Tomelilla GK

Moderator: Vattenmannen

Egon

Tomelilla GK

Inlägg av Egon » mån 23 sep 2013, 19:14

Speldatum: 18 sept. 2013
Väder: Ok, lite regn.
Vänligt bemötande ( Tävling ) av trevlig personal i både kansli och restaurang.

Banan:
Lite lustig layout där man inte riktig visste var nästa tee var. De hade visst kastat om lite hål nyligen så det var kanske inte så konstigt. Nästa tee-skyltarna hade bara en symbolisk pil som inte sågs förrän man var nån meter ifrån.

Fina greener och fw´s men en svår bana för mig som aldrig spelat den innan. En tillbakablick från green gav nästan alltid ett annat val än det man gjort på tee.
Allt som allt en trevlig och kuperad bana med växlande svåra och lätta hål. För lite slag på slopen.
Förstgångsbetyg 3/5 ... en andra gång troligen 4/5.

Egon

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Tomelilla GK

Inlägg av Puttaren » mån 23 sep 2013, 19:19

Släng ut lite speltips. Jag avser att besöka Tomelilla om en vecka eller två.
Growing old is like being increasingly punished for a crime you haven’t committed - Anthony Powell, 1973.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Egon

Inlägg av Egon » mån 23 sep 2013, 19:42

Lämna drivern i bagaget. :D
Nejdå, men rent krasst kan man klara sig med en hybrid/trä5 för alla utslag.
Har lite dåligt hålminne.. men försöker.
1 och 18 är par 5 där man lägger upp sig för en chip på 3:e slaget. Det går ju att gå för det men det är lite för mycket risk..
Hål 6 är en konstig dogleg där man enkelt kan gå för green med en liten slice. Man få gena över out... alt. kan man slå ut en rak j6 och ha 110m kvar.
Hål 4 och 7 och 16 är konstiga hål från tee. På 4:an och 16 vet man inte hur defensivt man ska spela och på 7:an är man garanterat defensiv i onödan. På 4:an är det en draw som gäller... carry+rull 200m. På 7:an är det bara att dunka på med en carry på 200-250m.. banan tar in bollen. 16 gäller det bara att komma över krönet, en låg j3 som rullar nerför backen.

Greenerna var snabba nerför och tröga uppför. Möjligtvis är det så det ska vara men är man inte van vid det så ställer det till lite problem. Även chip blev svårt pga. det här ( för mig ). Väldigt ondulerade greener på vissa hål, så vässa wedgarna för ligger man på fel platå så är det 3putt direkt.

Lycka till.
Egon

Egon

Inlägg av Egon » sön 03 okt 2021, 21:23

2021.

Intressant att det senaste inlägget var från 2013 av yours truly.

Banan är helt annorlunda nu och efter att ha fått info från Teeparty nån vecka före vistelsen så anade jag att det ändrats en hel del.

Nåväl, vilken upplevelse!
Banan är störtskön och oerhört omväxlande. Greenerna är infernaliska och på gränsen till absurda. Jag hamnade över green på 7:an och det gick inte att slå därifrån utan att ha en retur på 5-6m.

Första 9 är blöta. Inte på fw. men någon sadist har placerat ut dammar som alltid är i vägen. Hade jag haft banan som hemmabana hade det varit lätt att navigera sig… men som gäst… jävlar!

Sista 9 är guld.
Visst, det går att fucka till det men med tungan rätt i mun är de score-bara.

Betyg 5/5.
Scoren följde alkoholhalten men betyget hade varit likadant oavsett. Wacky, KA och vad man än vill kalla vissa hål, så finns det egentligen ingen att beskylla mer än den som håller i klubban. Banan är kul, fin och kort o gott jävligt bra.

Ett lite minus för bunkersanden… mest då för att den egentligen var så j-a nice, snygg och allt man kan önska sig, men att folk som inte slog av skorna gjorde bestående fotspår på green.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » sön 03 okt 2021, 21:36

Visst ja, restaurangen!
Även om vissa tycker att det är viktigt så faller det under en kat. som är av mindre betydelse för min del.

