han skulle få se hur jag slog på bollen och hur min sving såg ut.
Sedan kollade vi på järnen i loft och lie maskinen.
Sedan slog vi några fler bollar i TM och pratade om varför resultatet blev som det blev (nästan som en vanlig lektion). Jag slog även bollar från en lieboard.
Sedan justerade vi lie (och loft) till rätt värde för mig.

Klubborna var lite strong, lite flat, lite Up och lite down och lite si och lite så. Tydligen behöver man justera vissa järn (AP2) oftare än andra (PING).

Nu efter kontroll och justering så stämmer det mycket bättre än tidigare. Han var noggrann. Dessutom så är det rätt lie och loft på hela setet igenom (i harmoni med varandra).

Otroligt trevlig upplevelse.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » tis 01 maj 2018, 07:22

AP2 är smidda, PING är gjutna (förutom Anser-modellen).
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Egon

Inlägg av Egon » tis 01 maj 2018, 08:02

waggle skrev:Nu är det bockat.... + en massa gulligull..

Nu efter kontroll och justering så stämmer det mycket bättre än tidigare. Han var noggrann. Dessutom så är det rätt lie och loft på hela setet igenom (i harmoni med varandra).
Det du beskriver så välmålat är en självklarhet som vilken klubbshop klarar av på en kvart. Alla har tillgång till en spec och genom att testa en enda klubba kan man bocka om alla till ett perfekt resultat.

Som doktorn skrev så är nästan uteslutande alla ping gjutna och det innebär ett hårdare material som inte bockas om lika lätt (om ens alls). Rent krasst borde de flesta material-ointresserade golfare köpa gjutet då de håller sin finish och funktion längre.

Egon

FSN

Inlägg av FSN » tis 01 maj 2018, 13:00

Strömsborg skrev:
Hur som helst, nu i vår har jag både bytt järnset och köpt en loft/lie-maskin tillsammans med en vän så nu kan jag böja som jag vill och jag kunde nästan höra hur de nya järnen bad om nåd när jag spände fast dem i maskinen och gav dem vad de tålde. Jag var orolig att järnsjuan skulle ryka av, den bar tydliga spår av att ha blivit justerad flera gånger tidigare, men den höll ändå att bockas inte mindre än sex grader vardera på loft och lie.
Fy fan så härligt kompromisslöst att köpa en loft/lie maskin. Var hittar man en sådan och är det en dyr historia?

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 01 maj 2018, 13:41

FSN skrev: Fy fan så härligt kompromisslöst att köpa en loft/lie maskin. Var hittar man en sådan och är det en dyr historia?
Även om jag också är nyfiken så är det här eventuellt en diskussion utan för denna tråd eller? ;)

(Jag har sett att det finns på Ebay ibland med då oftast i USA och frakten + tull gör att det inte är värt det. Den väger massor.)

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tis 01 maj 2018, 15:30

FSN skrev:
Strömsborg skrev:
Fy fan så härligt kompromisslöst att köpa en loft/lie maskin. Var hittar man en sådan och är det en dyr historia?
Min kompis beställde från England, typ 7000 totalt för en amatörvariant komplett med brytverktyg och plattform. Plattformen är nödvändig om man inte har en rejäl arbetsbänk som är fastskruvad i golvet.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

FSN

Inlägg av FSN » tis 01 maj 2018, 15:44

waggle skrev:
FSN skrev: Fy fan så härligt kompromisslöst att köpa en loft/lie maskin. Var hittar man en sådan och är det en dyr historia?
Även om jag också är nyfiken så är det här eventuellt en diskussion utan för denna tråd eller? ;)

(Jag har sett att det finns på Ebay ibland med då oftast i USA och frakten + tull gör att det inte är värt det. Den väger massor.)
Point taken....men ponera att vi nån gång spelar samma tävling med en Spanienresa i potten. Och att det står mellan just oss två i slutet (det förutsätter förvisso att ingen av Jannarna är med). Då kan det vara små störiga inlägg som avgör. ;)

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » lör 05 maj 2018, 22:45

Årets första 18- hållare, check.

Sammanfattas med bra drives, bra järn, inte så bra chippar och mindre bra puttning.

