Emmaboda GK, Småland

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Emmaboda GK, Småland

Inläggav AlbertS » mån 06 aug 2018, 23:47

Bild
Klubbhusområde med puttinggreen, restaurang, range och shop/kansli-byggnad.

Som jag nämnt vid tidigare recensioner så har jag en liten soft spot för klubbar där man liksom omringas av golf när man stiger in på klubbhusområdet. Det spelar ingen roll om man står på puttinggreen på Halmstad GK, går framför shoppen och allt det andra på Isaberg eller på vägen in till Sölvesborg GK. Det är den där känslan av att vi lämnar det där andra utanför och så koncentrerar vi på det vi har framför oss. Emmaboda GK i Vissefjärda har den.

Överallt på klubben möter jag trevliga människor. Börjar med att betala min greenfee, banguide och pollett och går ut på rangen som ligger mitt bland husen och slår lite uppvärmande slag inför rundan. Visst, mattorna är slitna och bollarna har något år på nacken men för att mjuka upp kroppen inför dagens batalj duger dom utmärkt. Min vän kommer och får några bollar och vi står och pratar en stund innan vi går in mot restaurangen för en sen lunch.

En starköl, korv stroganof (råkar vara en av mina favoriträtter) och kaffe senare står vi snart på övningsgreenen bredvid första tee. Väl tilltagen med väldigt många hål för ytan. Här har antagligen Vijay Singh stått och tränat, han är nämligen hedersmedlem här och klubbens pro, Farid Guedra, hjälpte honom med sin sving under sin storhetstid (källa).

Bild
På banans första hål spelar man en del vid Kyrksjön.

Direkt på första tee är man lite glad att man tog retrosetet eftersom den smala fairway framför oss inbjuder att så ett långt järn. Det skulle nämligen bli match mellan hickory och retroklubbor dagen till ära. Man har förstått sedan tidigare att Emmaboda skall vara en tight skogsbana och det är ingen favorit hos undertecknad. Så fort man börjar gå fram till bollen inser man att detta är allt annat än en skogsbana. Kyrksjön breder ut sig på ens vänstra sida och håller en om handen de första 4 hålen. Så vackert det bara kan bli i Småland (obs, viss källkritik saknas, jag är Smålänning). När man kommer fram mot greenområdet blir det faktiskt bara bättre.

Bild
Greenområde hål 1.

Ibland en del extrema onduleringar men som oftast som på bilden, lite mer lagom. Någon greenbunker och så en fin natur runtom. Greenerna rullade för dagen på helt okay, kanske 8? på stimpen. Vissa nedförsputtar blev utmanande och jag tror inte denna banan skall ha allt för snabba greener för då blir det helt enkelt för svårt.

Bild
Hål 4, halvögreen.

Vatten är inte i allt för mycket spel från utslagen utan det är i början mest andraslagen som blir jobbiga. Den prioriteten känns väldigt lyckad då det är roligt att komma ut från tee men man ställs för större utmaning in mot green. Träden hänger fint över sidan av fairway och ruff så man inte kan behandla den hur som helst. En välplacerad boll på fairway lönar sig.

Trots att det var första gången jag spelade banan så var kändes det överallt tydligt var man skulle landa bollen. Var väl egentligen bara ett hål som var lite kalle anka med blint inspel och en liten klocka när man var färdig. I övrigt bra layout utan att något att direkt klaga på.

Bild
Omringad av grönska.

Bild
Hål 16, signaturhålet.

Bild
Bunkersand samt infälld bild på torrsprickor.

Det var en del torrsprickor längs fairway på grund av den extrema torkan, men för eget bruk bara i spel två gånger. Hamnade man bredvid banan utanför ruffen, så kunde det stundtals vara svårt att hitta bollen trots att man tyckte sig ha okay riktmärke. Att slå en provisorisk boll är absolut att rekommendera men det är ingen bollslukare. Tror vi slog bort två bollar idag, på två personer hcp 7-8.

Bild
Husvagnsparkering bredvid Kyrksjön.

Husvagnsparkeringen såg ut att ligga väldigt fin vid sjön. Några stugor hyrs också ut.

Bild
Den mest ondulerade greenen på banan, hål 15.

Matchen då? A/S. ;-) Spela här igen? Absolut.

Speldatum: 2018-08-05
Hcp vid speltillfället: 7.9
Resultat: >90. Spelade match så ingen score fördes.
Greenfee: 210kr med golfhäftet, 20kr för pollett och 20kr för banguide (rätt dålig, man klarar sig dessutom utan).
Väder: Sol/moln 25gr 0.5-1klubba vind.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Ballesteros

Re: Emmaboda GK, Småland

Inläggav Ballesteros » tis 07 aug 2018, 07:33

Bra skrivet!
Kul att läsa.
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 07 aug 2018, 08:53

Verkligen en trevlig presentation. Enda frågan, har ni inte fått nåt regn på sista tiden där nere i sydost? Upsala är riktigt fin nu gräsmässigt.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 07 aug 2018, 09:03

Anders skrev:Verkligen en trevlig presentation. Enda frågan, har ni inte fått nåt regn på sista tiden där nere i sydost? Upsala är riktigt fin nu gräsmässigt.

Här i blekinge har vartenda droppe regn passerat runt oss. Emmaboda GK hade jag 8.5 mil till. Fick nåra stäng på vindrutan när jag körde hem igår men det var allt här i Sveriges Miami.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Malcolm McBerglund

Inläggav Malcolm McBerglund » tis 07 aug 2018, 12:12

Bra skrivet Albert!
Gillar oxå banan fast jag har en stor kärlek till engelska hedbanor...
McBerglund

Batigolf

Inläggav Batigolf » tis 07 aug 2018, 13:01

Fin presentation!

Gick golfkurs med Farid (Vijays gamla tränare) på Emmaboda för ca 15 år sedan.

Kommer bara ihåg att banan är smal och rundorna spenderades mest inne bland björkarna. Usch!
Jogging combines my 2 favorite things: gasping for air and looking stupid.

Murklan

Inläggav Murklan » ons 08 aug 2018, 07:18

Trevlig läsning och fina bilder.

PS det var en väldigt fluffig motspelare du hittade! :D

Återgå till "Golfbanor vi spelat"