Älmhult GK, Småland

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Älmhult GK, Småland

Inläggav AlbertS » lör 26 maj 2018, 15:40

Bild

Speldatum 26/5 -18
Gf: 270kr med sydpoolen
Greener: jämna men långsamma
Bunkrar: helt ok. ”Kladdig” sand
Fw: uttorkade med extrema torrsprickor på många ställen
Ruff: helt ok
Tee: ojämna och dåliga, dock oftast plana

Denna klubb rekommenderar jag inte min värsta fiende. Inte på grund av skicket utan layouten. Ingen banguide fanns i det obemannade klubbhuset och golfshot gav inte tillräckligt med bra info. Ofta bestraffas ett bra utslag med vatten, mask bakom träd eller konstiga kuperingar.

Har nu spelat klubben som nybörjare, 10 hcp och 7.5-hcp och den blir bara sämre och sämre att spela i mina ögon. För mycket K-A.

Resturangen är dock i toppklass. All heder till dem. Dock bara grovbröd till korven. Bra kaffe.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Pepzpepz

Re: Älmhult GK, Småland

Inläggav Pepzpepz » ons 30 maj 2018, 09:42

hemskt, jag som ska lira den om tre veckor.
Men det är mest för att Lagans Gk kastade ut oss pga inkommen tävling

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 30 maj 2018, 09:56

Pepzpepz skrev:hemskt, jag som ska lira den om tre veckor.
Men det är mest för att Lagans Gk kastade ut oss pga inkommen tävling

I det aktuella fallet är det en förbättring

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 30 maj 2018, 11:12

Har haft en svag tanke på att vid tillfälle ta en vända inåt landet för att testa Lagans GK och Älmhults GK (de är typ de två närmsta banorna jag aldrig spelat) för att beta av ett par banor jag ännu inte besökt.

Men rådet är att avstå, alltså? Pratar vi här om bottenskrapet av svenska artonhålsbanor? Alltså kategorin banor som tyvärr inte har ekonomiska resurser att hålla banorna i vettigt skick, som har dåliga rangebollar på slitna mattor, som inte har råd att ha bemannat klubbhus och som inte har någon vettig restaurang?

Alltså klubbar som kämpar med små medel men där den ekonomiska verkligheten i det nya Sverige helt enkelt hindrar banorna från att skötas som det en gång varit tänkt?
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 30 maj 2018, 11:14

ja, bottenskrapet.

å andra sidan tycker jag alla banor är värda att spela en gång. problemet med älmhult är som sagt layouten. då hjälper inte en god ekonomi, om man inte börjar gräva dessutom.

krogen på älmhult är som sagt super. på lagan har man ingen?

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 30 maj 2018, 15:26

AlbertS skrev:ja, bottenskrapet.

å andra sidan tycker jag alla banor är värda att spela en gång.

Så är det ju, det har ett egenvärde att testa nya banor. Och med runt 170 olika svenska banor avklarade blir det allt glesare mellan besökan på nya banor, så det funkar inte att vara kräsen.

Lagan och möjligen Älmhult skulle kunna hamna på årets lista. Utöver redan inbokade Vasatorp TC och Degerfors. Plus förhoppningsvis Lysekil Holma och kanske Arvika. Och möjligen, möjligen Drottningholm eller Flommen. Se där, det borde kunna bli några nya även i år :)
"Vi har varit naiva."

Egon

Inläggav Egon » ons 30 maj 2018, 20:55

Lagan och Älmhult håller i bästa stunder ett skick som är helt ok. Lite beroende på när man besöker dem, men en normal augusti-dag så håller de ett skick som duger åt vilken spelare som helst.

Det jag har märkt, ang. bedömning av skick, är att kat. spelare runt 5-12 klagar på det mesta och helst kräver en bana i bästa tour-skick för att vara nöjda. Absolut ingen pik till Albert men han får stå lite mall för spelare som i sina bästa stunder är scratchspelare och i nästa bara ”har otur” med en dålig green.