Vi gick ut 11.30.
Att det såg ut som det gjorde var iofs inte så konstigt då jag inte alls har tränat mitt närspel hittills i år. Jag puttade väl någon gång inomhus på matta när det var för kallt (-6°) ute och chippar har det inte blivit några alls. Det enda jag har hållt igång är svingen och den kändes bra på banan. Bra start, vändning och bollträff. Bra tryck (fick jag höra). Min driver fungerade också bra, superroligt.

Gjorde några "strategiska missar" men egentligen inget allvarligt. Även om det var årets första runda på stora banan så får nog "juniorgolfen" ta och sluta redan nu... Fick strecka två hål pga. omogna utslag (men ibland måste man bara testa).

Jag kommer självklart fortsätta min svingträning men framförallt, mer träning på inspel (slaglängder), närspel (chip) och puttning.

Grymt fint väder och trevlig sällskap. Det var 4-bollar framför oss och vi hålade ut strax under 4h.
En härlig dag.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » sön 06 maj 2018, 16:43

Andra 18-håls rundan, check.

Igår sa jag till mig själv att jag skulle värma upp ordentligt inför varje kommande runda. I morse trodde jag att vi skulle ut 9.40 men vi skulle tydligen ut 09.20 och jag var på plats 09.10. :shock:

Medan min kompis gick in och anmälde mig så kastade jag mig över puttern och hann väl med tjugo puttar, sedan vevade jag lite med drivern på tee (uppvärmning?).

Jag peggade upp och slog ut en lugn fin drive. Kändes skönt.
Slag två skulle bli till layup. Duffade två dm bakom bollen. Nästa, fram med en j7 som stannade perfekt innan vattnet. Tog fram en 52° och toppade ner i vattnet. Upp med nästa pin high för en putt (som blev två). Vilken start. :?

Nästa hål - par. Nästa boggie. Och så håll det på. Tills jag klev upp på 10an. En par 3. Nu j-ar. Upp med en J8 som landade strax innan hål och stannade 20cm bakom. En given birdie. Jippi. :D
Efter det gick det bättre och resultatet blev till slut lägre än igår.

Jag kände mig sliten från igår, både i kroppen och i huvudet. Utan uppvärmning så kände jag mig faktiskt helt off. Järnen gick inte alls som tänkt. Jag hittade inte rythmen. Jag hade ingen tajming och det kändes bara konstigt. Jag fick verkligen kämpa för bollträffarna (topp). Igår mosade jag bollarna (som på touren) och idag, tveksamt. Alla var inte dåliga men de få som var det känns fortfarande.

Utslagen, chippar och puttarna rädda mig många gånger idag. Jag spelade i buffert så jag ska väl vara nöjd men eftersom jag vet att jag kan träffa bollen så mycket bättre (som igår) så känner jag mig på något sätt lite besviken. Herre jissus.

Jag passade på att testa några olika bollar - en sticker ut.
Jag varvade mellan nxt tour (svart siffra), provett och provettx.
Provettx känns hård och gillar man det så är den en riktigt bra boll. Kändes bra med drivern.
Provett är en riktigt fin boll och lika så nxt tour. Den med röd siffra känns lite alls lika skön som den jag spelade med idag. Både provett och nxt tour (svart) är bästa och provett vinner. Den känns riktigt bra att slå.

Nästa vända tänkte jag testa Tour soft (den nya) men vet inte så här på förhand om den kommer att bli något. Den är dyr för att vara en tvådelsboll... Av de tester jag gjort hittills så har den känts mjuk.

Lärdom från dagen runda.
UPPVÄRMNING ÄR ETT MÅSTE. Både på rangen och green. Då har jag iaf skapat förutsättningar för en lyckad dag och vet vad jag behöver tänka på.
Jag behöver vara på plats i god tid. Inte helt lätt i bland men med en bättre planering så borde det bli lite bättre nästa gång.

Sällskapet var det bästa tänkbara och det var många skratt på banan. Underbart väder och lite vind. Precis som det ska vara. Solskyddsfaktor 30, det doftar Rhodos, check. :lol:

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 06 maj 2018, 18:22

Igår utan uppvärmning, men med en öl på våta rangen: 80.

