Sollentuna GK

Vattenmannen

Sollentuna GK

Inlägg av Vattenmannen » tor 11 jul 2019, 17:41

Så fick jag äntligen chansen att provspela Sollentuna GK. Banan som nästan alla Stockholmare åkt förbi med bil nån gång, den ligger ju där alldeles intill länsväg 267 som kallas Rotebroleden eller Stäketleden beroende på vilket håll man åker åt.

https://www.sollentunagk.se

Den rymliga parkeringen befinner sig mitt emellan ett litet övningsfält och en range med hyfsat många mattor. Rangen är begränsad till slag på 200 meter, men mattorna och bollarna är bra.

Omklädningsrummet är väl inte av nån superklass men fullt okej. Bastu ett plus.

Men resten...

Vilken jäkla pärla till golfbana!

Det är så mycket parkbana det kan bli, så bollen är i stort sett alltid i spel. Även för oss som sprider både höger och vänster. Stor variation på hålen och några riktigt riktigt fina hål.

Som 12! En par 5:a med tre härliga fairwaybunkrar efter cirka 200 meter. Slår man förbi dem öppnar sig ett oerhört bra läge för minst en birdie, även om greenen vaktas av två stycken separata små dammar. Det hålet hade jag kunnat spela hur många gånger som helst.

Hål 10 är en dogleg som spelas från en höjd och håller man högersidan kan man belönas. Ligger man mer till vänster får man gå på jakt efter en vit boll nånstans bland alla gula rangebollar som ligger där och trängs.

Nåt Kalle Anka-hål var vi aldrig i närheten av, men lite tveksamhet kan man kanske känna för greenen på hål 14. Den är formad som en ostbåge och verkar inte kunna erbjuda så jättemånga vettiga lägen för flaggan.

Greenerna jämna och fina, dagens stump finns angiven på hemsidan. Bunkrarna mycket välskötta med mjuk fin sand. Nåt skumt var det dock med teerna, för både jag och kompisen tappade ibland fästet trots soligt väder.

Restaurang och kiosk håller toppklass. Käkade en Carbonara för 110 spänn. Kan tyckas dyrt, men tänk att få pastan al dente på en golfrestaurang. Och salladsbordet var en fröjd. Tror det fanns fem Dagens att välja på.

Shopen är värd allra högsta betyg när det gäller utbud. Kollade dock inga prislappar.

Vid klubbhuset finns två övningsgreener, och tar man några hundra meters promenad hittar man en korthålsbana med 6 hål.

Har du vägarna förbi Stockholm så åk till Sollentuna och lira. du kommer bli så nöjd! Och kanske får du samma bonus som jag fick vid ett hål: hittade en boll med brandgul logotyp: MODERN PLATTSÄTTNING!

Dagens sommargreenfee var 395 kr.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Old-T

Re: Sollentuna GK

Inlägg av Old-T » tor 11 jul 2019, 21:02

Så olika vi kan tycka..
Antalet fore-rop mellan ettan/nian och sjuan/åttan överträffar nog det mesta (möjligen förutom golfbana på Malta där fw korsade varandra några gånger)
SKicket på greenerna med kala fläckar, lägesförbättring på fw och kala fläckar i ruffen runt greenerna känns inte som en pärla för mig.
Ett plus för priset dock...

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » tor 11 jul 2019, 21:50

Old-T skrev:
tor 11 jul 2019, 21:02
Så olika vi kan tycka..
Antalet fore-rop mellan ettan/nian och sjuan/åttan överträffar nog det mesta (möjligen förutom golfbana på Malta där fw korsade varandra några gånger)
SKicket på greenerna med kala fläckar, lägesförbättring på fw och kala fläckar i ruffen runt greenerna känns inte som en pärla för mig.
Ett plus för priset dock...
Lägesförbättring är det ju på var och varannan bana i Stockholm den här säsongen. Nån kal fläck här och där absolut, men man måste ju ha i åtanke hur banorna misshandlades av naturen ifjol.

Har man spelat Tyresö Äng blir man inte förtvivlad över antalet fore-rop på den här banan... såg en kal fläck på en enda green.

Skriver jag en banrecension försöker jag till viss del hålla den säsongsneutral, även om såklart får ta hänsyn till om en bana är direkt usel under visa tider på säsongen.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

― Lou Reed

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » tor 05 sep 2019, 17:31

https://www.youtube.com/watch?v=JqCB_QMc75A

Tee Party-film om Sollentuna GK!

― Lou Reed

Skriv svar