Eckerö GK + Ålands GK kungs- och Slottsbanan

Moderator: Vattenmannen

Djin

Eckerö GK + Ålands GK kungs- och Slottsbanan

Inlägg av Djin » sön 05 aug 2012, 23:07

Den 24-25 Juli tog jag och två kompisar färjan från Grisslehamn över till Eckerö för två dagars golfning.

Det hela började bra med extremt trevligt folk på både Eckerölinjen och på Eckerögolf. Vi bokade om vår resa pga dåligt väder och det var inga problem. Hade från början en stuga i utkanten av korthålsbanan. Vid ombokningen fick vi ett rum i resturang/hotellet precis vid klubbhuset och rangen. Mitt i mellan de båda banorna.

När vi kom dit fick vi ett bra bemötande av folket i golfshopen. Slängde in grejerna i hotellrummet, två bäddar + en bäddsoffa. Givetvis fick jag soffan för jag är yngst. :/
Hur som helst. Banan då. Vi började spela på den långa 18håls banan och herre jösses vilken fin bana.
Front 9an, fin parkbana med fin fairway, jobbiga bunkrar och perfekta greener. Back 9, skogsbana med lika fina fariways, bunkrar och greener.
Dock var back 9an lite mer kuperad vilket gjorde att bollen studsade lite outgrundligt.

Innan vi hade gått ut så frågade jag killen i receptionen om det var okej att parkera där jag stod för det var fullt på parkeringen. Jag stod med halva bilen över en infart till restaurangen. Men det gick bra
När vi kom tillbaka sen så satt en stor vit lapp på bilruta där det stod "FLYTTA PÅ DIN JÄVLA BIL!!"
Tydligen så stod jag lite i vägen för en lastbil som skulle lasta av lite öl till restaurangen. När jag precis skulle sätta mig i bilen för att flytta den kommer en ruggigt förbannad kökschef som sedan skällde ut mig å dess like. Även fast jag sa att jag fick stå där för receptionen.

Hur som helst. Egen medtagen grill hade vi och grillade och drack en väldans massa öl och avslutade kvällen med fylle chip-n-putt tävling. Jag vann inte.

Dagen efter så ingick det frukost på hotellet. Och kan väl säga så att jag har ätit bättre och mer varierat. Fanns typ 3 st pålägg, en stort macka (torr för övrigt) sur yoghurt med tråkig musli.

Sen började vi dagen med att spela en runda på 18håls kortrhålsbanan. Sjukt roligt. Jag vann inte där heller. Men hade min längst par-streak på 6 hål som jag bröt med en birde. attans!

Lunch med egengrillade hamburgare. Avslutade dagen med en runda på stora 18 hålsbanan.

För att summera det hela.
Anläggning/hotell/klubbhus: 3 av 5
Riktigt fin anläggning med klubbhuset och rangen. Fin rosa färg på hotellet med sköna sängar. Fina omklädningsrum, dock fick vi ingen handduk. ;)
Dock försvann trycket i duschen så man fick splasha av sig schampot med vattnet från handfatet. Lite ovärt.
Så, tappat tryck och en riktig otrevlig kock sänker betyget lite.

Långhålsbanan: 3.5 av 5
Bra fairway, rolig miljö, skiftande banor. Dock så verkade det som att alla greener var gjorda av mossa och var vääääldigt långsamma och kändes tunga på något sätt.
Sen så var det bara en par 5 på front 9an, vilket var lite tråkigt. Variationen i längd på hålen saknads så ledes.

Korthålsbanan: 4 av 5
Rolig bana med hårda fairways och små greener vilket gjorde att bollen som landade perfekt studsade av green.
Lite frustrerande.

Helheten: 4 av 5
Riktigt kul resa som vi kommer göra om. Med tanke på att vi lyckades förhandla om priset så blev det riktigt billigt
och förbaskat roligt.

Väl värt ett besök!
Senast redigerad av Djin den mån 06 aug 2012, 22:14, redigerad totalt 2 gång.
Skippa ringklockor och inför skyltar istället!!

