Kristianstad GK, Västra/Östra, Åhus

kanon

Kristianstad GK, Västra/Östra, Åhus

Inläggav kanon » sön 27 maj 2012, 08:57

Åhus östra.
Speldag 2012-05-26.
Soligt väder strax under +20 grader, några regnstänk.
Idealtid för en 4-boll uppges på scorekortet till 3t 54m.
Verklig speltid 4t 53m!
Ingen som helst golfvärd i sikte.
Greenerna verkar vara sådda med femtio-11 olika grässorter!
Fairways är till 75% bruna och brända trots att vi befinner oss i vårmånaden maj.
Ruffar består till allra största delen av överblommande maskrosor.
Banan ser ovårdad, på gräns till sunkig, ut.
Rykten går att klubben har brist på pengar och detta går ut över underhållet.
Kanslisten tror att hon arbetar på en finklubb och har ett snorkigt och ovänligt uppträdande,
gäster behandlas olika beroende på vilken klubb man kommer från.
Slutomdöme: 10 Out of boundspinnar av 10 möjliga.
Golfare som har för avsikt att besöka Kristianstadtrakten, välj Araslöv istället där finns ALLT som saknas i Åhus.
När jag var ung trodde jag att pengar var det viktigaste i livet,
nu när jag är gammal vet jag att det är så.

stefan

Re: Kristianstad GK

Inläggav stefan » sön 27 maj 2012, 09:48

Spelade Åhus västra och östra för knappt en månad sen. Bästa anläggningen jag varit på i år. Trevlig personal och extremt bra fairways och greener.

Zaphod

Inläggav Zaphod » sön 27 maj 2012, 10:05

Tror att vitgröen blommar just nu (åtminstone i Gbg), kan vara en förklaring till att greenerna upplevs dåliga.

stefan

Inläggav stefan » sön 27 maj 2012, 20:49

Zaphod skrev:Tror att vitgröen blommar just nu (åtminstone i Gbg), kan vara en förklaring till att greenerna upplevs dåliga.

Tror inte det i detta fallet.

kanon

Inläggav kanon » mån 28 maj 2012, 14:19

Jag kan tillägga att jag talade med två medlemmar på p-platsen som höll med i all min kritik.

Chris-j

Inläggav Chris-j » mån 28 maj 2012, 20:11

kanon skrev:Åhus östra.
Speldag 2012-05-26.
Verklig speltid 4t 53m!
Fairways är till 75% bruna och brända trots att vi befinner oss i vårmånaden maj.
Kanslisten tror att hon arbetar på en finklubb och har ett snorkigt och ovänligt uppträdande,
Golfare som har för avsikt att besöka Kristianstadtrakten, välj Araslöv istället där finns ALLT som saknas i Åhus.

Haha, något av det roligaste inlägg jag läst :lol:
Jag tvivlar på att du varit på den anläggningen du beskriver,
eller så besökte du inte någon av de ytorna man borde vara på..

Godby Jr

Inläggav Godby Jr » mån 28 maj 2012, 22:03

Chris-j skrev:
Speldag 2012-05-26.
Verklig speltid 4t 53m!

Det är jättbra om ni inte skojar till det alltför mycket i den här forumdelen, den är väldigt bra då man funderar på att besöka en bana för första gången!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 28 maj 2012, 22:13

Okay. Seriöst.

Håller inte med recensionen från min runda där den 30:e april. Givetvis kan det ha hänt saker sedan dess men jag tyckte banan i särklass var det bästa jag spelat, snäppet bättre än haverdal som i "svårighetsgrad" ligger 2:a. Jag pratar främst västra men östra var också fin.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

kanon

Inläggav kanon » tis 29 maj 2012, 18:23

Chris-j skrev:
Speldag 2012-05-26.
Verklig speltid 4t 53m!

Jag besökte BÅDE fairway OCH ruff.
Jag är INTE färgblind, utan kan mycket väl skilja på grönt och brunt.

