Blekinge, Boa Olofström GK 22/4 -12

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Blekinge, Boa Olofström GK 22/4 -12

Inläggav AlbertS » sön 22 apr 2012, 17:54

Bild
Olofströms GK, Klubbhuset, rangen och till höger del av hål 11

Olofströms GK har allt serverat för att vara en fin bana i blekinge. Fina vyer, ett intressant landskap för golf och av karakären park-bana. En range som klarar raka slag på 250 meter utan problem och trevlig personal i klubbhuset. Omklädningsrum och restaurang (som ej öppnat för säsongen)

Bild
Vy över hål 5. Högt utslag och dogleg höger. Många medlemmars favorithål även om tee är från matta (på grund av berg).

Bild
Gör skäl för namnet parkbana. Här mellan hål 12 och 17

Tyverr är Olofströms GK drabbat av snömögel på greenerna (dock ej i närheten så illa):

Bild
Snömögel. Dock ej från Boa Olofströms GK.

Detta gör att spelet på greenerna av denna anledningen blir lite chansartat. Jag kan under min runda inte påstå att många puttar (kanske inte ens någon) blev straffad av snömöglet, men eftersom deras greener var så fina föregående säsong så tycker jag det är väldigt synd att det blivit så här. Kanske är det för tidigt på säsongen för att ge dödsdomen, men jag återkommer såklart i ärendet.

Greenerna i övrigt hade inte mycket att önska i mitt tycke. Det hade regnat ute och jag tyckte det rullade som jag förväntade mig.

Bild
Med dessa vyer är det lätt att slappna av! Green på hål 5.

Fairways var vid speltillfället kortklippta och var i det stora hela fina. Bunkrarna besöktes ej denna gång men var krattade och väl i ordning.

Ruffen var relativt kortklippt så det var enkelt att finna sin boll när man slagit ut den. Att mista en boll under en gren i skogen finns inte på Olofströms GK. Inte heller tyckte jag mig se mycket löv heller.
Ett problem med ruffen var att det var mycket hålor och som den bogeyspelare man är hamnade man titt som tätt i en lite djupare håla där jag hade svårt att få fart på bollen.

Bild
Hål 16. Här har det lagts mycket pengar för att få backen upp mot hålet precis som man vill. Vackert!

Vattenhålen var stundtals dåligt ansade med gott om vass-växtlighet. Vet inte om detta är gjort med vilje av någon anledning men jag känner att jag uppskattar ett klart och fint vatten mer då det dels lättare går att se om man gick i vattnet.

Olofströms GK är en klubb som jag är medlem i inför detta året eftersom jag har fått ett rabatterat pris i och med att min hemmabana ligger inom 10 mils radie och kan då erhålla medlemsskap i Olofströms GK för den nätta summan av 1200:-. I dagsläget vet jag inte om det är värt det. Vi får hoppas att banan bättrar på sig. Jag lär återkomma med löpande information om banan.

Summa summarum: Trevlig arkitektur med få kalle-anka-hål men greener och ruff som önskar mer. Hör av er om ni vill spela!

Hemsida: http://www.boagk.se
Greenfee: 350kr högsäsong alla dagar (5/1-30/9), 300kr annars. Fler erbjudande för familj osv.
Senast redigerad av 5 AlbertS, redigerad totalt 0 gång.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Blekinge, Boa Olofström GK 22/4 -12

Inläggav AlbertS » mån 23 apr 2012, 23:03

Hej Albert

Har pratat med banansvariga och de säger att vi har gjort åtgärder enligt SGF´s bankonsulent och vår bankommitté såsom vertikalskurit , dressat , störsått, gödlsat mm.
Det kommer snart att visa resultat bara vi får lite värme i luften/marken.

Mvh Liz Åkesson
Kanslist
Boa Olofströms GK

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tis 24 apr 2012, 00:11

Trevligt att kansliet meddelar hur det försöker lösa de problem som finns.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 06 maj 2012, 21:15

Har uppdaterat recensionen med egna bilder nu. Mycket nöje!