Idag med uppvärmning, men utan öl på våta rangen: 92.

Dra egna slutsatser.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

pstenman

Inlägg av pstenman » mån 07 maj 2018, 10:10

AlbertS skrev:Igår utan uppvärmning, men med en öl på våta rangen: 80.

Dra egna slutsatser.
Du kör jämt vid bet mao.
Linköpings GK - 16.6
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Egon

Inlägg av Egon » mån 07 maj 2018, 20:51

AlbertS skrev:Igår utan uppvärmning, men med en öl på våta rangen: 80.

Dra egna slutsatser.
Så sant!

Tävling igår... katastrofbana (nog om det) men även katastrofalt spel. 16 över.. och jag kom långtifrån sist i A.
In, knappa score, prisutdelning, halsa en öl och så på att igen. 1 under efter 6 men sen tröt orken och även om jag höll ihop det till 2 över första nio så gick ridån snabbt ner sista..

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 07 maj 2018, 23:14

"Höga" händer = push/fade...?
"Låga" händer = punch/draw...?

För första gången var jag med på en kvälls-grupp-lektion.
Vi blev ett gäng och tränaren hade fullt upp med att hinna med alla. Han hann två varv mellan oss på rangen. Sedan var lektionen över. Snabba pengar i kassan.

Kvällens "långa-järn-pass" gick ut på att missa en handduk som låg bakom bollen. Målet var att alla skulle lyckas slå ner på bollen. Några kunde redan detta så de fick "specialtips" och jag var en av dem.

Han kom fram till mig och tittade några gånger när jag slog bollar. Sedan sa han något om mina händer och att jag skulle vänta kvar en smula med den bakre foten för att skapa utrymme för mina låga händer.
Jag försökte göra som han sa och...hoppsan, där låg en draw. Kul. Men det kändes väääldigt stelt. Det kändes inte alls lika rörligt som tidigare men han tyckte det så bra ut när jag övade.

Jaha, tillbaka igen då?
Vänta in vändningen, ner med händerna och sedan rotera. Fast den här gången utan att släppa på den bakre hälen. Hjälp. Duff... Usch..

Nåväl, efter lite träning så gick det mycket bättre men några små duffar kom med iaf. Kändes lite "punchat" att slå på det här viset men förmodligen effektivt. För jag slog typ lika långt nu i ~60% som jag gjorde tidigare i ~80%. Blir spännande att se hur det blir i framtiden med en full sving.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » lör 12 maj 2018, 21:10

Träning ger färdighet?
Igår hade jag första chip och inspelspasset på vårt övningsområde. Jag slog ca. 200 bollar från 30-100 m. Tyvärr glömde jag bollröret hemma så jag fick plocka allt för hand. Hua. :cry:
Jag slog även ett gäng bollar från bunkern också. Både korta och långa. När var klar tittade jag ut över banan och såg en stor lucka mellan två bollar så jag gick ut och spelade tre hål. En perfekt avslutning på träningen.

Uppvärmning
I morse var det dags för "test" och jag kom i lite bättre tid (än sist) innan rundan och hann värma upp. Även om jag inte var där i supergod tid så hann jag iaf slå 50 bollar på rangen (dock ingen driver) samt ett gäng puttar på övningsgreen. Kände mig lagom lös och ledig i kroppen.
Idag var det nog första gången på golfbanan som jag kände mig både laddad och beredd. Har inte riktigt känt på det här sättet i den här idrotten tidigare. Skön känsla.

På banan idag
Jag slog ut med driver från första tee (FIR), J6 fram till sidan av vattnet (perfekt), inspel (GIR) och sedan två puttar. Stabil start. FIR, GIR och par på nästa också. Bra.

(Power) Fade idag
Jag spelade hela varvet med en driverfade. Jag har accepterat den (tidigare lite motvilligt då jag försökt med något annat) och siktade idag på vänster sida fw när jag slåg ut. Kändes rätt så skönt faktiskt. Att veta hur den går och ungefär hur jag ska sikta. Alla stannade inte på fw men ingen var direkt helt off för nästa slag.
I motvind dock, kan jag hälsa att skruven tar liiite lite mer (hål 15) men det går att göra par från nästan överallt. :lol:

Jag slog många bra slag och några dåliga men framförallt tappade jag ingen boll och jag puttade ok. Jag hade några koppsnurrar och några putta rullade även förbi på kanten några gånger. Kände att jag behöver bli vassare runt green för att kunna avsluta med Up&down oftare men puttning var som sagt ok idag.