Coleburn

Re: Eckerö GK

Inlägg av Coleburn » mån 06 aug 2012, 20:58

Djin skrev: Hur som helst. Banan då. Vi började spela på den långa 18håls banan och herre jösses vilken fin bana.
Front 9an, fin parkbana med fin fairway, jobbiga bunkrar och perfekta greener. Back 9, skogsbana med lika fina fariways, bunkrar och greener.
Dock var back 9an lite mer kuperad vilket gjorde att bollen studsade lite outgrundligt.
Djin skrev: Långhålsbanan: 4.5 av 5
Kan man få full pott på denna?
Det är såklart din åsikt, och du har all rätt att tycka som du vill, men Eckerö golf är i princip en pay and play bana.
Fairways är fina ja, men det är dessvärre allt!

På front-9 behöver man ingen längre klubba än en som går 150-160m, förutom på 5:an som är en 400m par 4, 230m uppför till ett krön, svag dogleg, tvärställd green med bunker franför och out bakom.
På back-9 undrar man vad arkitekten rökt när h*n designade 11,12 och 13. (alt. hur entreprenören läst ritningarna)

I denna forumkategori finns omdömen om banor i klass med Halmstad, Bro Hof, PGA National etc. vilka har fått betyg mellan 4 och 5/5. Att ge Eckerö samma betyg är fruktansvärt missvisande och kan eventuellt ge en förstagångsbesökare falska förhoppningar.
Eckerö golf skall tas för det den är, nämligen en småtrevlig P&P bana med fina fairways och helt olika karaktär på front- och back-9.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Skavis
Kontakt:

Inlägg av Skavis » fre 08 mar 2013, 21:06

Vi är ett gäng som har varit där över midsommar i 2 år nu och vi trivs mycket bra där.
Lagom lätt bana när man går och småmyser med god dryck. Tröga greener som sagt men grymt fina fairways.
Är man duktig med drivern kan man korta ner många hål avsevärt genom att gena.

Tee på hål 6.
Bild

Djin

Inlägg av Djin » fre 08 mar 2013, 21:12

Just detta hål på bilden går väl att gena över till vänster om jag inte minns helt fel väl?
min kompis gjorde det men hittade inte sen bollen. trist.

Skavis
Kontakt:

Inlägg av Skavis » fre 08 mar 2013, 21:13

Djin skrev:Just detta hål på bilden går väl att gena över till vänster om jag inte minns helt fel väl?
min kompis gjorde det men hittade inte sen bollen. trist.
Stämmer. Genar man över träridån till vänster så har man inte många meter kvar till green.

Djin

Inlägg av Djin » fre 08 mar 2013, 21:15

om man kommer över ja. ;)

AlbertS
Kontakt:

Åland (Ålands GK Kungsbanan & Slottsbanan + Eckerö Golf)

Inlägg av AlbertS » ons 18 jul 2018, 17:44

Bild

Efter att VVV på Wäsby spelats bar det i söndags kväll iväg till Kapellskär för färjan mot Åland. Vi fick bli lite kortfattade efter rundan för att hinna med båten kl 20, men hann utan problem parkera bilen och hoppa med Coleburn som hade bjudit över oss till ön. På båten kunde man äta buffé och den kostade 180kr inkl dricka (även öl/vin). Lite oxfilé och rostbiff med tillbehör senare så kändes det som att vi hade fått i oss tillräckligt med mat för att stå oss hela resan. Ett litet stopp på taxfreen och vi hade även med oss lite dricka. Någon svalkande rökpaus på övre däck senare och så var vi snart i land. 2.5h tar överfarten vilket egentligen är helt perfekt för att hinna med det man vill göra.

Färden över med bil kostar 200kr enkel resa, du bör även förboka buffé eller annat matalternativ för att säkert få plats. 90kr per person utan bil men du kommer behöva bilen för att ta dig till golfbanorna.

Vi kom i land och åkte direkt till lägenheten för lite koll på sista dagen av Scottish open och lite allmänt alkoholmissbruk.

Ålands GK
Ålands GK ligger 30 minuters bilfärd från Mariehamn och har 36 hål. Ett klubbhus med allt du behöver. Bra omklädningsrum, trevligt folk i kansliet och en resturang. Pastan som serverades för dagen var relativt smaklös tyverr, men fick funka. En range på ca 230m som ej besöktes finns bredvid krogen och en övningsgreen i klubbhusområdets mitt är där också. Kiosken efter 9:an var fullt tillräcklig men hade nog de minsta korvarna jag sett på en klubb, dom gick inte ens över kanten på de små korvbröden. Supergod Åländsk senap!

