Husby GC Österhaninge

punchfade

Husby GC Österhaninge

Inlägg av punchfade » ons 25 jul 2012, 11:08

Speldatum: 120724
Väder: Utmärkt, lite mulet och några sekundmeters vind, precis om jag vill ha det.

Har hört en hel del om denna banan men mest negativt faktiskt och hade inga större förväntningar på ronden utan hade mer gett vika för sambons tjat. Vi fick ett trevligt bemötande i receptionen och lite rabatt för att vi skulle spela med medlemmar och gick sedan till drivingrangen för lite uppvärmning. Här var det så dags för en positiv överraskning, TaylorMade "Practice"-bollar var det som föll ner i korgen, stiligt! Lite chip och putt fanns det också tid för innan vi gick ut och detta på en stor och fin övningsgreen precis bredvid platsen man samlas på innan första utslaget.

Fick berättat att de inte har fairwaybevattning men med årets sommar så var fairways trots detta gröna och fina, mycket fina! Hade tyvärr en sådan dag då man inte är mycket på fairway utan hela tiden precis utanför, mycket frustrerande att ha fötterna på den mjuka fina gräsmattan men bollen i semiruffen! :D Detta trots att fairways är breda och inbjudande och inte alltför skyddade av dammar och fairwaybunkrar. Greenerna hade byggts om några i taget men var nu alla klara och jag tyckte de överlag hade blivit bra. Någon green har nog blivit lite för svår med alltför mycket onduleringar och väldigt stora lutningar men i det stora hela så var det bra greenområden som verkligen satte ditt närspel på prov när du missade green. Bunkrarna hade lite klent med sand och alla hade inte samma typ av sand men det kanske pågår något byte där, fick inte riktigt klarhet i detta.

Sista nio har en passage där man först har två stycken par 3:or i följd och sedan tre stycken par 5:or efter varandra men jag upplevde inte detta som ett problem eller något störande men det kanske berodde på att spelet flöt på fint hela rundan för oss med minimalt väntande, kan tänka mig att åtminstone par 3:orna skapar lite kö när det är högtryck.

Allt som allt en mycket trevlig bana och ett verkligt test för ditt närspel!

Betyg: 7 fina rangebollar av 10
Senast redigerad av 1 punchfade, redigerad totalt 0 gånger.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
TeeToo
Kontakt:

Re: Österhaninge GK

Inlägg av TeeToo » tor 26 jul 2012, 10:19

Tack för recenssionen av min hemmabana Punchfade.

Österhaninge GK är just nu under likvidation och kommer att försvinna under året. Detta på grund av att banägaren sagt upp arrendeavtalet med klubben och att banägaren istället fått ett s.k. A1-medlemskap i golfförbundet och därmed startat en ny klubb. Alla medlemmar i Östehaninge GK har flyttats över till den nya klubben som heter "Husby GC Österhaninge".
Därför vore det bra om du ändrar rubriken på tråden till "Husby GC Österhaninge".

När det gäller bunkersanden så har den varit lösare på några av de senast ombyggda hålen, 10, 16 och 17.
Mycket riktigt sakans fairwaybevattning vilket kan vara ett problem torrsomrar.
En gång Brynäs - Alltid Brynäs!

punchfade

Re: Husby GC Österhaninge

Inlägg av punchfade » tor 26 jul 2012, 11:35

Rubriken fixad!

En trevlig klubb kändes det som när man kom dit, det blir fler besök ifrån min sida då jag vill ha revansch på en del av hålen!
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
hio11

Inlägg av hio11 » tis 21 aug 2012, 07:27

Jag gillar nog banan egentligen, men då jag har ofantligt svårt att scora på den så har jag något emot den. Speciellt gillar jag inte ett par av par 3:orna, 2,11 och 13. 11 och 13 är dåliga par 3:or tycker jag för att man inte ser green-ytan så man har ingen känsla gör hur lång greenen är och var flaggan står på dem. 2:an mest för att den ser svårare ut än vad den är med avgrund bakom green och att man måste pricka rätt platå på greenen och då spänner sig och slår ett skitslag.
Sedan är det lite svårputtat av och till på banan men den har oftast fina greener rätt tidigt på året, roliga par 5:or, och inte jättehögt tryck vilket gör att den är väl värd ett besök tycker jag...

