Ullna Indoor

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Barilla

Ullna Indoor

Inlägg av Barilla » mån 05 mar 2018, 10:56

Hej.

Är det några här som brukar vara på denna anläggning?

Var där för första gången i helgen och slogs över hur katastrofal deras "launchmonitor" var... Vid lösa chippar så reggade den slagen bra. Men när jag Bombade iväg mina DJ drivar så reggade den 1 av 3 ungefär.

Tänkte om jag hade otur med en dålig "matta" eller om det är så generellt där.

Användarvisningsbild
Skalman

Re: Ullna Indoor

Inlägg av Skalman » mån 05 mar 2018, 18:02

Har du M1,M2,M3 eller M4 driver så har trackman problem med dessa av någon anledning.

Annars är det väl helt enkelt så att du har för hög svinghastighet så att avläsningen inte hinner med. :lol:

The Bunkerman

Inlägg av The Bunkerman » mån 05 mar 2018, 21:30

Dom har TrackMan i sin studio
Annars är det Protracer som finns i hallen
TrackMan Pro hade problem att läsa av vissa modeller av drivers. ( men detta är nu löst med TrackMan 4)
Vi har TrackMan 4 i studion. Och den har inga problem med M1/2/3/4,
Så jag antar att du hade lite osis med mattans placering ( kanske)
Personligen tycker jag att Ullna indoor är outstanding i Stockholm, bra bollar, chippgreen, puttgreen och rangehall, dessutom bra shop och café ....

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » tis 06 mar 2018, 14:50

Skalman skrev:Har du M1,M2,M3 eller M4 driver så har trackman problem med dessa av någon anledning.

Annars är det väl helt enkelt så att du har för hög svinghastighet så att avläsningen inte hinner med. :lol:

Tack för infon, slog en M3 driver faktiskt... Men också en Callaway Fw3 och min hybrid. och på de klubborna så tog den 1 av 3 i snitt ungefär. Vilket var lite irriterande. :)

Haha så hög är den nog inte, första slagen för året och en FW3 från mattan påstod systemet gick runt 250 meter.

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » tis 06 mar 2018, 14:52

The Bunkerman skrev:Dom har TrackMan i sin studio
Annars är det Protracer som finns i hallen
TrackMan Pro hade problem att läsa av vissa modeller av drivers. ( men detta är nu löst med TrackMan 4)
Vi har TrackMan 4 i studion. Och den har inga problem med M1/2/3/4,
Så jag antar att du hade lite osis med mattans placering ( kanske)
Personligen tycker jag att Ullna indoor är outstanding i Stockholm, bra bollar, chippgreen, puttgreen och rangehall, dessutom bra shop och café ....

Ja, mycket trevligt ställe... Lite lågt i tak längst ner. Så var lite läskigt att slå långa klubbor.
Ska testa en annan matta/våning nästa gång. :)

Keen

Inlägg av Keen » lör 10 mar 2018, 12:56

Har också problem med att inte reggar slag. Tror det är för att jag slår för högt, så att bollen är för nära taket. Enda som skiljer sig, förutom att jag slår lite hårdare, än min polare jag är där med. Att jag slår markant högre, och mina slag missas i väldigt mycket högre grad än hans. Har problem med mina wedgar också, då dessa går rätt nära "taket".

Keen

Inlägg av Keen » mån 12 mar 2018, 11:28

Hade än värre problem i söndags med att ProTracern inte reggade slag. Frågade i kassan och det beror på var kameran/radarn är inställd att ”leta”. Man får ställa in utefter de vita/röda cirklarna i systemet. Finns en toggle för vilken flagga den tittar efter, och det blir, enligt systemet, rakt fram.
T.ex. hade vi matta 22 på andra våningen. Näst längst vänster. Originalinställningen var mot den vita cirkeln längst vänster. Blev mycket bättre när vi bytte till den röda cirkeln till höger om den. Vi fick slå ut snett dock, men i stort sett alla slag togs iallafall.

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » mån 12 mar 2018, 13:44

Keen skrev:Hade än värre problem i söndags med att ProTracern inte reggade slag. Frågade i kassan och det beror på var kameran/radarn är inställd att ”leta”. Man får ställa in utefter de vita/röda cirklarna i systemet. Finns en toggle för vilken flagga den tittar efter, och det blir, enligt systemet, rakt fram.
T.ex. hade vi matta 22 på andra våningen. Näst längst vänster. Originalinställningen var mot den vita cirkeln längst vänster. Blev mycket bättre när vi bytte till den röda cirkeln till höger om den. Vi fick slå ut snett dock, men i stort sett alla slag togs iallafall.

Ah ok, det förklarar kanske en del. Men den informationen borde de gå ut med, jag formar mina slag en hel del och då jag spelade en "bana" via tracern så slog jag ibland hel del vänster med fade och höger med draw osv. Om det inte är möjligt att göra på det sättet så borde man få den informationen. Att man endast kan slå rakt om man vill att den ska fånga bollarna. :?