Slottsbanan:
Bild

Först attackerades Slottsbanan. Vi hade hyrt bil för dagen och betalade 90€ för 2 rundor med delad bil. Måste betecknas som helt ok. En egen övningsgreen fanns bredvid första tee som besöktes efter att vi tankat upp med gott om vatten. En övningsgreen med två bunkrar och en tee fanns också. Greenerna var långsamma för att vara mitt i sommaren och två månaders torka. Kanske 7 på stimpen.

Vyerna på denna banan var vackrare än på de andra banorna på ön. Oftast kunde man se vattnet och Kastelholms slott var ofta ett blickfång. Det enda slottet på ön dessutom. Lite segelbåtar låg förtöjda på dess sida.

Banan var ganska öppen typ parkbana och det var främst bunkrar och några vatten som hinder. Det var oftast lätt att hitta bollen och rundan tuggade på. Jag uppfattade det som ganska lätt att förstå sig på tänkta spellinjer även om en andra runda såklart gjort det enklare.

Bunkrar hade relativt tunnt med sand i bunkrarna vilket gjorde det ganska svårt för mig att slå bunkerslag (känner mig annars säker på dessa slag). Säger inte det är något dåligt, det beror nog på vem man frågar. Ruffen helt okay men det har ju varit torrt länge också. Tee ofta lite långhåriga men jämna.

Intressant är att hela banan förmodligen skall rivas och byggas upp igen med helt ny layout i stort sett. Så vill man spela den gamla layouten bör man nog passa på rätt snart. Vissa hål har bilder på tänkta nya tee och hålplaceringar. Fler hål neråt vattnet etc.

Kungsbanan
Bild

Kvällsvarvet förpassades till den finare banan på Ålands GK, kungsbanan. En bana med mindre vyer men lite tuffare golfhål. Snabbare greener (9?) med i vissa fall rätt extrema platåer. En del renoveringsarbeten (dränering) utförs på några hål men är inte direkt i spel. Banan är rätt kuperad så golfbil är att rekommendera även om den givetvis går att gå- men inte i sommarhettan. Bunkrar lika svåra som på slottsbanan.

Jag upplevde att det var svårare att veta rätt spellinje här och man hade definitivt spelat bättre ett andra varv. Dock var banan i och med skicket en mycket trevligare upplevelse. Vissa hål kändes som en hedbana medans andra hål mer var som en skogsbana.

När vi ändå var på golfklubben så besökte vi dom 6 korthålen också, prinsessan kallad, som ironiskt nog hade dom bästa greenerna på klubben. Fina korthål från 100-130m längst bak som vi spelade. Dock hade dom olika varv man gick med tees från 1-3 som dom blandade så man kunde gå flera varv och få olika längder. Läckert! Hål 2 påminde mig lite om augusta nationals 9-hålare så det är väl så bra betyg man kan få. Läckert och skitroligt- precis som det brukar vara på korthålsbanor.

Gött med bastu efter rundan! Alltid på, alltid redo. Luktade lite urin i duscharna som hade nån pissoar i ett hörn - inte så fräscht. Hoppas det var tillfälligt.

Efter rundorna hade det blivit sent så vi åkte till Rökeri kiosken som är något av ett landmärke. Ångkokat bröd/pirog med någon korv i. Stark hemlagad senap av högsta kvalité. Japp, efter några sådana var man i himmelriket. Rekommenderas starkt!

Det blev lite Caddyshack och några öl till innan vi gick och la oss för nästa dags batalj...

Eckerö GK
Bild
(bild ej tagen av mig, visar högsta höjdskillnaden på klubben)

Vi var osäkra på om vi skulle besöka denna banan då vår guide var tveksam till upplevelsen. Banan hade problem med uttorkade fairways men greenerna var de bästa vi spelat hela helgen, både jämnhet och snabbhet. Att det var en bana av mer hedtyp gjorde inte saken sämre för oss då vi gillar den typen av bana.

