Gävle GK (Gamla banan och Avan)

Vattenmannen

Gävle GK (Gamla banan och Avan)

Inläggav Vattenmannen » tis 19 sep 2017, 23:21

Låt oss först enas om att det alltid är svårare att bedöma en banas kvalité en fuktig höstdag jämfört med en solig sommardag. Därefter kan vi säga att Gävles mästerskapsbana Avan verkligen klarar den utmaningen alla dagar i veckan. För det var en riktig goding jag fick lira i söndags.

De 18 hålen är utlagda på en gammal soptipp som gjorts om till golfbana. De första åren kunde såväl gamla cyklar som spisar dyka upp när det skulle grävas bunkrar eller byggas teer. Idag syns ingenting av det på den läckra parkbanan.

Man tar en promenad på ett par 100 meter från det fina klubbhuset med sin högkaratiga restaurang. En kvart med chippar och bunkerslag på övningsfältet 2 minuter från första tee är en perfekt uppvärmning för att ge sig i kast med en en inte alltför lång (438 m) par 5 som är öppningshålet.

2:an en kort dogleg som en långtslående kan nå green på, men för mig är/var det inget alternativ. Och gör man det men missar långt väntar oftast en svår chipretur som gärna rinner ned mot vattnet.

Hål 4 är ett mystiskt hål. Som debutant på banan var jag tvunget att promenera upp ända till 150-märket för att faktiskt förstå hur man skulle spela hålet. Som tack för hjälpen var jag snornära en birdie.

Det fortsätter med ständigt varierade hål med superba greener. Men jäklar vad ögonen blev lurade ofta, alltid fanns det nån liten ondulering som ställde till det. Men det är så härligt med greener som ömsom är platta och stora, ömsom lutande och små eller precis tvärtom. Man tröttnar aldrig.

Avslutningen är helhäftig med ett svepande dogleg med vatten längs hela högra sidan. Men långt innan det har man fått njuta av par 3:or som gått både uppför och nedför. Man har fått se bunkrar och träd som är alldeles suveräna att gömma flaggor bakom. Och man har ätit en grym falukorv/äggmacka i kiosken.

Avan är så värd ett besök! Men var beredd på att bli besviken på rangen som faktiskt har usla mattor och miserabla mattor!

Därför blev då Gamla banan lite av en besvikelse när jag spelade den dagen efter. Inget fel på skick och finish, men designen så mycket mer standard än storebror på andra sidan vägen. Par 3:orna ser ungefär likadana ut alla fem. De första nio hålen går i stort sett fram och tillbaka på samma ängsmark och man ser folk överallt.

Det finns absolut några kul hål, men ska man pressa sig in på Gävle (de har ett enormt medlemstryck på banan) ska man verkligen lira på Avan.

Punkt!
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

Återgå till "Golfbanor vi spelat"