Keen

Inlägg av Keen » mån 12 mar 2018, 21:53

Barilla skrev:
Keen skrev:Hade än värre problem i söndags med att ProTracern inte reggade slag. Frågade i kassan och det beror på var kameran/radarn är inställd att ”leta”. Man får ställa in utefter de vita/röda cirklarna i systemet. Finns en toggle för vilken flagga den tittar efter, och det blir, enligt systemet, rakt fram.

Ah ok, det förklarar kanske en del. Men den informationen borde de gå ut med, jag formar mina slag en hel del och då jag spelade en "bana" via tracern så slog jag ibland hel del vänster med fade och höger med draw osv. Om det inte är möjligt att göra på det sättet så borde man få den informationen. Att man endast kan slå rakt om man vill att den ska fånga bollarna. :?

Du kan absolut forma slagen, vilket mina slicear och hookar vittnar om :P Bara att du måste göra det inom "fönstret" för ProTracern, som är allt annat än uppenbart. Så de borde helt klart vara tydligare med den infon.

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 14 jan 2019, 12:26

Var där igår och förvånades över hur "fel" måtten tycks vara? Främst på kortare klubbor.

Sen var det ju lite sisådär om kunskapen (den egna) för vilka mål man ska sikta på och hur, och eftersom det var första svingarna för året var det inte fokus på detaljer, men nästa gång ska jag fråga hur jag går tillväga...

Är det verkligen så lågt där nere?
Jag stod på det mittersta planet, och jag hade en "balk" strax bakom, och DET kändes som att jag skulle slå i den varje slag med drivern...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » mån 14 jan 2019, 22:09

Samma här. Slog plötsligt J8 150 m carry. Skulle inte tro det va. :roll:
11,6

B60

Inlägg av B60 » mån 14 jan 2019, 23:15

Nordan skrev:
mån 14 jan 2019, 12:26
Var där igår och förvånades över hur "fel" måtten tycks vara? Främst på kortare klubbor.

Japp, wedge till J5/J6 går mycket längre än i verkligheten medan driver är i kortaste laget. Det verkar gälla flera Protracer anläggningar inomhus då Barkarby har samma problem med längd på de kortare klubborna. Det finns ju utomhus också på t.ex Kista rangen och där har jag inte sett samma effekt.

Ballesteros

Inlägg av Ballesteros » tis 15 jan 2019, 09:08

Synd. Då är väl utrustningen meningslös? Eller finns det något värde i att kunna se skruven på bollen?

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 15 jan 2019, 10:17

Ballesteros skrev:
tis 15 jan 2019, 09:08
Synd. Då är väl utrustningen meningslös? Eller finns det något värde i att kunna se skruven på bollen?
Jag tyckte att det var ganska ok siffror på J5/J4, men drivern gick lite väl kort.

Skruven var lite sådär, jag upplever att den var för liten, även när man försökte tvinga fram en banan.

Det som jag upplever som bra är väl att man kan se att man slår samma slag på samma sätt flera gånger i rad, och att det var bra eller dåligt ges ju iallafall en indikation om.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Timmy

Inlägg av Timmy » tis 12 feb 2019, 23:45

Jag och en kompis stod på matta 22 & 23 i söndags.
Helt odugligt, tog inga slag över J7.
Veckan innan stod vi på plan 3 vilket också fungerade ganska dåligt.
På plan 1 har det dock fungerat fint.

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » ons 13 feb 2019, 09:59

Timmy skrev:
tis 12 feb 2019, 23:45
Jag och en kompis stod på matta 22 & 23 i söndags.
Helt odugligt, tog inga slag över J7.
Veckan innan stod vi på plan 3 vilket också fungerade ganska dåligt.
På plan 1 har det dock fungerat fint.
Fy vad trist, tappar ju hela grejen med att åka dit och betala "dyra pengar" när skiten inte fungerar...
Tog ni upp det med dem på plats?

Timmy

Inlägg av Timmy » ons 13 feb 2019, 13:45

Nej, har accepterat att det är så ibland.
Blev träning med fokus på korta järn helt enkelt.
Tänkte mest att det var intressant eftersom samma matta (nr22) nämndes tidigare i tråden.
Till helgen siktar vi på att kunna slå utomhus istället.