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » fre 28 jun 2019, 21:21

Husby GC är ingen rolig upplevelse den här säsongen. Maskrosinvasion på fairways gör att det är närmast omöjligt att spela vettig golf, trots lägesförbättring.

Det är blad och rötter överallt, och förutom dåliga studsar ser det verkligen för jävligt ut. Första nio är värst.

Greenerna är bättre, på några ställen till och med bra. Men Husby är nog en av de klubbar i Stockholm där folk är sämst på att laga nedslagsmärken.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 02 sep 2020, 00:03

2020-09-01

Mitt första besök på denna bana.

Inleder med en liten grusväg och parkering på grus framför en lada. Gillar känslan. Promenerar upp till den enkla receptionsbyggnaden och får ett mycket trevligt bemötande. På uteserveringen sitter ett gäng medlemmar som verkar må gott och känna varandra mycket väl. Stämningen är verkligen familjär. Tar en macka i restaurangen som får godkänt.

På rangen strejkar kortbetalningen för bollautomaten. En dam (medlem?) knallar upp till receptionen och anmäler problemet. Återvänder med några polletter - hon letar upp mig och säger "Du försökte väl också få ut bollar, här är en pollett". Man känner sig välkommen!!

Trevlig och rymlig (men enkelt) chip/pitch område bredvid rangen. Mattorna och bollarna på rangen helt OK. Bra försett med övningsgreener.

Mina spelkamrater för dagen varnar för att banans skick kan vara dåligt (är medlemmar på grannklubben). Det visar sig dock vara helt obefogat. Banan är i utmärkt skick. Bra greener och fin fairway. Bunkrarna OK. Snyggt och prydligt överallt.

Hålen känns "luftiga" och risken att slå in på andra hål är för det mesta inte så stor. Banan har väl inga riktigt stora höjdskillnader men men det finns en del krön och kullar som gör att det kan vara lite klurigt att se spellinjen. Tyvärr också några upphöjda greener som man inte har riktigt koll på. Hade jag inte haft hjälp av mina kompisar hade det varit lite problem här och där men överlag en ärlig bana.

Det är dock några sämre sträckningar. När man promenerar ner till sjuans green känns det som man när som helst kan få ett skott i nacken från åttans tee. En lång och småjobbig promenad mellan hål 3 och 4 (om jag minns rätt) var också ett minus.

Jag upplevde banan som lång. 5766 meter är väl rätt normalt men eftersom det är par 71 så blir det åt det långa hållet.

Greenfee på eftermiddagen var 350:- och det måste betraktas som MYCKET prisvärt.

Den enda riktiga smolken i bägaren var den lusiga 4-boll som vi hade framför oss större delen av varvet. Hur kan man inte släppa en 3-boll när man uppenbarligen har halva banan tom framför sig är en gåta.

I helgen blir det återbesök för att vara med på en tävling - får se om de positiva intrycken består.

Tydligen har banans ägare beslutat sig för att gå i pension och banan kommer utarrenderas till Haninge Strands GK på ett 20-årigt avtal. Det borde väl vara en vinn-vinn för medlemmarna på båda klubbarna.

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 07 sep 2020, 10:32

2020-09-05

Återbesök för en 2-manna scramble. Banan återigen i utmärkt skick och mina positiva intryck består. Greenfee vardag efter 13.00 är 350:- vilket gör den till ett mycket prisvärt alternativ. Jag har i alla fall inte spelat någon bättre för den pengen på senare år.

Skriv svar