Proffs och handicap

Om spelet golf. Tourer, tävlingar, svingteorier och annat.
Användarvisningsbild
Hofnar

Proffs och handicap

Inläggav Hofnar » fre 16 mar 2018, 10:35

Varför publiceras bara bruttoscorerna från proffsens tävlingar? Varför får man inte veta vem som egentligen, dvs relativt sitt handicap, spelat bäst?
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Re: Proffs och handicap

Inläggav Nick_Corey » fre 16 mar 2018, 10:50

Nä, det kan verka svårbegripligt. Och kanske framförallt orättvist.

Men jag har kommit fram till en bra minnesregel jag brukar använda för att förstå om det är netto eller brutto som gäller:

Förstapriset är ett paraply, en brödrost eller en för stor sponsorkeps = Netto

Förstapriset är ett sjusiffrigt belopp i USD = Brutto

Sen finns det förstås en del kniviga mellanlägen mellan dessa som kan vara svåra att avgöra, så metoden kan behöva viss förfining för att vara hundraprocentigt täckande.
"Vi har varit naiva."

Nordan

Inläggav Nordan » fre 16 mar 2018, 11:37

De spelar ju slagspel... Det finns väl även i SE och på amatörnivå, typ KM?
Om de skulle lira onsdagsgolfen eller plaisir open, då...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

pstenman

Inläggav pstenman » fre 16 mar 2018, 11:46

Det får de väl inte med proffsstatus. Så..?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » fre 16 mar 2018, 11:49

Jag tror inte att onsdagsgolfen har några speciella regler att inte proffs får ställa upp.

pstenman

Inläggav pstenman » fre 16 mar 2018, 11:54

Jag tror inte att onsdagsgolfen har några speciella regler att inte proffs får ställa upp.
Nä de spelar väl efter onsdagsgolfens regler.
Å det är väl högst lokalt upplägg.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Coleburn

Inläggav Coleburn » fre 16 mar 2018, 14:16

Andy Sullivan ställde iaf upp på sin hemmaklubb i en onsdagstävling år 2016 :D
https://www.reddit.com/r/golf/comments/ ... r_midweek/" onclick="window.open(this.href);return false;
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

MIZUNO

Inläggav MIZUNO » fre 16 mar 2018, 16:59

Varför publiceras bara bruttoscorerna från proffsens tävlingar? Varför får man inte veta vem som egentligen, dvs relativt sitt handicap, spelat bäst?
Och varför är det ingen som talar om hur många poäng de hade, trots att de "streckade" x-antal hål, för att påvisa hur bra de faktiskt spelade på de övriga hålen?
Din bästa golfrunda kommer snart att följas av din sämsta. Sannolikheten för den senare ökar med antalet som du berättar om den första...

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 16 mar 2018, 18:16

Precis. Tänk bara när tex Tigern hade som värst flyt men ändå kunde ställa upp vecka efter vecka utan att behöva sänka sig. I mer seriösa golfsammanhang hade ett sådant uppenbart mygel inte fått passera. Och som han spelar nu skulle han behöva några extra slag för att kunna göra sig gällande.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 24 mar 2018, 13:50

https://www.reddit.com/r/golf/comments/ ... r_midweek/" onclick="window.open(this.href);return false;
Överraskande att han hade så pass "dåligt" handicap som +5, har han fått tips av jannarna hur man bär sig åt för att mygla ?
Man har ju hört att yppersta världseliten ligger på ungefär +8 till +10.
Förmodligen har han glömt att mata in scorer i GITen.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » lör 24 mar 2018, 15:38

Men jag har kommit fram till en bra minnesregel jag brukar använda för att förstå om det är netto eller brutto som gäller:

Förstapriset är ett paraply, en brödrost eller en för stor sponsorkeps = Netto

Förstapriset är ett sjusiffrigt belopp i USD = Brutto

Sen finns det förstås en del kniviga mellanlägen mellan dessa som kan vara svåra att avgöra, så metoden kan behöva viss förfining för att vara hundraprocentigt täckande.
På min klubb brukar en driver eller en bag eller nåt annat relativt användbart i pris betyda netto medan den som faktiskt gått varvet på minst antal slag inte får ett skit.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

FSN

Inläggav FSN » ons 28 mar 2018, 19:51

Precis. Tänk bara när tex Tigern hade som värst flyt men ändå kunde ställa upp vecka efter vecka utan att behöva sänka sig. I mer seriösa golfsammanhang hade ett sådant uppenbart mygel inte fått passera. Och som han spelar nu skulle han behöva några extra slag för att kunna göra sig gällande.
Det är ju nåt han absolut skall ta upp med sin hemmaklubb. Dom borde ha höjt honom vid årsrevisionen de senaste 2-3 åren.

Han kan knappast ha haft exakt tävlings-hcp pga för få registrerade ronder (kanske har löst sig nu förvisso) och han har ju då inte varit berättigad till nåt pris i tävligarna.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 29 mar 2018, 13:26

Överraskande att han hade så pass "dåligt" handicap som +5, har han fått tips av jannarna hur man bär sig åt för att mygla ?
Ja det måste vara skaplig slope på typ Bay Hill som den spelas från backtee, och egentligen skall den väl ha ett par slag till för att förhållandena skulle kosta en amatör ett antal extra slag då banan är uppsatt för PGA event.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Egon

Inläggav Egon » tor 29 mar 2018, 13:57

+8 hörde man ju att tiger skulle haft om han hade räknat... men huruvida det är sant, vet jag inte.
Det jag vet är att många som blir proffs, men inte kommer ut på tourerna med nån reda, ligger runt +2. Kan inte tycka att +5 är dåligt/oskäligt för en Europatour-spelare på ”dekis”.

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tor 29 mar 2018, 14:00

Ja det måste vara skaplig slope på typ Bay Hill som den spelas från backtee, och egentligen skall den väl ha ett par slag till för att förhållandena skulle kosta en amatör ett antal extra slag då banan är uppsatt för PGA event.
I nån amerikans diskussiontråd kom man fram till att svårighetsgraden på PGA tour banorna är sådan att en normal 12 handicappare måste spela bra (= på sitt handicap ?) för att klara av den på 100 slag.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tor 29 mar 2018, 14:05

+8 hörde man ju att tiger skulle haft om han hade räknat... men huruvida det är sant, vet jag inte.
Det jag vet är att många som blir proffs, men inte kommer ut på tourerna med nån reda, ligger runt +2. Kan inte tycka att +5 är dåligt/oskäligt för en Europatour-spelare på ”dekis”.

Egon
Om du med dekis syftar på Sullivan så spelades rundan nämnd ovan då han var rankad kring 40/50 på världsrankingen.
Är det alla utanför topp-10 på världsrankingen som är "på dekis" ?

Egon

Inläggav Egon » tor 29 mar 2018, 14:21

Egon
Om du med dekis syftar på Sullivan så spelades rundan nämnd ovan då han var rankad kring 40/50 på världsrankingen.
Är det alla utanför topp-10 på världsrankingen som är "på dekis" ?
Ok, fel av mig.. blandade ihop honom med en annan spelare.

/Edit
Colthart var det hjärnan hade låst in sig på. :oops:

Egon

Återgå till "Golfspel"