Moridin

Inlägg av Moridin » mån 25 feb 2019, 14:06

Jag har inte spelat golf så länge så jag håller fortfarande på med att laborera med svingen, speciellt drivern som trilskas. Tycker att jag äntligen har fått ordning på den och har spelat en hel del i golfsimulator samt gjort customfitting Såhär kan det se ut på Ullnahttps://drive.google.com/file/d/1UdiNuH ... sp=sharing Medan på customfittingen såg det ut såhär. https://drive.google.com/file/d/1Cyhi4I ... sp=sharing

Detta resulterar tyvärr i att jag automatiskt börjar tro att jag gör något fel och försöker då korrigera min sving vilket gör att det spårar ut och mina driverslag blir helt förstörda.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 25 feb 2019, 14:15

Moridin skrev:
mån 25 feb 2019, 14:06
Jag har inte spelat golf så länge så jag håller fortfarande på med att laborera med svingen
Sorry to break it to you kid.... det där slutar man aldrig med. Välkommen till spelet golf.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » mån 25 feb 2019, 15:04

Moridin skrev:
Jag har inte spelat golf så länge så jag håller fortfarande på med att laborera med svingen, speciellt drivern som trilskas. Tycker att jag äntligen har fått ordning på den och har spelat en hel del i golfsimulator samt gjort customfitting Såhär kan det se ut på Ullnahttps://drive.google.com/file/d/1UdiNuH ... sp=sharing Medan på customfittingen såg det ut såhär. https://drive.google.com/file/d/1Cyhi4I ... sp=sharing

Detta resulterar tyvärr i att jag automatiskt börjar tro att jag gör något fel och försöker då korrigera min sving vilket gör att det spårar ut och mina driverslag blir helt förstörda.
Förstår inte, två helt olika bilder. Vad är bra och vad är dåligt? Längden?

Moridin

Inlägg av Moridin » mån 25 feb 2019, 15:05

Barilla skrev:
mån 25 feb 2019, 15:04
Moridin skrev:

Förstår inte, två helt olika bilder. Vad är bra och vad är dåligt? Längden?
Exakt. Jag slår likadant, samma klubba, tagna två dagar efter varandra. På bilden med Trackman så kom jag ofta över 220 meter carry medan i Ullna så kämpar jag för att komma över 200 meter carry. Vidare så fick jag ett stiff skaft med låg spinn och launch för han tyckte att jag slog bollen högt medan i Ullna så skjuter jag slagskott i princip där peakhöjden är 20 meter och ofta lägre än så. Detta trots att jag har en launch angle mellan 11-15.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 25 feb 2019, 19:44

Är du säker på att trackman ger rätt längd? Likadant ullna? Mät prestation på banan. Om alls. Med 200 carry kan du bli scratchspelare.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » tis 26 feb 2019, 07:47

AlbertS skrev:
mån 25 feb 2019, 19:44
Är du säker på att trackman ger rätt längd? Likadant ullna? Mät prestation på banan. Om alls. Med 200 carry kan du bli scratchspelare.
På drivern? Det är väl inget att hänga i granen.

Tveksamt om skiten på ullna indoor visar korrekt längd. Skulle lita mycket mer på en trackman.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tis 26 feb 2019, 08:39

Moridin skrev:
Såhär kan det se ut på Ullnahttps://drive.google.com/file/d/1UdiNuH ... sp=sharing Medan på customfittingen såg det ut såhär. https://drive.google.com/file/d/1Cyhi4I ... sp=sharing

Intressant att resultaten mätt med olika utrustning blir så olika, det väcker förstås tankar kring med vilken precision det går att beräkna verklig längd korrekt i en simulator. Någon som set undersökningar där man vetanskapligt testat trackman, flightscope och andra varianter mot varandra? Vore intressant att se, och möjligen då helt förödande för tilltron till uppmätta längder, spinntal och vinklar.

Vad är förresten "flat carry" som anges i den ena simulatorbilden?
"Vi har varit naiva."

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 26 feb 2019, 09:18

Nick_Corey skrev:
tis 26 feb 2019, 08:39
Moridin skrev:
Såhär kan det se ut på Ullnahttps://drive.google.com/file/d/1UdiNuH ... sp=sharing Medan på customfittingen såg det ut såhär. https://drive.google.com/file/d/1Cyhi4I ... sp=sharing

Intressant att resultaten mätt med olika utrustning blir så olika, det väcker förstås tankar kring med vilken precision det går att beräkna verklig längd korrekt i en simulator. Någon som set undersökningar där man vetanskapligt testat trackman, flightscope och andra varianter mot varandra? Vore intressant att se, och möjligen då helt förödande för tilltron till uppmätta längder, spinntal och vinklar.
Flightscope och Trackman är relativt likvärdiga (lite olika finesser, men samma radarteknik) och är de rätt kalibrerade så ger de väldigt exakta resultat (spinnmätningar främst med metallprickar på bollarna dock). Ullna Indoors lekverksamhet går inte alls att jämföra med de "riktiga" maskinerna utan ska mer ses som en kul grej när man tränar. Den som tar en sån maskins avläsningar för verkligheten kommer att bli grymt besviken när det är dags att spela på bana.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Skriv svar