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » sön 06 maj 2012, 22:01

Kanske värd att åka ner under sommaren någon gång.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 06 maj 2012, 22:16

Bluesman: Om du vill komma och hälsa på och spela några banor så bara säg till!

Användarvisningsbild
bluesman

Inläggav bluesman » sön 06 maj 2012, 22:18

Ska jag göra. :)

kanon

Inläggav kanon » lör 09 jun 2012, 16:52

har spelat BOA några gånger. Lika trevligt även om långpromenaden till 18:e tee känn lite onödig.
Pssst.... det växer björnbär bakom 4:ans tee!
Slå inte ut med för mycket klubba, diket kommer snabbt.
När jag var ung trodde jag att pengar var det viktigaste i livet,
nu när jag är gammal vet jag att det är så.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 01 jul 2012, 18:07

Spelade Boa igen idag 2012-07-01 och måste säga att kvalitén runt banan har förbättrat avsevärt. Det är en fairway som drabbats av kvickrot eller liknande så det är ett område på ett par kvadratmeter som inte är 100 och nån enstaka grej såhär men det har väl alla banor. Snömöglet har försvunnit men det är en green som ligger lite i skuggan som verkar ha tagit skada av detta från vintern. Men den gick ändå bra att putta på så som jag sist påverkade det bara det estetiska.

Verkligen en bana som bjuder på mycket fina vyer och en rolig spelupplevelse.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 09 jun 2013, 07:51

Bild
I enlighet med föregående inlägg måste sägas att de har bra ordning på greenerna i år också. Ruffen är förrädisk på olofström. Man hittar bollen men sen är det ett skyddande tjockt gräs där det är svårt att kommt ut från, speciellt om det är lite blött. Har lika roligt på banan varje gång!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 04 jul 2013, 10:08

Spelade banan i förrgår den 2/7 och det är helt otroligt hur fin dom kan hålla banan på den ekonomin. Snacka om rätt prioriteringar!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 16 maj 2016, 23:30

I fredags kväll spelades boa olofström igen... snabbaste greenerna jag puttat på i blekinge någonsin och näst snabbast globalt (enbart åhus västra var i samma klass någon strörunda för något år sen). Blixtsnabbt. Stenhårt. Även resterande delar av banan visade fin form och nya tee på hål 5 börjar växa till sig och öppnar nog snart. Den där greenkepern gör ett otroligt bra jobb (vet ej tyverr vad han heter)!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 03 maj 2018, 09:46

Första rundan på Boa för året skedde igår 2:a maj. Bästa rullen och snabbheten på greenerna jag upplevt i år. Bäst i Sverige just nu? Inte omöjligt. Resten av spelfälten bra även om fairway var lite hög på sina ställen. Riktigt jävla bra. Men svårt. Fy fan va svårt.

pstenman

Inläggav pstenman » tor 03 maj 2018, 11:50

Första rundan på Boa för året skedde igår 2:a maj. Bästa rullen och snabbheten på greenerna jag upplevt i år. Bäst i Sverige just nu? Inte omöjligt. Resten av spelfälten bra även om fairway var lite hög på sina ställen. Riktigt jävla bra. Men svårt. Fy fan va svårt.
100 slag-svårt?! :o
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 03 maj 2018, 12:13

100 slag-svårt?! :o
99 slag med tre streckade hål -svårt.

Såg att jag trots greenernas snabbhet inte hade någon treputt. Det är överaskande!.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 09 okt 2018, 18:38

2018-10-09

Tyverr har banan fått rejält med stryk av den torra sommaren. Tyverr oinspirerande att spela där just nu. Förståss lika rolig layout och greenområden fortfarande men skicket drar ner betyget idag, vänta tills i vår med att spela den säger jag.

Återgå till "Golfbanor vi spelat"