Mauritzberg gk

mua

Mauritzberg gk

Inläggav mua » ons 01 aug 2012, 11:12

Speldatum 31 juli.

Banan ligger en bit från slottet. Klubbhuset är en del i den gamla jordbruksbyggnaden. Restaurang, reception, toaletter är mycket fräscht renoverat i modernare stil. Range och puttinggreen låg intill. Banan är ju förhållandevis ny och behöver lite mer kärlek. Det var dock inget som påverkade spelet, utan mer en känsla av att det var nyanlagt. Banan hade ännu inte gift ihop sig med omgivning. Layoutmässigt var banan lite mycket standard, ibland kändes det som arkitekten inte varit på plats och tagit hänsyn till miljön. Greenerna var av ventyp och var lagom snabba. Landskapet runt om är inbjudande och denna bana kommer säkerligen bli en fin pärla att besöka. En mycket positiv sak var att den var snabb att gå då avståndet tee till Green var kort.

Idag får banan 3 av 5 i betyg.

Gay på banan

Re: Mauritzberg gk

Inläggav Gay på banan » tor 02 aug 2012, 07:05

En mycket positiv sak var att den var snabb att gå då avståndet tee till Green var kort.
När jag spelade för några månader sedan så var det ganska långt mellan green till tee. Gul tee är väl nästan 6.000 meter ? Dessutom så var avståndet ganska långt mellan färdigspelad green och nästföljande tee. Mellan 9 och 10 säkert flera hundra meter. Och på en del andra(mellan trean och fyran?) säkert 150 meter. Och mellan en del andra hål säkert 50-60-70 meter.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

AFJ

Mauritzberg gk

Inläggav AFJ » sön 16 sep 2018, 22:42

Just hemkommen från Mauritzberg.

Det var en överlag mycket trevlig vistelse i härligt men blåsigt höstväder.

Boendet i slottet var utsålt så vi fick hyra ett gästhus på anläggningen. Tre sovrum, kök, vardagsrum, trevlig uteplats i kvällsol med utsikt över banan. Fräscht och rymligt. Middag avnjöts i den charmiga restaurangen i en av flygelbyggnaderna och var mycket bra.

Miljön på Mauritzberg är verkligen fantastisk. Slottet ligger helt underbart vid vattnet. Klubbhuset är inhyst i en gammal fin lada med metertjocka stenmurar. Hela anläggningen känns välskött. Förutom de gamla historiska byggnader så har man exploaterat området runt banan där man byggt moderna små villor/fritidshus. Kanske inte supercharmigt men bebyggelsen är på behörigt avstånd från själva spelytorna så det är inget som stör när man spelar.

Rangen var helt OK.

Själva banan var en mycket positiv upplevelse. Layouten är ganska "stor" med breda spelytor och hålen ligger väl avskilda och risken för att behöva skrika fore är minimal. Out pinnar är heller inget man behöver bry sig om, däremot en del vatten på några hål. Helgen bjöd på riktigt blåsigt väder så en del utslag drog iväg rejält och hamnar man riktigt snett så är ruffen inte att leka med och en och annan boll slogs bort.

Banan är 6000 meter så alltså tämligen lång men det är en bra mix av korta och långa hål. Fairways bjöd också på bra rull så banan kändes lite kortare än vad den är på papperet.

Banan har kanske inte så många riktigt spektakulära hål men heller inga riktigt dåliga hål. Ofta när man spelar en bana för första gången blir man överraskad på några hål och tänker "om jag hade vetat att det såg ut så här så...". Inte så på Mauritzberg, nästan alla hål är tydliga och lätta att "förstå" och bjuder inte på några obehagliga överraskningar.

Greenområdena är ganska "tama". Inga elaka bunkrar, inga run-offs. Ungefär som greenområden såg ut "förr i tiden" och långt ifrån de du hittar på Ullna och Bro Hof. Ganska skönt faktiskt! :-)

Banan är tämligen flack och lättgången, ett par backar men inget som avskräcker och förutom mellan 9:an och 10:an är det inga långa promenader mellan hålen.

Skicket på banan var mycket bra. Några små skador här och där på fairways men inget som störde. Greenerna var fina och rätt så snabba. Bunkrarna fick jag ingen koll på, ganska hårda i botten och med endast ett tunt lager sand men jag besökte dem inte så ofta. Har ingen siffra men det kändes som det är ganska få greenbunkrar på banan.

Kombinationen av bra boende, god mat, underbar miljö och en golfbana som sannolikt passar de flesta gör att som golfdestination för ett kompisgäng är anläggningen perfekt.

En stark fyra eller kanske till och med en fempoängare på en femgradig skala vill jag nog ge.

Och nej, mitt omdöme är inte förblindat av fint spel. På lördagen höll vi ihop det någorlunda väl och alla tre i gänget landade över 30 poäng. På söndagen tog vinden (och kanske de goda vinerna?) ut sin rätt och vi spelade uselt alla tre med ca 25 poäng...

Kan mycket väl tänka mig att återvända.

AFJ

Inläggav AFJ » tor 11 okt 2018, 21:32

Tillägg på min recension ovan.

När jag studerade räkningen lite närmare vid hemkomsten så upptäckte jag att de tagit mer betalt för vinet än vad jag förväntat mig. Jag mailade till Mauritzberg och receptionspersonalen beklagade och lämnade över ärendet till restaurangchefen. Han var dock inte alls på min linje och tyckte vi hade debiterats rätt pris. Dessutom ansåg han att 480 kronor var en liten sak. Jag var inte nöjd med svaret och mailade igen. Fick inget svar. Påminde igen. Då skickade receptionen ärendet vidare till VD/Platschef. Denne lovade att återkomma. Efter att inte fått svar på 10 dagar så mailade jag igen. Nu har det gått ytterligare fyra dagar utan svar.

Att vi har olika syn må vara en sak. Men att inte höra av sig är under all kritik och det är precis sådant här som gör att man aldrig kommer tillbaka - oavsett hur bra banan och boendet var. Lägger man över 8000:- på anläggningen tycker jag att man åtminstone borde få svar på en reklamation!

Så min slutkläm ovan får jag dra tillbaka - kommer aldrig att återvända!

Kalle Vej

Inläggav Kalle Vej » fre 12 okt 2018, 14:12

Jag har spelat (plus ätit, osv) ett par gånger per år. Alltid varit nöjd tills i år.

Spelade Golfhäftet Trophy. I normala fall är det alltid kanonstart. Det kan man ha synpunkter på eftersom det sabbar för alla andra som vill boka sig på banan men på en bana som inte har speciellt högt tryck borde det vara lugnt. Nu blev det start från ettan och tian. Tidigt!! Inga problem för mig så länge jag får mitt kaffe... När vi kom, sannolikt långt efter Golf Trophygänget kommit, hade klubben inte öppnat än. När de väl öppnade så vi kunde betala och beställa kaffe fick vi höra: "Det har vi inte satt på något än!" :o :shock: :twisted: Det var först strax innan start som vi träffade medlemar på klubben som talade om att det fanns kaffe i baracken vid rangen. Det hade givetvis den jag bad om kaffe kunnat upplysa mig om.

Samma personer berättade hur allt försämrats för dem som hade hus där och hur de såg hur banan och det runtomkring sköttes. Eller missköttes...

Jag hoppas på att den ansvariga för golfverksamheten får sparken (kanske inte troligt då jag förstod det som att det var en ur familjen). Eller en utbildning i hur golfare vill bli bemötta. Det finns ju ett antal konkurrerande banor att välja på om det inte passar...

Återgå till "Golfbanor vi spelat"