Al Ain, i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Kalle Vej

Al Ain, i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Inläggav Kalle Vej » fre 06 apr 2018, 21:52

Al Ain Equestrian, Shooting & Golf Club. Smaka på den blandningen! Kortfattat rör det sig om de nio första hålen inuti en galoppbana, de sista nio hålen utanför, dessa med elbelysning. Även nio korthål har elbelysning. I samma område finns också en skjutbana för lerduveskytte. Även om det inte nämns i klubbnamnet finns även fotbollsplan och cricketbana på området. Allt detta hittar du i Al Ain, i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten.

http://aesgc.com/golf Speldatum slutet på mars 2018.

Samtliga vi stötte på var kunniga och rätt personer för sina jobb! Vi reste i grupp och efter meddelade starttider kvällen innan stod bilarna klara, med våra bagar fastspända, klubborna tvättade och islådan fylld med isvatten och två flaskor vatten! Möjlighet att fylla på vatten på 14 av hålen, 2 kiosker som passerades två gånger vardera.

Inte speciellt elak bana. Relativt snäll semiruff och oftast rätt gles ruff. Detta innebär givetvis inte att du kan spela bollen överallt. Du kan oftast hitta den och droppa dig fri. Många hål har relativt smal fairway, möjligen med en bunker mitt i spellinjen. Rak och rätt längd och du är utan problem.

Banan mäter drygt 5700 meter från vit (motsvarande vår gul) och knappt 6800 meter från backtee.

Jag trodde nog jag tappat allt vad gällde puttning... Jag var visst inte ensam. Svårt att säga vad som gjorde det svårt men flera av oss spelade rätt i längd men helt fel i "bredd".

10 av hålen har vatten i spel. Möjligen kan man säga att det är 12 av hålen men vi slår väl aldrig för långt, eller hur?

Jag tror samtliga i gänget uppskattade banan lika mycket, från 0-3 handicapparna till kring 30-handicapparna.

Relativt lågt tryck på banan innebär bra skick. Hur man lyckas hålla banan så grön och fin i drygt 35 graders värme övergår mitt förstånd men även här är det säkert rätt personer på rätt plats.

Hål 4
Bild

Är man här måste man givetvis spela i mörker. Maffigt med belysning i klass med en allsvensk fotbollsplan! Dessutom kommer man ju undan värmen på detta sätt.

Hål 16
Bild

Hål 17
Bild

Återgå till "Golfbanor vi spelat"