60° runt green
Jag slog en riktigt fin lobb på hål 12. Jag låg höger om green och lobbade över en bunker (även fast flaggan stod kort) och bollen landade precis där jag ville på green och rullade i för birdie. Svinsnyggt, knytnäven - grymt bra.

På det sista hålet satte jag drivern i en bunker 57m från flaggan (jag ropade på vinden men den ville inte). Som tur var så hade jag övat slaget igår och slog upp bollen, ur bunkern, över greenbunkern och landade kort om flaggan. Första puttern gick förbi men returen (är alltid enklare) satte jag enkelt. Yippi. ;)

Hela rundan var varm, riktigt varm. Jag drack 3l vatten och var törstig när vi hade avslutat. Totalt har nog hällt i mig 5-6 liter idag. Helt galet.

Score
40p och en fin sänkning. :D
Kändes bra idag, mycket tack vare träningen igår.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 13 maj 2018, 18:21

Grattis till sänkningen! Fin berättelse =)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 15 maj 2018, 15:26

Chippträning kl. 20.

"Måndags"-gruppen hade en kort samling och tränaren gick igenom grunderna för chippning.
Efter det ställde han ut några hinkar på ”svåra” lägen, som vi skulle slå ifrån med olika klubbor.
Ett läge i tjock ruff, ett i nedförslut (med en föreställd bunker framför oss) och ett i tajt läge (typ foregreen). Sedan avslutade vi grupp-träningen med chip från ruffen över ett dike till närmaste flaggan. :?

Ruff
Jag tyckte det gick hyggligt för mig i ruffen men tränaren ville att jag skulle ha mer fart i klubbhuvudet och få upp bollen högre, även på de korta slagen. Jag stod tydligen ganska smalt mellan fötterna och han ville att jag skulle ta en bredare stance och ta i mer?

Nerförs-läget
Det här hade jag lättare för än ruff-läget men det kräver mycket träning om man skulle hamna i ett liknande läge på banan och ha en bunker framför sig. För där gäller endast ETT försök. Bollen ska ju upp från ett nedförslut och man får inte försöka hjälpa klubban på något sätt genom att tex skopa, för det går typ inte. Det gäller att verkligen luta sig med lutningen och jag stod nog med 90% av vikten på den främre foten. Bollen satte jag lite bakom mitten av stancen. Blev ganska bra efter ett tag (~40 bollar).

Tajt
Det platta och tajta läget var lättast (för mig). Det är där ifrån jag brukar träna min chippning så jag kände inte direkt att jag hade ett problem där (nåååja). Med ”lättast” menar jag inte att det är ett lätt läge men om jag måste välja ett av de tre lägena så är det här enklast att slå ifrån. Jag slog både låga som rullar ut och korta som stannar. För de låga slagen hade jag bollen längre bak i stancen och för de höga så flyttade jag fram den.
Lite som han på filmen här. https://www.youtube.com/watch?v=IvmHU5Hcs2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Kändes väldigt stabilt för stunden men det krävs massor av övning för att man ska kunna bli riktigt vass på det här slagen. När man tränar teknik så krävs det också många bollar och det är inte alltid så poppis på en övningsgreen som denna (där andra kanske träningar puttning).

Avslutningen
Var en rolig lek. Speciellt att höra alla rangebollar som plumsade i diket precis framför oss. Det blir tydligen lite mer press för vissa spelare när de ska slå över ett hinder och tänker ”jag får inte hamna i diket”. Eller så var det egentligen ingen förändring, bara att resultatet blev tydligare. Normalt så tränar man ju med plan mark framför green och där kan ett dåligt slag bli ett bra resultat. En duff eller topp från det här läget kostar en boll.

Jag kan rekommendera denna typ av träning och speciellt i grupp. Det är roligt att höra andra svära åt samma saker som en själv.