Klubbhuset var av enklare modell då banan blivit friköpt vid en tidigare föräljning då det gamla klubbhuset och en 18(!)-håls korthålsbanan (som inte finns mer) inte ingick i affären. En range fanns dock och även om klubbhuset var av enklare sort så var killen där inne desto trevligare och kiosken hade kall öl i kylen- bara en sån sak! 30€ greenfee (40€ på helger) och 20€ för shared buggy var priset. Vi tog en bil för att överleva hemresan senare, men banan kräver absolut inte bil. Den största stigningen var till en platågreen på ett korthål typ.

Sanden i bunkrarna var av det mjukare slaget. Och när jag säger mjukare slaget så var det mjukare än något annat jag någonsin spelat. Medlemmen i bollen tyckte det var något negativt men jag upplevde att man kunde slå bra slag vid greenbunkers och de platta fairwaybunkrarna blev verkligen till ett hinder, men det var nog inte så bra om man carrade ner i bunkrarna och bollen låg tjockt- men lyckligtvis så blev inte så fallet för någon av oss. Bunkrarna var verkligen ett hinder på banan och det var nog behållningen. När banan var så torr som den var så hade den kanske blivit för enkel annars.

Dock fick man inte många slag. Från "backtee" (4) fick jag med 7.9 4 slag. En normal gul tee, 5754 meter.

Efter spel åkte vi till lägenheten och duschade, körde ner och tog en rundtur på stan och inväntade sedan färjan för hemgång igen. Två trevliga dygn på en fin ö! Rekommenderar å det varmaste att åka över. Man kan ju tanka upp på taxfreen på hemvägen... The perfect weekend.
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

AlbertS
Kontakt:

Re: Eckerö GK + Ålands GK kungs- och Slottsbanan

Inlägg av AlbertS » tor 19 jul 2018, 13:19

Hofnar skrev:...
Man tackar.
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Coleburn

Re: Eckerö GK + Ålands GK Kungs- och Slottsbanan

Inlägg av Coleburn » tor 19 jul 2018, 21:11

AlbertS skrev:
Hofnar skrev:...
Man tackar.
Som alltid jättebra skrivet!
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » fre 03 sep 2021, 06:50

Spelade två varv på nya Slottsbanan häromdagen.

Väldigt mycket är förändrat, och det allra mesta är förändrat till det bättre. Korthålen är helt fantastiska och det bjuds på en hel del närmast magiska vyer när man är nere vid vattnet.

Greenerna är omväxlande och ger oräkneliga möjligheter till både roliga och ibland vansinniga flaggplaceringar.

Ambitionen är, och har varit, att få till en premium-bana men jag är kluven till om jag kan ge den det betyget redan nu. Utan att kunna peka på något exakt är det ändå något som fattas. Det kan vara så enkelt att jag spelat "gamla Slotts" mer än 20 gånger och därför är så bekant med miljön. Den förändras ju inte för att man flyttar runt hålen, och fairways har samma kvalité som förr. Men en riktigt fin bana är det.

Egentligen hoppas jag att Puttaren hoppar in och skriver för den göken är så jäkla mycket bättre än jag på att bedöma banor, dessutom slog han mig båda dagarna.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » fre 03 sep 2021, 07:30

Vattenmannen skrev:
fre 03 sep 2021, 06:50
Egentligen hoppas jag att Puttaren hoppar in och skriver för den göken är så jäkla mycket bättre än jag på att bedöma banor, dessutom slog han mig båda dagarna.
Marginellt. I båda fallen tyvärr.

Ska smälta upplevelsen lite, men är inte odelat positiv. Makalöst vackra vyer, men för många blinda utslag, lite överdesignade bunkrar (tjockruff i kanterna och grov/mjuk sand där bollen stannar i kraftiga lutningar) samt lite tråkiga uppförshål gör att jag inte placerar Slottsbanan i samma kategori som Ullna och Great Northern, mina två favoritbanor i Norden.

Stort plus dock för skicket på greenerna och för några superfina hål. Par 3-hålen utan tvekan banans höjdpunkter tillsammans med ett på riktigt drivbart par 4 (238 meter från klubbtee) där även vanliga spelare kan carra över en crossbunker på högersidan och rulla in bollen – medan den (jag) som missar vänster från tee får en utmaning utan dess like för att undvika bogey (båda dagarna, tack ändå).
Growing old is like being increasingly punished for a crime you haven’t committed - Anthony Powell, 1973.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Skriv svar