GB-O

Inläggav GB-O » tis 29 maj 2012, 18:40

Så här skriver en LD-spelare (kvinna):

http://www.sandracarlborg.com/nyheter/m ... anstad-gk/

stefan

Inläggav stefan » tis 29 maj 2012, 21:57

Åhus har ett gräs som skall se "bränt" ut. Jag tar hela recensionen oseriös tills dess att någon annan ger bifall åt dessa påhopp på banan. När jag såg banan innan vi gick ut tänkte jag ungefär som kanon skrev. När jag kom ut och faktiskt spelade banan blev jag lyrisk. Jämna hårda greener som höll samma (höga) fart över hela banan.

Att kanon även gnäller på receptionister och speltempo i var och varannan recension tycker jag inte säger något alls om banornas speltempo eller personal.

Chris-j

Inläggav Chris-j » ons 30 maj 2012, 11:35

Senaste speldatum Åhus östra 2012-05-15
( 4:e rundan på Kristianstads GK för året )

Nordeatouren för damer hade spelats helgen innan och det säger lite om skicket på banan.
Greenerna var fortfarande såphala och jämna 2 dagar efter ( 3-puttade några greener på utrundan) .
Fairway tät och jämn och som sig bör på en bana med rödsvingel byggd på landets kanske djupaste sandbädd,
begynnande brunbränd och snustorr trots rejält med regn dagarna innan..
Ruffen var ovanligt hög och tät, vilket inte hör till vanligheterna då den möjligtvis är hög & gles.
Bunkrar, vattenhinder m.m. estetiskt välansat trots att det är lite hedstuk på banan, vilket brukar ge ett ruffigt inryck..
Östra är trots normal längd på 5600/6000 m lite knixig där tallar försvårar doglegs och bunkrar ligger strategiskt förrädiskt
både från tee och runt greener..

Rondtiden reflekterar jag sällan över om det inte innebär mycket väntan eller stress från efterföljande parti p.g.a. eget dåligt spel..

Åhus västra som är öppnare och links-hed inspirerad är ganska beskedlig med bunkrar som inte skrämmer nämvärt,
varken från tee eller in mot green.. trots längden 5900/6800 m..om nu inte vinden blåser, vilket den nästan alltid gör!
Då är inte bara längden svår att bemästra med långa järn in till green utan minsta fel i riktningen riskar bollen rinna
av i greenbunkrar som dock är ganska grunda..
Spelar man från vit tee t.ex. innebär det promenader på ett 100-tal m bak/tillbaks på de flesta hål, vilket gör att också rondtiden förlängs..

Skicket på båda banorna håller alltid hög klass och brukar spelas ett 10-tal ggr/år och de är spelbara i stort sett alla årets månader.
En klubb med åtminstone 2 greenkeepers med 0-hcp borgar för att banan sköts av spelare som vet vad som är viktigt!
Flera bra träningsområden om man vill lägga tid på det finns också utöver range & puttgreener

Attityden kan säkert variera beroende på vem som står i receptionen, men alla har dåliga dagar och blir man illa bemött kan det mycket väl finnas en orsak !?
Klubben kan inte anklagas för att vara exklusiv, men jag vill påstå att du inte kan hitta många alternativ där du kan få så bra valuta för greenfeen som här..

Hål 17 östra aktuell dag

Bild
Senast redigerad av 1 Chris-j, redigerad totalt 0 gånger.

Djin

Inläggav Djin » ons 30 maj 2012, 13:40

Men shit!! Får människan inte ha en åsikt eller?
Kanon har gett sin åsikt av vad han tyckte om banan och dess omgivning.
Det är väl det denna forumsdel är till för?
Skippa ringklockor och inför skyltar istället!!

bib

Inläggav bib » ons 30 maj 2012, 13:51

Djin skrev:Men shit!! Får människan inte ha en åsikt eller?
Kanon har gett sin åsikt av vad han tyckte om banan och dess omgivning.
Det är väl det denna forumsdel är till för?

+1.
För övrigt har jag enbart positiva minnen från Kristianstad GK. Men det var 1979 så det kan ju ha hänt en del.

Zaphod

Inläggav Zaphod » ons 30 maj 2012, 14:49

Försök hålla er till ämnet är ni snälla.

kanon

Inläggav kanon » ons 30 maj 2012, 18:23

Zaphod skrev:Försök hålla er till ämnet är ni snälla.