Älmhult, Värnamo, Lagan, Alvesta, Glasriket... Spelbara och lite ojämna i skick samt lite olika karaktärer trots att alla är parkbanor.

Egon

pstenman

Inläggav pstenman » ons 30 maj 2018, 20:59

Egon skrev:Lagan och Älmhult håller i bästa stunder ett skick som är helt ok. Lite beroende på när man besöker dem, men en normal augusti-dag så håller de ett skick som duger åt vilken spelare som helst.

Det jag har märkt, ang. bedömning av skick, är att kat. spelare runt 5-12 klagar på det mesta och helst kräver en bana i bästa tour-skick för att vara nöjda. Absolut ingen pik till Albert men han får stå lite mall för spelare som i sina bästa stunder är scratchspelare och i nästa bara ”har otur” med en dålig green.

Älmhult, Värnamo, Lagan, Alvesta, Glasriket... Spelbara och lite ojämna i skick samt lite olika karaktärer trots att alla är parkbanor.

Egon

Tror det där har med å göra att spelar man många "fina" banor, så är det det som blir måttstock.

Lite som har du en gång flugfiskat lax i en älv å fått en så är alla öringar å regnbågar framöver bara mjäk.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 30 maj 2018, 21:04

Jadu egon... om du någonsin hör mig klaga över dålig rull eller att bollen hoppar så skall jag bjussa dig på en öl. Klart man blir sne om bollen hoppar tll 10cm från hål och man missar birdien men det är verkligen något jag extremt sällan klagar över. Greenerna är lika för alla och det kan likväl studsa rätt som det studsar fel är min filosofi.

Om du läser min recension igen så ser du att det inte är skicket jag ojar mig över, utan banans layout. Layouten har så vitt jag vet inte så mycket med hoppiga (eller som i detta fall långsamma) greener att göra.

I lagans fall handlar det om 1) extremt dåligt skick (mua, greener etc) 2) ingen krog (värd namnet de gånger de haft) och 3) mycket avstånd mellan hålen (vilket faktiskt inte alla uppskattar även om det inte har med golfen att göra). Samt något KA-hål. Tänker på typ gamla 2:an och några knepiga hål som är helt omöjliga första gången man besöker banan.

Sanningen är den att det finns otroligt många banor (ja nästan allihop som jag spelat) i sverige som jag rankar över ronneby, ljungby, älmhult, nicklastorp för att nämna några riktigt dåliga.

Värnamos sista 9 är ingen favorit hos mig heller (om det är dom du tänker på) men det är ändå hygglig anläggning med bra krog. Alvesta är en underbar skogsbana med bra golfhål. Glasriket är mysig och scorevänlig, vilket väger upp några tråkiga hål. Har några fantastiska hål också. Alla slår dom Ljungby och Älmhult.

0Jag är av den åsikten att trots världens sämsta bana så kan jag ändå har roligt. Bollen, jag, hålet. Det är allt jag kräver. Har spelat finca cortesin och det var visserligen en extraordinär upplevelse (med sina skithål också för övrigt) men jag har nästan lika roligt på leråkras 12-hålsbana som trots sitt pay&play-rykte har några riktigt bra golfhål. Det är åtminstonde inte massa överaskningar som på Älmhult.

Egon

Inläggav Egon » ons 30 maj 2018, 22:40

Du missförstår mina intentioner. Jag ansåg inte att du klagade på banorna ur ett perspektiv som var oviktigt. Det är upp till var och en att ha sin egen åsikt om vad som gör en bana bra/dålig.

Egon

Mashie

Inläggav Mashie » tor 31 maj 2018, 09:02

Egon skrev:Du missförstår mina intentioner. Jag ansåg inte att du klagade på banorna ur ett perspektiv som var oviktigt. Det är upp till var och en att ha sin egen åsikt om vad som gör en bana bra/dålig.

Egon

Enligt min ringa erfarenhet av att spelat nära 400 banor så tycker nog i alla fall jag att ju fler bra banor man spelar, så ratar man dom dåliga! Finns ingen anledning att spela på en bana i antingen taskigt skick, alt dålig layout!

