Villaitana Golf Resort i Spanien

Stina

Villaitana Golf Resort i Spanien

Inlägg av Stina » ons 28 mar 2012, 11:54

Ligger ca. 4 mil norr om Allicante och 3 km från Benidorm.
Spelades i början av mars 2012

Levante: Par 72 ca 5800 m från gul, 4700 från röd.
En riktig utmaning i den vind vi hade under veckan. Gräset på fairways var inte helt igång men ok? för årstiden. Massor av bunkrar överallt som var svåra att undvika, vissa av dem innehöll bara ett tunt lager sand ovanpå lera. Greenerna var helt OK. Långsamma (tröga) mot bergen och såphala och omöjliga att läsa vid puttar mot havet. Tyvärr ser många av hålen likadana ut och detta gjorde banan lite ospännande, tråkigare för varje dag.

Poniente: Par 62 ca 3300 m från gul och 2600 från röd.
Här hade gräset inte alls börjat växa på fairways. Allt var beige. Det sades att Jack Nicklaus designat banan men vägrat att "skriva på" eftersom man av snålhet valde en billigare grässort på fairways.
En bana där till och med en tant som jag kunde nå green (eller 30 m förbi...) från tee på 7 av 8 par-fyror. Greenerna i samma skick som på Levante. En rolig men svår bana.

Hotellet:
Stora fina lite lyxiga rum med allt man (jag) kan behöva! Maten - frukost- och middags-buffe - var dock ingen höjdare i min mun.
Maten på de mysiga små ställen i Benidorm som vi besökte var dock fantastisk!!! Och billig!

Sammantaget kunde skicket på banorna varit bättre (vilket dock kanske ska ursäktas av att det var tidigt på säsongen). Maten (och prisnivån) på hotellet var ingen höjdare.
Det är inte dumt att bo några minuters promenad från banorna, sälllskapet och personalen var trevliga och resan var hyfsat billig!

Glenn Quagmire

Re: Villaitana Golf Resort i Spanien

Inlägg av Glenn Quagmire » mån 18 nov 2019, 23:39

Jag var där i slutet av förra månaden och har nog aldrig varit på någon girigare klubb:
€2.50 för parkering!!!
€5.00 för ett rangekort, gick inte att bara köpa en pollett alt. använda mynt
€10.00 för banguide

F.ö. en trevlig bana dock!

Skriv svar