Tack Zappe, den kommentaren har jag väntat på länge.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 04 sep 2012, 17:22

Jag har rensat tråden från ovidkommande trams. Det är naturligtvis inte förbjudet att ge en negativ recension, men allt det skitsnack som varit i den här tråden är sånt som jag absolut vill slippa se. Kanon hade en dålig upplevelse, andra tycks ha haft en mer positiv upplevelse - låt oss lämna det så.

Ni som har synpunkter på detta är välkomna att kontakta mig.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Kristianstad GK, Västra/Östra, Åhus, Skåne.

Inläggav AlbertS » sön 07 jul 2013, 01:54

Ankomsten

Bild
Redan när man svänger in på vägen som leder fram till klubbhuset känner man att man är på väg in på en golfbana. Bara att köra igenom sommarorten Åhus gör att det kittlar lite i golffingrarna. Man kommer in på den smala aslfalterade vägen med hål 18 och 1 bredvid sig och snart vet man att man står där på gräset och siktar på en birdie.

Efter infarten kommer man fram till parkeringen som är i direkt anknytning till klubbhuset. Här möts man av låga klubbhus som passar in fint i det platta landskapet runtomkring. I regel går man först in på krogen och tar något att äta eller dricka då denna oftast är uppskattad för sin fina mat. Jag har själv ätit här många gånger utanför golfspelet och det verkar vara en uppskattad lunchkrog. Här kan man sitta ute på terassen och gotta sig i solen men man har även gott om sittplatser inomhus. Alltid bra salladsbord!

Bild

Vidare går man in i shopen för att betala greenfee. Här möts man av glada miner i en shop som är av den något större stilen för en landsortsbana, men kanske i nån slags mellansegment mot större shoppar. Banguiden ingår i greenfeen och man tackar och går ut till övningsområdet.

Träningsmöjligheter

Bild

Rangen har ca 25 utslagsplatser varav ett antal under tak. Man får för en 25kr pollett uppskattningsvis 35 bollar. Gissningsvis 250 meter lång med skyltar på 50, 100, 150 och 200. Några enstaka flaggor utplacerade.

Bild

Puttinggreen är något platt men motsvarar banorna rätt bra i rull såvitt jag kunde uppskatta. Många hål och gott om plats att dela.

Konstpausen

Bild

Kiosken efter banornas 9 hål är nybyggd för året och serverar det vanliga. Stort plus för den fina korven från Lundachark som avbräck mot Bullens gamla vanliga. Gott kaffe, trevlig personal.

Banan

Bild

Från hemsidan:
"På Kristianstads Golfklubb i Åhus har vi två stycken 18-hålsslingor. Den Östra från 1924 och den Västra från 2006. Båda banorna är byggda på sandjord, det bästa underlaget för golfbanor. Banorna är i regel öppna året runt med undantag för exempelvis om det blir mycket snö som vintern 2009-2010. Det är inte ovanligt att vi, vid normala vintrar, spelar golf på öppna greener både jul- och nyårsafton."

Greenerna var lite hoppiga på sina ställen men jag tror inte det påverkade våra bollbanor anmärkningsvärt. Några hål (par-3) hade gott om nedslagsmärken och kunde vara lite ojämna, men det var inget fel på rullen annars. Västra har stenhårda greener och det kräver verkligen spin på inspelen för att få stopp på bollen. Östra är lite mjukare men även hårdare än medelbanorna. Greenområdet runtomkring är också det i bra skick och efter foregreen väntar oftast ruff vid för långa inspel, men man har möjlighet att rulla in bollarna.

Bild

Fairways är jämn och fin och går lite böljande på många hål. Man är en slags inlands-linksbana. På vissa hål är det dock gott om skog så man kan lugnt säga att det är en varierande upplevelse. Ruffen ligger på ca 5cm men långruffen består av lite längre gräs och stundtals lite snårigt. Dock hittade vi bollarna relativt enkelt även om utslagen var sneda. Ruffen var lättslagen. Runt träd i spel var det nedklippt fram till rötterna så man enkelt kom till.