Med det sagt.
Vi blev omhändertagna på ett utomordentligt bra sätt.
Eftersom vi har en hel del kräsna bland 16 smålänningar så hade vi siktat in oss på utkörning av pizza. Tomelilla som samhälle lyckades inte lösa det så vi fick nyttja restaurangen med kort förberedelse.

Det jag är van vid är att fancy restauranger (Araslöv bl.a) levererar 1hg kött med en orange jämte en grön sträng av något konstigt och en matsked barnmatspotatis… samt kallar det ”fint” och tar 300:- för det.
Kocken på Tomelilla levererade en kulinarisk måltid som räckte väl för hungriga gubbar och ställde sedan in ombackning på bordet. Alltså, snacka om att fatta läget!

Betyg 4.5/5.
En burgare är alltid en burgare och en fancy sådan till ett svindyrt pris hade gett 5/5.

Egon

Modegurun

Inlägg av Modegurun » ons 05 jan 2022, 16:32

Egon skrev:
sön 03 okt 2021, 21:36
Visst ja, restaurangen!
Även om vissa tycker att det är viktigt så faller det under en kat. som är av mindre betydelse för min del.

Med det sagt.
Vi blev omhändertagna på ett utomordentligt bra sätt.
Eftersom vi har en hel del kräsna bland 16 smålänningar så hade vi siktat in oss på utkörning av pizza. Tomelilla som samhälle lyckades inte lösa det så vi fick nyttja restaurangen med kort förberedelse.

Det jag är van vid är att fancy restauranger (Araslöv bl.a) levererar 1hg kött med en orange jämte en grön sträng av något konstigt och en matsked barnmatspotatis… samt kallar det ”fint” och tar 300:- för det.
Kocken på Tomelilla levererade en kulinarisk måltid som räckte väl för hungriga gubbar och ställde sedan in ombackning på bordet. Alltså, snacka om att fatta läget!

Betyg 4.5/5.
En burgare är alltid en burgare och en fancy sådan till ett svindyrt pris hade gett 5/5.

Egon
Förlåt för off-topic men blev så nyfiken. Vad innebär det att ställa in ombackning på bordet? Aldrig ens hört ordet.

För att åtminstone komma med något matnyttigt så kan jag bara stämma in i de positiva omdömena av banan. Dock var det nog 5 år sedan jag spelade den så kan inte säga för mycket i och med att det verkar ha skett förändringar, men vi var jättenöjda. Bodde på banan och även boendet var suveränt.

Egon

Inlägg av Egon » ons 05 jan 2022, 17:46

Modegurun skrev:
ons 05 jan 2022, 16:32

Förlåt för off-topic men blev så nyfiken. Vad innebär det att ställa in ombackning på bordet? Aldrig ens hört ordet.
Alla fick sin mat (kött och nån slags potatis) inburet på tallrik. Lagom portioner. Därefter kom de in med några byttor innehållande samma vara som de ställde på bordet. Bara att hugga in för de som ville ha lite mer.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/backa_om

Edit/
“Byttor” = skålar, uppläggningsfat etc.

Egon

Modegurun

Inlägg av Modegurun » ons 05 jan 2022, 18:22

Egon skrev:
ons 05 jan 2022, 17:46
Modegurun skrev:
ons 05 jan 2022, 16:32

Alla fick sin mat (kött och nån slags potatis) inburet på tallrik. Lagom portioner. Därefter kom de in med några byttor innehållande samma vara som de ställde på bordet. Bara att hugga in för de som ville ha lite mer.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/backa_om

Edit/
“Byttor” = skålar, uppläggningsfat etc.

Egon
Tack, nu lärde jag mig ett nytt uttryck för en händelse som jag själv är ett stort fan av. Kommer användas frekvent från min sida framåt :)

Skriv svar