Sedan blev den en rågad hink punchade J7or på rangen. Gött. :D
Senast redigerad av 4 waggle, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 15 maj 2018, 16:14

AlbertS skrev:Grattis till sänkningen! Fin berättelse =)
Tack.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tis 15 maj 2018, 16:29

waggle skrev:
AlbertS skrev:Grattis till sänkningen! Fin berättelse =)
Tack.
Jojo. Men hur många greener träffade du?
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 17 maj 2018, 13:42

Gay på banan skrev:Jojo. Men hur många greener träffade du?
7 (GIR).

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 17 maj 2018, 14:08

waggle skrev:Chippträning kl. 20.

"Måndags"-gruppen hade en kort samling och tränaren gick igenom grunderna för chippning.
Efter det ställde han ut några hinkar på ”svåra” lägen, som vi skulle slå ifrån med olika klubbor.
Ett läge i tjock ruff, ett i nedförslut (med en föreställd bunker framför oss) och ett i tajt läge (typ foregreen). Sedan avslutade vi grupp-träningen med chip från ruffen över ett dike till närmaste flaggan. :?

Ruff
Jag tyckte det gick hyggligt för mig i ruffen men tränaren ville att jag skulle ha mer fart i klubbhuvudet och få upp bollen högre, även på de korta slagen. Jag stod tydligen ganska smalt mellan fötterna och han ville att jag skulle ta en bredare stance och ta i mer?

Nerförs-läget
Det här hade jag lättare för än ruff-läget men det kräver mycket träning om man skulle hamna i ett liknande läge på banan och ha en bunker framför sig. För där gäller endast ETT försök. Bollen ska ju upp från ett nedförslut och man får inte försöka hjälpa klubban på något sätt genom att tex skopa, för det går typ inte. Det gäller att verkligen luta sig med lutningen och jag stod nog med 90% av vikten på den främre foten. Bollen satte jag lite bakom mitten av stancen. Blev ganska bra efter ett tag (~40 bollar).

Tajt
Det platta och tajta läget var lättast (för mig). Det är där ifrån jag brukar träna min chippning så jag kände inte direkt att jag hade ett problem där (nåååja). Med ”lättast” menar jag inte att det är ett lätt läge men om jag måste välja ett av de tre lägena så är det här enklast att slå ifrån. Jag slog både låga som rullar ut och korta som stannar. För de låga slagen hade jag bollen längre bak i stancen och för de höga så flyttade jag fram den.
Lite som han på filmen här. https://www.youtube.com/watch?v=IvmHU5Hcs2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Kändes väldigt stabilt för stunden men det krävs massor av övning för att man ska kunna bli riktigt vass på det här slagen. När man tränar teknik så krävs det också många bollar och det är inte alltid så poppis på en övningsgreen som denna (där andra kanske träningar puttning).

Avslutningen
Var en rolig lek. Speciellt att höra alla rangebollar som plumsade i diket precis framför oss. Det blir tydligen lite mer press för vissa spelare när de ska slå över ett hinder och tänker ”jag får inte hamna i diket”. Eller så var det egentligen ingen förändring, bara att resultatet blev tydligare. Normalt så tränar man ju med plan mark framför green och där kan ett dåligt slag bli ett bra resultat. En duff eller topp från det här läget kostar en boll.

Jag kan rekommendera denna typ av träning och speciellt i grupp. Det är roligt att höra andra svära åt samma saker som en själv.

Sedan blev den en rågad hink punchade J7or på rangen. Gött. :D
Chippträning kan man nog aldrig få nog av, ett slag som jag tycker blir svårare och svårare för varje år.
I fjol höst gick det lite bättre, då träffade jag greenen nästan varje gång jag chippade :)
I junioråldern fram till man var ungefär 35 år var det det enklaste slaget, blev det inte chip+enputt var man rejält besviken. Därefter har det gradvis övergått till det överlägset svåraste slaget.

Just nu är det så illa att om det inte finns något vettigt alternativ till att chippa är det nästan bättre att spela iväg bollen 70-80 meter från greenen och slå nästa slag därifrån eller avsiktligt slå ned i en greenbunker. cyips. Gissningsvis skulle det vara bra för de andra om jag tränade i grupp, då finns det alltid någon som är sämre.

Skriv svar