Bild

Bunkrarna var i utmärkt skick och hade i mitt tycke den mest lättslagna sand jag slagit i år. Den var inte så fin som på många andra ställen men svarade bra på slagen utan att klubban skönk för djupt. Jämn kvalité på bunkrarna (fråga mig inte hur jag vet det). Trevliga bunkerkanter på 50cm finnes. Går inte putta sig ur bunkrarna här!

Bild

Greenfee: 600kr, 450kr efter kl 15 under högsäsong och helg. Kolla hemsidan för exakta priser.
Hemsida: http://www.kristianstadsgk.com
Spelad: 2013-07-07
Hcp vid speltillfället: 14.1, Reultat: 32p.
Betyg: 5/5. Bra genomgående klass. Fokus på rätt ställen.

stefan

Re: Kristianstad GK, Västra/Östra, Åhus, Skåne.

Inläggav stefan » mån 08 jul 2013, 00:48

Sugen på sydstats road trip igen :)

Användarvisningsbild
flipper

Inläggav flipper » mån 08 jul 2013, 01:02

stefan skrev:Sugen på sydstats road trip igen :)

"Hillbilly Rodeo Meet"

stefan

Inläggav stefan » lör 13 jul 2013, 23:35

Mycket fin även idag. Spelade Åhus västra med Claesson77. Albert gick med i bollen och knuffade på sin boll ibland..
Greenerna var tyvärr gröna, inte samma blixtsnabba bruna greenerna vi blev bortskämda med senast.
Nya kiosken var fin, men dom tog tyvärr inte kort så vi fick energibonka hela vägen till Frasses efter första nio.

Men är fortfarande en all time high för mig :)

Hotwalker

Inläggav Hotwalker » mån 15 jul 2013, 22:01

Jag spelade den gamla banan för första gången för en vecka sedan och jag har problem med att hitta bättre banor i Sverige. Den enda jag kommer på är PGA National Links Course, och de jag har uteslutit är bl a Bro Hof, Ullna (nya), Barsebäck, Frösåker, Drottningholm och Vasatorp (TC). Jag har inte spelat Falsterbo, Visby och Tylösand.

kanon

Re: Kristianstad GK, Västra/Östra, Åhus

Inläggav kanon » sön 15 sep 2013, 15:50

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » ons 01 jul 2015, 21:00

*och så passerade nästan två år*

Jag spelade östra igår, tisdag, och kan bara konstatera att den var i ett alldeles strålande skick.

Dessutom var damen i receptionen trevlig, man kunde få pulled pork-macka i kiosken och dagens rätt på restaurangen smakade utmärkt.

Det var fullt med fyrbollar på banan så en speltid på 4:30 får man köpa.

Frid och fröjd alltså...
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 13 maj 2018, 21:46

Speldatum: 2018-05-13
Resultat: <30p. >20p.
Väder: Kanon.

Banan visade upp sig i sin finaste form. Även om inte spelet var bra så går det inte att njuta av denna pärla. Ombyggnaden är bra och det har blivit bra med de nya utslagsplatserna etc. Att 8:an fått tillbaka sin orginalrouting har tagit bort det enda konstiga hålet på Östra i mitt tycke. 14:e södra sveriges finaste par3? Har spelat t.ex halmstad norras 16(?)e men jag minns inte att jag tog 3-4 bilder på det hålet... bildskönt var bara förnamnet.

Supersnabba greener perfekta bunkrar och fairways. Lite ojämn ruff på sina ställen även om den var godkänd. Däremot mycket letande på grund av hög klipphöjd om man hamnar bland tallarna. Här tycker jag man under ordinarie säsong skall klippa ner något med aggregaten för att förenkla för såna amatörer som mig som hamnar snett och vill hitta bollen igen. Rondtid 4h40 är i överkant för mitt tålamod tyverr.

Frukosten och lunchen över förväntan. (förbokat). Kort och gott, här blir man alltid nöjd. Hade jag bott en halvtimme-trekvart närmare hade jag varit medlem här.

Återgå till "Golfbanor vi spelat"