Åtvidaberg

Användarvisningsbild
Erik Alm

Åtvidaberg

Inläggav Erik Alm » sön 13 maj 2012, 19:33

Speldag 120513

En dag som visade sig från sin bästa sida och det är Åtvidaberg värd. En fantastisk bana, vacker och spektakulär. Den är i mitt tycke svårspelad, så det förvånade mig att slopen var "snål". Banan varierar mellan att leta sig i ekskog till att löpa längs vatten. "Långa" och "korta" sjö är härliga hål. Greenerna gröna men väldigt tröga för dagen, vet inte hur de har det normalt. Gillade banan skarpt. Vi utnyttjade inte klubbfasciliteterna (hemresebana), men allt såg fräscht och fint ut, hit får jag säkert anledning att återkomma, det är mödan och pengarna värt att spela den. Dessutom hade jag inget emot att gf inte var full, "tidig säsongpris".
Bättre långt och snett än kort och snett.

Användarvisningsbild
Erik Alm

Re: Åtvidaberg

Inläggav Erik Alm » mån 14 maj 2012, 17:32

Bättre långt och snett än kort och snett.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 04 jun 2012, 09:41

Kul att höra att Åtvid fortfarande håller god klass!

Det var utan konkurrens Östergötlands bästa bana de år under 80 o 90-talet då jag bodde där nere. Sedan dess har ju Vesterby, Omberg och andra tillkommit.

Ombyggnaden som Nordwall gjorde blev väl sådär. Vet inte om jag tycker det förbättrade något.

Åtvid var ju också SCO-värd 2003, har inte spelat där sen dess, men då var det till, tror jag, allmän belåtenhet.

Vandringen bland ekarna var åtminstone värd trippen om man var i Östergötland och var sugen på golf.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Eriksson

Inläggav Eriksson » fre 15 jun 2012, 08:26

Spelade denna bana 20120612. Skicket var utmärkt trots en del regn dagarna innan. Banstreckningen är varierande och i mitt tycke väldigt rolig. Mitt stora minus är att det inte finns någon banguide eller som ett minimum information på tee om avstånd till saker på banan. Shoppen hänvisar till lock med mått på fairway, men från tee är man helt blind om man inte har elektroniska hjälpmedel med sig. Visserligen har väl de flesta som bryr sig om denna info skaffat hjälpmedel idag, men att anta detta som klubb och spara in på denna typ av service tycker jag är lite cyniskt.

Kort och gått. Bansträckning :4(5), skick: 4(5), service: 2(5)

peka01

Inläggav peka01 » tis 05 jul 2016, 19:24

Spelade denna bana 160626. Hade inga stora förväntningar, men den var fantastiskt välskött och fin. Den är utmanade och bjuder på många roliga hål. Kan verkligen rekommendera den. Kul med en bana där varje hål är en liten aha-upplevelse!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 09 sep 2018, 21:41

Bild

Dagen efter Vreta Kloster GK åkte fyra av oss vidare till Åtvidaberg för ett kärt återbesök bland samtliga. Undertecknad spelade bara 9 hål förra varvet och det visade sig vara ett av de största misstagen i min golfkarriär. Det trevliga golfklubbsområdet vid sjön med boende, shop, range, puttinggreen och första tee runt ett litet centrerat område gör att man "omringas av golfen" som jag som ni tidigare läst är så begeistrad i. Rangen fullängd. Det finns en liten puttinggreen vid shoppen/första tee men en större ligger vid resturangen precis vid 18:e green.

Bild

Banan bjuder på en varierande layout utan att det blir larvigt någonstans. Hål 16 är av en del kritiserat då det vid torktider är svårt att få stopp på bollen i doglegget då fairway lutar ner mot sjön (ej vatten i spel dock). Det går utan tvekan att välja strategi för det dock så skulle inte riktigt kalla det för ett kalle-anka-hål, men det är något som kan ses som negativt av somliga.

Det är en parkbana där man i stort sett aldrig behöver leta efter bollen. Ekarna omringar banan och det är en väldigt gemytlig stämning genom hela rundan.

Det är många fina hål längs sjön, men när man kommer in i skogen och det otroligt magnifika 14:e hålet så häpnas man av utsikterna från tee. Hålet är från fairway avbildat nedan.

En nackdel kan vara att banan är felindexerad på grund av ombyggnad på hål 5. Samt att hål 4, ett 128m par 3, har index 7. ... och hål 13, ett par 3 på 197 meter för dagen har index 18. Känns som dom behöver indexera om banan.

Bild

Ruffen bra, fairway lysande. Greenerna något långsamma men helt jämna. Bunkrarna bra. Vitmålade hålkanter. Det går helt enkelt inte att klaga på skicket. Dom har headhuntat greenkeepern från Linköping GK och lyckats. Kan dom peta upp stimpen två steg på stimpen kommer dom ha en av sveriges bästa banor.

Bild
Bild

Här trivs man. Slopen är precis samma som hemma, 8 slag på 8.2 hcp så vet inte om "slopen är snål" som erik alm skrev, men kanske är skillnad för högre hcp. Det är par 71.

Speldatum: 2018-09-09
Poäng: Typ 31
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Återgå till "Golfbanor vi spelat"