Egon

Inläggav Egon » tor 31 maj 2018, 22:07

Mashie skrev:
Egon skrev:Du missförstår mina intentioner. Jag ansåg inte att du klagade på banorna ur ett perspektiv som var oviktigt. Det är upp till var och en att ha sin egen åsikt om vad som gör en bana bra/dålig.

Egon

Enligt min ringa erfarenhet av att spelat nära 400 banor så tycker nog i alla fall jag att ju fler bra banor man spelar, så ratar man dom dåliga! Finns ingen anledning att spela på en bana i antingen taskigt skick, alt dålig layout!

Håller naturligtvis med i sak men undrar lite vem som bestämmer vad som är dålig layout och taskigt skick!?
En billig bana i mörkaste Småland med 7-8 på stimpen och snustorra fw’s funkar för mig. Vissa personer (oftast högre hcp) ratar alla banor som inte har fluffig fw. för annars kommer de inte ”under bollen”. Jag fick faktiskt frågan för nån timme sedan om det inte var fri dropp på fw när gräset är bränt. :roll:

Grabbgänget dissade unisont en kvalitetsbsna som Sölvesborg (Egon undantagen) med att inget skick i världen kan rädda denna ”tråkiga bana”. Uppenbarligen ser de bara likadana hål och inte utmaningen att börja spela hålet redan på tee före att bara panga på och hoppas på ett läge att slå in till green.

Lite samma sak är det med Älmhult. Skicket bör naturligtvis vara någorlunda hyggligt men sen är upplevelsen underordnat förmågan att kunna spela olika sorters golf. Trixig är bara förnamnet och slår man lite vilt så är man borta eller mask. Strategi är, enl. mig iaf., även det en del i golfspelet.

Egon

Egon

Inläggav Egon » tor 26 jul 2018, 14:03

Så, då har jag spelat Älmhult även i år.
Skicket var än värre än när AlbertS var där och det gör inte upplevelsen rättvis. Banan är strategisk men ingen strategi i världen kan rädda ett skick som detta.

Designen är helt ok men de dolda utslagen ställer till det för förstagångsspelare och med dessa torra och spruckna fw’s så ställer det till det för alla.
10-18 hade inte en fw som inte var drabbad och bollarna studsade hejvilt. 3 förlorade bollar mitt i fw är 3 för många.
1-9 visade upp liite bättre skick men grus-tee på 6/9 hål är inte ok. Även om jag spelade med hemmaspelare lyckades de missa vart min boll studsade mitt i fw. Där, på hål 5, var tävlingen över för min del. Man klarar inte ett straff på 5slag för ett, vanligtvis, perfekt transportslag.

Stimpen var värre än på the Open.. 11-12 på fw och 5-6 på green. Mina medspelare berömde greenerna och det är synd om banan att just denna kat. personer styr klubben. Nä, det är inte ok att ha tröga gröna greener när fw är som en savann. Det är ett mått på inkompetens!

Så, åk inte dit i år och jag är rädd att det inte tar sig till nästa åt heller.
Notera att jag gillar designen med svåra utslag men skicket och inte minst greenerna tar bort allt positivt jag kan hitta. Det är synd o skam på en ”Players” bana.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 26 jul 2018, 14:08

Blinda utslag är aldrig ok.

Tråkigt att det går åt h-vete med banan.

Egon

Inläggav Egon » tor 26 jul 2018, 20:12

AlbertS skrev:Blinda utslag är aldrig ok.

Tråkigt att det går åt h-vete med banan.

Fast de kan vara intressanta ur en upplevelsesynpunkt... att inte riktigt veta och hoppas... Fast iofs. har du rätt, golf är inget lotto eller chans-spel.

Ja, det lilla du såg läker knappast ihop till nästa säsong och nu är det 75% av fw som är mycket värre än det på sista nio. Första är bättre men där brukar det ju vara blött i vanliga fall.

Egon

Återgå till "Golfbanor vi spelat"